Huis huren niet meer te doen tegenwoordig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Huis huren niet meer te doen tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:49

Sommige gemeenten hebben een gedoogbeleid voor recreatiewoningen en stacaravans. Maar meestal geldt dat als je er al woonde voordat er nieuwe regels van kracht werden, en in de meeste gemeenten mag het idd gewoon niet, een recreatiewoning/stacaravan permanent bewonen. Maar goed, er zijn altijd inventieve mensen die daar wel wat op vinden: ingeschreven blijven staan bij ouders ofzo.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:43

Klopt inderdaad, Bij een vriendin van me is de regel op het park dat ze 6 nachten in het jaar er niet mag verblijven. Aangezien zij ook nachtdiensten draait is dat totaal geen probleem, maar anders ga je vast weleens een weekje op vakantie. Gewoon goed rondkijken wat de regels op een park zijn.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:04

Wij hebben hier ook over zitten twijfelen... een huis huren onder de € 700 was hier bijna niet te doen. Of in een buurt waar ik liever niet zit.

Uiteindelijk hebben we een appartementje gekocht en zijn we ongeveer € 550,00 per maand kwijt, hier is het bedrag wat we maandelijks terug krijgen al mee verrekend. Daar komt dan nog € 169,00 VVE kosten bij, dat is incl. water en stookkosten. Scheelt in geld haast niets met een huurhuis en je bouwt nog iets op, wat ik ook erg fijn vind!

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:15

Ik en mijn vriend huren een appartement voor nog geen 300 euro via de woningbouw. Dit is wel een klein appartement, maar 4-kamer appartementen zijn tegen de 450 a 500 incl voorschot op de stookkosten. Wij hebben 3 maanden gewacht op dit appartement. In Vianen hebben ze een speciale regeling. Omdat ze de wijk een nieuw gezicht willen geven, worden mensen aan de hand van hun motivatie geselecteerd. Voorwaarde is dat je ingeschreven bent bij woningnet. Als dat het geval is kun je je apart inschrijven op een van de appartementen binnen de 10 grote appartementencomplexen.
Ideaal voor beginners. Vianen is toch wel redelijk in de randstad. Binnen een half uur ben je in Utrecht.
Via woningnet was het echter ook voor ons heel moeilijk om aan een leuke huurwoning te komen voor een prijs die voor ons te doen is.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:53

Ik betaal 460 euro per maand ex. Dan heb ik een 3 kamer appartement met een minituintje... Maar ja ik woon alleen.

Mijn huisje wordt eind december opgeleverd Haha! Haha! Haha! Go jij! Go jij! (nieuwbouw)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:56

Wij betalen 492,- voor een doorgaans grote huurwoning ( hoek! ). Open trap in woonkamer. 2 Slaapkamers van 8 m2 en 1 grote van 11 m2. Vaste trap naar zolder. En een grote achtertuin.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:04

Wat een verschillen he? En het hangt er ook nog zo erg van af in welke regio je woont. Wij wonen in groningen en hebben ons huisje anderhalf jaar geleden gekocht voor ca. 75.000, nou, nu vind je die bijna al niet meer. Een voormalig huurhuisje, tussenwoning en niet groot, maar wel groot genoeg voor starters.
Over dat je bijna geen hypotheek meer los kan krijgen, dat valt ook nog best mee soms. Mijn vriend had in die tijd een jaarcontract (en geen hoog loon, hij werkte toen nog als callcenteragent) en ik studeerde. En toch is het gelukt! Bij een belgische bank overigens, bij de rabobank lachten ze ons volgens mij een beetje uit. Maar we redden het iedere maand prima, dus waarom niet....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:06

Hier vind je sowieso al geen koopwoningen onder de 160.000 Nagelbijten / Gniffelen
En dan heb je echt een onwijs klein huisje! De meeste zitten hier op 220.000/250.000.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:12

Ja, erg eigenlijk he? Terwijl daar ook heus gemiddeld de lonen wat hoger zullen zijn dan hier in noord-nederland, maar volgens mij weegt dat nooit tegen elkaar op! Nu hebben wij geluk dat we in het noorden zitten (mijn vriend is hier heen verhuisd, anders waren we in/rond nijmegen terecht gekomen) maar ergens anders is het gewoon al bijna niet te doen voor starters. Als ik op funda of op tv woningen voorbij zie komen waar het woord 'starterswoning' bij genoemd wordt, dan is dat vaak een prijs waar wij over 20 jaar volgens mij nog niet aan toe zijn!
Hier vind je nu voor rond de ton of iets daarboven nog wel tussenwoningen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:16

Nagelbijten / Gniffelen Ik denk dat de lonen toch wel overal gemiddeld hetzelfde liggen Clown

Het loopt lang niet zo uiteen als de prijzen voor woningen, dat weet ik zeker Vork

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:26

Ik ben op mn 23e op mezelf gaan wonen..
Eengezinswoning met voor-en achtertuin voor 500 euri p/m..
Met 2 slaapkamers (13m² en 15m²) en grote zolder

Ze verloten bij ons een paar keer per jaar woningen onder starters.
Ik wilde graag het huis uit en verhuizen ivm mijn werk.
En kreeg na ong 6 maanden dit huis aangeboden.

Omdat een huis, auto en paard me te duur werden (je weet natuurlijk niet wat voor kosten er allemaal bijkomen als je net op jezelf gaat) heb ik nu een huisgenootje
Ik had nog een slaapkamer over en de zolder werd alleen maar voor de was gebruikt.. dus dat kon goed
Gelukkig gaat het ook nog steeds goed.. ik ken haar al ruim 12 jaar.. maar dat zegt natuurlijk niets..

Maar zonder haar had ik het niet gered met alles denk ik
Laatst bijgewerkt door Limerick op 29-07-08 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:26

Ik ben waarschijnlijk een van de weinige mensen die niet wilt kopen en die het wel kan.

Heb een goed inkomen (ver boven modaal) ben alleen en heb toch gekozen voor een huurhuis (nieuwebouw in een koperswijk)
Ik zie het niet zitten om alleen overal verantwoordelijk te zijn.
Overigens is huren goedkoper, het is niet van jezelf maar dat hoeft niet per defenitie slecht te zijn.
Met koop heb je meerdere kosten zoals verzekeringen en Gemeentelijke heffingen VVE enz enz

Betaal 450 huur excl alles heb 2 woonlagen van totaal 90m2 en een dakterras van ong 16m2-20m2

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:27

Cyntje schreef:
Nagelbijten / Gniffelen Ik denk dat de lonen toch wel overal gemiddeld hetzelfde liggen Clown
Het loopt lang niet zo uiteen als de prijzen voor woningen, dat weet ik zeker Vork

Nou, in het westen zijn de lonen gemiddeld toch een stuk hoger dan hier. Hier vind je veel laaggeschoolde mensen en daarbij ook laaggeschoold werk. Dus niet zozeer voor dezelfde baan minder geld, maar meer over-all. In oost-groningen heb je ook de grootste werkloosheid van heel nederland, en dus veel mensen met weinig geld.

Wat tita zegt, dat het niet slecht is als het niet van jezelf is, is natuurlijk ook waar. Maar ik ben nog bezig met de sph (dat wordt dus geen bovenmodaal loon), en mijn vriend heeft ook een opleiding waar hij nooit een hoog inkomen mee gaat krijgen. Als je dan verder wilt komen dan een standaard tussenwoning is volgens mij de makkelijkste manier vroeg gaan kopen, zo veel mogelijk bijsparen en na een jaar of tien steeds wat groter gaan wonen. Er is natuurlijk niks mis mee om je hele leven in een rijtjeshuis te blijven, maar het lijkt mij toch wel heel lekker om 'ooit' mijn paard aan huis te hebben.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:09

roosje84 schreef:
Hier in de randstad is alles duur, huur en koop! En daarnaast mag je blij zijn als je een hypotheek kan betalen hier...De prijzen voor huizen hier zijn echt abnormaal hoog!!!!

Ja het is echt belachelijk!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 06:49

Nou ik heb heerlijk nieuws gehad van meneer de hypotheker. Ik kan maarliefst 120.000 eurotjes lenen. Daar kan ik lekker een garagebox van kopen, of misschien zelfs wel een klein kantoor pandje. Maar kans op een huis.. neuh..
Het enigste wat ik kan kopen is een studio van 15m2. Nou dan komen de muren op me af. Baal er best van!
Nu ga ik maar eens kijken voor dat kopen met korting, maar daarmee moet je ook maar net geluk hebben aangezien dat werkt met loting en er hier heel veel mensen ingeschreven staan....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:51

Hier werkt men tegenwoordig ook met ''slimmer kopen'' Ja
Scheelt toch al gauw 50.000 euro!

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:12

Mijn zus en haar vriend huren een huis (klein, maar wel 3 slaapkamers en ruimte genoeg voor z'n 2en en een hond) in Hagestein (bij Utrecht). Tuintje erbij, heerlijk plekje. Voor nog geen 400euro pm. Het kan dus wel...

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:14

Ja het is echt heel erg hoog laatste tijd. Ik ben aan het kijken voor een kamer/appartement. 300 euro voor een kamer van 10 m2. Nagelbijten / Gniffelen

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:18

Karin schreef:
Al eens gekeken bij http://www.vitaliswonen.nl ?

Heeft woningen door het hele land, werkt met wachtlijsten en ik heb er zelf goede ervaringen mee.

[Edit] Nu de juiste link gegeven. Knipoog

Bijna alles vanaf 23 Verdrietig

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:21

Hmm ja, dat is waar...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:59

lausan schreef:
Mijn zus en haar vriend huren een huis (klein, maar wel 3 slaapkamers en ruimte genoeg voor z'n 2en en een hond) in Hagestein (bij Utrecht). Tuintje erbij, heerlijk plekje. Voor nog geen 400euro pm. Het kan dus wel...

ja als je daar wil wonen ja Haha!. Je moet dan toch echt wel een auto hebben. Ene wat is klein alles kleine dan 25m2 is voor mij klein (woonkamer)?.

In mijn vorige huis zou ik met 2 mensen gek worden (20mr woonkamer/keuken, 12 m2 slaapkamer).

Is dit via de gemeente of particulier?.

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:58

Is via de gemeente Ja Ze hebben allebei een auto Knipoog Maar haar vriend kan op de fiets naar z'n werk en zus werkt op de faculteit Diergeneeskunde en dat is 10 minuten met de auto.

Ik geloof is de woonkamer 40 m2, keuken 15 m2 en slaapkamers alledrie rond de 25 m2. Vind ik toch aardig om mee te beginnen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 07:44

Slaapkamers van 25m2, dat noem ik toch echt niet meer klein hoor? Nagelbijten / Gniffelen Ik vind het knap dat ze dat kan huren voor 400 euro! Nagelbijten / Gniffelen Een woonkamer van 40m2 is ook nog eens helemaal niet klein... Of ben ik nu gek? Bloos
Dat betekend dat ze dus 130m2 heeft? Dat vind ik toch aardig groot!

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 08:04

Het lijkt op het oog wel veel kleiner, maar qua afmetingen is het inderdaad vrij ruim Ja

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:45

Storm76 schreef:
Waar ik woon moet je lid zijn van een woningbouwvereniging, dan kom je op een lijst en na een jaar of 4 heb je hopelijk je eigen huisje in jouw prijsklasse.
Als je in de vrije sector gaat huren, ben je soms honderden euro's per maand meer kwijt! Dus je kan je beter inschrijven bij je plaatstelijke woningbouwvereniging.
Ik had mijn huisje na 1,5 jaar voor 300 euro per maand. Maar toen verdiende ik maar 1500 bruto per maand.

Hier ook.
Twee jaar terug had ik me ingeschreven, verdiende toen aardig, vorig jaar amper nog vanwege school.
Werd ik uitgeschreven omdat ik niet gereageerd had, wat nogal zinloos was aangezien ik het toch niet kan betalen.
Ik dit uitgelegd, maar het principe was dat je minimaal 2x per jaar moest reageren, of je het nou kon betalen of niet.
Hoezo krom?

Dus toen werd ik uit het systeem geschreven, kon me weer opnieuw inschrijven, en dus 2 jaar inschrijving kwijt.
Lang leve de regeltjes.