Slecht opgevoede kinderen, waar ligt de schuld?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Hekel aan kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:18

Wildgirl schreef:
Het chinese regime vind ik wat te sterk maar ik denk dat als wij in NL een béétje méér controle zouden uitoefenen op het krijgen van kinderen we een gezondere maatschappij zouden hebben.

Het punt is - wie bepaalt dat? Er zijn best situaties denkbaar waarvan ik denk 'moet dat nou, een kind?' maar wie zou dat moeten gaan bepalen... je krijgt dan al zo gauw een 'big brother' gevoel.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:18

@Wildgirl ik heb 14 jaar lang met mijn dochter lopen 'leuren' en de hulpverlening is in al die jaren ernstig tekort geschoten. Vanaf Maandag weten wij eindelijk wat er precies aan de hand is met haar. Belachelijk dat het zo lang heeft moeten duren, aan ons heeft het iig niet gelegen. Nou heeft zij een combinatie van zeker 3 stoornissen waardoor ze voor ons (bijna) niet te sturen is / was. Helaas werkt de ene stoornis de andere tegen dus we hebben nog een lange weg te gaan....Wat dat betreft mag er nog heel wat veranderen in de hulpverlening.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 12:20

Nadya schreef:
Wildgirl, ik heb borderline en heb ook een dochter Knipoog . Mede vanwege deze nare stoornis (en nog wat andere factoren, waaronder een medische) houden wij het ook bij 1 kind. Destijds waren er een aantal mensen die moeite hadden met mijn zwangerschap, omdat ik ervoor nog leed aan jarenlange eetstoornissen. Sinds we voor een kindje zijn gegaan, heb ik geen last meer van die eetstoornissen.
Met jouw mening had ik dus niet eens een kind mogen hebben?

Ach, volgens mij doen we het prima zo met z'n 3tjes. Niet perfect (wie wel?), maar toch zeker prima!!! Lachen

Nee absoluut niet, ik bedoelde meer wat jij nu ook doet; het bij 1 houden.
Waarschijnlijk is het voor jou met 1 kindje prima te redden; sterker nog; jij voelt je er beter door, fantastisch!!
Maar hoeveel ouders zijn er niet met soortgelijke problemen die 'de rem' er niet opzetten en 2,3 of 4 kinderen krijgen en dat helemaal niet aankunnen?
Ik doelde op die doelgroep.
Wat jij doet, daar heb ik groot respect voor.
Voor ouders die 4 kinderen krijgen; dit niet aankunnen,kinderen slecht of niet opvoeden en maar lopen te klagen en te zeuren niet!

Twiggy2008

Re: Slecht opgevoede kinderen, waar ligt de schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:20

MyriamK, wat ontzettend heftig, zeg.......
Heel veel kracht en sterkte toegewenst. Ach gut
De hulpverlening is inderdaad niet geweldig wat dit soort zaken betreft.... Verdrietig

Als je dit soort verhalen leest, erger ik me pas echt erg aan die ontolerante en veroordelende houding van sommige mensen. Bah!!!
Boos!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:21

Miryamk schreef:
Hmmm misschien een idee voor ouders met kinderen met oa ADHD of PPD NOS om een t-shirt te dragen waarop staat: Mijn kind heeft een gedragsstoornis, kijk mij er niet op aan' Clown
Het is wel erg kortzichtig om altijd de ouders scheef aan te kijken, weet jij veel hoeveel ellende ze al achter de rug hebben. En voor mensen zoals mijzelf (die dit aan den lijve meemaken) kunnen die opmerkingen uiterst kwetsend zijn. (Om even mijn eerdere reactie uit te leggen)

Tuurlijk, mijn broer is ook geen makkelijk kereltje, en toch hebben mijn ouders ons deftig opgevoed (ik en mijn zus is al beter gelukt dan broerlief Haha! )
Je hebt er altijd bij die wat moeilijker zijn dan andere.

Als ik alleen nog maar naar mijn broer kijk, daar gaat mijn kinderwens Clown
Het idee dat hij nog maar een klein beetje op hem trekt, doet mij huivren Nagelbijten / Gniffelen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 12:21

Miryamk schreef:
@Wildgirl ik heb 14 jaar lang met mijn dochter lopen 'leuren' en de hulpverlening is in al die jaren ernstig tekort geschoten. Vanaf Maandag weten wij eindelijk wat er precies aan de hand is met haar. Belachelijk dat het zo lang heeft moeten duren, aan ons heeft het iig niet gelegen. Nou heeft zij een combinatie van zeker 3 stoornissen waardoor ze voor ons (bijna) niet te sturen is / was. Helaas werkt de ene stoornis de andere tegen dus we hebben nog een lange weg te gaan....Wat dat betreft mag er nog heel wat veranderen in de hulpverlening.

Dát ben ik volledig met je eens; ik hoop dat je maandag meer zekerheid en meer handvaten krijgt!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:23

Ik denk dat het aan de thuis-situatie licht.
En misschien zelfs wel aan de thuis-situatie van de ouders.
Als jouw ouders niet netjes opgevoed zijn, is er een grote kans dat het kind ook niet netjes opgevoed word.

Tevens vind ik netjes opgevoed en manieren een verschil.
Vaak zijn de netste mensen als ze alcohol op hebben het ergst.

En het licht ook aan de persoon zelf. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:23

Wildgirl schreef:
Nee absoluut niet, ik bedoelde meer wat jij nu ook doet; het bij 1 houden.
Waarschijnlijk is het voor jou met 1 kindje prima te redden; sterker nog; jij voelt je er beter door, fantastisch!!
Maar hoeveel ouders zijn er niet met soortgelijke problemen die 'de rem' er niet opzetten en 2,3 of 4 kinderen krijgen en dat helemaal niet aankunnen?
Ik doelde op die doelgroep.
Wat jij doet, daar heb ik groot respect voor.
Voor ouders die 4 kinderen krijgen; dit niet aankunnen,kinderen slecht of niet opvoeden en maar lopen te klagen en te zeuren niet!

Ben ik met je eens, hoor, ik snap dat ook niet. Waarom je het dan jezelf (en je gezin) zo moeilijk maken door zoveel kids op de wereld te zetten? Mij niet gezien . Ik geniet er echt van eentje en ik kan het aardig aan zo, maar nog eentje erbij, nee, ik zou dat niet trekken. Daar kan ik heel eerlijk over zijn. Nou hebben wij ook een hele temperamentvolle, energieke tante met pit, hoor (en met het hartje op de juiste plek). Ik ken ook hele rustige kinderen, maar zij was van baby af aan al eentje die wist dat ze leefde en ook echt ten volle wil leven. Haha!
Prima en ik ben dolgelukkig met haar (en ook met de rest van mijn leven).

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:43

Kristie schreef:
Ik ben ook absoluut geen kindervriend.
Het enige wat ze doen zijn janken, schreeuwen, eten, poepen en plassen, Ik zie ook absoluut geen voordelen van het 'hebben' van kinderen; ze kostten veel geld en tijd je houdt geen eigen leven meer over en je bent altijd bezorgd om je kind.

Ook irriteer ik me dood aan kinderen die in een openbare gelegenheid schreeuwen/gillen/janken/krijsen/poepen laat je kind lekker thuis en val mij er niet mee lastig.

Nope ik wil absoluut geen kinderen Vork

Amen!

Maar wat betreft de topictitel: de schuld ligt vaak bij de ouders die gebrekkige opvoeding geven en alles maar goed vinden.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:47

Nadya schreef:
sarah_m schreef:
Zou dit topic niet eerder ; Hekel aan slechte ouders? moeten heten?

p.s. maar van wie leer je hoe je een kind moet opvoeden? Juist van je ouders...

Nou, niet echt. Die zie ik al jaren niet meer.....
En hun manier is duidelijk niet de mijne. Knipoog

Je hebt gelijk dat het niet altijd zo gaat. Maar van je ouders leer je wel normen en waarden.
Bij een normale thuissituatie dan... Natuurlijk leer je dat ook wel van andere dingen maar je ouders spelen toch een grote rol hierin

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:52

sarah_m schreef:
Je hebt gelijk dat het niet altijd zo gaat. Maar van je ouders leer je wel normen en waarden.
Bij een normale thuissituatie dan... Natuurlijk leer je dat ook wel van andere dingen maar je ouders spelen toch een grote rol hierin

Zo zou het idd moeten zijn Knipoog , maar heb je dat niet dan kun je met wat hersens en veel gevoel gelukkig nog een hoop veranderen. Ik hoop in elk geval dat mijn dochter later heel blij is met het gezin waar zij in opgegroeit is. Juist omdat ik zo die andere kant heb gekend, ben ik zo vast besloten om het helemaal anders te doen dan mijn pa en ma. Ja
Daarbij ben ik met de vader van mijn dochter ook weer een hele andere combinatie dan mijn ouders. Haha!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:00

Ik heb zelf absoluut geen hekel aan kinderen, ik vind ze juist geweldig.. Wel heb ik een hekel aan bepaalde ouders die de kinderen ''opvoeden'' (wat je soms geen opvoeden kunt noemen).En daar ligt de schuld!!!.Als ouders zijnde heb je de taak om een kind bij te brengen wat wel en niet hoort.
Ik vind het in en in triest dat de kinderen de dupe worden van ouders die kinderen niet kunnen opvoeden/ of het niet aan kunnen!
Ik hoop zelf later dat ik mijn kinderen consequent en met regelmaat op kan voeden..
Veel ouders laten de kids teveel vrij, geven ze teveel hun zin!
Vinden het zielig om nee te moeten zeggen of aan te moeten pakken!
Nou ik vind het pas zielig als je je kinderen niet voorbereid op de harde wereld die nog gaat komen!!! Zulke kinderen krijgen het nog vreselijk moeilijk op school e.d.. Want ze kennen geen nee!! En weten niet van delen! Als ik mijn zin niet krijg dan zet ik het toch op een brullen want ja dan krijg ik toch wel mijn zin!!
Ik zie het steeds meer om mij heen! Vreselijk vind ik het.. Is het als ouder zijnde zo moeilijk om consequent tegen je kinderen te zijn?Natuurlijk is het niet gemakkelijk, maar ik denk om het welzijn van het kind. Over wat er nog gaat komen! Ze moeten het toch leren wat wel en niet kan!
En ik heb zoveel voorbeelden van hoe het niet moet!!
Moeders die altijd maar met cadeautjes thuis komen als ze weg zijn geweest de stad in of dergelijke, ja want het is zo zielig dat ze niet mee konden! Altijd maar ja zeggen omdat we geen gegil en gekrijs willen .. Daardoor creëer je juist van die piepers..
Ik vind het echt vreselijke triets voor de kinderen want die worden / zijn de dupe!!! Ze kunnen moeilijk mee komen in de maatschappij. Worden veel gepest.. Weten niet wat normen en waarden zijn.. En kunnen absoluut niet delen. Weten niet wat nee is!!
Vreselijk, ik hoop dat ik mijn kinderen dat allemaal kan bij brengen!! En dat ik veel leer van deze foute opvoedingen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:04

Mag ik daarbij toevoegen dat ik het vermoeden heb dat veel volwassen mensen van nu ook niet zo'n geweldige opvoeding gehad lijken te hebben??? Knipoog

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:14

Het probleem ligt vrijwel altijd bij de ouders.. Kinderen worden niet vervelend geboren, dat is allemaal aangeleerd door omgeving.

Tenzij het kind natuurlijk een psychische afwijking heeft. Een kind met bijv. ADHD kun je niet de ouders de schuld van geven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:18

Dit topic had eerst ook een andere titel, he. Knipoog
Die is aangepast en eigenlijk lijkt het me duidelijk dat de ouders verantwoordelijk zijn voor de opvoeding, met uitzondering van stoornissen e.d.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 13:20

óók met stoornissen kun je je kinderen een goede opvoeding meegeven; het is misschien wat moeilijker en duurt langer maar een kind met adhd is geen vrijbrief voor het er maar bij laten zitten qua opvoeding en het kind het zelf maar uit laten zoeken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:22

Wildgirl, ik denk ook niet dat die ouders dat doen, hoor, maar het vermoeilijkt het resultaat soms wel. En dan heb je weer van die mensen die een momentopname zien en hun oordeel al klaar hebben. Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:28

_Kimberley schreef:
Het probleem ligt vrijwel altijd bij de ouders.. Kinderen worden niet vervelend geboren, dat is allemaal aangeleerd door omgeving.

Tenzij het kind natuurlijk een psychische afwijking heeft. Een kind met bijv. ADHD kun je niet de ouders de schuld van geven.

Ah, de nature/nurture discussie. Daar zijn de ontwikkelingspsychologen het nog niet over eens, weet je dat? Knipoog

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 15:48

Ik begrijp wat je bedoeld.
Ik erger me ook altijd groen en geel als ik ergens in een winkel(centrum) loop en er kinderen aan het krijsen zijn. Het liefst stopt ik mijn vingers in mijn oren. Het gekrijs gaat gewoon door merg en been, vind ik.

Ik heb gevraagd aan mijn moeder: "Mam, deed ik dat vroeger ook?"
Goddank niet zeg, ik ben altijd stil geweest in winkel.

Vind het echt een stuk opvoeding. Je kan het ook wel aan de bijbehorende ouders zien.
Weten zich geen raad en worden boos.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:05

Tsja ik moet zelf ook níks van kinderen hebben. Het is gewoon niks voor mij, ik vind ze irritant. vervelend, etc etc. Maargoed, het is gewoon niks voor mij.
Maar ik heb wel alle respect voor ouders, dat wel. Ja

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:10

ben gek met kinderen en jongeren maar zelf wil ik ze niet.
ben sinsd een paa weken peetante en ik werk met jongeren met gedragsproblemen.
ik hoef me in ieder geval niet te vervelen.

bij vervelende kinderen ligt 9 van de 10 keer de oorzaak bij de ouders zelf.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:26

Ach ja, er zit weinig verschil in, maar ik kan me erg verbazen over kinderen vandaag de dag... een voorbeeldje:

Toen wij een paar weken geleden in het bos waren met de paarden, werden wij aangeschoten door een jongeman. Hij was leider bij een kamp voor basisschoolkinderen en vroeg of hij eventueel 1 van onze paarden kon lenen een paar dagen later, voor een prinsen en prinsessen spel. Wij vonden dat prachtig, dus hebben toegezegd, mits wij erbij mochten blijven, geen probleem.
Wij gingen daarheen met onze tinker en aangezien een vriendin van mijn zusje ook bij ons was en haar pony's mee had, was haar shetlander ook mee met het karretje. Het prinsen en prinsessen spel was leuk, echt leuk. Kinderen waren dol-enthousiast, echt leuk. Toen gingen we nog bij wat andere groepen langs, gewoon in het voorbijgaan, daar begon het drama. Ze gingen zingen. Dus ik stond ineens met mijn paard voor kinderen van 10/11/12 die het volgende zongen:

boven op een berg, daar zat een pastoor, die neukte in z'n eentje, het hele kinderkoor.

Nou toen ging mijn hoofd ".....eh?". Dat nummer hadden ze, voor zover ik het begreep, van 1 van de leiders geleerd. Maar goed, wij verder met de paarden. Kwam die leider met nog een idee. Een moordenaar spel in het voorbijgaan. Het idee was dat het meisje dat eerst de prinses speelde bij de vriendin op het karretje ging, vooruit zou rijden en tegen die kinderen zou zeggen dat de leider waar ik bij was eigenlijk stiekem een moordenaar was. Daarna zouden wij aan komen rijden, en het idee was dat die kinderen wel uit de weg zouden gaan. Ging niet helemaal zoals gepland, maar dat hadden we vantevoren kunnen weten.
Kinderen die versperden ons dus de weg toen we langs kwamen. Ze wachtten ons letterlijk op met stokken in de hand en het eerste dat ik hoorde was "homo" en daarna "banketstaaf" en "zak" en nog meer van dat soort uitroepen. Ik had echt zoiets van: Pardon? Dat zei ik niet toen ik die leeftijd had, hell, dat zeg ik nu nog niet eens zomaar. Wij proberen ons een weg te banen door de kinder massa, wordt mijn paard geslagen door 1 van die kinderen met een stok. Paard reageerde gelukkig niet, maar die leider is toen wel flink kwaad geworden en anders ik wel. Geen respect voor dieren of zoiets?
Ik heb normaal gesproken geen hekel aan kinderen, maar ik ben anders opgevoed. Als ik dat soort woorden in m'n mond nam, dan kon ik een klap verwachten, dan was het wel even grienen, maar was wel een terechte klap. Ik denk dat het grootste probleem zowel bij de ouders als bij de huidige maatschappij ligt. Ik zie ouders die dingen uitkramen waar hun kinderen bij zijn, waarvan ik niet had gewild dat ze dat zouden horen als het mijn kinderen waren geweest. De tv doet net zo hard mee en als dat het al niet doet, is het 't internet wel. En niemand die er wat van zegt, want o wee als je iets zegt van andermans kinderen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:24

Inujojo, lijkt me een vreselijke ervaring, maar ik vind het wel jammer dat je alle ouders over 1 kam scheert. Verward

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 23:41

Oh ik heb zo'n hekel aan van die asociale kinderen... Maar dan loopt er vaak ook een asociale ouder bij.....
Schreeuwen in de winkel, schreeuwen op straat.....
Snoeppapiertjes/chipszakjes en weet ik veel wat op de grond gooien en dan zo'n schaap van een moeder erbij die er bij staat te kijken alsof het de normaalste zaak van de wereld is..... Clown