Snelcursus Rijbewijs B. Aanrader of juist niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rosanne1988

Re: Snelcursus Rijbewijs B. Aanrader of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:19

ook ik heb een spoedcursus bij de ANWB gedaan, en mij beviel het ook super!
Ik heb mijn rijbewijs in 8 dagen gehaald. Het waren intensieve dagen, waarop je veel leerde maar voor mij was het een goede manier.
Nu, bijna 3 jaar later heb ik nog geen ongeluk oid gehad, en rijd graag!
aanrader dus

Main

Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:21

Vraagje voor de mensen die zo'n spoedcursus hebben gehad,
en die er erg over te spreken zijn;

Hebben jullie voordat je er mee begon, al in een auto gereden?
Dus bijvoorbeeld van vrienden of familie al een ''lesje'' gehad?

Ben benieuwd Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:22

Ik niet in ieder geval. Voor mij was het allemaal nieuw.

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:23

Ik zou het niet aanraden vooral niet als je nog nooit in een auto heb gezeten. Ik heb mijn rijbewijs gewoon gehaalt en mijn E rijbewijs in 1 dag, 6 uur les, en dit vond ik erg vermoeiend.
Ik zou zeggen ga naar een rijschool en doe een intake, zij kunnen dan kijken wat voor jou het beste is.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:27

Ik ga een spoedcursus doen. Van ongeveer een maand hoop ik. Ik heb een intake gehad en daaruit bleek dat ik wel geschikt was. Wel heb ik al heel erg veel gereden in de auto van mijn opa. Dat heb je ook zeker nodig! Als je nog niet weet hoe je moet schakelen enzo, zou ik het zeker niet doen!

En je moet op tijd beginnen met theorie leren hoor. Ik heb het net gehaald Haha!

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:29

Djilan schreef:
Degene die de intest deed was iemand anders dan degene die na de ANWBdag mijn instructeur werd. Bij de ANWB hebben ze daar blijkbaar verschillende mensen voor. Mijn rij-instructeur gaf zelf op de 6e dag bij hem al aan dat ik het eigenlijk allemaal wel al onder de knie had. De laatste 2 lesdagen mocht ik dus zelf heenrijden waar ik wilde Haha!
Maar het had me geloof ik bijna 200 euro gescheeld als ik pakket daaronder had gehad. Maar goed in 1x slagen is natuurlijk een mooie beloning.

kan kloppen.

de grotere rijscholen hebben er vaak een appart iemand voor die de intake lessen doen.
zijn vaak mensen die al heel lang in het vak zitten.

is niet alleen bij de anwb maar bij vele grotere rijscholen.

gr

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:31

Main schreef:
Vraagje voor de mensen die zo'n spoedcursus hebben gehad,
en die er erg over te spreken zijn;

Hebben jullie voordat je er mee begon, al in een auto gereden?
Dus bijvoorbeeld van vrienden of familie al een ''lesje'' gehad?

Ben benieuwd Lachen

nee ik had nog nooit in iemand zijn auto gereden Lachen echt als groentje aan de spoedcurcus begonnen dus Clown

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:32

Ik vond mijn intake trouwens enger dan de 1e 3 lesdagen Nagelbijten / Gniffelen
Ik kreeg maar heel kort instructies op een parkeerterrein en toen moest ik gelijk de weg al op. Ik heb zelfs over een hele smalle kronkelende dijk moeten rijden. Vond ik niet ècht geschikt voor een intest. Maar goed hij hoefde nergens in te grijpen dus ik was allang blij Clown

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:40

Stel dat je een intake-lesje doet..
zit je dan meteen vast aan die rijschool? Bloos

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:40

Nee hoor, staat er los van.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:50

Main schreef:

meestal ga je na de intake rond de tafel (althans zo ging het bij mij)
en ging je afspraken maken.
ze verwachten natuurlijk wel dat je daar ook gaat lessen
de intake is vaak ook goedkoper dan een gewone les.

Zou niet netjes zijn als je na een intake een andere rijschool kiest lijkt mij.

heb het eigenlijk zelf nooit meegemaakt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:52

Het is wel logisch dat je gaat lessen bij degene waar je de intake doet, maar als je er bij de intake geen lekker gevoel over hebt met die rijschool ben je nog wel vrij om een andere te zoeken. Lijkt me in ieder geval.

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 14:53

verania schreef:
Main schreef:

meestal ga je na de intake rond de tafel (althans zo ging het bij mij)
en ging je afspraken maken.
ze verwachten natuurlijk wel dat je daar ook gaat lessen
de intake is vaak ook goedkoper dan een gewone les.

Zou niet netjes zijn als je na een intake een andere rijschool kiest lijkt mij.

heb het eigenlijk zelf nooit meegemaakt

Ja dat bedoel ik ook beetje...
Lijkt me niet netjes als je een andere kiest..
Maar stel dat t tijdens intake helemaal niet klikt, dan zit je dr wel aan vast Bloos

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:56

Djilan schreef:
Het is wel logisch dat je gaat lessen bij degene waar je de intake doet, maar als je er bij de intake geen lekker gevoel over hebt met die rijschool ben je nog wel vrij om een andere te zoeken. Lijkt me in ieder geval.

meestal word je instructeur of trice ook niet diegene die de intake afneemt.
en als je bij de grotere rijschool zit (bij kleinere ook wel) kan je ook van instructeur wisselen,
waar ik eigenlijk ook wel een voorstander van ben.

ps zie onder hier heb iets op hyves misschien interesse??

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:59

Ik kreeg trouwens geen uitleg, ik moest gewoon gelijk de weg op. En hij zei precies wat ik moest doen. Heb overal gereden, drukke wegen, 80 km wegen, vanalles.. En ik moest tijdens mijn intest ook al laten zien of ik een hellingproef goed kon uitvoeren, een bochtje achteruit rijden e.d.

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 16:04

Sophie2 schreef:
Ik kreeg trouwens geen uitleg, ik moest gewoon gelijk de weg op. En hij zei precies wat ik moest doen. Heb overal gereden, drukke wegen, 80 km wegen, vanalles.. En ik moest tijdens mijn intest ook al laten zien of ik een hellingproef goed kon uitvoeren, een bochtje achteruit rijden e.d.

Tijdens je intake-lesje al?
K zie dat je hier in de buurt woont.. Welke rijschool is dat?
Lachen

** moet dat vaker bij een intake-lesje al?

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:51

Sophie2 schreef:

ja goed hoor, meestal een teken dat je al aardig kan rijden.

en heb je je rijbewijs al?

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:05

Ik doe ook snelcursus en het bevalt me prima Haha!. ik rijd 3 uur per dag en heb morgen TTT, daarna ga ik op vakantie dus na mn vakantie nog 3 dagen les en dan examen. Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:21

Main schreef:
Maar is dat in het begin niet te veel / te lang? Dat was namelijk de eerste reactie van mn moeder..

In het begin is het allemaal nieuw en spannend en vind je het nog leuk. Als je het op maximaal 2 uur rijden houdt is het goed te doen en je kunt altijd vragen of je even een pauze in mag lassen, daar doet niemand moeilijk over. Het is immers je eigen tijd Knipoog Ik heb juist halverwege gehad dat ik het helemaal zat was, na mijn dipje Clown

Djilan schreef:
Degene die de intest deed was iemand anders dan degene die na de ANWBdag mijn instructeur werd. Bij de ANWB hebben ze daar blijkbaar verschillende mensen voor.

Volgens mij is het bij ons idd zo dat degene die de intest afneemt ook de instructeur gaat worden. En anders neemt pap ze zelf af en brengt ie ze daarna bij één van de instructeurs onder. Ik heb tot dusver nog niet vaak meegemaakt dat iemand echt heel veel minder lessen nodig had dan ingeschat, dus dat is idd balen geweest voor je Ach gut Snap eigenlijk ook niet waarom ze je niet de keus gegeven hebben, maar goed...

Rijden met vrienden oid zou ik absoluut niet aanraden. Ik heb toen ik net begon met lessen een keer in de auto van mijn vriend en in de auto van mam gereden, maar je leert dingen sneller verkeerd aan dan dat je ze afleert. En dat gaat echt sneller dan je denkt...

Intakes verplichten je tot niks en het staat je vrij om op meerdere plekken intakes te doen. Maar intakes kosten wel geld... Er wordt wel enigzins verwacht dat je gaat lessen waar je de intake doet, maar als het niet klikt dan komt dat tijdens die intake ook wel naar voren en het rijden van een intake verplicht je sowieso tot niks.

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:28

Bedankt voor de uitleg Sylvia! Lachen

Meer reacties, meningen, ervaringen, tips etc etc zijn welkom! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:42

Ik heb mijn rijbewijs niet via een snelcursus gedaan, maar gewoon in drie weken tijd bij een rijschool. Dat hield dan wel in, dagelijks rijden, sommige dagen 2 uur achter elkaar. Ik had voor die tijd nooit in een auto achter het stuur gezeten, wel vaak meegereden en zo geleerd verkeerssituaties in te schatten. In het totaal heb ik 24 lessen gehad, en ben in een keer geslaagd. Dat was in 1983.

Tegenwoordig adviseer ik iedereen die rijlessen wil nemen en gaat nemen, om dit te doen in een zo kort mogelijke tijd. Omdat dingen dan beter blijven hangen. In mijn omgeving zie ik genoeg mensen die het allemaal zelf moeten betalen en de middelen niet hebben om het in een intensieve cursus te gaan doen. Die gaan dan een les in de vier weken nemen en smeren dat dan over een aantal jaren uit. Ook krijg ik steeds meer de indruk dat je een melkkoe bent, en dat er maar een bepaald percentage slagen mag voor het rijbewijs, ongeacht hoe goed je het op het examen gedaan hebt, en met 24 lessen red je het tegenwoordig niet meer.

Een nichtje van mij is een keer opgeweest voor examen na via een gewone rijschool te hebben gelest, en is toen gezakt. Ze is vervolgens de intensieve cursus bij de ANWB gaan volgen en slaagde de tweede keer wel.

Als je je RB echt snel wilt en moet hebben, zou ik je de cursus bij de ANWB adviseren.

Succes bij je beslissing.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:24

Cassidy ik heb maar 9 a 10 lessen gehad hoor, dus het kan wel, in totaal dus 19 uur rijles

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:41

Goh, als ik dit allemaal zo lees ben ik toch blij dat ik mijn rijbewijs heb. Ik heb nooit geen spoedcursus gedaan. Met school en werk erbij had ik daar gewoon geen tijd voor.
Op mijn 18e verjaardag mijn eerste motorles gehad en 2 maanden later mijn rijbewijs. Dit wilde ik ook heel graag.
Een jaar later heb ik mijn ouders maar hun zin gegeven en ben met auto lessen begonnen. Op mijn 19e verjaardag dus. Toendertijd had ik helemaal niks met autorijden en ben dus een half jaar bezig geweest. Had 1 staatsexamen nodig Bloos
Inmiddels is mijn motor de duur uit (mis het nog wel soms hoor) en rij ik 45000 km (geen typ fout) per jaar in mijn auto. Het kan soms raar lopen.

Main

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 08:31

Bedankt voor alle reacties!
Myn ouders zijn eigelijk van mening dat 1x per week voldoende is, maar ik doe mn best ze over te halen Bloos Want heb zelf namelijk t gevoel dat je een week later weer eerst t gevoel van de week dr voor moet krijgen..?

Nagoed, k hoor graag nog meer meningen Lachen

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:40

ik ga het zo doen ben nu (stiekem) bezig met rijlessen van mn mama en vriend zodat ik al beetje weet hoe het schakelen enzo gaat en spiegels kijken enzo heuvel test heb ik ook al geoefend en ik ga daarna als ik dat eeen beetje onder de knie heb me inschrijven voor een spoedcursus van 1 week maar ik hoor dat ok vaker dat mensen het afraden maar als je gewoon vaak met een scooter hbet gereden en met een tractor en veel vooraf oefend dan moet het geen probleem zijn ... hoop ik voor je en mezelf Tong uitsteken