Op kamers.. leefgeld van ouders? en verder financieel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Re: Op kamers.. leefgeld van ouders? en verder financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:57

_Scarlet_ schreef:
Dat vind ik onzin. Als door te werken je studie in gevaar komt en/of je niet naar huis kunt in het weekend (en dat is het resultaat, als je op zaterdag werkt), zie ik niet in waarom je niet zou lenen. De rente is zéér gunstig, de betaalregelingen zijn zéér gunstig, en ik heb geen zin om mezelf over de kop te werken. Ik leen ook, ten eerste omdat mijn schooltijden dusdanig ongunstig zijn dat het haast niet mogelijk is om te werken, en ten tweede omdat ik er wel een tijdje bij gewerkt heb, maar dat dat zó druk was dat ik het bijna niet geregeld kreeg.

Dat is waar
ik ga straks nog meer trainen dan dat ik al deed
dat betekend dat als ik dan ga werken ik helemaal geen tijd meer over houd.
Waarschijnlijk moet ik dan ook gaan lenen, ik wil namelijk niet minder sporten.
Haha! wil kijken wat het hoogste niveau is wat ik kan bereiken met zwemmen. Haha!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:59

@ Lissy Ik laat iedereen wel in hun waarde, maar ik geef alleen een mening en die mogen zeker gegeven worden.

Dat jij voor een lening kiest vind ik helemaal goed, maar degene die dit topic heeft geopend vraagt om advies. Ze woont nog thuis hoeft niet persee te verhuizen om te gaan studeren. Dus dan zou ik gewoon niet kiezen voor een lening vooral omdat het niet hoeft. Ze wil alleen een plekje voor haarzelf. Dan kan ze beter kijken hoe ze rond komt wanneer ze een baantje heeft dan dat ze direct naar een lening gaat grijpen.

Het is advies naar haar toe, niet een aanval naar jou. Iedereen maakt daarin een eigen keuze.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:34

Niet perse hoeven verhuizen betekent niet dat een meid van misschien al 20 jaar maar beter thuis kan blijven wonen?
Ik weet niet hoe oud de TS'er is, maar denk dat ze al oud genoeg is om graag uit het huis te willen. En dat ook goed is voor een 20 jarige dat ze eens op eigen benen leert staan, ook als is het met lening. (maar dan voor noodzakelijke dingen o.a af en toe nieuwe kleren dat heb je altijd wel nodig, voedsel etc.)

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:02

pearl_tje schreef:
@ Lissy Ik laat iedereen wel in hun waarde, maar ik geef alleen een mening en die mogen zeker gegeven worden.

Dat jij voor een lening kiest vind ik helemaal goed, maar degene die dit topic heeft geopend vraagt om advies. Ze woont nog thuis hoeft niet persee te verhuizen om te gaan studeren. Dus dan zou ik gewoon niet kiezen voor een lening vooral omdat het niet hoeft. Ze wil alleen een plekje voor haarzelf. Dan kan ze beter kijken hoe ze rond komt wanneer ze een baantje heeft dan dat ze direct naar een lening gaat grijpen.

Het is advies naar haar toe, niet een aanval naar jou. Iedereen maakt daarin een eigen keuze.

Heb jij zelf gestudeerd?

Ik keur lenen absoluut niet goed, maar lenen voor een studie is iets anders als een doorlopend kredietje/lening om die oh zo mooie nieuwe digitale camera (ik noem maar wat) te kunnen betalen hoor. Als het goed is, is die lening een investering in je toekomst en als je ouders iets om je geven en in je willen investeren, kan dit door middel van een bijdrage wanneer je op kamers gaat. Tuurlijk is dit niet verplicht, maar je kan van een student toch niet verlangen dat ie keurig zijn/haar financiele zaakjes al op orde heeft, voordat diegene een baan heeft?

Niet iedere studie kan je volgen op fietsafstand van je huis en soms ben je gewoon verplicht om uit huis te gaan. Het gaat hier niet om iemand die het wel spannend lijkt om uit huis te gaan en het eens wil proeven en dan haar handje op gaat houden bij haar ouders, maar iemand die het tijd vindt om op eigen benen te gaan staan. Al dan niet financieel.

Tot een half jaar geleden was ik volledig financieel afhankelijk van mijn ouders. Heb 6 jaar lang op kamers gewoond en had geen lening of krediet. Door de investering van mijn ouders in mij heb ik nu een leuke en goede baan én geen leningen meer af te lossen. Daar ben ik ze heel dankbaar voor en dit zal ik later ook absoluut bij mijn kinderen doen. Ja

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 17:54

Iedereen is vrij om z'n mening te geven hoor!

Even inhakend op een aantal dingen: ik ben 21. Op dit moment hóef ik niet perse het huis uit. Het lijkt me al een tijd leuk, en ik zou wel meer zelfstandigheid willen, maar ik ben niet nog niet eerder concreet mee aan de slag geweest, omdat ik financieel nog niet veel vastigheid had. Ik heb wel bijbaantjes gehad, en ben ook zeker niet te lui om te werken. Daarnaast doe ik wel een zware (hogere) studie, die me doordeweeks veel tijd kost omdat het ook voltijd is. Daarom bleken baantjes toch vaak lastig te combineren in drukke tijden, maar ik ben absoluut geen stilzitter. Heb bv ook veel vrijwilligerswerk gedaan omdat dat flexibeler was. Nadat ik hoorde dat er mensen zijn die door ouders deels nog wel ondersteund worden ben ik hier weer over na gaan denken. Over 2 jaar ga ik naar Groningen voor de laatste jaren geneeskunde, dus dan ga ik daar ook op kamers.
Vind het wel fijn om hierover ervaringen van anderen te lezen!

Ik ga de laatste reacties nog even een keer beter doorlezen, was een beetje haastig zonet.

edit: als ik moet wachten tot ik een vaste baan heb duurt dat aangezien mijn studie nog wel even, dus dat ga ik sowieso niet doen. Knipoog

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:06

Ik ben ook uitwonend student mijn vader betaald alleen mijn zorggedoe omdat ik daar bij het aanvragen niks van begreep en hij dat dus op zich heeft genomen hij krijgt dus ook de toeslag! Ik woon geheel zelfstandig dus zonder andere huisgenoten! Dit zijn mijn inkomsten en uitgaven!

300,- huur (incl gas licht internet etc)
+/- 150,- boodschappen
25,- fitness
+/-20,- Telefoon
+/- 50,- Paardrijden
----------------
550,- ongeveer

Inkomsten

450,- Studiefinanciering
350,- Werk
250,- Stagevergoeding
-------------------------
1050,-

Dit was vorig jaar met stagevergoeding, omdat ik nu meer kan werken denk ik dat ik die 250,- stagevergoeding er bij mn werk wel bij verdien. Ik doe ook een fulltime studie maar heb tijdens stage 1 dag in het weekend gewerkt en ga nu minstens 2 dagen in de week werken. Met stage werkte ik dus 6 en soms 7 dagen in de week maar daardoor kon ik het wel makkelijk betalen! Mijn ouders verdienen niet genoeg om meer voor mij te betalen en dat is ook niet nodig maar krijg daar ook meer studiefinanciering voor maar de IB groep gaat er ook vanuit dat rijkere ouders meer voor hun kinderen kunnen betalen en die krijgen dan ook minder studiefinanciering dus vind het niet raar als ouders daarin bijdragen.

Lang verhaal Knipoog

edit: Ik ben ook het huis uit gegaan omdat ik daar aan toe was. Woon nu net zover van mn studie als toen ik nog thuis woonde.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:11

Stacey schreef:
Heb jij zelf gestudeerd?

Ik keur lenen absoluut niet goed, maar lenen voor een studie is iets anders als een doorlopend kredietje/lening om die oh zo mooie nieuwe digitale camera (ik noem maar wat) te kunnen betalen hoor. Als het goed is, is die lening een investering in je toekomst en als je ouders iets om je geven en in je willen investeren, kan dit door middel van een bijdrage wanneer je op kamers gaat. Tuurlijk is dit niet verplicht, maar je kan van een student toch niet verlangen dat ie keurig zijn/haar financiele zaakjes al op orde heeft, voordat diegene een baan heeft?

Niet iedere studie kan je volgen op fietsafstand van je huis en soms ben je gewoon verplicht om uit huis te gaan. Het gaat hier niet om iemand die het wel spannend lijkt om uit huis te gaan en het eens wil proeven en dan haar handje op gaat houden bij haar ouders, maar iemand die het tijd vindt om op eigen benen te gaan staan. Al dan niet financieel.

Tot een half jaar geleden was ik volledig financieel afhankelijk van mijn ouders. Heb 6 jaar lang op kamers gewoond en had geen lening of krediet. Door de investering van mijn ouders in mij heb ik nu een leuke en goede baan én geen leningen meer af te lossen. Daar ben ik ze heel dankbaar voor en dit zal ik later ook absoluut bij mijn kinderen doen. Ja

Ik heb zelf ook gestudeerd en dmv een bijbaantje naast mijn studie alles kunnen betalen.

Maar je moet er vanuit gaan dat degene die dit topic opend gewoon thuis kan blijven wonen. En vanuit daar bekijk ik het nu op dit moment. Knipoog

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:39

sowieso is op kamers gaan een blijk van zelfstandigheid, en zorgt voor een beter banenperspectief.

ik woon ook op kamers, en ja ik leen.
ik kan proberen mijn kosten een beetje op een rijtje te zetten, per maand:

-telefoon: 65
-studentenvereniging/uitgaan: ong 100. (soms wat meer, soms wat minder)
-eten: 80 euro.
-wasmiddel/shampoo etc: 15 euro
-kleren: 100 pm ong

oftewel het is duur... je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wil, maar ik vind het belangrijk te investeren in je studententijd.
studie/kamer/zorg betalen mijn ouders.

verder heb ik geen baan, omdat ik er gewoonweg de tijd niet voor heb.
naast mijn wo studie heb ik mijn studentenvereniging, 2 paarden bij mijn ouders (1.5u enkele reis) een vriend 2u (enkele reis verderop) en heb ik afgelopen jaar ook nog pfeiffer gehad.

lenen was en is voor mij een goede oplossing.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:01

(psst, wasmiddel, tandpasta, shampoo's kun je ook jatten van thuis Tong uitsteken en zeep kun je vragen voor je verjaardag. Heb inmiddels zo'n 10 flessen zeep/shampoo staan, kan dus jaren mee vooruit Tong uitsteken ) Schijnheilig

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:03

Ik woon zelf sinds vorige schooljaar op kamers.
Mijn ouders hebben mij gezegt dat zij tot ik weer thuis kom of ik op mijzelf ga wonen het kamergeld per maand betalen..
Verder moet ik alles zelf betalen, eten, nieuwe dingen, verzekering enz.

In principe zou ik het niet redden met het geld wat ik per maand binnen krijg om ook nog eens mijn huur te betalen..
dus mijn lieve ouders doen dit voor me..

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:55

Ik zou iedereen op kamers gaan aanraden. Ook als dat betekent dat je dan zou moeten lenen om rond te kunnen komen. Het is zo goed voor je persoonlijke ontwikkeling en daarnaast gewoon de tijd van je leven!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:25

Ik wil heel graag op kamers, maar t wil maar niet lukken om een kamer te vinden.

Ik zou dan krijgen:
250 stufi
150 eetgeld van mn ouders

daarnaast betalen mn ouders mn studie, boeken en zorgverzekering. en met werk zal ik naast studie nog iets van 200 euro per maand verdienen. Mja kamers kosten hier al gauw 400 euro, dus wordt behoorlijk krap!!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:32

400? waar zit je dan? Hier in utrecht kan je namelijk voor 250/300 prima een kamer krijgen.
(en met 600 p/m moet je je toch echt kunnen redden lijkt me... )

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:46

Toad schreef:
Ik wil heel graag op kamers, maar t wil maar niet lukken om een kamer te vinden.

Ik zou dan krijgen:
250 stufi
150 eetgeld van mn ouders

daarnaast betalen mn ouders mn studie, boeken en zorgverzekering. en met werk zal ik naast studie nog iets van 200 euro per maand verdienen. Mja kamers kosten hier al gauw 400 euro, dus wordt behoorlijk krap!!

Bij mij is t ook maar 275. Haha!
En das in Amersfoort.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:55

nouu vertel waar in A'foort heb jij een kamer Haha!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:40

K verhuur er 1 Knipoog
In Liendert.
Interesse? Haha!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:47

[LZP] > [STW]