Samenlevingscontract of Geregistreerd partnerschap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Re: Samenlevingscontract of Geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:49

heeee L& ben ik verplicht om een van die drie te doen voor hypotheek?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:54

Nee hoor, wij hebben het puur belastingtechnisch gedaan, mocht er iets met 1 van ons 2 gebeuren.
En dat is dus pas rond de koop van 2e huis geweest.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:59

Ik ga volgend jaar samenwonen met mijn vriend!

En wij kiezen voor het huwelijk.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:35

wij wilden eerst voor GP gaan. Maar het nadeel was dat het binnenkort gaat veranderen, je kan dan alleen nog bij het gemeentehuis waar je GP bent aangegaan trouwen. En aangezien wij wel echt een keer wilden trouwen en niet in het verschrikkelijke gemeentehuis hier hield dat al snel op. De rest van de nadelen ben ik alweer kwijt. (edit zie dat het op de vorige pagina wat beter staat Bloos )

Volgend jaar juni gaan we 'echt' trouwen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 23:33

Even een update. Vanmorgen alles afgesproken en geregeld! Morgen gaan we in ondertrouw Haha! en 1 september Gp-en!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 23:44

Wij hebben ook net een huis gekocht en hebben een samenlevingscontract opgesteld én allebei een testament.

GP is allemaal erg officieel en is bijna hetzelfde als een huwelijk. Dat wilden we niet.

In het SC is alles geregeld. Ook wat er gebeurt als we uit elkaar gaan e.d.

We hadden een hele goede notaris en die gaf nog een hele goed tip over de testamenten.

Stel je krijgt samen een auto-ongeluk. Jij overlijd meteen en je vriend een dag later in het ziekenhuis. Dan heeft jouw vriend alles van jou geërft in die ene dag want je bent officieel niet tegelijk overleden (hij is de eerste erfgenaam, in ons geval dan) en daarna gaat alles volgens zijn testament naar zijn familie. Dus jouw familie erft dan niks.

Om dat te voorkomen hebben we elkaars testamenten overgenomen. Dus bij mij staat als eerste erfgenaam mijn vriend, maar als hij ook dood is dan staan er mijn erfgenamen en zijn erfgenamen genoemd. Andersom is het ook zo.

Mocht ik overlijden en mijn vriend nog 50 jaar leven dan is hij vrij zijn testament te veranderen en mijn familie eruit te halen. Dat vind ik ook geen probleem. Andersom precies hetzelfde.

Nog even over het GP. We willen uiteindelijk toch gaan trouwen. Een GP voelde bij mij een beetje als een huwelijk zonder feestje.. en dat wil ik juist wél Knipoog

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 06:16

Nuage dat is idd een goede tip. En wat je op het laatst zegt over GP dat gevoel heb ik dus ook.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 06:56

Ik niet. Volgens mij is dat maar net wat je er zelf van maakt...

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:17

Hier zitten we ook voor deze keuze. Trouwen is geen optie. GP zou voor mij die lading ook niet hebben ookal is dat bijna hetzelfde. Mij trekt dat dus momenteel ook meer. Vooral belastingtechnisch enzo. En als het zo is dat je dan straks in hetzelfde gemeentehuis moet trouwen dan ontbind je het toch gewoon weer en vraagt het ergens anders weer aan?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:25

Mijn broer en zijn (nu) vrouw hadden eerst ook een GP maar wilden uiteindelijk
toch trouwen. Dat GP moest dus eerst ontbonden worden bij de notaris voor
ze konden trouwen. Als je nu toch al weet dat je later wil trouwen zou ik daar wel
direct voor kiezen omdat het ontbinden van een GP wel extra kosten met zich meebrengt.

Mijn man en ik hadden toen we net samen waren een SC en dat hoef je dus niet te ontbinden
voor je gaat trouwen Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:57

ProudJustify schreef:
Mijn broer en zijn (nu) vrouw hadden eerst ook een GP maar wilden uiteindelijk
toch trouwen. Dat GP moest dus eerst ontbonden worden bij de notaris voor
ze konden trouwen. Als je nu toch al weet dat je later wil trouwen zou ik daar wel
direct voor kiezen omdat het ontbinden van een GP wel extra kosten met zich meebrengt.

Mijn man en ik hadden toen we net samen waren een SC en dat hoef je dus niet te ontbinden
voor je gaat trouwen Lachen

Alleen heb ik zo het vermoeden dat een samenlevingscontract al met al duurder is dan een GP, inclusief ontbinden...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:59

In ons geval kostte het niks Bloos Is via onze verzekeringsagent gelopen, weet
eigenlijk niet meer precies waarom het gratis was, maar is ook al wel weer 15 jaar
geleden hoor Lachen Heb dus geen idee van de kosten van een SC verder, maar leek mij
goedkoper omdat je voor het ontbinden van een GP naar de notaris moet en ik neem
aan dat je ook kosten hebt om het af te sluiten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:25

Reken maar dat een samenlevingscontract duur is. 500 euro of meer. Want ook een testament hoort erbij.
Het GP heeft ons inclusief alles 50 euro gekost Lachen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 08:27

Wendy schreef:
Reken maar dat een samenlevingscontract duur is. 500 euro of meer. Want ook een testament hoort erbij.
Het GP heeft ons inclusief alles 50 euro gekost Lachen

Pfoe hé, daar schrik ik echt van dat het zo duur is. Wij hebben toen geen testament hoeven
laten opmaken toen wij destijds het SC afsloten, vandaar dat ik er dus vanuit ging dat het GP (als je
het wil laten ontbinden om te trouwen dan) duurder zou zijn dan het SC. Weer wat geleerd
vandaag Lachen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 09:23

Je kan GP gewoon omzetten naar huwelijk. Alleen is dat gewoon een kwestie van een handtekening zetten en dan ben je getrouwd. Als je echt weer een ceremonie wilt enzo, moet je inderdaad scheiden.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:50

Ja dat hebben mijn broer en schoonzus idd gedaan, die wilden een
hele trouwerij dus die moesten eerst scheiden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:09

Testament en SC bij elkaar, de rekening was €475,-. Heb 'm net binnen Knipoog

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:15

Zo hallo, dan waren wij idd een stuk goedkoper uit toen en hoefden geen testament
op te maken Knipoog Maar idd dan is GP en eventueel ontbinden goedkoper.

Ik hoorde GP € 50,= en ontbinden € 350,= (rekening broer).

Scheelt je dan toch € 75,= Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:18

Waarom maak je een sc op en geen testament? Imo is alleen een SC echt een wassen neus...
Trouwens, het kan sowieso lonen om te shoppen onder notarissen. De tarieven blijken nogal uiteen te lopen, merkten wij bij de aankoop van ons huis. Gelukkig hadden we van te voren een vaste prijs afgesproken bij de notaris, anders had hij ons haast het dubbele willen laten betalen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:29

Wendy schreef:
Waarom maak je een sc op en geen testament? Imo is alleen een SC echt een wassen neus...
Trouwens, het kan sowieso lonen om te shoppen onder notarissen. De tarieven blijken nogal uiteen te lopen, merkten wij bij de aankoop van ons huis. Gelukkig hadden we van te voren een vaste prijs afgesproken bij de notaris, anders had hij ons haast het dubbele willen laten betalen.

Geen idee, maar is toen nooit over een testament gesproken. Is natuurlijk al ruim 15 jaar
geleden toen was dat misschien toch anders. Ik weet dat wij het toen voornamelijk hebben
afgesloten omdat mijn toen vriend de flat op zijn naam had staan en als er met hem wat
zou gebeuren zou ik er niet kunnen blijven wonen en met een SC zou dat in ieder geval
geregeld zijn Lachen

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:44

Vind het SC geen wassen neus. Staat in wat van mij is en wat van mijn vriend is. En ook wat er gebeurt als we uit elkaar gaan. Bijvoorbeeld dat de een de ander dan moet helpen met levensonderhoud. En dat als je het huis besluit te verlaten je alsnog jouw deel van de hypotheek moet betalen e.d.

Vooral erg handig als je samen een huis koopt maar de een veel meer hypotheek betaald dan de ander. Wij hebben voor 50/50 gekozen maar je kan dan ook vastleggen dat degene die meer betaald bijvoorbeeld 70% aandeel heeft en de ander 30%.

Ook al hadden we een GP genomen dan hadden we nog een testament moeten nemen. Dit i.v.m. afwijkende wensen qua wie wat erft.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:51

Een samenlevingscontract is leuk, maar heeft in z'n eentje niet zoveel voordelen. Net wat Nuage ergens hierboven verteld, stel je krijgt beiden een ongeluk. Man overlijd eerder dan de vrouw, krijgt de familie van de vrouw al het goed, zowel privegoed van beide partijen als het gezamenlijk goed. Er word vaak geadviseerd om ernaast een testament te maken, waarin je opneemt dat het bovenstaand geval het privegoed naar eigen familie gaat en het gezamenlijk goed verdeeld word over partijen. Een samenlevingscontract varieert qua kosten tussen de 250 - 600 euro (hangt echt af van de notaris en de regio, in het midden is het vaak goedkoper ivm concurrenten, sinds kort is de markt namelijk vrij gegeven en mogen de notarissen zelf hun prijs bepalen) Je kan op http://www.degoedkoopstenotaris.nl vrijblijven een aantal offerte's opvragen bij notarissen bij jou in de buurt. Een testament varieert ook tussen de 250-600 en meestal word er wel een combi tarief gemaakt wanneer je en een samenlevingscontract en een testament opmaakt (let op, je moet wel allebei een testament hebben, dus 2 testamenten, veel mensen vergissen zich daarin).

Een geregistreerd partnerschap is eigenlijk hetzelfde als een huwelijk, maar zonder de hele ceremonie etc eromheen. Ooit is dat idd in het leven geroepen voor homo-stellen die willen trouwen, die konden doordat GP ook een verbintenis aangaan.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:26

Wij zijn vandaag in ondertrouw gegaan Vork Kostte 70 euro en meer zijn we ook niet meer kwijt!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:01

ProudJustify schreef:
Ik weet dat wij het toen voornamelijk hebben
afgesloten omdat mijn toen vriend de flat op zijn naam had staan en als er met hem wat
zou gebeuren zou ik er niet kunnen blijven wonen en met een SC zou dat in ieder geval
geregeld zijn Lachen

Mocht dat gebeurd zijn, en je hebt SC: Doei! wij zijn de belasting, mogen wij even vangen, u bent namelijk geen familie van elkaar. Ondanks testament.
En dat scheelt dus een BAK geld als je GR hebt (of getrouwd).

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:15

als stellen trouwen kiezen ze veelal voor gemeenschap in goederen. Maar mijn vriend heeft een bedrijf en ik denk dat wij op huwelijkse voorwaarden zouden gaan trouwen.

Geldt dit ook met GP?

Juist omdat je met SC en huwelijkse voorwaarden naar die dure notaris moet gaan.