Winkeldiefstal, wordt niets aan gedaan- Nederland gek geword

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skitter

Re: Winkeldiefstal, wordt niets aan gedaan- Nederland gek geword

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:34

xXVeronaXx schreef:

Belachelijk dat er niks aan gedaan wordt door de security, maarja ze zijn pas 10 Sigaar

Bij ons is de AH vorige week overvallen door 2 gastjes van nog geen 20,
waren ook gastjes met een andere huidskleur..

Typische nederlands reactie Sigaar (No offence..)
Maar ja straks zijn ze 'pas' 16 of 17 en stelen ze veel meer dingen en kost het jullie nog veel meer geld.. en straks maken mooi van het stelen een beroep Huilen van het lachen Lekker dan... Huilen van het lachen

Nu kun je ze nog bang maken..straks niet meer vrees ik zo..

Ik vind het rechtuit belachelijk. Stelen is stelen. Ouders/scholen horen de kinderen te leren dat dat gewoon niet mag. Punt uit. Of je nu 7 of 70 bent, stelen is stelen. En het hoort niet En het moet gewoon op dezelfde manier gestraft worden ongeacht leeftijd IMO. Arme kids? Moeten ze maar niet stelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:45

Maar je mag ze volgens de wet gewoon niet hetzelfde straffen
Met andere woorden ze zijn gewoon helemaal niet strafbaar.

Er zijn zelfs ouders die hun kinderen op pad sturen om te gaan jatten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:01

runningkawa schreef:
Maar je mag ze volgens de wet gewoon niet hetzelfde straffen
Met andere woorden ze zijn gewoon helemaal niet strafbaar.

Er zijn zelfs ouders die hun kinderen op pad sturen om te gaan jatten...

dat gebeurd idd vaak, ook ouders met kinderen van een jaar of 4, die de kinderen instructies geven hoe ze het moeten doen.. mijn moeder heeft zelfs een keer meegemaakt, dat de moeder het kind liet staan, en zelf wegrende.. lekkere ouders zijn dat..

Tammietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:12

zammetje schreef:
Tammietjeeh schreef:
Is toch niet normaal?!

Nou, ik kan je wel vertellen. Aan zo'n beltegoed kaartje hebben ze niks. Die moeten wij namelijk eerst nog scannen, betalen en dan komt het bruikbare bonnetje Tong uitsteken

Daar heb je wel gelijk in, maar ze namen ook ander spul mee. Het gaat hier om het principe.

Ik begrijp hem wel Knipoog.
Maar veel mensen denken dat ze er wat aan hebben

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:21

Het gebeurt bij ons ook regelmatig dat ouders met kinderwagens de winkel in gaan, zodat ze de boel vol kunnen gooien...
Meest gebruikte tactiek: 1 doos nutrilon kopen, 1 jatten. Dag later terugkomen met 1 doos nutrilon en de kassabon, en dan zeggen dat ze 'm terug willen brengen. Laat dat nou de reden zijn waarom we geen babyvoeding mogen terugnemen... Knipoog

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:55

Toevallig heb ik me een klein tikkie verdiept in gedragsproblematieken onder de jeugd.
(SPH hé Knipoog )

dit komt uit mijn product:

Citaat:
Cijfers uit Nederland tonen dat 1,6% tot 5,1% van de jeugd als ernstig crimineel en gewelddadig omschreven kan worden. Tijdens de adolescentie is het gedrag al een stabiel gedragspatroon geworden. Dan worden er oplossingen aangeboden zoals het toepassen van straffende maatregelen en het bouwen van steeds meer penitentiaire of gesloten instellingen maar het kostenplaatje voor de maatschappij van zo'n aanpak is natuurlijk erg hoog. Omdat uit onderzoek gebleken is dat antisociaal gedrag vaak start in de vroege kindertijd, is het vroegtijdig ingrijpen in de thuissituatie dus zeer gewenst.

En dáárom ben ik voor meer financiering van de Jeugdzorg, zodat ouders vroegtijdig begeleid kunnen worden in de opvoeding van hun kind.
Want als het in de jonge jaren al de mist in gaat, kan je er op wachten dat het kind uit zal groeien tot een steeds grotere crimineel.

Dan kunnen er heel veel mensen tegen Jeugdzorg en verplichte opvoedhulp zijn, ik als pedagogisch groepsleider wéét dat een overgroot deel van de kids die ik op mijn groep heb thuis vele malen beter zouden functioneren als ze intensievere of vroegtijdeige hulp zouden hebben (gehad).

edit: mijn punt was: als je niet vroegtijdig ingrijpt bij signalen als diefstal en vernieling, het alleen maar erger wordt in de meeste gevallen.
signalen als deze kunnen wijze op ernstige gedragsproblemen waar de maatschappij later de dupe van wordt, als er weer iemand doodgestoken of mishandeld wordt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:52

Skitter schreef:
xXVeronaXx schreef:

Belachelijk dat er niks aan gedaan wordt door de security, maarja ze zijn pas 10 Sigaar

Bij ons is de AH vorige week overvallen door 2 gastjes van nog geen 20,
waren ook gastjes met een andere huidskleur..

Typische nederlands reactie Sigaar (No offence..)
Maar ja straks zijn ze 'pas' 16 of 17 en stelen ze veel meer dingen en kost het jullie nog veel meer geld.. en straks maken mooi van het stelen een beroep Huilen van het lachen Lekker dan... Huilen van het lachen

Nu kun je ze nog bang maken..straks niet meer vrees ik zo..

Ik vind het rechtuit belachelijk. Stelen is stelen. Ouders/scholen horen de kinderen te leren dat dat gewoon niet mag. Punt uit. Of je nu 7 of 70 bent, stelen is stelen. En het hoort niet En het moet gewoon op dezelfde manier gestraft worden ongeacht leeftijd IMO. Arme kids? Moeten ze maar niet stelen...

Ik bedoelde het sarcastisch ..
Waar moet het heen met de jeugd?
Laatst las ik dat een jochie van 14 'n aantal vrouwen had aangerand Verward

Sorry maar waar gaat het heen met de wereld?

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:37

xXVeronaXx schreef:
Ik bedoelde het sarcastisch ..

Oh, dan is het goed Haha! Maar nee je hebt gelijk.. Tuurlijk snap ik waarom ze kinderen minder hard aanpakken (of helemaal niet Frusty ) maar zoals met ALLES wordt er nu gewoon daarvan gebruik gemaakt.......

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:44

Precies hetzelfde verhaal. Mijn moeder staat bij de supermarkt, ziet een typisch groepje gekleurde kinderen van rond de 14 allemaal een snicker jatten en weglopen. Dus mijn moeder zegt het tegen de bedrijfsleider.. die er vervolgens niks mee doet en zegt: het zijn nog maar kinderen.. en laat maar gaan.. Hij legde er bij uit dat zodra hij er iets aan doet hij diezelfde week zijn ruiten nog ingekinkeld kan verwachten. Waar gaat het heen? Zwakke maatschappij! Tuig!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:52

Zwakke maatschappij.. ongetwijfeld..

Maar laatst is een collega van mij in het ziekenhuis beland. Omdat hij achter een junkie aanging met veel gejatte spullen uit onze winkel.

En officieel is HIJ de dader. Want, als een dief buiten onze winkel is, mogen wij er niet meer achteraan. En we mogen nog geen video beelden opslaan. Dus een beeld van iemand kunnen wij niet doorgeven aan de politie.

En wat wil je doen.. Inderdaad. Wij zijn niet bevoegd als winkelpersoneel om achter iemand aan te gaan. Sta je in de winkel, meisjes van 16, 17, 18. Wat wil je doen tegen een junk die gewoon zo onberekenbaar zijn? Voor onze eigen veiligheid mogen wij er niet achteraan gaan..

Mijn collega is herstellende, maar mag nooit meer op zijn knie leunen. En moet nog 2 maanden revalideren.. en dat voor een tas met gejatte haarlak.. door een junk.

Als wij geen concreet bewijs hebben dat we weten dat iemand iets jat, mogen we er gewoon (bijna) niks tegen doen!

Btw, ik werk bij de Kruidvat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 00:14

Ik had laatst een man aan de kassa, die ik niet vertrouwde, wilde alleen 1 pak melk afrekenen. Dus ik wil vragen of ik in zijn tassen mocht kijken, en toen stond mn baas er al. Meneer had voor bijna 40 euro aan boodschappen willen stelen Bij mn collega's was het hem zelfs al een paar keer gelukt.. hij heeft toen alle spullen betaald en is nooit meer gezien. Maar er is geen werk van gemaakt

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 00:17

bij ons in de winkel word altijd de politie gebeld!
Maakt niet uit hoe oud, groot, kleur, geslacht....
Er word altijd politie bij gehaalt.
al is het voor 1 euro

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 00:24

Elmira schreef:
Zwakke maatschappij.. ongetwijfeld..

Maar laatst is een collega van mij in het ziekenhuis beland. Omdat hij achter een junkie aanging met veel gejatte spullen uit onze winkel.

En officieel is HIJ de dader. Want, als een dief buiten onze winkel is, mogen wij er niet meer achteraan. En we mogen nog geen video beelden opslaan. Dus een beeld van iemand kunnen wij niet doorgeven aan de politie.

En wat wil je doen.. Inderdaad. Wij zijn niet bevoegd als winkelpersoneel om achter iemand aan te gaan. Sta je in de winkel, meisjes van 16, 17, 18. Wat wil je doen tegen een junk die gewoon zo onberekenbaar zijn? Voor onze eigen veiligheid mogen wij er niet achteraan gaan..

Mijn collega is herstellende, maar mag nooit meer op zijn knie leunen. En moet nog 2 maanden revalideren.. en dat voor een tas met gejatte haarlak.. door een junk.

Als wij geen concreet bewijs hebben dat we weten dat iemand iets jat, mogen we er gewoon (bijna) niks tegen doen!

Btw, ik werk bij de Kruidvat.

is toch schandalig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 00:50

Sta dr wel van te kijken zeg dat ze zomaar weer door konden lopen zonder naar het bureau gestuurt te worden...Dit is geen goed teken.
Maar wat ik ook geen goed teken vidn zijn de opmerkingen van Zammetje over de gekleurde medemens, imo totaal geen waardevolle toevoeging aan het verhaal.
Het stoort me dus en daarom gooi ik hier een tem op.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 08:21

Chiqa schreef:
Sta dr wel van te kijken zeg dat ze zomaar weer door konden lopen zonder naar het bureau gestuurt te worden...Dit is geen goed teken.
Maar wat ik ook geen goed teken vidn zijn de opmerkingen van Zammetje over de gekleurde medemens, imo totaal geen waardevolle toevoeging aan het verhaal.Het stoort me dus en daarom gooi ik hier een tem op.

Imo opzichten wel, jammer dat je gelijk temt als jou toevallig iets niet aanstaat. Lachen

Tammietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:56

Yoline schreef:
Het gebeurt bij ons ook regelmatig dat ouders met kinderwagens de winkel in gaan, zodat ze de boel vol kunnen gooien...
Meest gebruikte tactiek: 1 doos nutrilon kopen, 1 jatten. Dag later terugkomen met 1 doos nutrilon en de kassabon, en dan zeggen dat ze 'm terug willen brengen. Laat dat nou de reden zijn waarom we geen babyvoeding mogen terugnemen... Knipoog

Inderdaad. En dan worden ze boos Vork

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:04

Grappig: kijk eens naar de rechter google- advertentie helemaal onderop de boktpagina! Knipoog
edit: sjips , dat wijzigt dus ! er stond: www. crimi.nl ofzo, over winkeldieven...

Ooit heb ik de fout gemaakt om toevallig te zien dat iemand een kiloverpakking rundvlees in zijn jas liet 'vallen' ipv van in het winkelmandje tijdens boodschapjes doen.
Hij zag dat ik dat zag en kwam toen dreigend op mij af...
Ik was gelukkig niet de enigste die dat had gezien en de bedrijfsleider stond opeens vanuit het niets achter die persoon, pakte hem vast en sleurde hem mee naar het magazijn, gevolgd door de groente-chef. Daar werd dan 'afgerekend'. Nagelbijten / Gniffelen
Deze bedrijfsleider had zo zijn methodes om diefstal aan te pakken, zeg maar.
Deed ie ook met kids: mee het kantoor in en bel je ouders maar, eerder kom je niet weg.
Dit alles mag allemaal niet, maar je moet toch wat om je winkel en je boterham te verdedigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:34

chiqa, het kan je dan wel niet aanstaan
Maar het is helaas wel zo dat bepaalde bevolkings groepen meer jatten dan andere....
En heel toevalig zijn dat dan vaak mensen met een kleurtje.

En dat dan vermelden is geen dicriminatie...
Dat zou het zijn als het niet waar was. Als je ze dingen in de schoenen schoof gebasseerd op vooroordeel en leugens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:54

wij willen echt zeker weten dat ze wat hebben, hebben ze toevallig niets op dat moment, dan komen ze niet meer terug en kunnen wij niets doen, hebben ze wel iets, dan word de politie gebeld.
sommige ouders snap ik gewoon niet, die laten hun kinderen het stelen, zodat het lijkt of het kind perongeluk iets uit de schappen heeft gepakt tijdens het voorbij lopen, dat kan gebeuren, maar sommige doen het er gewoon om..
waar ik me ook aan irriteer, ik had laatst een meisje van een jaar of 8 aan het servicepoint: mag ik een pakje zware vanelle?.. kom op zeg!! die ouders weten toch wel dat wij dat niet mee mogen geven??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:45

runningkawa schreef:
chiqa, het kan je dan wel niet aanstaan
Maar het is helaas wel zo dat bepaalde bevolkings groepen meer jatten dan andere....
En heel toevalig zijn dat dan vaak mensen met een kleurtje.

Dat zal allemaal wel best, heb dr nog nooit van gehoort maar goed.
Maar dan nóg is het zinloos en bovendien discriminerend dit aan te halen,
als we een verhaal vertellen benoemen we toch ook niet dat er blanken in
het spel zijn? En daar doel ik op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:31

Als er niets genoemd wordt bedenk ik er zelf blanken bij omdat dit van oudsher toch een blank land is Lachen
Misschien is dat wel juist wel discriminatie, eerst denken dat het blanken zijn totdat er wat anders staat Haha!

En even in de cijfertjes duiken dan weet jij ook hoe het met de criminaliteits cijfers zit en bepaalde bevolkinsgroepen Lachen
Helaas zijn dat zelfs feiten.
En dat is erg vervelend voor de mensen uit die bevolkingsgroepen die wel gewoon netjes zijn.
Die worden er ook op aan gekeken...en dat is erg, dat geef ik direct toe.
Maar zo gaat dat met alles, waar je het ook over hebt. De goede lijden onder de kwade.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:57

Ik ben het helemaal met Chiqa eens.
Een zekere Dr. Shadid (grote naam in de wereld van interculturele communicatie) heeft een aantal jaren geleden een onderzoek gedaan, naar hoe het slechte imago van de moslims (voornamelijk Turken/ Marokkanen) in Nederland tot stand is gekomen. Uit dat onderzoek is gebleken dat de berichtgeving in de media een hele grote rol speelt bij het vormen van vooroordelen. Juist omdat er bij berichtgeving over misdaden alleen nationaliteiten worden vermeld wanneer het gaat om iemand van autochtone afkomst.
Hij heeft toen geadviseerd om in het vervolg geen nationaliteiten meer te vermelden bij dit soort berichtgeving, maar tot nu toe is dat nauwelijks opgepikt.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:10

Ooit gekeken naar Opsporing verzocht?
Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:17

Yoline schreef:
Uit dat onderzoek is gebleken dat de berichtgeving in de media een hele grote rol speelt bij het vormen van vooroordelen.

Presies en dat vind ik dus juist zo verschrikkelijk, ik haat discriminatie. het is niet aan ons als burger om hierover te oordelen, andersom net zo. Ik denk dat ik niet hoef te benoemen dat er ook genoeg
blanken zijn die wel eens een scheve schaats rijden.

Daarom vidn het niet kunnen dat er een ras wordt genoemt in zo'n berichtje.

MarvanTom schreef:
Ooit gekeken naar Opsporing verzocht?
Lips are sealed

Nog nooit gezien Lachen Maar wat heeft dat met de winkelsdiefstal in dit topic dan te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:23

ik heb eens een hele poos terug gewoon keihade cijfers opgezocht in een topic dat er toen ook over ging.
Daaruit bleek dat er meer criminaliteit was onder de niet van oorsprong nederlandse mensen.
Dat zijn gewoon feiten buiten de media om Lachen

Dan kun je roepen media dit en dat.... maar de media kan ook geen groepen hangjongeren filmen als ze er niet staan Clown

Nogmaals erg vervelend voor de rest die er lelijk op aan gekeken wordt.
Maar je hoofd in het zand steken is dan ook weer geen oplossing Lachen