"ergernissen" dierentuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inoterry

Re: "ergernissen" dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:54

@Nadya. Dat is al een tijdje niet meer het eerste doel van een dierentuin Dat is onderzoek en het zo veel mogelijk in stand houden van bedreigde diersoorten. Daarnaast proberen de dierentuinen dan ook educatie en bewustmaken van het publiek voor elkaar te krijgen, wat helaas bij de meeste mislukt. Bezoekers zijn nu eenmaal nodig in een dierentuin, anders komt er ook geen geld binnen.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:57

Om in te gaan op de reden waarmee het topic geopend is kan ik mezelf helemaal aansluiten bij veel antwoorden die al gegeven zijn. Laatst nog in de Apenheul staat heel duidelijk vermeld dat je niet te dicht bij de apen moet komen. Zit er een aap op een paaltje gaat het meisje nog iets dichterbij staan want dat was leuk voor de foto. Toen de aap liet merken dat hij het er niet mee eens was, was het ineens een rotbeest...
En inderdaad al die irritante mensen die op het raam kloppen...doen wij toch ook niet als hun op de bank liggen uit te rusten...
En dan nog iets...Sta je bij een dierenverblijf te kijken, iedereen draait snel om omdat het dier zich verstopt heeft. Als je goed kijkt zie je de meeste dieren echter wel en als je dan durft te zeggen kijk daar zit ie dan hijgen er gelijk 50 mensen in je nek.
Maar verder is de dierentuin wel mooi als je niet teveel nadenkt over de kleine verblijven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:01

stef schreef:
Nadya schreef:
Dat ze in de dierentuin met dieren om leren gaan, nou, dat zie ik helemaal niet, hoor. Hoe dan Verward ???
het gaat ook niet om er mee om leren gaan, maar leren wat de natuur brengt en dat de natuur kwetsbaar is. Wat men niet kent beschermd men niet
Verder vraag ik me af wat je zoekt in een dierentuin als je je zo kapot ergert aan kids. Zolang ik een kaartje betaal voor mijn kind, heeft zij net zo goed recht daar een leuk dagje te hebben. Ondanks dat ik gruwel van wat ik daar zie.......... Verdrietig

Ik betaal ook een kaartje, dus ik heb net zo goed recht.
Eens in het jaar een dagje dierentuin zonder kids zou ik trouwens niet zo erg vinden Knipoog
Je stelt het nu net of je meer rechten hebt dan mij omdat jij toevallig een kind hebt.
Zolang jou kind is opgevoed en dus niet gillend door binnen verblijven rent zal je mij niet horen (ik zoek alleen wel een terrasje wat niet pal naast de speeltuin ligt Knipoog )

Heb geen idee waar je het vandaan haalt dat ik stel dat wij meer rechten hebben dan jij Verward . Ik zeg niet voor niets de woorden 'zij heeft net zo goed recht'. Begrijpend lezen is soms zo moeilijk voor sommigen..... Slapen
Ik wens jou en ieder ander een hele fijne dag daar, hoor. Haha!

Ik ga momenteel ook niet in weekenden of vakanties, want wij zitten godzijdank nog niet aan de schooltijden/-vakanties vast. Tong uitsteken
De echte natuur zoek ik liever op al wandelend of op de fiets met mijn kind of ik ga het natuurgebied in waar ons paard staat Knipoog . Ze kijkt overigens ook heel graag natuurfilms, die wij opnemen op onze dvd recorder. Kun je de 'opeetstukken' er uit halen, heel handig, want daar vind ik haar nog te jong voor. Dat komt later wel weer....... Maar animal planet heeft erg leuke filmpjes, kan ik je vertellen.... Van dieren in de echte natuur. Kan daar echt uren naar kijken, iets wat ik in de dierentuin niet kan.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 20-08-08 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:05

Inoterry schreef:
@Nadya. Dat is al een tijdje niet meer het eerste doel van een dierentuin Dat is onderzoek en het zo veel mogelijk in stand houden van bedreigde diersoorten. Daarnaast proberen de dierentuinen dan ook educatie en bewustmaken van het publiek voor elkaar te krijgen, wat helaas bij de meeste mislukt. Bezoekers zijn nu eenmaal nodig in een dierentuin, anders komt er ook geen geld binnen.

Er zitten ook een hoop niet bedreigde diersoorten, hoor. Knipoog
In Amersfoort staat bv een trekpaard, helemaal alleen op stal. Geen soortgenoten (er is maar 1 paard in dat park), geen weide (zag ik niet, in elk geval). En dan nog een onzinverhaal over hoefijzers op de deur gespijkerd. Wat een goede info geef je dan aan je publiek. Scheve mond
En dat is nog maar 1 dingetje wat me opviel, maar leek me in het kader van bokt wel interessant om even te vertellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:19

In t Gaiapark in Kerkrade heeft ook een tijdje een trekpaard gestaan, in z'n eentje in een kleine paddock met een stalletje. Na een aantal maanden (en waarschijnlijk een boel klachten) hing er eerst een briefje 'het paard wordt elke nacht in een grote wei gezet', en nog een tijdje later hebben ze t paard weggehaald en twee ezeltjes ervoor in de plaats gezet Lachen Dus dat is wel goed opgelost. Ik denk dat er gewoon genoeg mensen iets van moeten zeggen, dan doen ze er wel iets aan Lachen

Het enige wat ik erg jammer vind bij het Gaiapark dat zijn de eekhoorntjes, die rennen de hele dag maar heen en weer, hebben een heel paadje kaalgerent, echt stereotiep gedrag.. De rest van de dieren heeft genoeg ruimte en mooie verblijven. En ze werken inderdaad ook mee aan internationale fokprogramma's.

Waar ik me het meest aan kan ergeren.. al die mensen die bij élk verblijf zeggen 'o kijk, hier heb je de.... *even lezen* ...penseelzwijntjes!' En dan sta je nog even te kijken, en 10 sec. later komt de volgende: 'en dit zijn de... *leest* ...penseelzwijntjes!'. Koe
En inderdaad ook heel irritant, de ouders die denken dat ze alles weten, en dan totaal verkeerde info rondschreeuwen.. Loopt er een kuifmangabey, en dan roepen ze tegen hun kinderen 'Kijk jongens, daar heb je de babygorilla!' Nagelbijten / Gniffelen

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:34

"Schiet me nog een opmerking van vanmiddag binnen"
Komt opa met kleinkind aangelopen bij het nandoeverblijf. Opa, wat is dat? Antwoord: een grote vogel. Opa stond nog geen halve meter van het infobord.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:38

Inoterry, veel opa's hebben een leesbril nodig, he. Pling

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:42

Het waren wel hele grote letters hoor Knipoog . En ik meen me te herrinneren dat hij een bril op had.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:44

Inoterry schreef:
Het waren wel hele grote letters hoor Knipoog . En ik meen me te herrinneren dat hij een bril op had.

Maar of daar ook zo'n leesgedeelte in zat???? Haha!
Je weet het niet...... Tong uitsteken Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:55

sjaslique schreef:
Maar verder is de dierentuin wel mooi als je niet teveel nadenkt over de kleine verblijven.

Als je gaat piepen over kleine verblijven moet je je wel verdiepen hoe de dieren leven die in de verblijven worden gehuisvest. Een Gazelle of Antilope, Zebra of ander Savannedier in een klein hok opsluiten is misdadig, omdat deze in de natuur ook hele afstanden afleggen.
Een leeuw of ander roofdier ligt, als hij zijn buik vol heeft, over het algemeen toch hele dagen te pitten.
Dus een roofdier in een wat kleinere behuizing is niet ideaal, maar beter dan een Savannedier in een kleine behuizing.
Verder hebben heel veel dierentuinen niet evenveel mogelijkheden om uit te breiden, zie Artis of Blijdorp. En men gaat ook terug van zoveel mogelijk dieren aanbieden, naar selectief aanbieden van dieren in de dierentuin.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 23:56

Maar als je aan me vraagt wat mijn ergernis is in een dierentuin, is dat het fokken van jonge dieren omdat de bezoeker dat graag wil zien, en vervolgens de jonge dieren in het najaar afmaken omdat er geen plek meer is, en een andere dierentuin ze ook niet hebben wil.

http://www.animalfreedom.org/paginas/co ... uinen.html

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 07:41

Nog iets waar ik me aan erger:
Ik kom graag in Burgers Zoo, zoals jullie vast wel weten heb je daar de bush, desert en ocean. Nou zoek al de meest rustige dagen uit om te gaan maar toch.

Ben ik rustig aan het rondstruinen in de bush, ik wil zoveel mogelijk loslopende dieren zien en dan zijn er van die mensen die er doorheen lopen te stampen met een boel herrie.

En dan maar klagen "Goh, ik zie niks, waar zitten die beesten toch?"

Ja denk ik dan, je hebt net een Leguaan verstoord en die mooie vogeltjes zijn ook alweer vertrokken.

De dierentuin in Singapore was trouwens top. Niks kleine verblijven en voor de Orang Oetangs hadden ze zelfs het concept dat ze het hele park door konden in de boomtoppen.
Halverwege de stammen hadden ze het zo gemaakt dat ze niet naar beneden konnen konden klimmen. Behalve in de verblijven. Echt super!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:08

Is dat nog steeds zo, of is daar ondertussen verandering in gekomen. Het praat nog over guldens.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:26

Oh daar ik ik over meepraten..... ik kom weleens in Blijdorp (laatste keer met Vero) en toen waren we in het Oceanium. En hoewel er op de bordjes staat buiten LAAT DE KINDEREN NIET GILLEN was het binnen één groot GILORKEST!!!!!!! Ik werd er bijkands GESTOORD van!!!!!!! En ook: wat leren ze tegenwoordig op school qua natuurkunde? Sta ik een paar maanden terug bij de ZEELEEUWEN, roept een klein jochie naar zijn moeder dat het ZEEHONDEN waren! En maar volhouden, ook al corrigeerde ik vriendelijk tegen de knul dat het ZEELEEUWEN waren. Nee, nee, het zijn ZEEHONDEN hoor, ik kan ook lezen, riep die knul naar me. PARDON??????

Er is toch wel degelijk verschil:
Afbeelding
ZEELEEUW

Afbeelding
ZEEHOND

En dan in het Dolfinarium werden de Bruinvissen stelselmatig uitgemaakt voor ..... babydolfijnen???? HUH????

En dan als laatste: een tijdje terug waren er in het dolfinarium 2 dolfijntjes geboren en er stond nog OVERDUIDELIJK op de bordjes: [i]niet FLITSEN![/[i] Ja, en dan héb je van die janjurken die dan tóch stiekem de flitser gebruiken om net toevallig dat ene shotje te maken. (ik was het niet, hoor! ik flits nooit in de delta)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:37

Cassidy; dat is ook de surplus waar ik het over had.
Dat zou je eigenlijk gewoon onder dierenmishandeling kunnen scharen, maar aan de andere kant is het nodig. Niet om de populatie in stand te houden (het heet niet voor niks surPLUS), wel om de dierentuin staande te houden. Door die jonge dieren halen ze hun bezoekers binnen, die komen speciaal voor de jonge diertjes, niet voor de volwassenen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:38

Het spijt me, ik haal ze ook nog wel eens door elkaar, alleen de koppigheid is irritant. Waarom ze de blaffende zeeleeuwen hebben genoemd en de brullende zeehonden vind ik ook nog altijd opvallend. Daar ben ik niet op de hoogte van de genetische achtergrond, dat moet ik toegeven, maar het maakt het niet makkelijker. Natuurkunde is trouwens formules, biologie is voor dieren. Dat klinkt voor bij weer raar in de oren om door elkaar te halen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:21

Storm76 schreef:
Als ouders verkeerde info geven is dat grappig om te horen, maar ik stoor me er niet aan. Waar ik me wel aan stoor is een wevende olifant die verveeld op een eilandje van 20 bij 20 staat en kinderen erom lachen dat hij zo heen en weer wiebelt...

Maar daarvan weten die kinderen ook niet hoe het komt. Kun je het ze dan kwalijk nemen dat ze erom lachen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:23

Citaat:
En ook: wat leren ze tegenwoordig op school qua natuurkunde? Sta ik een paar maanden terug bij de ZEELEEUWEN, roept een klein jochie naar zijn moeder dat het ZEEHONDEN waren!

Nou, dat vind ik nou eigenlijk echt helemaal geen domme fout van een klein kind. Verschil is voor een klein jochie amper waar te nemen, denk dat veel volwassenen zich daar nog in vergissen.....

Tja je kan je ook druk maken om de kleinste dingetjes zeg....

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:26

Jaren geleden al trouwens, ook in blijdorp, laat er een vader zijn kinderen over de betonnen rand bij de leeuwen rennen. Paps word er door een medewerker op aangesproken en reageert eerst verbaasd dat het gevaarlijke dieren zijn. Na verdere uitleg van de medewerker reageert hij heel nonchalant:"ach, dan n**k ik toch gewoon een nieuwe bij elkaar Gestoord .
Vertelde die zelfde medewerker later dat er een keer een man zijn fototoestel bij andere gevaarlijke dieren had laten vallen. Het ding was inmiddels kapot maar de man eiste dat er direct iemand het verblijf in ging om zijn fototoestel terug te halen Dromen .

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:35

Het is lang geleden maar ik ga graag naar dierentuinen. Ik denk dat er zeker in Nederland heel bewust met de dieren wordt omgegaan. Steeds meer proberen ze om hun natuurlijke omgeving na te bootsen en ze ook bezig te houden. Er zijn zelfs dierentuinen waar ze levend voedsel krijgen.
Het nut van de dierentuin is dat mensen respect voor de dieren krijgen. Als je de dieren lijfelijk hebt gezien hab je er meer mee dan als je ze alleen op tv in bijv Afrika ziet.
Wel irriteer ik me aan het type mens dat vind dat ze zelf zo belangrijk zijn. De borden gelden niet voor ze, hun kinderen mogen dus wel over het hekje heen en voeren.Omdat het kinderen zijn worden ze overal vooraan geduwd. Een kind mag ook voor mij staan (al ben ik ook maar 1.60) maar dat kan ook op een normale manier. Daarbij hoort even op je beurt wachten er gewoon bij.
Kloppen, gillen, papier weggooien soms wil ik me er wel mee bemoeien. Er achteraan lopen en zeggen dat ze iets hebben laten vallen Duivel .

Inderdaad boos als de dieren niet te zien zijn, jammer maar kom dan over een half uurtje nog maar eens terug kijken. Een dierentuin verveelt ook nooit want iedere keer is het weer anders.

Gambeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:40

Ik erger me aan iedereen die een dierentuin bezoekt

als ik wilde dieren wil zien en erover wil leren ga ik wel een natuur programma kijken ipv naar verveelde dieren in de dierentuin kijken

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:45

Zonder die 'vervelende' dierentuinen waren er enorm veel dieren en plantsoorten uitgestorven en zouden jullie ze alleen nog maar kennen van plaatjes. Zo is er ook een fok- en kweekprogramma om deze dieren en planten in stand te houden.

De meeste dierentuinen passen de verblijven van de dieren zo goed mogelijk aan de eisen van dat dier, maar geld komt niet zomaar daar heb je bezoekers en de overheid voor nodig.

De dierentuinen willen dan ook dat de bezoekers zowel geld in het laatje brengen, óm de dieren te onderhouden, en om de bezoekers dingen te leren over de dieren en ze er bewust van te maken.

Ik praat niet goed dat er in diverse parken armzalige omtstandigheden zijn, maar zoals hierboven geschreven is dát is de bedoeling ervan.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 21-08-08 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 12:51

Gambeltje schreef:

als ik wilde dieren wil zien en erover wil leren ga ik wel een natuur programma kijken ipv naar verveelde dieren in de dierentuin kijken

wederom: Onder welke steen kom jij vandaan?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:38

stef schreef:
Gambeltje schreef:

wederom: Onder welke steen kom jij vandaan?

Die gaat vast met een hééééééééle grote boog om Blijdorp of Artis heen! Haha!
Maar moet je dit eens lezen, overdrijven is ook een vak: http://www.makaske.nl/weblog/index.php? ... 77&catid=3
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 21-08-08 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:40

Lastig als iemand voor het laatst 30 jaar geleden in een dierentuin is geweest en nog steeds denkt dat alles achter tralies zit.