Fotografie op Bokt een hype of overal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mlies

Re: Fotografie op Bokt een hype of overal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:58

Ik snap absoluut dat mensen het leuk vinden om een spiegelreflex te hebben, en daar lekker mee te oefenen. Ik heb er zelf ook eentje, leuk mee oefenen, niks mis mee toch?

Sommige topics op commercieel waar shoots in worden aangeboden, vind ik vaak storender.. Simpel gezegd zie ik daar echt baggerfoto's voorbij komen. Als je er zo nodig je centen mee wilt verdienen, mag je wel wat kritischer zijn vind ik. Maar goed, zolang er mensen zijn die je foto's willen..

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:06

Mlies schreef:
Ik snap absoluut dat mensen het leuk vinden om een spiegelreflex te hebben, en daar lekker mee te oefenen. Ik heb er zelf ook eentje, leuk mee oefenen, niks mis mee toch?

Sommige topics op commercieel waar shoots in worden aangeboden, vind ik vaak storender.. Simpel gezegd zie ik daar echt baggerfoto's voorbij komen. Als je er zo nodig je centen mee wilt verdienen, mag je wel wat kritischer zijn vind ik. Maar goed, zolang er mensen zijn die je foto's willen..

Mee eens. Lachen Ook met Eve_lien. Laat mensen lekker leuke plaatjes schieten, niks mis mee toch. Knipoog Ik heb zelf ook een dslr, als hobby, maar ik ben mezelf er heus wel van bewust dat mijn plaatjes geen geld waard zijn.

Ik kan me soms inderdaad ook ergeren aan mensen die shoots aanbieden, en voor flinke prijzen ook, terwijl hun foto's gemaakt kunnen worden door iedereen die een dslr in zn handen gedrukt krijgt. Ook mensen die aan een opleiding beginnen terwijl ze er totaal geen oog voor lijken te hebben snap ik niet helemaal. Bloos Maargoed misschien is dat er op zo'n opleiding wel in te rammen.. ik heb nooit voor en na foto's gezien van dergelijke mensen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:15

Gerbenfroh schreef:
Tja, ik heb er niet genoeg verstand van vind ik om echt goed commentaar te geven, dus dat doe ik dan ook niet. Ten tweede moet je ten eerste niet echt op bokt zijn maar op een echte fotografie site, want hier vind ik het commentaar ook vaak naar eigen smaak en heb je (op sommige mensen na) vrij weinig aan. Meld je dan aan op DPZ of zoom ofzo, daar zijn ze lekker hard en hebben ze er veel verstand van.

Op zoom hard???????????? Ik ben er juist weggegaan vanwege het enorme "ooooooohhh" en "aaaaaahhh" gehalte Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:21

Tenshi schreef:
Mlies schreef:

Mee eens. Lachen Ook met Eve_lien. Laat mensen lekker leuke plaatjes schieten, niks mis mee toch. Knipoog Ik heb zelf ook een dslr, als hobby, maar ik ben mezelf er heus wel van bewust dat mijn plaatjes geen geld waard zijn.

Ik kan me soms inderdaad ook ergeren aan mensen die shoots aanbieden, en voor flinke prijzen ook, terwijl hun foto's gemaakt kunnen worden door iedereen die een dslr in zn handen gedrukt krijgt. Ook mensen die aan een opleiding beginnen terwijl ze er totaal geen oog voor lijken te hebben snap ik niet helemaal. Bloos Maargoed misschien is dat er op zo'n opleiding wel in te rammen.. ik heb nooit voor en na foto's gezien van dergelijke mensen.

Is er niet in te rammen met een opleiding. De opleidingen die ik ken hebben ook een onwijs strenge selectie waar je met een héle hoop inzicht en een DIK portfolio binnen moet komen. Ja Daar willen ze alleen echt talent, geen doorsnee hobbyfotografen. Tong uitsteken Denk dat alle goede opleidingen dat hebben.

Gerbenfroh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:22

manzano schreef:
Gerbenfroh schreef:
Tja, ik heb er niet genoeg verstand van vind ik om echt goed commentaar te geven, dus dat doe ik dan ook niet. Ten tweede moet je ten eerste niet echt op bokt zijn maar op een echte fotografie site, want hier vind ik het commentaar ook vaak naar eigen smaak en heb je (op sommige mensen na) vrij weinig aan. Meld je dan aan op DPZ of zoom ofzo, daar zijn ze lekker hard en hebben ze er veel verstand van.

Op zoom hard???????????? Ik ben er juist weggegaan vanwege het enorme "ooooooohhh" en "aaaaaahhh" gehalte Nagelbijten / Gniffelen

Zoom weet ik niet, DPZ is vrij hard Ja

Trouwens er zijn hier al tig topics over geweest!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:22

manzano schreef:
Gerbenfroh schreef:

Precies, als je echt kritiek wil hebben moet je op DPZ zijn!

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:23

Juul schreef:
Is er niet in te rammen met een opleiding. De opleidingen die ik ken hebben ook een onwijs strenge selectie waar je met een héle hoop inzicht en een DIK portfolio binnen moet komen. Ja Daar willen ze alleen echt talent, geen doorsnee hobbyfotografen. Tong uitsteken Denk dat alle goede opleidingen dat hebben.

Nouja ik heb foto's gezien van fotografen op zo'n opleiding, die echt nog niet verder kwamen dan doorsnee vakantiekiekjes. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:24

Tenshi schreef:
[naam] schreef:

Nouja ik heb foto's gezien van fotografen op zo'n opleiding, die echt nog niet verder kwamen dan doorsnee vakantiekiekjes. Bloos

Welke school was dat precies? Nagelbijten / Gniffelen

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:25

Geen flauw idee, dat werd er niet bijverteld. Lachen

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:25

Ik vind dit ook wel een beetje.
Amateurs fotograven noemen zichzelf meestal wel een echte fotograaf. Natuurlijk moet je je wel in de fotografie trainen, en begint iedereen hetzelfde...maar soms denk ik van, ja dat kan ik ook met zo'n camera. Daar hoef ik je niet voor in te ''huren''. Want inderdaad, er zitten soms geen fotos bij waarvan ik zeg: Zo, nou die mag wel foto's van mijn paardjes komen maken! Ja

Er zijn zeker mensen, waarbij ik een wauw-gevoel krijg. Maar soms mis ik het een beetje...

Anniiekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:35

Dorientjee schreef:
Ik vind dit ook wel een beetje.
Amateurs fotograven noemen zichzelf meestal wel een echte fotograaf. Natuurlijk moet je je wel in de fotografie trainen, en begint iedereen hetzelfde...maar soms denk ik van, ja dat kan ik ook met zo'n camera. Daar hoef ik je niet voor in te ''huren''. Want inderdaad, er zitten soms geen fotos bij waarvan ik zeg: Zo, nou die mag wel foto's van mijn paardjes komen maken! Ja

Er zijn zeker mensen, waarbij ik een wauw-gevoel krijg. Maar soms mis ik het een beetje...

Helemaal mee eens..! Vork

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:57

Juul schreef:
patsur schreef:
Toch op z'n minst opmerkelijk, niet?

Waarom precies? Ik zie je probleem niet zo eigenlijk.

Ik zie jóuw probleem niet zo.
Lekker boeiend. Laat die mensen (incluis jijzelf) gewoon lekker prutsen met die camera's.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:04

je kan je er druk over maken, maar je schiet er niks mee op.
Mijn zus is (samen met mij) ook begonnen met fotoshoots van paarden. Wij krijgen dit soort opmerkingen vaak al te horen voor mensen de foto's zien, als ze ze zien veranderd de mening al snel omdat (vind ik zelf) het 'wauw-gevoel' er zeker inzit.

nu we net begonnen zijn, is er nog iemand opgestaan die het goedkoper doet, met een 'hobby-spiegelreflex' en dus alles nadoet, dezelfde plekken, zelfde hoek van de foto, verschikkelijk is het, maar achteraf zeggen mensen toch dat ze het liever iets duurder hadden gedaan juist om deze redenen.

maak je er niet druk om, de mensen die zo'n shoot willen doen merken echt wel het verschil tussen goed en slecht. En als je het leuk vind om te doen, waarom dan niet. wij hebben ook de eerste drie mensen gratis gedaan, gewoon voor de reclame en om te oefenen, nu doet mijn zus het dan betaald maar misschien doen die hobby fotografen het ook wel gratis, iedereen moet ergens beginnen, en het is maar wat de gek er voor geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:06

Weet niet meer wie het aanbevolen heeft, maar ik zit nu rond te kijken op DPZ en dat bevalt me wel. Ja Haha! Bedankt voor de tip dus!!

Sok iets rustiger mag ook wel. Ik mag m'n mening toch geven? Dat joune anders is vind ik prima. Als ik hiermee 'zit', laat mij lekker. Lachen

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:09

Ben rustig, geef ook alleen m'n mening.
Vraag me alleen af wat jouw probleem is met veel mensen met zo'n camera?

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:12

Ik snap wat je bedoelt Ja Alles begint ook 'goedkoper' te worden en mensen willen mooie kwaliteid. Voor een paar honder euro meer koop je dan liever een spiegelreflex. Alleen denk ik niet dat sommige mensen beseffen dat het niet gaat om de camera die je in je handen hebt, maar om de fotograaf zelf.
Iedereen heeft tegenwoordig een digitale camera en als je het leuk vind om fotos te maken kan je tegenwoordig al voor een leuk prijsje een leuke spiegelreflex kopen.
Ben ook met je eens dat er fotoshoots aan worden geboden waar de kwaliteid in tegenvalt Ja maar iedereen moet ergens beginnen en kan niet meteen fotos leveren waar je het 'wauw' gevoel van krijgt.
Ik persoonlijk oefen eerst heel veel voordat ik wat aanbied, maar sommige mensen willen via het aanbieden ook leren.
En misschien is de een veel eerder tevreden met een foto dan de ander. Vandaar het grote verschil op UK? Ik twijfel altijd heel erg voordat ik wat op UK zet, sommige mensen denk er misschien niet over na of maken zich daar niet zo druk om.
Maar ik maak me er niet druk om, het is leuk om het verschil te zien op UK/Commercieel. Je leert veel van elkaar Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:21

ik zie er echt geen probleem, kennelijk is er gewoon markt voor Knipoog de fotos van een amateur met goede cam zijn nog altijd beter dan de fotos die ik met mijn eigen telefooncammetje maak, áls je dan iemand die voor een klein bedrag fotos komt maken is dat toch prima, zeker voor eigen gebruik? en als de opdrachtgever maar blij is met het resultaat toch?

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:26

het valt mij ook op dat er shoots opstaan waarvan de kenner denkt 'nou ja! dat kan je echt geen shoot noemen' en dat de bokkers dan reageren wat een prachtige foto's het allemaal wel niet zijn, en dan worden er wel hele mooie foto's op gezet door een onbekende bokker, die helemaal niet bekent is op internet, die wel ontzettend mooi zijn, en dat er dan gezegt word 'ja maar...' terwijl de profs echt wel zien dat er aan die foto's niks is aan te merken.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:31

Voorbeeldje Manutjuh?
Wat jij mooi vind, hoef ik niet mooi te vinden

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:39

voorbeeld: Ik let er dan op of de horizon recht is, vaak is die scheef, een echte fotograaf let daar op. Soms staat bij rijfoto's het hoofd van de eigenaar er maar half op, zodat net de bovenkant mist. Dat is zonde vind ik.

ik snap ook wel dat wat ik mooi vind niet iedereen mooi hoeft te vinden. maar met foto's die ernstig overbelicht zijn of juist te donker zijn hoef je niet aan te komen bij een tijdschrift. en ik snap dat iedereen graag zijn foto's op internet wil zetten, maar zet er dan niet bij dat het een profesionele shoot is, zeg dan gewoon dat het nog is om te oefenen, dan kijken mensen er veel eerlijker naar.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:54

Ik snap je wel manutjuh, maar iedereen moet leren. Niet iedereen heeft het meteen onder de knie. UK is ook oa voor tips en commentaar waar je de volgende keer op moet letten.
Ik merk ook dat ''hele slechte'' fotos heel veel commentaar krijgen, ''super mooie'' fotos ook en fotos wat daar net tussen in zit niet of nauwelijks. Terwijl die mensen ook graag tips of commentaar willen krijgen om proberen een ''super mooie'' foto te krijgen Lachen

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:55

Nikki__ schreef:
Ben blij dat die dingen eindelijk een beetje te betalen zijn!
Ook ik zal ik jouwe ogen een doorsnee fotograven zijn. Ik loop in de Dierentuin ook met mijn zoomlens rond. Verwend zullen velen denken want mams loopt er gezellig naast.
Ze weten alleen niet dat ik verdomde lang gespaard heb totdat ik het geld bij elkaar had dat ik alleen al de buddy kon kopen.

Haha dat heb ik ook, heb er super lang voor gespaart en heb het er dan vaak express over, dat ik er zo hard voor gespaart heb. Iig wel als mensen me aan staren. Weet niet, vind het vervelend als mensen gaan denken dat ik zo verwent ben enzo Huilen van het lachen. Gooi ook nooit gelijk op tafel wat voor camera ik heb.

Ik snap je punt wel, en ben het wel met je eens Juul. Ik zelf zit ook vaak te kijken naar foto's waar bij staat dat het een proffesionele fotoshoot is, waarvan ik dan denk; "Oké.. dat kan beter Nagelbijten / Gniffelen."

Ik fotografeer nu een jaar met mijn camera, en daarvoor heb ik altijd aangeklooit met compact camera's en analoge cameratjes. Mijn ouders zijn bijde fotograaf geweest, en mijn moeder heeft rietveld academie gedaan (ook kunst opleiding met onder andere fotografie). Dus wat dat betreft heb ik mijn hele leven al tussen de camera's geleeft (we hebben hier aardig wat analoge camera's, met flink wat lensen erbij Knipoog).
Mijn moeder heeft me altijd vertelt, dat het niet aan de camera licht, maar aan de fotograaf. Natuurlijk is een compact camera met 2 mp kwa kwaliteit slechter dan een spiegelreflex met 10 mp. Maar het gaat bij fotografie in eerste instantie niet eens om kwaliteit, maar om inzicht en creatief zijn enzo.
Ik denk zelf ook dat veel mensen, het verkeerd inschatten en gewoon een spiegelreflex kopen voor de zogenaamde goede kwaliteit. Maar dan altijd op automatische functies fotograferen. Wat dus eigenlijk zonde is van het geld, want wat de spiegelreflex JUIST zo anders maakt, zijn de vele functies.

Mijn advies voor dat soort mensen zou dan ook zijn om een gewone compact te kopen met 10 megapixels, want ja die bestaan ook Lachen. Dat zijn ook geweldig goede kwaliteit foto's. Maar dan vanuit een compactje.

Dat neemt niet weg dat iedereen zijn ding moet doen, en het zelf moet weten. Want uiteindelijk worden idd alleen de beste uitgekozen voor de grote opdrachten. Knipoog

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:07

Aims schreef:
Ik snap je wel manutjuh, maar iedereen moet leren. Niet iedereen heeft het meteen onder de knie. UK is ook oa voor tips en commentaar waar je de volgende keer op moet letten.
Ik merk ook dat ''hele slechte'' fotos heel veel commentaar krijgen, ''super mooie'' fotos ook en fotos wat daar net tussen in zit niet of nauwelijks. Terwijl die mensen ook graag tips of commentaar willen krijgen om proberen een ''super mooie'' foto te krijgen Lachen

ja dat is ook zo. maar ik vind het dan wel vervelend dat mensen met doorsnee foto's opgehemeld worden en mensen met goede foto's geen reacties krijgen of reacties als 'tja, de 5e is wel mooi'. ik heb dan altijd het idee dat er een paar vriendinnen zitten te reageren en niet mensen die je niet kent en dus echt kritischer kijken.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:37

manutjuh schreef:
Aims schreef:

ja dat is ook zo. maar ik vind het dan wel vervelend dat mensen met doorsnee foto's opgehemeld worden en mensen met goede foto's geen reacties krijgen of reacties als 'tja, de 5e is wel mooi'. ik heb dan altijd het idee dat er een paar vriendinnen zitten te reageren en niet mensen die je niet kent en dus echt kritischer kijken.

Ik ben het helemaal met je eens Ja dat bedoelde ik ook Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:39

Gelukkig heb je daar fotografiefora voor Knipoog