Ben mezelf niet meer door het samenwonen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charmaine

Re: Ben mezelf niet meer door het samenwonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:23

Wat Hannah zegt is ook wel waar. Het moet niet zo zijn dat je vriend een excuus krijgt om alles wat hij doet goed te praten omdat hij "wat" mankeert. Juist dan zal hij keihard moeten gaan knokken, ook voor zichzelf.
Ik heb het geluk dat mijn vriend juist heel erg graag alles eraan wil doen om de relatie te laten werken, ookal betekent dat relatietherapie. Daarnaast stond hij ook niet afwijzend tegen over mijn geuite vermoeden. Ik denk alleen dat als dat vermoeden straks bevestigd wordt, en dat is nog de vraag natuurlijk, het alleen maar moeilijker wordt. Want dat betekent dat hij niet KAN veranderen. Hooguit zich iets bewuster wordt. Dan komt de vraag, kun JIJ dat wel aan...Zal voor mij ook een zware dobber worden...

Voor wat betreft je conclusies trekken. Ik wou ook zo graag dat het heel zwart/wit was. Bij mij zegt ook iedereen dat ik ermee moet kappen, omdat ze zien wat het met me doet. Diep van binnen weet ik dat ook wel, maar toch is bij mij blijkbaar die grens nog niet bereikt. Ik kan het ook niet uitleggen waarom ik er geen streep onder zet, maar ik denk dat ik vanzelf wel op een punt kom dat ik zeg: nu is het genoeg, de grens is bereikt. En die grens ligt voor iedereen weer anders...

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:29

Charmaine schreef:
Voor wat betreft je conclusies trekken. Ik wou ook zo graag dat het heel zwart/wit was. Bij mij zegt ook iedereen dat ik ermee moet kappen, omdat ze zien wat het met me doet. Diep van binnen weet ik dat ook wel, maar toch is bij mij blijkbaar die grens nog niet bereikt. Ik kan het ook niet uitleggen waarom ik er geen streep onder zet, maar ik denk dat ik vanzelf wel op een punt kom dat ik zeg: nu is het genoeg, de grens is bereikt. En die grens ligt voor iedereen weer anders...

IMO is dit echt liefde en ervoor willen knokken wat je nu al een hele tijd doet Ach gut nogmaals heel veel sterkte

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:47

HannahFrouk schreef:
Het is heel makkelijk je achter een diagnose te verschuilen en daarmee je eigen k*t-gedrag goed te praten.
Wat mooi gezegd! Die ga ik onthouden (ken iemand met straatvrees die daar ook wel eens misbruik van maakt).

En in mijn ogen is een relatie iets waarin een zeker evenwicht moet zijn tussen beide partners, de ene keer vangt de een wat op, de andere keer de ander. En, ook niet onbelangrijk, het moet iets toevoegen aan je leven! Dus je moet er niet ongelukkig van worden!
Kies je ervoor om door te gaan, en hij wil niet in therapie (al zal ie daar vast niet wezenlijk door veranderen), dan weet je denk ik wel waarvoor je kiest, maar moet wel een weloverwogen keuze zijn lijkt mij.
Heb je er wel eens met je HA ofzo over gesproken? Wellicht is er een praatgroep waar je een keer terecht kunt? Want als je ervoor zou kiezen met hem door te gaan, dan lijkt het me wel handig dat je dan beslagen ten ijs gaat en weet hoe je met iemand die borderliner of wat het ook maar is, om moet gaan, ook ter bescherming van jezelf.
Maar als je weet dat je nooit tegen zijn buien zal kunnen, tja, dan is er volgens mij maar een ding wat je kunt doen...

Heel veel sterkte gewenst.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:05

Ik kan je denk ik niet helpen maar ik weet wel precies wat je voelt. Ik ben na 5 maanden samenwonen weer weggegaan. Ik trok het niet, lichamelijk en geestelijk niet.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 20:08

Bedankt voor alle steunende reacties gelukkig zijn er veel mensen die begrijpen wat ik bedoel.

Ik heb heel veel opgezocht over wat borderline nou precies is en manische depressiviteit en ik ben er echt vrijwel zeker van dat het borderline is, is niet door een huisarts vastgesteld en hij heeft ook niet echt een huisarts die dat meteen zal zeggen. Die dacht tenslotte dat hij manisch depressief was en hier krijg hij medicijnen voor, deze slikt hij nu bewust niet meer en er is trouwens weinig verschil met de tijd dat hij deze nog wel slikte.

Ik weet wel zeker dat hij van me houdt, in de goede tijden, want die zijn er ook nog, dan is alles koek en ei en is het gewoon echt superfijn om bij elkaar te zijn. De slechte momenten zijn er echt met enige regelmaat 1x in de week soms iets meer (in ontspannen tijden, in drukke tijden bijna iedere dag, veel stress weinig rust en dus ook veel frustratie)
en op die momenten wordt de gedachten ook sterker om weg te willen. Op de goede momenten denk ik weer; ' ik zit het wel uit' .

Ik kan het zelf helaas niet opbrengen om naar een eigen huis te kunnen, daar verdien ik helaas niet genoeg voor. Naar mijn ouders kan ik niet terug, ik woonde bij mijn moeder in een klein huisje en in mijn plaats is de vriend van me moeder gaan wonen waar ik niet echt lekker mee op kan schieten, enige plek waar ik dan heen kan is mijn ex die net een huis heeft gekocht. Daar wil ik dan ook heengaan als het echt niet meer gaat, niet om met hem weer een relatie aan te gaan maar om daar te wonen en gewoon mijn eigen leven te leiden, daar te werken en te wonen en een nieuw leven op de bouwen, ik weet wel dat ik dan even geen relatie meer wil en even lekker van mijn vrijheid zal willen genieten. Hij zal me dan ook volledig laten gaan en in principe heeft hij ermee in gestemd plaats voor me te hebben als het hier misgaat en dat is een fijne gedachten, onderdak is geregeld.

Ik wil nu ook daadwerkelijk de hele zooi wat gaan afwachten want er zijn gewoon ook nog heel veel goede momenten en ik denk ook niet dat ik hem helemaal kwijt wil uit mijn leven, LAT-relatie heb ik aan zitten denken maar hij heeft ook al aangegeven dat als ik hem alleen in het weekend zou bezoeken het van hem dan helemaal niet meer hoefde, was misschien alleen een opwelling, ik vindt het wat kortzichtig maar dan denk ik ook, als je zo gaat doen ben ik er wel degelijk klaar mee en geef je niks om me. Denk ook dat hij zelf wel beter weet, maar mocht dat moment komen dan komt ie wel met hangende pootjes terug denk ik. Maar wat ik wil hangt van de ernst van de situatie af dan op dat moment voor zoiets beslist wordt, en ik denk dat dat moment het moment is waarop de grens is bereikt.

Het is moeilijk om te zeggen wat de toekomst brengt maar zolang er nog zoveel goede momenten zijn is opgeven voor mij onmogelijk, ik weet wel dat als hij nu een keer echt tever gaat en te vaak dat de keus voor mij dan erg makkelijk wordt. Dan verkies ik ook mijn eigen weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:38

Raimondlover schreef:
Ik heb heel veel opgezocht over wat borderline nou precies is en manische depressiviteit en ik ben er echt vrijwel zeker van dat het borderline is, is niet door een huisarts vastgesteld en hij heeft ook niet echt een huisarts die dat meteen zal zeggen.

Dat kan een HA ook niet vaststellen hoor, alleen een psychiater en dan moet er getest worden, daar gaat een uitgebreid onderzoek aan vooraf.

Jij zegt dta hij manisch depressief was en hiervoor medicatie kreeg, dit snap ik niet helemaal. Als hij ze niet meer slikt zou hij namelijk heel erg ziek moeten worden, last krijgen van wanen en psychoses,
dus wie heeft jou verteld dat hij manisch is?

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:45

Chiqa schreef:
Jij zegt dta hij manisch depressief was en hiervoor medicatie kreeg, dit snap ik niet helemaal. Als hij ze niet meer slikt zou hij namelijk heel erg ziek moeten worden, last krijgen van wanen en psychoses,
dus wie heeft jou verteld dat hij manisch is?

Ik ben ook van t een op t andere moment gestopt met mn antidepressiva en heb nergens last van gehad.
Voelde toen ik ze nog wel slikte een stuk beroerder dan toen k gestopt was.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:58

fargo schreef:
Volgens mij is borderline niets anders dan de nieuwe term voor manisch depressief. En deze mensen zijn dus of manisch (diep ongelukkig) of juist heel erg gelukkig, er zit bijna niets tussen. Dit is alleen beheersbaar door medicijnen omdat het een hormonaal/chemisch probleem is waar je vriend op zich niets aan kan doen dat ie het heeft, maar waar wel iets aan moet gebeuren. In zo'n relatie heb je als partner het altijd gedaan, of je doet te veel of je doet te weinig. Zolang hij niet behandeld wordt zal hij dat niet KUNNEN zien of voelen, dus als je niet zorgt dat hij behandeld gaat worden gaat het met jou van kwaad tot erger! Kies en zorg in ieder geval voor jezelf, er zal alleen iets veranderen als hij behandeld wordt en dus zijn fysieke staat waardoor hij zo doet meer op orde krijgt. Dit verbetert niet door liefde of lieve woordjes maar alleen door therapie en behandelingen. Heel veel sterkte en zorg ervoor dat er mensen zijn waarvan jij op aan kunt om je op te vangen. Ach gut

Ik denk dat je er nu wel een beetje heel veel naast zit. Manisch-depressief is een bipolaire stoornis, borderline een persoonlijkheidsstoornis. Als iemand manisch is dan is hij superhappy en heeft energie voor 10. Echt niet kapot te krijgen, het gáát maar door. Vaak komen mensen daardoor in de problemen omdat ze grenzenloos zijn op dat moment en bijvoorbeeld blijven kopen. Als ze depressief zijn zitten ze in het andere uiterste. Je gaat niet van de ene op de andere dag van manisch naar depressief.

Een borderliner kan van de ene minuut op de andere wisselen van stemming. Als je doet wat hij zegt/wil ben je alles en lief, goed. Doe je niet wat hij wil dan berg je maar. Vaak wordt manipulatie bepaald niet geschuwd om het doel te bereiken. Daarbij weten ze precies je zwakke plekken te vinden. Een belangrijk doel is dan dat een borderliner constant bezig is met niet in de steek willen worden gelaten. Vaak, niet altijd, vindt dit zijn oorsprong in de jeugd en zijn dit mensen die bepaald niet uit een gelukkig stabiel gezin komen. Uit mijn ervaring: veel borderliners zuigen je leeg. Ze nemen al je energie uit je weg tot er niks meer over is en nog is het nooit genoeg. Een borderliner functioneert op het sociaal-emotionele nivo van een 3/4 jarige.

Zoals hier al gezegd werd kan een diagnose alleen door een psychiater gesteld worden. Deze zal daarvoor een aantal onderzoeken/test moeten afnemen. Helaas is het mode dat alles en iedereen met diagnoses gaat gooien, van de peuterspeelzaaljuf tot de huisarts.

TS heel veel sterkte gewenst. Als het echt borderline is en je vriend erkent dit niet dan vrees ik voor jullie relatie. Volgens de borderliner heb JIJ n.l. een probleem, hij heeft toch nergens last van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:09

Moosje schreef:
Ik ben ook van t een op t andere moment gestopt met mn antidepressiva en heb nergens last van gehad.

Ik heb het ook niet over AD...Dat is niet een medicijn wat ze mensen als noodzakelijk middel geven
bij manisch depressiviteit....Knipoog

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:55

Chiqa schreef:
Moosje schreef:

Ik heb het ook niet over AD...Dat is niet een medicijn wat ze mensen als noodzakelijk middel geven
bij manisch depressiviteit....Knipoog

Nee, maar ook daar schijn je niet zomaar mee te kunnen en mogen stoppen zonder enorm last te krijgen van van alles en nog wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:01

Moosje schreef:
Nee, maar ook daar schijn je niet zomaar mee te kunnen en mogen stoppen zonder enorm last te krijgen van van alles en nog wat.

Is de vriend van TS dan plotseling gestopt? Volgens mij heeft ze dat nooit genoemd Verward

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:05

Chiqa schreef:
Moosje schreef:

Is de vriend van TS dan plotseling gestopt? Volgens mij heeft ze dat nooit genoemd Verward

Raimondlover schreef:
Die dacht tenslotte dat hij manisch depressief was en hier krijg hij medicijnen voor, deze slikt hij nu bewust niet meer en er is trouwens weinig verschil met de tijd dat hij deze nog wel slikte.

Hoeft idd niet abrubt gestopt te zijn, maar zo heb ik t wel opgevat.