Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
polly2 schreef:Weet je...als je echt iets wilt...dan moet je er voor gaan. Bijt je er in vast. Inventariseer wat je mogelijkheden zijn...wordt creatief.
Dat is soms doodeng...maar het is in ieder geval niet saai!
Ik heb jaren geleden plompverloren mijn baan opgezegd, terwijl ik nog niks nieuws had. Nu moet ik je eerlijk zeggen, dat ik de luxe had van geld achter de hand, waardoor ik het wel een tijdje zonder baan kon uitzingen en dat mijn man ook een goede baan had, zodat we het best zouden redden.
Toch was het best wat....je huidige baan opzeggen, zonder dat je weet wat je echt wilt doen...
Vervolgens kwam er iemand op mijn pad, die mij iets opperde waar ik mee aan de slag ben gegaan. Open sollicitatie gestuurd...en ik kreeg een baan aangeboden. Die baan heb ik nu nog steeds. Maar deze is zo afwisselend dat ik me geen moment verveel in die baan. Eerlijk gezegd zou ik de baan ook nog doen als ik niet werd betaald....ik heb het zo leuk....met zoveel afwisseling en spannende dingen.
Ik heb die baan niet zonder slag of stoot gekregen. Ik heb eerst gebeld...toen een brief gestuurd...toen ik niks hoorde weer gebeld...toen mocht ik op gesprek. En in dat gesprek heb ik ze overtuigd dat ik de geschikte persoon was....maar ze hadden geen uren voor een volledige baan. Ik later weer gebeld: geef me dan maar de uren die er wel zijn... En toen kon iok op freelance basis beginnen. Na een half jaar een vaste baan voor 4 dagen in de week, met een knap salaris...precies zoals ik het wil.
Ik kan voor sommige dingen van mijn baan ook thuis werken. Maakt niet uit hoe ik mijn uren indeel...als de boel maar klaarkomt...
Daarnaast had ik nog een grote wens: ik woonde in een groot dorp met op 5 minuten met de auto van mijn huis een eigen weide met een stal en uitrijmogelijkheden.
Wij wilden echter op de veluwe wonen, bij het bos, met de paarden bij huis. We hadden een behoorlijk eisenpakket....waarvan iedereen zei: zo'n plekje vind je nooit...met al die noten op zang.
Ik was er van overtuigd dat ik het zou vinden. Drie en half jaar heb ik gezocht. Diverse woningen bekeken.... Weer heb ik me vastgebeten. Vorig jaar rond deze tijd heb ik het gevonden: ons droomhuis...en...binnen het door ons gestelde budget. Ook daar ben ik als de bok op de haverkist op gesprongen. Op zaterdag stond het huis voor het eerst op internet...maar de makelaar was niet bereikbaar. Dus er gewoon heengereden en gekeken. Aangebeld...en op maandag een bod bij de makelaar neergelegd...en we hadden het.
Nu wonen we er sinds september. Hele nieuwe omgeving...nieuwe mensen....heel spannend...
Maar...het is geweldig. het is de lange zoektocht, waarbij ook teleurstellingen geïncasseerd zijn (een ander was ons voor bijv. bij een huis wat het ook voor ons was) dubbel en dwars waard geweest.
Kortom...als je echt wilt veranderen...dan moet je in actie komen.
Bedenk wel dat het gras bij de buren altijd groener lijkt....
Dus...ga echt kijken wat je wilt...waar je passie ligt...waar je talenten liggen. En als je daar energie van krijgt...dan komt ook wel hetgeen naar boven wat je echt wilt.
En dan zou je wel eens kunnen concluderen dat je eigenlijk goed zit, waar je nu zit....en zo niet....maak dan een aktieplan. stel haalbare doelen...en ga er voor!
Citaat:En nu heb ik, denk ik, mijn plekje gevonden. Iedereen vind het maar vreemd, het is totaal ander werk dan wat ik volgens iedereen maar hoor te doen, en iedere dag is anders. Het is veel harder werken, lange dagen enz. Iets wat ik op mijn vorige werk nooit zou trekken omdat het zo saai is. Maar het is heerlijk, lekker een gevoel van vrijheid! En dat is echt heel wat waard hoor!!
Arrabel schreef:Ik ben receptioniste...
De hele dag de telefoon opnemen (en vriendelijke blijven..) Hij gaat ongeveer 120 keer per dag.. (hij gaat nu ook, even opnemen)
Ben ik weer... verder moet ik orders en vrachtbrieven archiveren, dat houd in op alfabetiche volgorde leggen en in mappen doen, en dat elke dag...
Verder doe ik de bestellingen en nog wat andere kleine dingen.
Elma_ schreef:Echt heel leuk voor je! Dan heb je toch weer iest om naar uit te kijken na zo'n dag! verder begrijp ik ook wel dat je niet zomaar even verhuisd..
Ik hoop dat je een leuk verzorgpaardje vind! en mocht je toch besluiten t platteland op te zoekn, mag je altijd mijn paardje komen verzorgen
Arrabel schreef:Wat is loopbaanbegeleiding?
Arrabel schreef:Wat voor opleiding heb je gedaan?
Land en tuinbouwschool - vmbo
Waar liggen je talenten?
hmmm, weet ik echt niet...
Waar ben je goed in?
Zou ik ook niet weten...
Waar krijg je energie van?
Ik krijg energie als ik lekker in me vel zit en me goed voel.
Nimue schreef:Arrabel schreef:Wat voor opleiding heb je gedaan?
Land en tuinbouwschool - vmbo
Waar liggen je talenten?
hmmm, weet ik echt niet...
Waar ben je goed in?
Zou ik ook niet weten...
Waar krijg je energie van?
Ik krijg energie als ik lekker in me vel zit en me goed voel.
Pfoeh, met zo'n houding kom je er natuurlijk niet, hé. Als je echt zó ontevreden bent met je huidige bestaan, moet je in elk geval toch een kléin beetje proberen er iets aan te gaan doen. Ik heb het zelf ook niet fijn met mijn huidige manier, maar ik heb er uitzicht op dat dat gaat veranderen. En als het niet gaat veranderen, dan ga ík daar wat aan doen. Inderdaad door te kijken naar mijn talenten, waar ik goed in ben, en wat ik graag wil.
Maar dat komt niet vanzelf, daar moet je wel meer voor doen dan je schouders ophalen en zeggen 'zou het niet weten'. Je weet toch wel wat je goed kunt? Ben je goed met mensen, dieren, nauwkeurig met informatie, ben je sociaal of juist heel rustig en stressbestendig? Leer je graag, of doe je liever dingen?
En van welke activiteiten krijg je energie? Buiten zijn? Met dieren of mensen bezig zijn, communiceren, dingen afronden, dingen ordenen, wat doe je graag?
Als je echt iets wilt veranderen, zul je er wel zelf hard aan moeten werken. Lees eens een boek over carriere-switchen, zoek loopbaanbegeleiding, probeer wat meer inzicht in jezelf te krijgen. Want met die houding die je nu laat zien, vind je niet alleen niet wat jij wilt, maar als je het wel vindt moeten ze je niet omdat je niet kunt uitleggen waaróm je het zo graag wilt.
(En ik weet het, ik doe het zelf ook niet allemaal, maar ik ben er in elk geval wel mee bézig. Dat is de eerste stap, denk ik.)