Skieën zonder les, is dat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dutchy_

Re: Skieën zonder les, is dat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:51

Ik ben skileraar op een indoorskibaan hier in Nederland en echt, ik zou je niet aanraden om zonder les te gaan skiën, al helemaal niet in Landgraaf. Dat gaat echt niet goedkomen.

Ik laat mensen na anderhalf uur lesgegeven te hebben niet eens zelfstandig naar boven gaan, gewoon niet verantwoord. Ondanks dat sommige mensen het na 1,5 uur al wel doorhebben. Moet je nagaan als je zonder ervaring gaat skiën, als ik dat zou zien op de baan dan zou ik je eraf halen. Je bent namelijk niet alleen een gevaar voor jezelf, maar er zou maar net een klein kindje skiën waar jij net even niet meer kan remmen...

Les nemen dus en daarna is het vrij skién ook veel leuker, dan weet je al een beetje hoe het moet en dan zit je niet twee uur lang te klungelen.

Veel plezier in ieder geval!

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:36

Ik ben in Zoetermeer de eerste keer geweest voor extra les voordat ik op wintersport zou gaan. Daar hadden ze ook een kennismakingsles voor 5 euro per uur. Hier leggen ze rustig alle beginselen uit. Ik had daarna ook nog een uur priveles. Maar zou zeker niet zo alleen gaan. Vaak zijn de lessen ook wel leuk, leuk om de meesten te zien stuntelen voor de eerste keer Haha!.

Ik ben ook een keer met mijn broer naar Winterberg geweest, we zouden pas aan het begin van de middag les hebben omdat het de eerste keer voor mijn broer was maar we waren er al erg vroeg. Waar we begonnen was een hele vlakke helling, daar ben ik toen met mijn broer heen geweest. Dat was volgens mij nog minder stijl dan in een indoorhal. Daar heb ik hem het een en ander uitgelegd en dat ging prima. Hoefde maar 1 keer achter zijn ski's aan nadat hij wat moeizaam uit de sleeplift kwam Haha!.

Maar wat ook eerder is gezegt, ik vind een indoorhal ook ijziger dan in de echte sneeuw.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:30

Tallie_Ho schreef:
( in een uur leer je net hoe je in fluck naar beneden moet en moet remmen )

Met fluck bedoel je de 'pflug'... in het Nederlands is dat de 'ploeg' of ookwel het 'pizzapuntje' genoemd (met name voor kinderen) en het Engels is het de 'snowplow'...

Is dus afgeleid van ploegen, want dat ben je als het ware ook aan het doen, ploegen door de sneeuw.

Haha sorry ik kon het niet laten... Haha!

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:32

lesje is wel makkenlijker als je een leuke dag wilt hebben anders heb je het zo gezien als het je maar niet lukt Knipoog

succes en je hebt zo de basis onder de knie;)

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:35

Door dit topic ben ik ook nog maar even naar een leuke aanbieding op een indoorbaan aan het kijken Haha!. Wil gewoon zo graag alweer een keer gaan Haha!.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 00:22

Ik zou zeker een lesje nemen...
skien is niet zo makkelijk als het lijkt. Echt, ik heb al bijna 10 jaar les, en nog leer je dingen bij.

Daarbij, als je zelf graag in de kreukels wil liggen is dat jouw beslissing.
Maar, houd in je achterhoofd dat er meerdere mensen aan het skien zijn die jij in gevaar kan brengen.
Dus, nee niet zonder les de 'piste' op.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:51

Ik had wel les, en ik vond het nog niet te doen... Haha!
Een jaar of twee terug nam ik bij Snowworld Zoetermeer een beginnerscursusje van 4 lessen.
Terwijl tijdens de tweede les mijn groepsgenoten al soepel van bovenaan de kleine helling naar beneden kwamen wist ik nog steeds een Mikado-spelletje te maken van mijn eigen skies en die van mijn mede-cursisten, als ik weer eens op mijn groep was ingereden.
Aan het begin van de 3e les in overleg met de lerares besloten om maar zelf een beetje te gaan oefenen (vanaf halverwege de helling) omdat ik de rest zo ophield.
De 4e les ben ik niet meer gegaan.

Geloof me, het is leuker om te doen als je het een beetje kan.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 21:37

Dankjulliewel voor jullie reacties,
Ik denk dat ik inderdaad maar eerst even een uurtje les ga nemen. Ja
Degene die ik mee ga nemen kan het nog minder dan ik, ik heb tenminste nog een middagje langlaufervaring Clown

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie alleen maar aan mezelf had gedacht, en niet aan anderen, of het feit dat er piste-regels zijn ofzo. Bloos

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:38

Ok, verstandig Haha!

Heel veel plezier dan, wordt echt super!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:35

Ga alsjeblieft niet zonder les skiën. Ik zie het elk jaar weer gebeuren, en elk jaar is het weer hetzelfde probleem. Mensen met kinderen die ook maar eens op wintersport willen, en omdat het maar zo duur is gaan bezuinigen op les.
Buiten dat je jezelf enorm zeer gaat doen, breng je ook andere mensen in gevaar op de piste. De meeste ervaren skiërs kunnen goed anticiperen; en een soort ongeschreven regel is ook 'de beste skiër wijkt uit en let op' maar op een beginnende skiër die geen les neemt vált gewoon niet te anticiperen. Ik heb al vaak zat gehad dat ik op het laatste moment als een idioot moet remmen of een bocht draaien. Ik kan dat, en ben blij dat ik een ervaren skiër ben Bloos, maar het zou maar een kind zijn Knipoog

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:03

Inderdaad, als je met iemand bent die ook (bijna) geen ervaring heeft, zou ik toch les nemen. Het is toch voor 1 keer?
En weet je teminste ook of alles goed vast zit. Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:22

Als je iemand meeneemt die er (heel) wat verstand van heeft en geduld genoeg om het je uit te leggen is het te doen, maar anders zou ik toch echt les nemen Lachen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:28

Goed dat je les neemt Ja Ik ben in het verleden een aantal keren bijna aangeskied van achter door mensen die niet konden remmen en dus recht naar beneden gingen. Daar wordt je niet vrolijk van als je steeds achterom moet kijken of je niet weer bijna omgeskied wordt.

Pinootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:28

Ik als wedstrijdskier raad je echt om les te nemen! Heb zelf bijna 18 jaar ski ervaring en ruim 10 jaar in wedstrijdcircuit.
Het is idd niet aan te doen als je altijd moet opletten op iemand die eigenwijs is om zonder les te gaan skiën. Skiën is voor beginners wel moeilijk ivm technieken die je moet gebruiken, zoals pflug, remmen en dat soort dingen.

Zelf heb ik wel aantal vrienden van mij 'begeleid', o.a. dingen uitgelegd en geholpen met de afdalingen op meest vlakst piste (baby-pistes).

In ieder geval, heel veel plezier met skiën! En let maar op, straks heb je nog 'n ski-virus Knipoog

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:55

Ik heb 1 keer op ski's gestaan, en heb toen les gehad van mn (ex)vriend. Die skiet al sinds ie kan lopen ongeveer. Haha!

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 21:28

Het skien zelf, bochtjes maken, is niet zo moeilijk, maar het remmen wel, (Zelf meegemaakt, ging zo door de hekken heen xP)

Simoon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:59

Ik ging zelf snowboarden zonder les, en vond het best meevallen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:03

Ik heb jaren geskied en neem a.u.b les,je leert het jezelf anders helemaal verkeerd aan.En dat is niet prettig en ontspannen skieèn.