Opleiding in Deurne

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara_

Re: Opleiding in Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:39

Zit nu in mn 3e jaar stage van Deurne. Kan me bij meerdere mensen hier in het topic aansluiten! Ik zal zeker niet zeggen dat je zonder Deurne papiertje niet in de paardenwereld aan het werk komt, maar er zijn toch nog steeds mensen/stallen die het zien als een pré. Ken genoeg mensen die in de paarden werken zonder een daarvoor geschikt diploma of helemaal geen diploma, meer een kwestie van op het juiste moment op de juiste plaats te zijn.

Ik wilde heel graag Deurne gaan doen, ben dit gaan doen en moet nu nog een jaar. Heb vele voor en nadelen ondervonden op deze school. Toch veel geleerd.

Je moet doen wat je zelf wilt! Dan kan je je het beste inzetten voor je opleiding. Heb zelf altijd geroepen dat ik na Deurne in de paarden wilde gaan werken en nu na een aantal jaren stages ben ik toch van mening veranderd, niet omdat het te zwaar is of afgekraakt ben maar puur omdat ik straks een normaal leven wil kunnen hebben en niet hoef te leven van een hongerloontje. Ga hierna nog HBO studeren en houdt mn paarden er als hobby bij. En misschien dat ik ooit nog wel op een stal zal gaan werken.

Maar voor iedereen, doe wat je wil en waar je je goed bij voelt.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:41

heb je zo geen school in belgië ?
want ik wou zelf over een aantal jaar naar deurne, maarja blijkaar toch niet zo goed..

maar wat voor eisen stellen ze dan voor een paard/pony ?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:10

ik zie al wel weer dat het vak nederlandse taal op deurne ook niet best is Lachen
Ben blij dat ik vroeger niet naar Deurne ben gegaan en een gewone MBO opleiding ben gaan doen, mijn ouders konden indertijd de opleiding simpelweg niet betalen. Heb inmiddels zo'n 30 jaar ervaring in de paarden en heb er nog geen spijt van dat ik niet in die sector werkzaam ben. Krijg braaf elke maand salaris en doe daarnaast allerlei leuke dingen met paarden.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 06:21

In Belgie heb je Bilze, maar dat is voortgezet onderwijs, waar je vooral gewone vakken als geschiedenis en aardrijkskunde krijgt. Een dure school, waar je naast dat je je paard stalt en aantal uur paardgericht les krijgt. Deurne komt na het voortgezet onderwijs en daar zijn alle vakken paardgericht. Bilze is ook erg beperkt qua stages, 3 maanden in het laaatste jaar.
Als je al wat ervaring op stallen hebt, kun je in Belgie op leercontract aan de slag, dan krijg je een beetje betaalt en is het de bedoeling dat je op een stal alles leert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 06:32

Kit_for_ever schreef:
Dan quote ik RK even. Spijker op zn kop imo. Voorbeeld: Jij kan súper sturen en hebt een diploma voor putjesschepper. Als je gaat solliciteren als bijv ruiter jonge paarden en jij rijd een aantal dieren voor en ze zien dat jij lekker kan sturen mag jij komen werken. Kom jij met je Deurne-diploma en je rijd voor en het blijkt dat je voor geen meter gevoel in je gat hebt hoef je écht niet te komen ondanks je diploma!

Leren rijden, contacten opdoen, jezelf leren kennen, vakkennis opdoen... Kan ook zonder Deurne!

Jij stelt het wel heel zwart wit zeg. Als je bij diezelfde stal een sollicitant hebt die en gevoel heeft voor rijden en Deurne dan wordt die aangenomen.

Ik ben het er mee eens dat het nivo de laatste jaren enorm is afgenomen op Deurne. Echter is het bij iedere opleiding zo, dat er maar een aantal goeden vanaf komen. De spoeling is dun, maar dat is bij iedere MBO/HBO opleiding.

Als jij de paarden in wil en je hebt geen contacten, geen ouders die achter je staan enz enz. Dan is Deurne een hele fijne opstap om op plekken te komen waar je anders niet komt. Stagebedrijven te krijgen waar je anders niet eens het erf op hoeft te komen.

En zoals bij iedere opleiding: Als je er klaar mee bent dan pas ga je het echt leren en dat geldt ook bij Deurne ( of niet, maar dat heb je met alles Haha!)
Als ik naar mijn oude klas van Deurne kijk ( ok, meer dan 10 jaar geleden) ben ik de enige die niet verder is gegaan in de paarden. De rest wel en van mijn groep rijden ze bijna allemaal nationaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 06:39

Ilzjuh schreef:
runningkawa schreef:
Als je 16 bent, gewoon een andere mbo gaan doen...heb je ook wat aan zoals ikke zegt als je 40 bent en versleten van het zware werk...

Zoals ik dus al zei, dit is gewoon de enige opleiding die bij mij past op het moment en waar ik aangenomen word. En ik geloof het allemaal best, maar dít wil ik. En dan kun je op je kop gaan staan om me te overtuigen, maar dat lukt je toch niet. En ik snap ook niet waarom sommige mensen daar zo hard hun best voor doen. Laat anderen toch lekker hun eigen leven leiden en hun eigen fouten maken. Verward

En als ik BBL zou kunnen doen hier in de buurt, dan zou ik het ook wel gaan doen. Maar dat gaat dus niet. Ík ben trouwens ook niet degene die zei dat ik naar Deurne ging, want dat zou ik nooit van m'n leven doen (even tegen degene die mij gequote heeft).

Ik wil je niet overtuigen, ik wil je alleen waarschuwen.
Dat krijg je met die ouwe zakken die wel eens wat gezien hebben Lachen Tong uitsteken

Pipo, ben het niet eens met je opstapjes, die krijg je zo ook...Deurne staat verder overal in de paardensport als erg slecht bekend...maar makkelijk als vegers.

Het nivo is gewoon nivo penny en zolang het dat blijft zal het die naam blijven houden.
En dat is jammer voor de mensen die er heen gaan en wel lekke kunnen rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 06:42

RK je vergeet dat als je normaal rijdt je bij een stal als veger of uitmester kan gaan werken. Als stagiare zijn ze verplicht je dagelijks les te geven.

Ik heb in ieder geval een leuke tijd gehad en onwijs veel mogen rijden bij alle bedrijven. Daarnaast ook heel veel lesgegeven. Drie bedrijven waar ik stage liep vroegen of ik na de opleiding bij hun in dienst wilde treden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 06:46

Ken genoeg mensen zonder deurne die meer mogen dan alleen vegen hoor Haha!
En heb ook stagaires gezien, ja die mochten lessen omdat het moest, maar omdat ze niet konden rijden was het moeilijk dat voor elkaar te krijgen... Nou...dan leer je wat Haha!

Dat je een leuke tijd kunt hebben geloof ik direct Ja
Daar zal ik ook niets over zeggen of dat betwisten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 06:48

Het is toch een eindeloze discussie RK. Ik ben het er mee eens dat het nivo tegenwoordig dramatisch is.

Maar dat er alleen maar ellende vanaf is gekomen ben ik het niet mee eens.

Moet wel zeggen dat ik toen ik in het laatste jaar zat, enkele stagiares van het 1ste jaar op het bedrijf had. Wat een drama, die heb ik toen wel serieus verteld dat als hun instelling niet snel veranderde dat het echt niets voor hun was om in de paarden te werken.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 01-06-08 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 06:49

Waar zeg ik alleen maar? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 06:57

runningkawa schreef:
Waar zeg ik alleen maar? Lachen

Niet

Ander punt in deze discussie: ik vind het ook niet goed dat hierboven door enkelen wordt aangeraden om maar te gaan werken in de paarden zonder opleiding. Als dat niet bevalt, dan heeft de persoon in kwestie helemaal niets, met Deurne heb je tenminste nog een MBO diploma waardoor je aansluiting kan krijgen op andere opleidingen.

Zonder dat papiertje heb je helemaal niets op je cv staan en wordt het nog veel moeilijker om werk te vinden ( binnen of buiten de paarden!!!)

Roobinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 06:57

Ik vind dit een heel boeiend topic,
want ik was zelf van plan om volgend jaar bij deurne horse& Health te gaan doen, is er bij dit gedeelte de zelfde meningen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 07:03

RK, weleens de kwaliteit van de ORUN gezien trouwens? Daar springen de tranen je ook van in de ogen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 07:11

Pipo schreef:
RK, weleens de kwaliteit van de ORUN gezien trouwens? Daar springen de tranen je ook van in de ogen.

Kennis van me heeft ORUN gedaan, al enige jaren geleden. Ze begon de eerste fase met haar oude pony (Z2 dresuur bij de paarden) maar kocht later een "paard" omdat dat vereist was in een volgende fase. Zegt één van haar instructeurs doodleuk: waarom heb je je pony niet mee? Die is een stuk beter dan dan dit....... waar de beste man overigens gelijk in had.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:06

Denk dat het hele onderwijs in Nederland achteruit is gegaan, Deurne is dus geen uitzondering.
Als je talent hebt kom je er vanzelf wel..
Ben blij dat ik het mijn dochter uit haar hoofd heb gepraat..
Mijn argument op dat moment was..
Als je de hele dag hebt staan mesten moet je ook nog je eigen paarden doen..
Heb je echter een andere baan opleiding, denk je ik ga lekker mijn paarden doen..
Daarbij heeft ze meer in haar mars dan vegen en groom worden bij ***** is niet voor veel weggelegd

Het is leuk van je hobby je werk te maken, maar wat voor hobby heb je dan nog????

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:17

Ik ben toch wel erg blij dat mijn moeder mij gewoon m'n gang laat gaan en me steunt met de keuze (paardenhouderij) die ik gemaakt heb. Aan de andere kant, als iets uit je hoofd te praten valt dan wil je het blijkbaar niet zó graag en waarschijnlijk vind je dan wel een andere opleiding die je heel leuk vindt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:34

Rianneke schreef:
voor fysio is een opleiding en daar moet je eerst de menselijke fysio voor gevolgt hebben Knipoog
voor hoefsmid is een speciale hoefsmidopleiding
en voor dierenarts moet je toch echt op een andere studie zijn Haha!
als je deze beroepen voor ogen hebt heb je dus erg weinig aan je deurnepapiertje en kan je beter direct naar de opleiding toegaan die je echt nodig hebt!

ztugwell schreef:
Ik leer wel degelijk dingen op mijn opleiding die ik zelf niet zomaar zal leren .
EHBO bij paarden , binnenkant , buitenkant paard , voltige , met verschillende manieren longeren , manegetaal in het Engels , en uiteindelijk kan je je verder gaan verdiepen in iets wat je met de paarden wil doen .

als jij zelf leergierig bent dan kun je zulke dingen ook in de praktijk leren hoor Haha! ik heb "vroegah""in de bieb ieder mogelijk paardenboek verslonden. nu haal ik veel van internet of uit paardenbladen en ik blijf bijleren. maar dat heeft ook iemand met paardenopleiding. ieder bedrijf is en werkt anders!

Ja maar het is wel allemaal mooi meegenomen , en als je later dan de kant van één van die verschillende dingen wilt gaan doen is het toch wel wat makkelijker als je al veel dingen weet omtrend de paarden .
En dan kan je wel boeken gaan verslinden in de bieb of zelf alles gaan leren , maar voor minderjarigen is dat toch wel even anders want school moet toch .
En je kan ook meteen door middel van een paardenhouderij opleiding of iets anders op een ander niveau komen , ook makkelijker .
Dierenartsassistent bijvoorbeeld , kan alleen vanaf niveau 4 .
Voor hoefsmid is inderdaad wel weer een andere opleiding nodig , mijn fout .
Maar bij sommige paardenhouderij opleidingen krijg je ook dingen meteen mee zoals volgt :
ORUN instructeurcursus (basis- en kandidaatsinstructeur)
Koetsiersbewijs
EHBO- functionaris paard
Cursus beoordelen paarden.

Bij mij is het in ieder geval makkelijker omdat ik me school niet af heb gemaakt en geen diploma heb , dus die paardenhouderij opleiding leer ik veel van en krijg ik later ook meteen even een mooi diploma mee en het staat ook nog is goed op me portfolio .

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:05

Ilzjuh schreef:
Ik ben toch wel erg blij dat mijn moeder mij gewoon m'n gang laat gaan en me steunt met de keuze (paardenhouderij) die ik gemaakt heb. Aan de andere kant, als iets uit je hoofd te praten valt dan wil je het blijkbaar niet zó graag en waarschijnlijk vind je dan wel een andere opleiding die je heel leuk vindt. Lachen

Of dat ze inziet dat er geen droog brood in te verdienen valt en daarmee dus geen eigen paard zou kunnen onderhouden
Dat heet realiteit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:06

ztugwell schreef:
Ik leer wel degelijk dingen op mijn opleiding die ik zelf niet zomaar zal leren .
EHBO bij paarden , binnenkant , buitenkant paard , voltige , met verschillende manieren longeren , manegetaal in het Engels , en uiteindelijk kan je je verder gaan verdiepen in iets wat je met de paarden wil doen .

Zeker leer je dat wel in de praktijk Ja , dat is een kwestie van leergierig zijn en ogen en oren openhouden zodra er deskundige mensen aan het werk zijn.
Veterinaire zaken leer je echt wel als de DA minstens wekelijks op stal is en je moet de paarden vasthouden. Mooie gelegenheid ook om vragen te stellen.
Binnenkant/buitenkant paard is een kwestie van een boekje openslaan.
Voltige leer je niet zo snel op de meeste stallen - maar daar heb ik eigenlijk ook nog nooit gebruik van hoeven maken Haha!
Longeren leer je ook met alle pro's en contra's van alle methodes van bijzetten. En veel leuker: paard X op stal is zo gebouwd en paard Y op stal wil altijd zo lopen. Het krijgt veel meer zin en betekenis dan.
Paardentermen in het Engels leer je ook wel. Wij hebben destijds Amerikanen op stal gehad met hun paarden en grooms, maar ook internationale concoursen (babbelen met de andere grooms Nagelbijten / Gniffelen ) helpt een stuk.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:09

Je zegt wel dat je zonder diploma ook wel op een paardenbedrijf aan de bak komt.. Maar dan moet je al zo goed zijn en al zo'n goede connecties hebben wil je op een fatsoenlijk bedrijf terecht komen en dat is niet voor iedereen weg gelegd. Als stagaire zijn ze vaak verplicht je les te geven en je te laten rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:42

Nee hoor Lachen
Bij mijn eerste baan kwam ik terecht na een advertentie geplaatst te hebben in een advertentiekrantje dat ik werk in de paarden zocht. Ik had iets van twee jaar een eigen paard waar ik heel basis wat mee kon rijden, nog niet eens B-waardig, maar ik wilde wel erg graag leren en ben altijd een harde werker geweest op de stallen. Was een stal waar ook heel wat te leren viel. Mijn 'hoogste' baan kwam ik terecht omdat iemand die ik alleen van zien kende en waarmee ik stond te kletsen en toevallig zei dat ik best weer in de paarden wilde, wist dat een bekende stal een groom zocht. Mijn enige eis was heel veel leren en ook les krijgen. En ja, ik begon idd met uitstappen, maar ze willen ook wel even weten wat voor vlees ze in de kuip hebben natuurlijk. Beetje bij beetje mag je meer doen en begeleiden ze je met rijden zodat je beter leert rijden en weer meer mag gaan doen. Het verdiende drie keer niks maar het ging me toen ook vooral om het leren. Ik kon er van rond komen als jonge meid zonder verdere lasten.

Maar ja, op termijn wil je toch iets meer dan kunnen rondkomen en hele dagen tussen de paarden huppelen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat Haha!

Laat het gebrek aan contacten geen reden zijn, vertel gewoon aan iedereen dat je een baan zoekt en zeker aan mensen als je hoefsmid/DA oid, die op veel stallen komt en wel veel contacten hebt. Er rolt echt wel iets uit de bus.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:48

Ilzjuh schreef:
Ik snap niet waarom iedereen in een topic dat altijd zegt. Als zij Deurne wil gaan doen, dan moet ze dat lekker zelf weten. Ik heb uiteindelijk nu ook gekozen voor paardenhouderij en niemand die mij daar nog uit kan praten hoor. Lachen Misschien kun je inderdaad beter een vak gaan leren, en ja het is zwaar werk, je kunt er zonder papiertje komen, het betaald niet altijd even goed, máár, het is voor de rest niet Bokt z'n pakkie-an. Ze moet het zélf weten, en als zij hier voor gekozen heeft, dan lijkt dat mij een weloverwogen beslissing (of niet, maar dan is het alsnog niet het probleem van Bokt Vork ), het was bij mij in elk geval wel een weloverwogen beslissing. Lachen

Wat ik wel kan zeggen is dat je beter niet Deurne kan gaan doen maar iets anders. Naar wat ik van een aantal mensen heb gehoord met een bedrijf in de paarden is dat ze je tegenwoordig eerder uitlachen en afwijzen als je Deurne hebt gedaan, dan dat ze je nou aannemen. Maargoed, dat is ook weer zoiets wat je zelf moet weten. Lachen

Ik ben het hellemaal met je eens!

Tamara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 10:31

[quote="cissy"]ik zie al wel weer dat het vak nederlandse taal op deurne ook niet best is Lachen[quote]

Vind deze opmerking erg misselijk. Ooit gehoord van mensen met een erge vorm van Dyslectie?

Simeun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 10:44

ik heb paardenhouderij gedaan niveau 4 niet op deurne maar AOC (heet nu anders).
ik snap best dat mensen zoiets hebben zovan wat ga je ign doen, heb ik ook vaak genoeg gehoord!
Maar wat dan nog na de opleiding op niveau 4 kun je naar een HBO toe en dan kun je nog altijd een "echt" vak gaan leren, dit heb ik gegaan zit nu op een HBO en het bevalt super. Ook paardenhouderij is me echt heel goed bevallen, ik ben door een stage terecht gekomen bij een van de beste springstallen van nederland miss wel europa Bloos , ik heb een hoop van europa gezien, internationale wedstrijden gegroomd en een internationale kennissenkring aan over gehouden. Ik heb echt de tijd van mijn leven gehad en zou dit voor geen goud hebben willen missen. Dit kunnen de meeste niet zeggen die een "normale" mbo opleiding hebben gevolgd.
Je bent nu nog jong en ik heb gewoon gedaan wat mijn gevoel zei, wie weet heb je later zoiets van waar ben ik aan begonnen maar voor hetzelfde geld heb je de tijd van je leven en die kan niemand je meer afpakken, wat is er nu fijner dan van je hobby je beroep te kunnen maken, ook al is het maar even Knipoog verder leren kan altijd nog!!!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 10:58

Er is weer eens een discussie aan de gang over Deurne Clown de zoveelste alweer Vork .
Zelf ben ik HBO paardensport studente op deurne, 2de jaars. Wat ik op school (tenminste in mijn curcus) zie, zijn veel gemotiveerde studenten met hart voor paarden. Studenten die serieus bezig zijn met de opleiding, met school. En natuurlijk zal het (rij)niveau de afgelopen jaren drastisch gedaald zijn. De opleiding moest toegankelijker worden aangezien het geen particuliere opleiding meer is, en zo wordt eigenlijk haast iedereen aangenomen. Daarbij kijk ik ook naar mijzelf! 10 jaar terug zou ik niet zijn aangenomen, daarvoor was mijn rijniveau bij aankomst op intake zeker te laag. Maar dat neemt niet weg dat ik een gemotiveerde student ben, die veel wil leren en serieus bezig is met school en stage. Geen onvoldoendes proberen te halen op school en op stage gewoon hard aan het werk.

Ik heb wel bewust gekozen voor de HBO opleiding Paardensport. Als deze opleiding er niet zou zijn geweest en er alleen het MBO zou zijn, had ik hier niet voor gekozen. Simpelweg omdat ik nu al weet dat ik niet aan de bak zal en wil komen op een handelsstal/trainingsstal/wedstrijdstal. Daarvoor liggen mijn potenties niet. Echter heb je na dit HBO traject je 2de graads onderwijsbevoegdheid (Deurne i.s.m. Stoas Hogeschool) (iets wat dus in het MBO ontbreekt) waarmee je voor de klas kan gaan staan. En dat is nou precies hetgeen waarmee ik later mijn geld wil verdienen: laat mij maar lekker lesgeven aan kinderen op rijverenigingen en maneges, en daarnaast nog voor de klas het vak paardensport/houderij geven.