Moeder is totaal de weg kwijt... of...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Moeder is totaal de weg kwijt... of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:36

Misschien is het een idee om dit eens bij je huisarts te gaan bespreken?

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:54

Dit is achterdochtig gedrag dat bij een psychose etc wel zou kunnen passen.
meid neem aub een vertrouwenspersoon in vertrouwen of familie en denk aan je zelf.
Heel veel sterkte voor jou en je moeder! Ach gut

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:03

Eydis schreef:
Dit is achterdochtig gedrag dat bij een psychose etc wel zou kunnen passen.
meid neem aub een vertrouwenspersoon in vertrouwen of familie en denk aan je zelf.
Heel veel sterkte voor jou en je moeder! Ach gut

ook mijn idee...

sterkte met de hele situatie!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:14

Miyavi schreef:
Mijn broer en mijn zusje hebben he-le-maal geen problemen met haar, en andersom ook niet. Tuurlijk zijn er daar ook wel eens conflictjes, maar die schijnen erbij te horen. Tong uitsteken Dus waarom het bij mij wel zo extreem is, het is me één groot raadsel.

MoonChloe: Sorry voor de wellicht stomme vraag, maar hoezo voor mijn eigen welzijn? Bloos

Het dikgedrukte gedeelte is iets dat me even opvalt.... Jij bent vrouw en het oudste meisje in het gezin, het komt vaker voor dat moeders aan zo'n oudste dochter gaan 'hangen'. Al die brieven, de dingen die ze gezegd heeft, meisje.... wat ontzettend verdrietig voor je. Je bent te jong om zoveel spanning en druk te moeten hanteren, ik heb erg met je te doen. Toch is de mens sterk, en ik merk ook aan je dat je erg 'sterk' en 'weerbaar' overkomt en de situatie probeert te analyseren. Ik moet je wel zeggen dat dit soort dingen veel indruk maken, en je eigen gedragingen als volwassene kunnen beïnvloeden wanneer je als kind blootgesteld wordt aan dit soort spanningen en verwrongen gezinssituaties. Ik raad je dan ook sterk aan met je huisarts te gaan praten, en misschien met hem/haar of een eventuele hulpverlener te gaan zoeken naar een oplossing voor jou in eerste instantie. In tweede instantie is je moeder ook gebaat bij hulp, want leven met zoveel angst, boosheid en irrationale gedachten is ook dodelijk vermoeiend en zij zou ook wel wat ondersteuning kunnen gebruiken.
Zoek hulp, ga niet te lang zelf zitten dubben..... ofwel: maak niet dezelfde fout als ik Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:18

Nix, heeft gelijk, maar zorg dat je hulp onafhankelijk ik van je moeder, niet dezelfde en gezinshulp heeft geen zin. Jouw moeder zit met dingen waardoor ze zo op jouw reageert, maar jij hebt er het een en ander van opgelopen dat jij moet uitwerken en dat moet je zonder je moeder doen. Het gaat nl om jouw zelf.

In een ander topic wordt een goede psych aangeraden door Kiwiko, als je in haar buurt woont misschien wat voor jouw?? Of soortgelijke therapie, ik heb daar al veel goede dingen over gehoord.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:21

Voor je eigen welzijn, ja voor je gezondheid. Als het zo nog langer doorgaat ben ik bang dat je uiteindelijk toch eronderdoor gaat.

(ik ben zelf ook 'tijdelijk' het huis uit, het was niet te harden thuis. Mishandeling, frustaties en hoop ruzie.. Ben dus voor mijn eigen welzijn het huis gegaan.. En er is hulp van psychologen en weet je, ik voel me wel beter hoewel ik ook de neiging had om thuis te blijven..)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:22

russel schreef:
Nix, heeft gelijk, maar zorg dat je hulp onafhankelijk ik van je moeder, niet dezelfde en gezinshulp heeft geen zin. Jouw moeder zit met dingen waardoor ze zo op jouw reageert, maar jij hebt er het een en ander van opgelopen dat jij moet uitwerken en dat moet je zonder je moeder doen. Het gaat nl om jouw zelf.

In een ander topic wordt een goede psych aangeraden door Kiwiko, als je in haar buurt woont misschien wat voor jouw?? Of soortgelijke therapie, ik heb daar al veel goede dingen over gehoord.

Ik sluit me aan bij Russel

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 09:27

Ninx schreef:
russel schreef:

Ik sluit me aan bij Russel

Ik sluit me hier gedeeltelijk ook bij aan, maar er is 1 ding die niet verandert als alleen de TS voor zichzelf hulp gaat zoeken; haar moeder. En dat lijkt mij de basis van het probleem. Nogmaals, jij bent niet degene die verantwoordelijk is voor (het gedrag van) je moeder, dat is zij zelf. Jij bent verantwoordelijk voor jezelf, tot een bepaald punt. Je bent nog maar 16 (al kom je ouder over) en op die leeftijd moet je niet alles alleen op hoeven lossen!

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:10

Lijkt me me zeker dat je moeder ergens iets flink los heeft zitten.
Ik denk dat het geen fout plan is om de jeugdzorg hier over in te lichten.Verwacht niet meteen dat het opgelost is maar jouw moeder en jij hebben echt wel hulp nodig!
Sterkte meis! Ach gut

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:39

rianCciie schreef:
Me opa heeft aan het eind van de kerstvakantie jeugdzorg gebeld met de mededeling dat ik niet meer terug kon naar me moeder. Ik ben ook niet meer naar mijn moeder terug gegaan. De mensen van jeugdzorg denken zelf dat mijn moeder borderline heeft doordat ze mij bij zich probeerde te houden doordat ze alles verbood wat ik leuk vond en waar ik een band mee had. Ze probeerde zich bij zich te houden. Ik denk dat je moeder jou ook probeert te beschermen maar op een verkeerde manier, probeer hiet is met iemand over te praten, je hoeft echt niet meteen het huis uit maar je kan hulp krijgen om de band tussen jou en je moeder te verbeteren.

P/S ik heb nu nog steeds met die jongen nu al bijna 2 jaar lang en woon ook nog bij me opa,
het is jou vriendej dan wel niet maar het is toch een jongen die in beeld is volgens je moeder terwijl het een goede vriend van je is.

even hier nog een reactie op, borderliners zijn geen slechte mensen, jammer dat jou moeder wel zo er mee omging, maar zo zijn ze echt niet allemaal.

@TS, ik denk toch echt dat je andere moet gaan inschakelen dit kan zo niet langer, dit moet echt serieuzer genomen worden, dit is namelijk ook mishandeling, niet lichamelijk, wel geestelijk.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 10:57

Hey TS,

Wat een verhaal!
Ik ben wat geschokt van al wat er daar gebeurd...
Heb je er al eens met je vader over gepraat? ik vind het enorm jammer dat hij zo wegblijft!
Ik vind dat je ongeloofelijk sterk bent om dit allemaal mee te maken want volgens mij ben je helemaal niet ongewenst!
Doe ons een plezier... Ga ergens hulp zoeken! Je mag dit niet meedragen! Spreek erover met je vader dat je hulp wilt inschakelen want hij moet ook meehelpen!
Ze zal wel razend zijn als je iemand inschakeld maar misschien moet ze toch onderzocht worden!
Gelukkig kan je bij je vrienden en hun ouders overnachten...
Red jezelf alsook je mama!!

Meisje, Veel sterkte!!!
Hou ons op de hoogte... we steunen je hier allemaal, je mag er zeker van zijn!!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:00

iepsel schreef:
Huh??? Dat over die jongen.....oke, maar of jij een mes in je keel wilt zetten?? Of je van de brug wilt springen?? Sorry, even heel erg cru: Dat mens is niet wijs en je moet zo snel mogelijlk daar weg voor ze daadwerkelijk een gevaar voor je gaat worden!! Simpel gezegd, maar zo simpel is het ook!

Ja, dat vond ik ook erg heftig! Als je moeder dat tegen je zegt dan spoor je gewoon niet.

@TS: meid, je moet echt hulp zoeken want dit is niet goed!
Je moeder is echt niet goed in haar hoofd met dit gedrag.
Heel veel sterkte!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:21

Zoals iemand anders al heeft gezegd: Ga naar je huisarts. Hij mag niet tegen je moeder zeggen dat jij daar bent geweest tenzij jij zegt dat dat mag. Hij weet wat er bij je moeder aan de hand is ( tot op het niveau dat ze antidepressiva krijgt dan) Hij kan dan evt met haar gaan praten, zorgen dat ze hulp krijgt en anders jou helpen. Mijn moeder dronk vroeger veel te veel, en ik had het soms ook totaal onleefbaar thuis. Ik ben ook naar de huisarts gegaan en heb verteld hoe het er aan toe ging. Hij is toen met me meegegaan naar huis, heeft even met mijn moeder gepraat en mijn opa opgebeld dat hij me moest komen halen. Daarna heeft hij hulp voor haar geregeld en ben ik bij mij opa gebleven totdat ik weer naar huis kon. (na een aantal maanden)

Zoals jou moeder reageerd kan er van alles aan de hand zijn. Zoals ik begrijp reageerd ze met vlagen zo... Kan het zijn dat dat periodes zijn waarin ze stopt met het gebruiken van anti depressieva? Als ze deze lang gebruikt heeft kun je daar zulke ontwenningsverschijnsellen van krijgen namelijk...

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:58

Tja het banketstaaf is vaak dat huisartsen(niet alle) zich meestel niet houden aan de privacy tussen familieleden.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:00

Ik sluit me helemal bij eponastable! Zoek alsjeblieft hulp bij Jeugdzorg voordat het nog een graadje erger wordt en misschien wel bloed zal vloeien (hopelijk niet!) Het ziet eruit alsof beide gevallen Borderline-gevallen zijn. Al is de 2e iets minder extreem dan de eerste... want een mes tegen je keel zetten? Van de brug springen? Dat noem ik wel erg extreem. Als je wil weten wat Borderline is, lees dit dan >> http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline

Voorak dit: In relaties met vrienden en/of partner is het vaak alles of niets, vaak eerst alles en daarna plotseling niets.

Dus het kan ineens beginnen en ineens weer stoppen. Ook las ik iets dat een moeder anti-depressivia slikte vroeger...

Een paar handige links zijn:

http://www.stichtingborderline.nl/
http://www.belevenissenborderline.nl/
http://www.trimbos.nl/

Maar alsjeblieft: ZOEK HULP voordat de bom barst!

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:02

Als het echt nodig is kan ze zich altijd nog zonder dat haar moeder het te weten hoeft te komen inschrijven bij een andere huisarts, dit heb ik ook gedaan toen ik 16 was, maar dat had andere redenen. Ik wens de ts in elk geval veel sterkte toe Lachen

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:11

Las trouwens net dat het te genezen is, even van de Trimbos-site gehaald dus er is hoop aan de horizon!

>> Wat is borderline?

Het meest kenmerkende van de borderline persoonlijkheidsstoornis (kortweg: BPS of borderline) zijn de sterke wisselingen in stemmingen, gedachten en gedrag. Mensen met borderline zijn enorm impulsief, denken vaak zwart-wit, reageren extreem. Relaties zijn moeilijk te onderhouden, en wisselen ook sterk. Ook de ideeën en gedachten die ze over zichzelf hebben, wisselen sterk.

Hoe vaak komt het voor?
In Nederland zijn naar schatting 100.000 mensen met borderline. Dit is minder dan 1%. Misschien zijn het er meer, omdat veel mensen met borderline behandeld worden voor bijkomende klachten als bijvoorbeeld depressie of angsten. Borderline wordt in zo'n situatie vaak niet herkend.

Bij mensen die zijn opgenomen in een instelling komt borderline vaak voor. Onder opgenomen mensen met een verslaving heeft 5 tot 22% borderline; onder psychiatrische patiënten 6 tot 63%. De cijfers lopen nogal uit elkaar, omdat er verschillende methodes worden gebruikt.

Gaat het over?
Lange tijd is gedacht dat borderline niet overgaat. Maar van de mensen die zijn opgenomen geweest in een instelling blijkt dat na 3 jaar 40% officieel geen borderline meer heeft. Het kan goed zijn dat iemand dan nog wel een paar borderline-verschijnselen heeft, maar officieel niet meer. Als mensen met borderline ouder worden, worden hun leven en hun relaties toch wat stabieler. Hun algemene functioneren verbetert ook. Ook het risico op zelfdoding neemt af. <<
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 18-06-08 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:22

Jeetje ik heb met open mond je verhaal zitten lezen! Wat zit jij in een rotsituatie zeg, en wat zegt je moeder vreselijke dingen tegen je!! Ik vind het knap van je, dat je zo 'koel' eronder blijft, ik had denk allang in een (onwijze)diepe put gezeten.

Er zijn een aantal goede tips gegeven in dit topic, hopelijk komt er snel een einde aan deze ellende.

Sterkte.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:26

De ene persoon is heel anders als de andere wanneer deze psychisch ziek is. Wel is voor mij heel duidelijk dat je moeder dit is, op zo'n manier ga je niet met je dochter om wanneer je psychisch normaal functioneerd.

Voor jou, betrek het niet op jezelf, dit is een probleem van je moeder, niet van jou. Je moeder moet geholpen worden, niet alleen voor jou maar ook voor zichzelf. Ook zij zal zich waarschijnlijk niet prettig in haar vel voelen.
Maar op deze manier kun je niet normaal moet je moeder samenleven, dat is gewoon niet mogelijk en weer ligt dat niet aan jou maar aan het probleem van je moeder, onthoud dat goed!!

Ga naar je huisarts en bespreek je thuissituatie. Ik weet zeker dat hij jou en je moeder zal helpen. Hij mag je vanwege beroepsgeheim niks vertellen over je moeder, maar met jou verhaal kan hij wel hulp zoeken voor je moeder. Ook hoef je niet bang te zijn dat de huisarts naar jouw moeder gaat met het verhaal wat jij verteld hebt want ook dit valt onder beroepsgeheim. Hoewel hij natuurlijk wel zal moeten onderzoeken hoe hij je moeder het beste kan helpen.

Weet je trouwens zeker dat je moeder je zusje niet hetzelfde behandeld? Misschien durft je zusje het wel helemaal niet te vertellen? Des te belangrijker dat jij actie onderneemd zodat zij niet ook slachtoffer word!

Heel erg veel succes hiermee.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:30

pff nou echt hoor.. Weglopen is geen oplossing roepen ze vaak.. Maar in dit geval was ik allang heel heel ver weg geweest.. die moest echt eens proffesionele hulp gaan zoeken...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:31

MoonChloe schreef:
Hoe oud ben je eigenlijk? Heb je broertjes en zusjes?
Kun je niet het huis uit, jeugdzorg bellen? Want dit vind ik echt niet normaal.

Inderdaad! Bah, krijg er helemaal een naar gevoel van! Ben het eens met twinducklin, je moeder is niet in orde in de bovenkamer .

Iig Sterkte ermee!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:34

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:53

Ooh wat een verschrikkelijk verhaal, meid ik leef echt met je mee!
Dit is echt niet normaal en al helemaal niet dat je een mes door je keel heen moet steken!
Ik vind je kracht om dit aan te kunnen ontzettend groot maar ga daar alsjeblieft weg! Dit is niet normaal meer en geloof mij het gaat van kwaad tot erger.
Ik ken iemand die heel dicht bij mij staat die ook geen leuke dingen heeft meegemaakt, maar hier zal ik verder niet op in gaan.
Laten we het zo zeggen ga zo snel mogelijk naar de huisarts praat met hem over je gebeurtenissen. De persoon in kwestie heeft het haar vergeven omdat het toch je moeder blijft.
Maar als je zoiets ergs doet is dit gewoon niet te vergeven vind ik, ik bedoel je wenst je eigen kind toch niet de dood..? Boos!
Zoek een huisarts of iemand op waarmee je goed kan praten en ga als het kan zo snel mogelijk het huis uit.
Heel veel sterkte, pm staat altijd open Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:01

Ik zit geschokt je verhaal te lezen meis... het lijkt zoals al vaker gezegt is idd alsof je moeder psychotisch is. Weet jij iets van haar verleden, of weet je toevallig of ze medicijnen gebruikt? Ik zou vandaag nog hulp gaan zoeken. En dan het liefste naar je eigen huisarts gaan. Want dit gaat zo helemaal de verkeerde kant op.. sterkte! Ach gut

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:14

Beste TS,

Ik schrik heel erg van je verhaal, en het grijpt me veel meer aan dan ik ooit dacht tegen te komen op bokt. Ik zit zelf gelukkig in een tegenovergestelde situatie, heb hele goede band met mijn moeder. Maar ik maak me echt zorgen over jouw situatie.

Ik denk dat je moeder het stadium voorbij is waarin ze zelf nog hulp kan zoeken. Kun je je vader niet op zijn verantwoordelijkheden wijzen? Jij bent hier het kind, jouw ouders hebben de verantwoordelijkheid en plicht om jou een zo veilig mogelijke, onbezorgde jeugd te geven. Als je vader dit niet oppakt denk ik dat je het beste zo snel mogelijk zelf moet proberen de situatie te veranderen, neem die walgelijke brieven mee naar je huisarts en laat je via hem helpen.

Heel veel sterkte....

Liefs Esther