wonen in friesland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Re: wonen in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:40

Rosa_ schreef:
Ik woon in Friesland. Op mijn 8ste, nu dus 10 jaar geleden, hebben mijn ouders besloten om hierheen te verhuizen vanuit Leiden. Aardig grote omschakeling dus. Ergens ben ik blij dat we hier zijn gaan wonen, plaats voor 2 paarden, mooie natuur, maar aan de andere kant vind ik het soms ook écht vreselijk. Het is hier altijd zo 'dood' & qua voorzieningen is er vrij weinig te doen. In de stad kan je gewoon, als je even tijd over hebt, met een vriendin wat leuks gaan doen, even terrasje of theatertje pakken, hier is dat bijna onmogelijk. Theaters heb je hier zowiezo niet, dichtstbijzijnde bioscoop is kwartier in de auto & gezellige terrasjes kun je hier wel vergeten..

Verder vind ik het ook heel jammer dat wij nogsteeds als buitenstaanders worden gezien. Voor onze buurt zijn wij nogsteeds ( na 10 jaar! ) de 'Hollanders'. Volgend jaar ga ik naar Groningen. Lachen

Ik denk dat dat buitenstaander gevoel wel sterk verschilt bij waar je gaat wonen Lachen kleine dorpjes zijn bijv langer terughoudener dan de grotere dorpen (zoals bv Heerenveen) Lachen

En theaters hebben we in friesland ook wel, denk aan Heerenveen, Drachten en Leeuwarden, dus zo dood is het hier niet Knipoog (en zover weg over het algemeen ook niet) maar ik ken je gevoel van het missen van gezellige terrasjes, daarvoor ga ik inderdaad ook liever naar een stad als Groningen Lachen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:52

Ik blijf in Friesland wel altijd het gevoel houden een buitenstaander te zijn, en ik woon hier nu bijna 7 jaar.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:58

Ik ga ook een Friesland (Leeuwarden) wonen! (Op kamers! Haha!) Hihi

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:03

Ik heb een vraagje: kent/komt iemand (uit) het dorpje Tjerkwerd? Mijn oma kwam er namelijk vandaan.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:14

Ja dat ken ik wel, ligt hier wel aardig in de buurt

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:16

Tsjerwerd ken ik inderdaad ook wel. Ligt inderdaad in de buurt. Zucht. Ik val in de herhaling Karolien. Haha! Wist je dat Pieter en mijn vader vroeger vrienden waren?

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 18:18

Hey allemaal, heel erg bedankt voor jullie reacties, waar in friesland ik ga wonen weet ik nog niet, maar wel het liefst in een dorpje, want woon zelf in harderwijk en dat vind ik al druk haha. Heb allemaal goede dingen gehoord, behalve het vinden van werk schijnt daar wat lastiger te zijn?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:21

Ligt er aan in welke branche je zit natuurlijk, mijn moeder kon ik het ziekenhuis wel minder goed werk vinden, terwijl er in Utrecht heel veel vraag naar mensen zoals zij was.

Siegje; Ja dat weet ik *LOL* je hebt een pm

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 18:31

idd, welke branche? Ik zit in de verzekeringen en al die kantoor kolossen staan op 3 minuten van het Centraal station in Leeuwarden. 25 minuten vanuit Wolvega!
En als je niet naar Leeuwarden wil, ie er ook werk in Woudsend en Sneek.
Voor het werk hoef je het echt niet te laten, gewoon goed rondkijken.

Ik woon hier nu 11 jaar en hoef echt niet meer terug naar het westen, ja voor een dagje Utrecht of iets dergelijks, maar daarna weer snel terug!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 21:05

indd. afhankelijk van je branche en opleiding niveau. friesland is ook geliefd bij oudere mensen die van rust houden. dus die nemen qua werk veel ervaring mee.. en dan zijn de nieuwkomers soms wat lastig.

ook zijn de bedrijven wat kleiner en hierdoor nemen ze liever iemand aan met veel ervaring, omdat ze de mensen niet hebben om iemand op te leiden.

werk je in de randstad bijvoorbeeld bij een grote bank.. die kunnen het risio wel aan en steek geld in een nieuw iemand..

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:24

Ik heb niet alles doorgelezen..

Ik woon nog niet in Friesland, maar ik verhuis er wel binnen nu en een jaar heen. Als ik mijn diploma heb van school weet ik niet hoe gauw ik mijn biezen moet pakken.

Edit: Heb trouwens een hele tijd terug ook eens een soortgelijk topic geopend..
[LZP] Wonen in Friesland als import..

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:32

Draverlove schreef:
AngelsDitch schreef:
Ik ben geboren en getogen in Fryslan... woon nu sonds 4 jaar in Leiden, maar wil dolgraag weer terug!!!

Daarbij heb ik mijn hele leven in Heerenveen gewoond... vind het een leuke stad. Leeuwarden daarentegen vind ik weer niks aan. Sneek is wel leuk!

Dus je woont je hele leven in Heerenveen, en nooit geweten dat dat toch echt een dorp is Clown

hahaha

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:47

Ik woon al mijn hele leven (31 jaar) in Friesland. Eerst bij mijn ouders in Bontebok (klein dorpje vlakbij Heerenveen). En na een kleine uitstap nu in Jubbega (redelijk groot dorp vlakbij heerenveen). Heerlijk rustig met een grote tuin en een geweldig mooi uitzicht voor en achter over een grote vallei. Tsja, als 'hollander' in Friesland te komen wonen is niet altijd makkelijk. Zeker niet wanneer je de kleinere dorpjes uit gaat zoeken. Al is bijv. Bontebok al redelijk 'nederlands' geworden. Veel Friezen balen er gewoon van dat al de kleine huisjes in een mum van tijd verkocht worden aan rijke westerlingen. Die er vervolgens een kast van een huis o gaan zetten. En vervolgens geen contact zoeken met buurtgenoten. Enkel met andere westerlingen.
Ook is het jammer dat deze mensen niets willen weten van de friese taal. Jammer want zouden ze hier interesse in hebben dan is 'integratie' veel makkelijker.
Bij ons in de straat (vijf huizen) woont een heel aardige meneer. Enig 'nadeel' is dat hij geen fries spreekt. Gevolg is dat hij na tien jaar nog steeds die 'hollander' is.
Dus mijn advies is, mocht je willen verhuizen. Ga je wel verdiepen in de friese cultuur en ook in de friese taal. Voor beide partijen is het dan een stuk makkelijker samenleven. Haha!

Friezen zijn vaak trotse mensen. Die vooral trots zijn op de friese taal en geschiedenis. Respecteer en leer dat en dan heb je ook in de kleine plaatsjes heel leuke buren. Een kennis van mij is nadat ze hier is komen wonen (woonde in Loenen aan de Vecht) gelijk de friese taal gaan leren. Na een jaar hoorde ze er helemaal bij.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:11

Of verhuis naar 1 van de stellingwerven( oosterwolde, noordwolde, wolvega etc.)
Daar spreken ze geen fries maar stellingwerf, bietje krumme.. Ook op de scholen is nederlands de voertaal.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:32

Ik woon ook in Friesland. In Boornbergum dan wel te verstaan. Lachen
Zou ik je zelf niet aanraden (het dorp dan he). Haha!
Maar ik wil niet meer weg uit Friesland, ben er geboren en getogen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:55

geboren en getogen! woon nu in een klein dorpje met mijn paarden aan huis en idd het is een utopia Knipoog

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:23

Ik heb 15 jaar in leeuwarden gewoond en 1 jaar in Engwierum... Nu woon ik in Drenthe en heel eerlijk ik hoef niet meer terug !!

Leuk om er weer even heen om vrienden en familie op te zoeken maar ik kan niet zo goed over de mentaliteit van de "echte friezen". Daarnaast vind ik het verkeer verschrikkelijk geregeld in voornamelijk Leeuwarden en is het altijd ontzettend frustrerend om daar weer te rijden...

Heb ook veel mensen mee gemaakt die vanuit het westen verhuisden naar friesland en die het totaal niet beviel. Je moet sneller de auto pakken openbaarvervoer vind ik vaak slecht geregeld want je kan lang niet overal komen. Winkels staan in de kleine dorpjes vaak niet dus is eventjes snel boodschappen doen niet zomaar gedaan. Ook mensen die voor de rust in friesland komen wonen... Jaja boeren beginnen om 5 uur `s ochtends al en die houden geen rekening met westerlingen die uit willen slapen....

Maar goed zeg niet dat dit voor iedereen geld hoor. Maar ik hoef niet zo nodig weer terug naar Friesland bevalt me hier in Drenthe een stuk beter...

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 15:22

Het is hier in Sloten wel zo dat in de nieuwbouw allemaal inport woont, en in het oude gedeelte van Sloten de Slotenaren zeg maar, het ons kent ons volk. Het nieuwe gedeelte valt naar mijn gevoel ook niet bij Sloten Lachen

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:04

Ik heb 22 jaar in en rond leeuwarden gewoont, ben numet mijn vriend samen gaan wonen in Veenendaal want hij had daar al een eigen plekje.
MAAR IK WIL TERUGGGGGGGGGGGGGGGGGGGGG!!!!!!!!!!!!!!!! Ach gut

Heerlijk samen met mijn mannetje lekker landelijk in een vrijstaande woning ofzo.
Want de rijtjeshuizen hier,zijn even duur als vrijstaand in het noorden Knipoog

xxx

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:00

Ik woon nu 7 jaar in Friesland, ik ben verhuist van het Westen naar een klein Fries dorpje. De eerste jaren ( leest: 4 a 5 jaar) waren een echte hel als het gaat om omgang met mensen. Je wordt hier dus echt niet geaccepteerd als je uit het westen komt. En idd ligt het aan kleine dorpjes, Drachten en Leeuwarden zijn natuurlijk stukken minder maar wat was dat rot zeg! Gelukkig kreeg ik mijn eigen paardjes en had ik genoeg aan de prachtige natuur en de rust maar het heeft jaren gekost mijn draai te vinden. Nu nog steeds merk ik dat ik een buitenlander ben maar versta Fries perfect wat ook helpt. Maar je blijft het houden. Ga je voor rust en natuur, harstikke fijn hier! Lachen
Laatst bijgewerkt door geluksvogel op 10-04-08 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:03

ik woon er nu sinds 5 jaar ongeveer. nu eindelijk op een boerderij. je moet er van houden. maar voor mij is het geweldig! paarden aan huis. lekker rust om mij heen. land en nog een land heeeerlijk.

ik kom uit de grote stad utrecht, dus voor mij was dit flink wennen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:08

Sita_ schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen..

Ik woon nog niet in Friesland, maar ik verhuis er wel binnen nu en een jaar heen. Als ik mijn diploma heb van school weet ik niet hoe gauw ik mijn biezen moet pakken.

Edit: Heb trouwens een hele tijd terug ook eens een soortgelijk topic geopend..
[LZP] Wonen in Friesland als import..

vlakbij bolsward woon ik Knipoog

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:09

Ik woon ook in Friesland, Joure. En ik vind het heerlijk hier! Het is zo lekker om gewoon veel ruimte te hebben. Natuurlijk heb je dat in andere provincies ook wel, maar Friesland vind ik toch wel iets extra's hebben op één of andere manier. Haha!
Bij ons worden mensen die 'immigreren Knipoog' echt wel geaccepteerd, daar wordt hier echt niet moeilijk over gedaan. Maar het is inderdaad, net wat Frouk zegt, wel afhankelijk van waar je woont. Kleine dorpjes met echt nog een ons kent ons idee zullen je minder snel accepteren dan de wat grotere dorpen.
Het leuke aan Friesland vind ik de ruimte die je hebt, maar (zeker hier in Joure) je hebt toch alles dichtbij. Ik woon bijvoorbeeld vlakbij Sneek, Heerenveen, Drachten én Leeuwarden. Dus je hoeft ook niet gelijk een halve dag te reizen om te kunnen winkelen o.i.d.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:10

Grappig! Haha! Er wonen best wel wat bokkers in die omgeving!

Ik kan echt niet wachten totdat we eindelijk een boerderijtje hebben.. We waren met een boerderijtje bezig in Hartwerd, maar dat is niet doorgegaan helaas..

Nu 'woon' ik af en toe in Oosterend.. (Easterein) Lachen

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:12

Ik ben geboren en getogen in Grunn maar als baby naar Friesland gegaan dus helemala verfriesd Clown
Géweldig hier, lieve mensen, ruimte om je heen en nog veel meer dingen die mij aanstaan Ja
Helaas zal ik september naar den helder moeten. Maar of ik definief overga ben ik nog niet overuit wil graag hier in de buurt blijven! Maarja soms moet je keuzes maken.