Langzame weggebruikers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Langzame weggebruikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:35

je mag toch niet met zo'n karretje op het fietspad??
daar mag je met je paard ook niet komen, dus ook niet met zo'n karretje.... tenminste dat dacht ik...

ik irriteer me in principe niet aan andere weggebruikers als die te langzaam rijden. waarom zou ik?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:36

hierboven gaat het over een fietspad, een brom/fietspad is heel wat anders

brommers en scooters mogen ook niet op een fietspad rijden, maar moeten wel buiten de bebouwde kom op een brom/fietspad rijden. net als brommobielen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:37

Maanling schreef:
Hmmmm... de laatste keer dat ik keek betekende een dubbele doorgetrokken streep toch echt 'niet inhalen'.

En niet 'niet inhalen tenzij... je achter een trekker of 45km wagentje zit'.

Er staan hier vrijwel over borden bij doorgetrokken strepen, met een onderbord eronder met: tractoren uitgezonderd o.i.d.

Lin_sOnaldO schreef:
Vind gewoon dat mensen van 65+ om de paar jaar bij gekeken moet worden of ze nog wel de weg op mogen.

dat gebeurt al Ja

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:39

Ik heb net op internet gekeken en daar staat dat de plek van een 45 km wagentje op de rijbaan is en niet op het (brom)fietspad. Volgens die site mogen ze wel po een 60 en 80 km weg rijden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:40

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... oertuigen/

http://www.brommobielinfo.nl/Verkeersles.htm

Wetgeving:

De bestuurders van een brommobiel moeten zich houden aan de regels zoals
die voor bestuurders van motorvoertuigen gelden.

Men moet gebruik maken van de rijbaan, dus geen fietspad
Parkeren op de rijbaan of op andere bestemde weggedeelten
Autowegen en autosnelwegen zijn verboden voor brommobielen
(artikel 42 RVV)
Maximum snelheid van 45 km/u zowel binnen als buiten de bebouwde kom
Verplicht om gordel te dragen
Aan de achterzijde moet de brommobiel voorzien zijn van een ronde witte sticker met rode rand, met daarin het getal 45.
Sinds 1 september 2005 moeten brommobielen voorzien worden van een eigen kentekenbewijs.

nog meer?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:41

dan zal mijn rijinstructeur het een aantal jaren gelden wel fout hebben gehad Lips are sealed

maanling: daar gaat het wéér over een fietspad en niet over een brom/fietspad...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:41

jaja... wat jij wilt...
*trekt zich terug uit de discussie*

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:44

wat is het verschil tussen een fietspad en een bromfietspad...Een bromfietser moet gewoon binnen bb kom op de weg bij de auto's en buiten de bbkom op het fietspad bij de fietsers. Maar een brommobiel is geen brommer. Dus moet op de weg Ja Tenzij het een 100km (autoweg) is, of een snelweg. Daar mag ie niet op, want daar mogen alleen rijtuigen op die 80 kms kunnen.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 20-08-08 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:45

Andere site zegt weer dat ze wel 40 km op een fietspad mogen. Ik weet nou niet meer wat ik moet geloven dus ik doe er ook maar geen uitspraken meer over. Het topic ging ook niet alleen over 45 km wagentjes dus dat scheelt.

Irritant zijn ze wel, vooral als je dus niet kunt inhalen. Maar goed voor oude mensen is het wel een uitvinding. Ik vind het alleen dan weer een beetje zuur als je er jeugd in ziet rijden die ook een scooter ofzo hadden kunnen kopen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 15:48

hee, en DUUR die dingen. Kosten nieuw meer dan menig nieuwe auto....

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:39

capopjekop schreef:
Maar die dingen kunnen niet harder, waarom zou je dan toeteren. Want ze mogen naar mijn weten niet op het fietspad dus dan moet je ze toch zelf inhalen.

Ik ging ook niet toeteren, ik weet dat die dingen er mogen.
Maar moet wel zeggen, dat het gewoon erg vervelend is.

Idd, zie ook al meer jongeren hier in die dingen, hoe komen ze eraan?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:46

Als je 16 jaar bent mag je een 45 km wagentje besturen als je een bromfietscertificaat hebt. (is dat nog een certificaat of ondertussen ook rijbewijs? Is alweer even geleden Bloos )

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:51

Vooral op zondag kom je de langzaamrijder tegen... Ik kan me dan helemaal opvreten achten achter m'n stuurtje!

In het buurdorp is het trouwens een rage om met 15 km per uur door de hoofdstraat te razen, zonder knipperlicht uit te zetten flink op de rem te gaan staan en dubbel te parkeren voor de friettent.

Vanmiddag kwam ik zelfs een leswagen tegen die zonder enige waarschuwingsverlichting midden op een kruispunt stil ging staan vanwege een herdenkingsmonumentje Verward Ze hadden er bijna een bij kunnen zetten voor de wagen die bijna z'n kofferbak binnenreed...

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:52

Nog steeds certificaat.

Ah vandaar. Maar toch, zie ook heel veel ouderen (dus rond de20/30) in die dingen, die ze eigenlijk niet nodig hebben. Ze zijn best nog duur in aanschaf ook volgens mij?

Bromfiets: ( Tong uitsteken) Gingen ze echt remmen voor dat monumentje?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 16:54

Sassieja schreef:
Nog steeds certificaat.

Ah vandaar. Maar toch, zie ook heel veel ouderen (dus rond de20/30) in die dingen, die ze eigenlijk niet nodig hebben. Ze zijn best nog duur in aanschaf ook volgens mij?

Ja, voor de rest was er niets te zien waarvoor ze zouden moeten stoppen...

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:00

ik erger mij ook echt verschrikkelijk aan mensen die 60 rijden waar je 80 mag.en dan ook nog midden op de weg gaan rijden en niet aan de kant gaan, zo van ik rij hier en heb schijt aan de wereld. ben geneigd om die mensen te laten stoppen en te vragen waarom ze zo langzaam rijden.... tot nu toe nog niet gedaan, maar komt wel een x....

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:29

Sassieja schreef:
Maar toch, zie ook heel veel ouderen (dus rond de20/30) in die dingen, die ze eigenlijk niet nodig hebben. Ze zijn best nog duur in aanschaf ook volgens mij?

Snik... Ik wist niet dat ik met mijn 28 jaar al een oudere was... Clown

Tja, soms kan ik me er wel aan ergeren, maar goed, je mag 80, je moet het niet.

Hier mag je overal buiten de bebouwde kom 100 rijden (behalve natuurlijk als er iets anders aangegeven staat), maar daar rijden ook zat mensen die veel langzamer rijden 70/80, ook veel trekkers en vrachtwagens. Toch doen ze er hier veel makkelijker mee, er wordt nauwelijks gebumperkleefd en men haalt gewoon in wanneer dat mogelijk is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:34

Ik erger me er soms aan, maar zit er niet erg mee, rijd dan ook niet alleen, heb nog 3 keer rijles Lachen Moet wel zeggen, als je op n eenrichtings weg waar je 50 mag rijden iemand voor je hebt zitten die bijna over t fietspad rijd, en dan ook nog 30 ofzo, kan ik me lichtelijk aan ergeren, maar ach, haast heb ik nog niet Clown

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:36

Ja, ik erger me ook aan mensen die langzamer rijden dan de maximumsnelheid, zeker als je niet kan inhalen.
Ik zie er overigens altijd wel 1 voordeel in: scheelt weer een boete Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:39

Sassieja schreef:
Nog steeds certificaat.

nee hoor, is rijbewijs nu Lachen rijbewijs AM.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:48

Och praat me er niet over pfoe..

Ben al die langzame weggebruikers wel heel erg beu/zat pfoe. En nog een grotere hekel waar ik me mateloos aan iriteer is als ik file rij er continu voor mn neus zo'n zenuwpees constant loopt te remmen, dit is vooral op de A28 (waarschijnlijk weggebruikers die doodsbenauwd zijn om vrachtwagens daar op A28 in te halen), want dan remmen ze continu nml altijd op het moment dat ze vrachtwagens aan passeren zijn, kom op zeg die dingen blijven heus wel op hen eigen weghelft.

En dan is het weer ff lekker weer vrij baan sluit je even later weer terug aan in het volgende treintje en dat zo die hele A28 door vanaf Amersfoort richting Zwolle pffffffffffffffffff...

En ook erger ik me mateloos dat ze je vlak voor je neus afsnijden (zodat je bumper er half af hangt), nou echt op deze soort punten word ik me toch kwaad en kunnen ze zeker een vuist van me krijgen, want dat pik ik nooit niet.

Ik zelf ben geen zachtrijdster vind lekker om lekker het gas in te geven dus nee op een weg waar ik bijv 80a100 zou mogen rijd ik meestal 20tot 30km harder wel.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:59

Ach ja hier een 45 km auto rijdster Clown Een canta dan. En tsja ik kan toch echt niet harder dan 45. Hoe hard je ook toetert. Soms kun je ook niet opzij gaan. Meestal maak ik me wel smaller zodat iemand er langs kan maar dat kan niet altijd veilig. Hoe vaak ik niet gesneden ben door iemand die je dan maar de berm wil induwen.

Met de auto ga ik niet harder dan is toegestaan en soms ook langzamer bij smallere bochten of mooi uitzicht. En nee ik ben geen 65 + en heb ook geen grijs haar. Haha! Maak je er neit druk over. Als je langzamer rijdt ben je niet veel later op de plek van bestemming. Maar wel met veel minder stress.

Overigens de 45 km brommobielen moeten idd een eigen kentekenplaat hebben en moeten 45 km achterop hebben staan. Die mogen niet op het fietspad of fiets/bromfietspad. Maar moeten zich aan de regels van een tractor houden. tenzij het verbod voor tractoren geld in de bebouwde kom zoals hier dan mogen ze er weer wel rijden.

Een canta is een andere zaak.Die is idd smaller dan 1,10 meter. Die mag geen 45 km achterop hebben staan en ze mogen rijden waar ze willen eigenlijk. Zolang er geen tractor verbod op een weg is. Maar ze mogen ook op het fietspad, voetpad en zelfs in een winkelcentrum (al zou ik dat zelf niet zo snel doen). Ook de vrijwillige fietspaden (wit met zwart bord met fietspad erop) mag je rijden. En op de paden in bossen waar een stiltegebied is mag je ook komen. Ze hebben dezelfde status als een scootmobiel of voetganger. Al weten niet veel weggebruikers dat. Bloos

edit een paar typefouten weggehaald

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:05

En ik erger me aan al de mensen die te snel rijden...wat zijn jullie onverdraagzaam zijn zeg Wow! , je gaat er echt niet van dood om twee minutjes later op je bestemming te zijn hoor, integendeel, je bespaart er jezelf een hoop stress mee.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:11

karuna schreef:
Ach ja hier een 45 km auto rijdster Clown Een canta dan. En tsja ik kan toch echt niet harder dan 45. Hoe hard je ook toetert. Soms kun je ook niet opzij gaan. Meestal maak ik me wel smaller zodat iemand er langs kan maar dat kan niet altijd veilig. Hoe vaak ik niet gesneden ben door iemand die je dan maar de berm wil induwen.

Met de auto ga ik niet harder dan is toegestaan en soms ook langzamer bij smallere bochten of mooi uitzicht. En nee ik ben geen 65 + en heb ook geen grijs haar. Haha! Maak je er neit druk over. Als je langzamer rijdt ben je niet veel later op de plek van bestemming. Maar wel met veel minder stress.

Overigens de 45 km brommobielen moeten idd een eigen kentekenplaat hebben en moeten 45 km achterop hebben staan. Die mogen niet op het fietspad of fiets/bromfietspad. Maar moeten zich aan de regels van een tractor houden. tenzij het verbod voor tractoren geld in de bebouwde kom zoals hier dan mogen ze er weer wel rijden.

Een canta is een andere zaak.Die is idd smaller dan 1,10 meter. Die mag geen 45 km achterop hebben staan en ze mogen rijden waar ze willen eigenlijk. Zolang er geen tractor verbod op een weg is. Maar ze mogen ook op het fietspad, voetpad en zelfs in een winkelcentrum (al zou ik dat zelf niet zo snel doen). Ook de vrijwillige fietspaden (wit met zwart bord met fietspad erop) mag je rijden. En op de paden in bossen waar een stiltegebied is mag je ook komen. Ze hebben dezelfde status als een scootmobiel of voetganger. Al weten niet veel weggebruikers dat. Bloos

edit een paar typefouten weggehaald

Dankdankdank. Afgod

toch altijd weer stiekem ongegeneerd geweldig als blijkt dat je toch gelijk hebt Bloos

*kan een heel klein gniffeltje toch niet onderdrukken*

gniffel

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:16

BraveSpots schreef:
En ik erger me aan al de mensen die te snel rijden...wat zijn jullie onverdraagzaam zijn zeg Wow! , je gaat er echt niet van dood om twee minutjes later op je bestemming te zijn hoor, integendeel, je bespaart er jezelf een hoop stress mee.

Gaat niet zozeer om hoe laat ik aan kom, ben meestal te vroeg dus tijd zat. Maar lekker doorrijden is gewoon een hobby en dat voelt gewoon goed. En ik ben het wel met je eens dat je stress bespaard, of stress wil ik het niet noemen eigenlijk, maar wel een hoop frustratie. Je hebt er niks aan, maar goed het is vrij lastig om die gevoelens zo te onderdrukken. Ben het toch maar aan het proberen, want met de hoeveelheid verkeer is het bijna niet meer te doen om lekker door te rijden.