Discussie Christenzijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Discusie Christenzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:29

Mystica schreef:
Maar waarom gaat deze discussie nu ineens over het jodendom? Vork

Dat gaat-ie niet. Hij gaat erover of Jezus nou wel of niet de Messias was en dat lijkt me redelijk essentieel.

In ieder geval - nu komt kindlief van de wc af en kan ik dus gaan. Doei! Doei!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:32

Maar dat antwoord weten we toch al? Clown In het christendom wel, en in het jodendom niet. Haha! Of verwachten jullie nou serieus van me dat ik eigenhandig met bewijzen kom? Vork Dat gaat me niet lukken namelijk Haha!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:36

Aramees was de spreektaal onder de Joden.

De profeten hebben nooit een naam genoemt en daarmee is volgens logische redeneringen nooit bewezen dat Jezus de Messias was. Daarbij zijn er heel veel mensen die niet geloven dat Jezus werkelijk wonderen kon verrichten, dat dat alleen maar grootspraak was van Zijn volgelingen.
Voor zover ik weet, geloven Joden wel in Jezus, maar dan als profeet.
En er zijn ook profeten die grootse dingen gedaan hebben.

Citaat:
Jezus sprak ook met Pilatus en het was zeer onwaarschijnlijk dat een Romeins machthebber Aramees sprak. Het lijkt erop dat Jezus meerdere talen machtig was.

Het lijkt mij wel logish dat de Joden ook latijns spraken. De Romeinse bezeting duurde al zo vreselijk lang.
Daarbij lijkt het mij ook, dat een Romeins leider ook de taal wel een heel klein beetje sprak van het land waar hij op dat moment was. Hoewel ik dacht dat Pilatus nog niet zo heel lang in Jeruzalem was toen Jezus berecht werd.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:43

Ik geloof er niet in. Zeker weten van niet.
Ik heb God nog nooit gezien, niemand eigenlijk dus ik geloof niet dat die ooit bestaan heeft, en vind het dus eerder een verzinsel dan wat anders. Ook in jezus geloof ik in niet, en ook niet in de bijbel. Ik kan nog wel geloven dat er een man bestaan heeft zoals jezus, maar niet dat veranderen van water in wijn, en een blinde weer doen zien. Zoiets is klinklare onzin, vind ik. En ik kan ook een eigen bijbel schrijven. Wie zegt dat die verhalen waar zijn?

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 17:13

Ben ik ook weer eventjes..
lees hier dingen en mischien is het handig dat mensen die er niks van weten ook niet meteen wat roepen Tong uitsteken.

Als je christen ben geloof je dat jezus de zoon van God is..
dat is gewoon een fijt...

Wat ik wel leuk vind om eens te horen van mensen die niet geloven..

Denken jullie echt dat er mensen zo gek zijn dat ze hun hele leven geven voor iets dat er niet is?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:27

Daarom heet het geloven: Je gelooft in iets wat je nog nooit hebt gezien. Als je God gezien zou hebben, is het wetenschap en geen geloof meer, denk ik.

Sommige dingen zie je niet, maar het is er wel. En ik geloof dat dat ook zo is met God.

Ja, ik ben christen. Knipoog

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:30

Cooper, niemand zegt dat die verhalen waar zijn. Voor mij zijn ze waar, maar voor anderen niet. Je bent tenslotte vrij om te geloven wat je wilt.
Het heet niet voor niets GELOOF. Als alles een bewezen feit was, was het geen geloven meer, maar zeker weten.

Lottehorse, als je sterft voor je geloof, sterf je voor iets waarvan jij zeker weet dat het er is. Maar dat wil niet zeggen dat anderen die mening met je delen. En het hoeft ook de waarheid niet te zijn, alleen geloof jij op dat moment dat dat het wel is.

Even voor de duidelijkheid, ik ben christen, maar ik probeer ook de mening van niet-christenen te begrijpen Knipoog

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:31

Sorry Diane, we waren tegelijk Knipoog

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:39

Maar ik vraag mezelf dan af wie die verhalen geschreven heeft. Ik bedoel dat kan ik net zogoed gedaan hebben. Maar inderdaad, je moet ergens in geloven. Ik respecteer dan ook ieder zijn keuze daarin ik ben alleen niet gelovig Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:51

Volgens de mensen die in de Bijbel geloven zijn de verhalen geschreven door mensen die dat rechtstreeks van God geinspireerd hebben gekregen. Feitelijk door God, dus, met de handen van een mens omdat het ook zo stom is om zo een paar briefjes uit de hemel te laten waaien.
Je ziet God niet zelf, maar je ziet toch de Schepping. Wat mij betreft het bewijs van God. Het zou hetzelfde zijn als je ergens een prachtig schilderij zou zien van Vincent van Gogh, maar nee, die heeft nooit bestaan. Zomaar spontaan is er een doek op de ezel gesprongen, de verfpotten zijn ontploft en het resultaat was dat er een afbeelding van zonnebloemen te herkennen was op het doek. Vreemde zaak....
Buiten dat geloof ik ook dat je God kunt voelen. Niet altijd, maar ik heb absoluut momenten dat ik heel duidelijk de aanwezigheid van God kan voelen!

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:53

Ik meld me ook even als christen.
Of de bijbel waar is, bewijzen kan niemand het. Het is en blijft een questie van geloven...
Als ik voor mezelf mag spreken: Hoe langer ik me met de Bijbel bezig houd hoe meer ik er van overtuigd raak dat het waar is.
Tegen anderen kan ik alleen maar zeggen, lees en oordeel zelf. Laat de optie of het waar is eens open, en vind het uit. En: waag er eens 1 klein gebedje aan, tegen de God die misschien wel niet bestaat, of Hij het wil laten zien als Hij er is. Baadt het niet, schaadt het ook niet toch?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:54

kekavo schreef:

We zijn het in ieder geval wel eens. Lachen

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:00

Ik meld me hier ook even als christen.
Als je christen bent geloof je in de zoon van God!
En ik denk dat iedereen gewoon zijn eigen keus moet maken, en elkaar daarin moet respecteren. Ik geloof in de bijbel, ik geloof dat er iemand is die altijd met je mee gaat Lachen

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:03

Er zijn voor een deel bewijzen dat het Christedom waar is.

Een mens heeft behoefte aan liefde.. Eigenlijk alles wat een mens doet is gebaseerd op liefde... Het enige geloof waar het gaat om liefde en genade is het Christendom... De hemel bij de Islam moet je verdienen door goede werken te doen... Bij het christendom is het alleen genade!!

Henry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:04

Dus ik zou zeggen, ga de discussie eens aan met iemand en laat de optie open en misschien kom jij ook te weten wat Hij allemaal voor jou kan betekenen!!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:07

Voor mij is het nieuwe testament geschreven door de 4 apostelen. Die waren geinspireert door God, maar ze hebben hun eigen kijk op de gebeurtenissen geschreven met hun eigen ervaringen. Daarom zijn de 4 evangeliën ook niet exact hetzelfde. Als het regelrecht zonder tussenpersoon van God afkomstig was geweest, had er maar 1 evangelie hoeven zijn.

Bleu-Eyes, er zijn dus heel veel wetenschappers die dat niet met je (en ook met mij, overigens) eens zullen zijn. Want die komen met de hele theorie van de oerknal, en waar dat vandaan gekomen is weten ze niet.

Brengt mij trouwens op een ander punt dat ik interessant vind waar ik laatst op werk met eencollega over in discussie was.
Wat geloven jullie van Genisis? Geloven jullie letterlijk wat er staat, dat de aarde in 7 dagen geschapen is?
Zelf geloof ik dat dat meer symbolisch bedoelt is. Dat de 7 dagen 7 tijdsperken geweest zijn die miljoenen jaren geduurt hebben. De collega waar ik mee sprak, geloofde letterlijk wat er in de bijbel staat en dat de dinosauriërs endergelijke onzin zijn, dat die verzonnen zijn door "wetenschappers" om ons van de bijbel af te halen.
Ik ben heel benieuwt hoe jullie daar over denken.

Diane_ schreef:
kekavo schreef:

We zijn het in ieder geval wel eens. Lachen

Ha, ja da's zeker waar Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:09

ik geloof voor geen meter,god zit in jezelf,ik heb geen bijbel nodig om te weten dat ik mijn medemens en natuur en dieren met respect en liefde moet behandelen....

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:12

Dacht iedereen er maar zo over. Maar helaas zijn er genoeg mensen (ook "christenen") die dat niet doen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:44

cooper schreef:
Ik heb God nog nooit gezien, niemand eigenlijk dus ik geloof niet dat die ooit bestaan heeft, en vind het dus eerder een verzinsel dan wat anders. Ook in jezus geloof ik in niet, en ook niet in de bijbel. Ik kan nog wel geloven dat er een man bestaan heeft zoals jezus, maar niet dat veranderen van water in wijn, en een blinde weer doen zien. Zoiets is klinklare onzin, vind ik. En ik kan ook een eigen bijbel schrijven. Wie zegt dat die verhalen waar zijn?

Ik kan me hier goed bij aan sluiten.
Klinkklare onzin vind ik het.
Degen die water in wijn veranderd mag mij dat eens laten zien, Clown
Jezus zal vast bestaan hebben en misschien heeft hij wat mensen genezen. Iemand heeft dit opgeschreven, zoveel honderd jaar later schrijft iemand het net even ietsje anders over, nog wat honderden jaren wordt het weer overgeschreven en ook net even ietsje anders.
Een lopend vuurtje Lachen

Ik ben Rooms-Katholiek, maar echt dit vind ik zo'n onzin Haha!
Ik respecteer het wel als een ander wel gelooft in God en de bijbel, het is toch mooi om ergens in te kunnen geloven... Lachen
Laatst bijgewerkt door Marchador op 28-03-08 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 18:46

geerke schreef:
ik geloof voor geen meter,god zit in jezelf,ik heb geen bijbel nodig om te weten dat ik mijn medemens en natuur en dieren met respect en liefde moet behandelen....

God zit in mij zelf ja! hij leeft door mij..

Ik ga niet in iets geloven waar ik alleen van heb horen zegen..
ik ben gaan geloofen om dat ik het heb gevoelt en heb gezien!
Nee god stond niet voor me maar ik zag hem door anderen heen..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:52

Marchador schreef:
cooper schreef:

Ik kan me hier goed bij aan sluiten.
Klinklare onzin vind ik het.
Degen die water in wijn veranderd mag mij dat eens laten zien, Clown
Jezus zal vast bestaan hebben en misschien heeft hij wat mensen genezen. Iemand heeft dit opgeschreven, zoveel honderd jaar later schrijft iemand het net even ietsje anders over, nog wat honderden jaren wordt het weer overgeschreven en ook net even ietsje anders.
Een lopend vuurtje Lachen

Ik ben Rooms-Katholiek, maar echt dit vind ik zo'n onzin Haha!
Ik respecteer het wel als een ander wel gelooft in God en de bijbel, het is toch mooi om ergens in te kunnen geloven... Lachen

Nog afgezien van de spelvaut, dat mag ook wel iets respectvoller hoor, als hier al heel wat mensen hebben aangegeven dat ze het wel geloven.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:53

Ah jeetje een 'K' vergeten, ik zal het direct voor je veranderen Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:54

Marchador: waarom beschouw jij jezelf als Rooms-Katholiek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:55

lottehorse schreef:
geerke schreef:

God zit in mij zelf ja! hij leeft door mij..

Ik ga niet in iets geloven waar ik alleen van heb horen zegen..
ik ben gaan geloofen om dat ik het heb gevoelt en heb gezien!
Nee god stond niet voor me maar ik zag hem door anderen heen..

Misschien kan hij je helpen met fatsoenlijk schrijven (sorry kon het niet laten Bloos)
En God schrijf je met een hoofdletter.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:56

Marchador schreef:
Ah jeetje een 'K' vergeten, ik zal het direct voor je veranderen Haha!

Je snapt zelf ook wel waar het om ging.

Faye, als mensen dyslectisch zijn kunnen ze daar niks aan doen. Is geen reden voor jou om zo l*llig te doen.

Edit: ik ga eten en heb vanavond bijbelstudie. Misschien morgen weer.