Ik ben het zat...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Ik ben het zat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:25

Sja hoewel ik het opstaan echt haat (ik word altijd een beetje down smorgens, heb ook dik 3 kwartier nodig om mijn bed uit te raken, is al jaren zo) heb ik wel meer aan mijn dag als ik vroeg opgestaan ben.

Wist je trouwens dat iedereen genetisch bepaald een avond- of ochtendtype is? Wij avondtypes hebben het dus écht lastig met de uren die in de maatschappij gehanteerd worden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:45

Weet je...als je echt iets wilt...dan moet je er voor gaan. Bijt je er in vast. Inventariseer wat je mogelijkheden zijn...wordt creatief.
Dat is soms doodeng...maar het is in ieder geval niet saai!

Ik heb jaren geleden plompverloren mijn baan opgezegd, terwijl ik nog niks nieuws had. Nu moet ik je eerlijk zeggen, dat ik de luxe had van geld achter de hand, waardoor ik het wel een tijdje zonder baan kon uitzingen en dat mijn man ook een goede baan had, zodat we het best zouden redden.
Toch was het best wat....je huidige baan opzeggen, zonder dat je weet wat je echt wilt doen...
Vervolgens kwam er iemand op mijn pad, die mij iets opperde waar ik mee aan de slag ben gegaan. Open sollicitatie gestuurd...en ik kreeg een baan aangeboden. Die baan heb ik nu nog steeds. Maar deze is zo afwisselend dat ik me geen moment verveel in die baan. Eerlijk gezegd zou ik de baan ook nog doen als ik niet werd betaald....ik heb het zo leuk....met zoveel afwisseling en spannende dingen.
Ik heb die baan niet zonder slag of stoot gekregen. Ik heb eerst gebeld...toen een brief gestuurd...toen ik niks hoorde weer gebeld...toen mocht ik op gesprek. En in dat gesprek heb ik ze overtuigd dat ik de geschikte persoon was....maar ze hadden geen uren voor een volledige baan. Ik later weer gebeld: geef me dan maar de uren die er wel zijn... En toen kon iok op freelance basis beginnen. Na een half jaar een vaste baan voor 4 dagen in de week, met een knap salaris...precies zoals ik het wil.
Ik kan voor sommige dingen van mijn baan ook thuis werken. Maakt niet uit hoe ik mijn uren indeel...als de boel maar klaarkomt...
Daarnaast had ik nog een grote wens: ik woonde in een groot dorp met op 5 minuten met de auto van mijn huis een eigen weide met een stal en uitrijmogelijkheden.
Wij wilden echter op de veluwe wonen, bij het bos, met de paarden bij huis. We hadden een behoorlijk eisenpakket....waarvan iedereen zei: zo'n plekje vind je nooit...met al die noten op zang.
Ik was er van overtuigd dat ik het zou vinden. Drie en half jaar heb ik gezocht. Diverse woningen bekeken.... Weer heb ik me vastgebeten. Vorig jaar rond deze tijd heb ik het gevonden: ons droomhuis...en...binnen het door ons gestelde budget. Ook daar ben ik als de bok op de haverkist op gesprongen. Op zaterdag stond het huis voor het eerst op internet...maar de makelaar was niet bereikbaar. Dus er gewoon heengereden en gekeken. Aangebeld...en op maandag een bod bij de makelaar neergelegd...en we hadden het.
Nu wonen we er sinds september. Hele nieuwe omgeving...nieuwe mensen....heel spannend...
Maar...het is geweldig. het is de lange zoektocht, waarbij ook teleurstellingen geïncasseerd zijn (een ander was ons voor bijv. bij een huis wat het ook voor ons was) dubbel en dwars waard geweest.

Kortom...als je echt wilt veranderen...dan moet je in actie komen.
Bedenk wel dat het gras bij de buren altijd groener lijkt....
Dus...ga echt kijken wat je wilt...waar je passie ligt...waar je talenten liggen. En als je daar energie van krijgt...dan komt ook wel hetgeen naar boven wat je echt wilt.
En dan zou je wel eens kunnen concluderen dat je eigenlijk goed zit, waar je nu zit....en zo niet....maak dan een aktieplan. stel haalbare doelen...en ga er voor!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 09:58

polly2 schreef:
Weet je...als je echt iets wilt...dan moet je er voor gaan. Bijt je er in vast. Inventariseer wat je mogelijkheden zijn...wordt creatief.
Dat is soms doodeng...maar het is in ieder geval niet saai!

Ik heb jaren geleden plompverloren mijn baan opgezegd, terwijl ik nog niks nieuws had. Nu moet ik je eerlijk zeggen, dat ik de luxe had van geld achter de hand, waardoor ik het wel een tijdje zonder baan kon uitzingen en dat mijn man ook een goede baan had, zodat we het best zouden redden.
Toch was het best wat....je huidige baan opzeggen, zonder dat je weet wat je echt wilt doen...
Vervolgens kwam er iemand op mijn pad, die mij iets opperde waar ik mee aan de slag ben gegaan. Open sollicitatie gestuurd...en ik kreeg een baan aangeboden. Die baan heb ik nu nog steeds. Maar deze is zo afwisselend dat ik me geen moment verveel in die baan. Eerlijk gezegd zou ik de baan ook nog doen als ik niet werd betaald....ik heb het zo leuk....met zoveel afwisseling en spannende dingen.
Ik heb die baan niet zonder slag of stoot gekregen. Ik heb eerst gebeld...toen een brief gestuurd...toen ik niks hoorde weer gebeld...toen mocht ik op gesprek. En in dat gesprek heb ik ze overtuigd dat ik de geschikte persoon was....maar ze hadden geen uren voor een volledige baan. Ik later weer gebeld: geef me dan maar de uren die er wel zijn... En toen kon iok op freelance basis beginnen. Na een half jaar een vaste baan voor 4 dagen in de week, met een knap salaris...precies zoals ik het wil.
Ik kan voor sommige dingen van mijn baan ook thuis werken. Maakt niet uit hoe ik mijn uren indeel...als de boel maar klaarkomt...
Daarnaast had ik nog een grote wens: ik woonde in een groot dorp met op 5 minuten met de auto van mijn huis een eigen weide met een stal en uitrijmogelijkheden.
Wij wilden echter op de veluwe wonen, bij het bos, met de paarden bij huis. We hadden een behoorlijk eisenpakket....waarvan iedereen zei: zo'n plekje vind je nooit...met al die noten op zang.
Ik was er van overtuigd dat ik het zou vinden. Drie en half jaar heb ik gezocht. Diverse woningen bekeken.... Weer heb ik me vastgebeten. Vorig jaar rond deze tijd heb ik het gevonden: ons droomhuis...en...binnen het door ons gestelde budget. Ook daar ben ik als de bok op de haverkist op gesprongen. Op zaterdag stond het huis voor het eerst op internet...maar de makelaar was niet bereikbaar. Dus er gewoon heengereden en gekeken. Aangebeld...en op maandag een bod bij de makelaar neergelegd...en we hadden het.
Nu wonen we er sinds september. Hele nieuwe omgeving...nieuwe mensen....heel spannend...
Maar...het is geweldig. het is de lange zoektocht, waarbij ook teleurstellingen geïncasseerd zijn (een ander was ons voor bijv. bij een huis wat het ook voor ons was) dubbel en dwars waard geweest.

Kortom...als je echt wilt veranderen...dan moet je in actie komen.
Bedenk wel dat het gras bij de buren altijd groener lijkt....
Dus...ga echt kijken wat je wilt...waar je passie ligt...waar je talenten liggen. En als je daar energie van krijgt...dan komt ook wel hetgeen naar boven wat je echt wilt.
En dan zou je wel eens kunnen concluderen dat je eigenlijk goed zit, waar je nu zit....en zo niet....maak dan een aktieplan. stel haalbare doelen...en ga er voor!

Bedankt voor je reactie Polly!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:24

Misschien zou het helpen de dag eens te beginnen met de gedachte "Ik heb er ZIN in", in plaats van je depri van je bed naar de badkamer te slepen, je vervolgens grijs en grauw in de kleren te hijsen. Als je dat sombere masker afzet, zie je misschien hoeveel kansen je geboden worden, hoe leuk je je leven kunt maken, zelfs als het allemaal eens niet meezit. Je hebt maar één leven, met 'gezeur en geklaag' verlies je veel tijd die je beter kunt besteden door leuke uitdagingen te zoeken, een lekkere wandeling te maken, nou ja- het hoeft niet allemaal geld te kosten. Zelfs lekker kletsen met je vrienden is al een waardevolle tijdsbesteding. Je weet het... je hebt maar één leven, een herhaling zit er niet in. Dus maak er gewoon wat van en neem de mindere dagen niet zo zwaar.
Sterkte!

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:27

Ik snap heel goed hoe je je voelt.
Zelf moet ik een studie kiezen en ben spaans benauwd dat ik ooit in zo'n sleur kom (als ik ergens niet tegen kan is het dat wel).
Ik heb onwijs veel afwisseling nodig, anders ga ik me vervelen. Ik heb nu een bijbaantje en echt... al zeg ik het zelf een betere baan kun je gewoon niet hebben en toch, doordat het iedere week hetzelfde is verveelt het me (ondanks mijn super werkgeefsters en dat ik zelf mijn uren mag bepalen en dagen waarop ik ga).
Het is voor mij ook moeilijk om een studie te kiezen en dus een baan, omdat ik er heel snel op uitgekeken ben terwijl ik alle keus heb! Ik heb altijd zoiets van, je hebt je leven (grotendeels) zelf in de hand. Je leeft maar één keer dus grijp al je kansen. Als het je zo verveelt en je het zo zat bent, ga iets anders doen! Ja, daar moet je dingen voor opzij zetten of opofferen en veranderingen zijn altijd eng, maar wil je dan later terugkijken en denken; hé, toen had ik de kans had ik het maar gedaan?

Dat is de reden dat ik volgend jaar ook naar het buitenland ga. Gewoon om na te denken over wat ik wil en hoe. Ja, ik zal mijn paard en familie heel erg missen, maar het is maar voor even en als ik het niet doe krijg ik er later spijt van.

Als je de sleur zat bent, durf het roer eens om te gooien, nu kan het nog.

Tenzij ik ergens overheen gelezen heb en je kinderen hebt, dan is het een ander verhaal.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:00

Volgens mij ben je niet de enige die zo denkt...

Ik had ook een saaie kantoorbaan wat ik eigenlijk al heel erg lang zat was... wilde wel wat anders, maar wat en hoe?? Moest ook m'n vaste lasten betalen enz. Ik wist al precies wat ik ieder komend jaar ging doen, en iedere dag dezelfde standaard gesprekjes op het werk, pff. Vroeg me ook vaak af hoe houden mensen dat in vredesnaam vol jarenlang...

Maar een poosje geleden toch de stap gezet, eerst in korte tijd 2 banen versleten, ik ging toch eerst voor de veilige stap en koos toch weer voor een keurige kantoorbaan, 1e keus was niets dus snel opgezegd en dus even geen werk (leek van te voren heel spannend, maar viel reuze mee hoor Tong uitsteken ) en de 2e was nog keuriger maar zo gruwelijk saai dat ik na een week gewoon opgezegd heb. (Tja, als je eenmaal uit je vaste leventje bent, valt het allemaal wel mee om ''onverantwoordelijke'' stappen te zetten Bloos )

En nu heb ik, denk ik, mijn plekje gevonden. Iedereen vind het maar vreemd, het is totaal ander werk dan wat ik volgens iedereen maar hoor te doen, en iedere dag is anders. Het is veel harder werken, lange dagen enz. Iets wat ik op mijn vorige werk nooit zou trekken omdat het zo saai is. Maar het is heerlijk, lekker een gevoel van vrijheid! En dat is echt heel wat waard hoor!!

Hoewel ik zelf ook nu pas de stap gezet heb om mezelf te bevrijden uit het geroutineerde leventje (ben nu 26), ben ik nu er wel achter dat je niet moet blijven hangen maar iets moet gaan doen wat je leuk vindt! Dan pas ga je echt leven! En tja, je zal gerust wel eens onderuit gaan, maar dan heb je nog altijd het gevoel dat je jezelf recht in de ogen kunt kijken omdat je probeert iets te doen wat je leuk vindt. En dat geeft ook wel weer een beetje spanning in je leven! Tis in iig niet saai! En wanneer je iets leuk vindt, voelt het ook makkelijker om te doen!

Je leeft maar een keer hoor! En als je het allemaal iets te eng vind, probeer dan een buffertje op te bouwen voor als je een keus maakt die financieel niet helemaal uitpakt zoals jij denkt. Met die gedachte heb je ook wat meer rust als je het roer om gooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:03

Ik zie dat je in het gooi woont, dat is gewoon duur wonen en leven, als je zou verhuizen naar een goedkopere gemeente, zal dat zeker schelen en dan wellicht je uitgaven even onder de loep nemen...

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:03

Citaat:
En nu heb ik, denk ik, mijn plekje gevonden. Iedereen vind het maar vreemd, het is totaal ander werk dan wat ik volgens iedereen maar hoor te doen, en iedere dag is anders. Het is veel harder werken, lange dagen enz. Iets wat ik op mijn vorige werk nooit zou trekken omdat het zo saai is. Maar het is heerlijk, lekker een gevoel van vrijheid! En dat is echt heel wat waard hoor!!

Wat voor werk doe je nu dan Joozz?

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:11

Ben bij mij broer's bloembollenkwekerij gekomen, tis iedere dag weer spannend hoeveel geld onze bloemen opbrengen op de bloemenveiling en de bloembollenhandel is ook altijd weer afwachten wat het opbrengt.

Maar saai is het nooit! Lachen

Wat doe je eigenlijk voor werk?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 12:20

Ik ben receptioniste...
De hele dag de telefoon opnemen (en vriendelijke blijven..) Hij gaat ongeveer 120 keer per dag.. (hij gaat nu ook, even opnemen)

Ben ik weer... verder moet ik orders en vrachtbrieven archiveren, dat houd in op alfabetiche volgorde leggen en in mappen doen, en dat elke dag...
Verder doe ik de bestellingen en nog wat andere kleine dingen.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:24

Het lijkt mij juist wel leuk werk, maar idd niet voor te lang.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:03

Arrabel schreef:
Ik ben receptioniste...
De hele dag de telefoon opnemen (en vriendelijke blijven..) Hij gaat ongeveer 120 keer per dag.. (hij gaat nu ook, even opnemen)

Ben ik weer... verder moet ik orders en vrachtbrieven archiveren, dat houd in op alfabetiche volgorde leggen en in mappen doen, en dat elke dag...
Verder doe ik de bestellingen en nog wat andere kleine dingen.

Wat voor opleiding heb je gedaan?
Waar liggen je talenten?
Waar ben je goed in?
Waar krijg je energie van?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 13:23

Land en tuinbouwschool - vmbo

Waar liggen je talenten?
hmmm, weet ik echt niet...

Waar ben je goed in?
Zou ik ook niet weten...

Ik krijg energie als ik lekker in me vel zit en me goed voel.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:24

Arrabel.. Is er niet ergens in de buurt een verzorgpaardje voor je?
Of een club/sport waar je een keer in de week heen kan?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 13:28

Heel toevallig heb ik vanavond een afspraak om bij een eventueel verzorgpaardje te gaan kijken, maar dat zou dan maar voor 1.5 maand zijn.
Maar wie weet rol ik zo van het een in het ander.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:31

Echt heel leuk voor je! Dan heb je toch weer iest om naar uit te kijken na zo'n dag! verder begrijp ik ook wel dat je niet zomaar even verhuisd..
Ik hoop dat je een leuk verzorgpaardje vind! en mocht je toch besluiten t platteland op te zoekn, mag je altijd mijn paardje komen verzorgen Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:34

Arrabel: ik zou de moeite doen om te investeren in loopbaanbegeleiding en zo wél te weten wat je graag doet en wat niet, en wat je goed kunt en wat niet. Pas dan kun je ook gericht op zoek naar een job die bij je past.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 13:35

Wat is loopbaanbegeleiding?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 13:36

Elma_ schreef:
Echt heel leuk voor je! Dan heb je toch weer iest om naar uit te kijken na zo'n dag! verder begrijp ik ook wel dat je niet zomaar even verhuisd..
Ik hoop dat je een leuk verzorgpaardje vind! en mocht je toch besluiten t platteland op te zoekn, mag je altijd mijn paardje komen verzorgen Haha!

Hahaha, heel lief van je Elma!! OK dan!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:56

Loopbaanbegeleiding: dat zijn centra waar je enkele assessments en zo ondergaat om te weten te komen waar je interesses liggen, wat je graag doet, wat niet, wat je goed kunt, welke competenties en eigenschappen je hebt enz. Op basis hiervan kun je dan een betere keuze maken naar werk toe. In België kan zoiets voor 150 euro, geen mis bedrag, maar het kan wel een heel verschil maken...

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:02

Arrabel schreef:
Wat is loopbaanbegeleiding?

Ik bedenk me net.. Ik ben vorig jaar naar het CWI geweest! en daar heb ik ook zo een test gedaan.. Je krijgt dan via je email 2 tests van allebei een stuk of 100 vragen.. en aan de hand daarvan bekijken ze wat nu echt iets voor je is! Ik heb er echt heel veel aan gehad! Dus ik zou eens bij het CWI gaan informeren..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:05

Als je minder wilt werken moet je geen eigen onderneming beginnen.
Geld komt niet vanzelf binnen stromen helaas.
Ik ben 22 en heb sinds anderhalf jaar een eigen zaak (mijn vader heeft dit gefinanciert) Dit houd in dat ik de komende jaren bezig ben met afbetalen. Daar komt nog bij dat je als beginnede ondernemen erg veel kosten hebt. Je betaald grotendeels meer als dat je binnen krijgt in de begin periode. Je hebt kosten in de zaak zelf. Je hebt kosten voor advertenties etc alles kost veel geld Tong uitsteken

Ik werk gemiddeld tussen de 60 en de 70 uur per week al anderhalf jaar lang. En verdien daarbij 500 euro (sinds 2 maandjes 800 euro jeeejjj Clown )

Dus als je wel rond wilt komen en minder wil werken zou ik niet aanraden een eigen zaak te starten Knipoog

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:27

Arrabel schreef:

Waar liggen je talenten?

Waar ben je goed in?
Zou ik ook niet weten...

Pfoeh, met zo'n houding kom je er natuurlijk niet, hé. Als je echt zó ontevreden bent met je huidige bestaan, moet je in elk geval toch een kléin beetje proberen er iets aan te gaan doen. Ik heb het zelf ook niet fijn met mijn huidige manier, maar ik heb er uitzicht op dat dat gaat veranderen. En als het niet gaat veranderen, dan ga ík daar wat aan doen. Inderdaad door te kijken naar mijn talenten, waar ik goed in ben, en wat ik graag wil.

Maar dat komt niet vanzelf, daar moet je wel meer voor doen dan je schouders ophalen en zeggen 'zou het niet weten'. Je weet toch wel wat je goed kunt? Ben je goed met mensen, dieren, nauwkeurig met informatie, ben je sociaal of juist heel rustig en stressbestendig? Leer je graag, of doe je liever dingen?

En van welke activiteiten krijg je energie? Buiten zijn? Met dieren of mensen bezig zijn, communiceren, dingen afronden, dingen ordenen, wat doe je graag?

Als je echt iets wilt veranderen, zul je er wel zelf hard aan moeten werken. Lees eens een boek over carriere-switchen, zoek loopbaanbegeleiding, probeer wat meer inzicht in jezelf te krijgen. Want met die houding die je nu laat zien, vind je niet alleen niet wat jij wilt, maar als je het wel vindt moeten ze je niet omdat je niet kunt uitleggen waaróm je het zo graag wilt.

(En ik weet het, ik doe het zelf ook niet allemaal, maar ik ben er in elk geval wel mee bézig. Dat is de eerste stap, denk ik.)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 14:39

Nimue schreef:
Arrabel schreef:

Waar liggen je talenten?

Waar ben je goed in?
Zou ik ook niet weten...

Pfoeh, met zo'n houding kom je er natuurlijk niet, hé. Als je echt zó ontevreden bent met je huidige bestaan, moet je in elk geval toch een kléin beetje proberen er iets aan te gaan doen. Ik heb het zelf ook niet fijn met mijn huidige manier, maar ik heb er uitzicht op dat dat gaat veranderen. En als het niet gaat veranderen, dan ga ík daar wat aan doen. Inderdaad door te kijken naar mijn talenten, waar ik goed in ben, en wat ik graag wil.

Maar dat komt niet vanzelf, daar moet je wel meer voor doen dan je schouders ophalen en zeggen 'zou het niet weten'. Je weet toch wel wat je goed kunt? Ben je goed met mensen, dieren, nauwkeurig met informatie, ben je sociaal of juist heel rustig en stressbestendig? Leer je graag, of doe je liever dingen?

En van welke activiteiten krijg je energie? Buiten zijn? Met dieren of mensen bezig zijn, communiceren, dingen afronden, dingen ordenen, wat doe je graag?

Als je echt iets wilt veranderen, zul je er wel zelf hard aan moeten werken. Lees eens een boek over carriere-switchen, zoek loopbaanbegeleiding, probeer wat meer inzicht in jezelf te krijgen. Want met die houding die je nu laat zien, vind je niet alleen niet wat jij wilt, maar als je het wel vindt moeten ze je niet omdat je niet kunt uitleggen waaróm je het zo graag wilt.

(En ik weet het, ik doe het zelf ook niet allemaal, maar ik ben er in elk geval wel mee bézig. Dat is de eerste stap, denk ik.)

OK dan! dankjewel, ik ga echt me best doen!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:52

Het leven is natuurlijk ook wat je er zelf van maakt....
Ik heb wel ondertussen wel geleerd om blij te zijn met de dingen die ik WEL heb.... en dat wat ik niet heb.... ach dat is iets om naar uit te kijken of soms gewoon heerlijk van te dromen Lachen
Ik heb een baan waarin ik mij geweldig goed kan vinden, ik heb het daar ontzettend naar mijn zin. Maar ook daar geldt, het is wat je er zelf van maakt.
Ik heb een klein huisje in Rotterdam, maar daardoor ook lage woonlasten waardoor ik wel die leuke dingen kan doen of gewoon eens belachelijk veel geld aan boodschappen kan uitgeven. Ook al is het klein, ik maak er gewoon mijn eigen plekje van.

Je moet zelf iets van je leven maken, de enige die dat namelijk kan doen dat ben je nog altijd zelf Lachen
Je leven rigoureus omgooien hoeft namelijk helemaal niet te werken als je instelling al niet goed is.....