wel of geen donor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Re: wel of geen donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:53

naast orgaan donor ben ik ook bloed en beenmergdonor.
Juist als je gezond bent vind ik het belangerijk dat je erbij stilstaat. Als je zelf ziek bent en een orgaan nodig hebt zou je ook willen dat er meer mensen als donor ingeschreven zouden zijn.
Enorm jammer dat er vanalles wordt verbrandt of weg ligt te rotten terwijl iemands leven hiermee gered kan worden of in ieder geval verbeterd.

NIETS GEVEN BETEKEND OOK NIETS ONTVANGEN, of in ieder geval achter in de rij aansluiten, lijkt me

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:56

jury schreef:
naast orgaan donor ben ik ook bloed en beenmergdonor.
Juist als je gezond bent vind ik het belangerijk dat je erbij stilstaat. Als je zelf ziek bent en een orgaan nodig hebt zou je ook willen dat er meer mensen als donor ingeschreven zouden zijn.
Enorm jammer dat er vanalles wordt verbrandt of weg ligt te rotten terwijl iemands leven hiermee gered kan worden of in ieder geval verbeterd.

NIETS GEVEN BETEKEND OOK NIETS ONTVANGEN, of in ieder geval achter in de rij aansluiten, lijkt me

Vanaf welke leeftijd kan je bloed en beenmergdonor worden dan? En hoe werkt dat dan met beenmerg?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:00

jury schreef:

Gelukkig bepaal jij dat niet en heeft een niet donor net zoveel rechten als een donor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:02

Ik zou wel donor willen worden.
Alleen mijn hart zou ik niet willen afgeven.
Ik weet niet precies hoe het komt, maar ik heb de rare gedachte, dat als ze mijn hart afnemen, dat ik daarboven niet meer van iemand kan houden ofzo.. Bloos Ik weet het ver gezocht Bloos

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:03

Bloeddonor wil ik ook worden (ookal ben ik als de dood voor naalden Nagelbijten / Gniffelen ) en dat kan volgens mij vanaf je 18e (moet eerst je bloed wel worden goed gekeurd ect.).

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:08

fiekhe schreef:
wendely schreef:
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt, ik gun mijn organen niet aan bijvoorbeeld iemand die zich zijn hele leven heeft klemgezopen of rookt als een stoomtrein.
Natuurlijk is het wel jammer als zo iemand jouw organen krijgt, maar in feite "straf" je hiermee ook de mensen die nooit wat 'misdaan' hebben en toch nood hebben aan een orgaan. Ik begrijp je wel, hoor, het is gewoon... Ja Clown

Mij maakt het echt niet uit wie ze krijgt,ben dan toch dood Clown
En daarbij vind ik niet dat iemand die onzorgvuldig met zijn lichaam is geweest geen donor verdiend hoor!
Iedereen maakt fouten,niet iedereen heeft het even gemakkelijk ook niet, je kan je niet zomaar in iemand anders's situatie plaatsen...
Je kan dan zo'n mensen misschien net tot inkeer brengen, een 2de kans gunnen...
Ik vind dat iedereen een 2de kans verdiend... Mensen moeten soms wat meer vergevingsgezind zijn!
Niet iedereen is geboren met een grote dosis karakter en kracht.Je kan sommige mensen 'zwak' noemen, maar betkent dat meteen 'slecht' ?

eeyore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:35

Ik heb ook altijd gezegd dat ik geen donor wilde worden, maar dat heb ik in de laatste maanden aangepast.

Mijn moeder is namelijk sinds vorig jaar ziek en staat momenteel op de lijst voor een donorlong. Zonder deze long is ze binnen een jaar overleden. Ze is nog maar 56 en met een nieuwe long zou ze nog een paar jaar kunnen leven. Nu zit ze de hele dag in een stoel en kan ze bijna niets. Nu komen we er echt achter hoeveel donoren er te kort komen. Er staan namelijk voor een ruim 170 mensen op de lijst voor een nieuwe long. Per jaar worden er ongeveer 60 transplantaties uitgevoerd. Als je er dan ook nog bedenkt dat veel longen gesplitst worden, om zo twee mensen te kunnen helpen met 1 long, dan snapt iedereen wel dat er een groot tekort is. En nu hebben we het alleen maar over longen.

Pas als iemand in de familie er 1 nodig heeft wordt dit echt duidelijk. Veel mensen in mijn omgeving zijn de afgelopen tijd donor geworden. Mocht de tijd daar zijn en mocht het kunnen dan hoop ik dat iemand nog heel lang en gelukkig met mijn organen verder kan leven. Ik heb er dan toch niets meer aan en sta ze dus graag af.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:45

Dan word het inderdaad voor velen pas duidelijk.

Jammer, want veel mensen zouden er mee gered worden als er meer mensen donor zouden worden.

lanatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:46

Met alle respect voor mensen die nood hebben aan een donororgaan en ermee geholpen kunnen worden, de impact op familie van de donor ivm het rouwproces mag echt niet onderschat worden hoor!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:49

Heb eigenlijk nog maar weinig impact gezien, heb een tijdje in het rouwcentrum gesproken en alle mensen waren toch veel hadden juist een positieve impact op rouwprocess omdat de persoon toch iemand leven redde

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:51

lanatje schreef:
Met alle respect voor mensen die nood hebben aan een donororgaan en ermee geholpen kunnen worden, de impact op familie van de donor ivm het rouwproces mag echt niet onderschat worden hoor!

En toch, áls het impact heeft, vind ik dat de familie daar maar mee moet leven.

Ik kan misschien een MENSENLEVEN redden ermee redden, en dat vind ik zelf heel erg belangrijk.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:53

Dus omdat jij DÁT vind is de rest opeens niet meer belangrijk ?

lanatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:56

@Babsiej: wie is jij? Lachen

Let wel, ik heb niets tegen orgaandonatie, bij mij mogen ze na m'n dood ook alles wegnemen, maar heb uit eerste hand zeer slechte ervaring met nabestaande zijn van een orgaandonor.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:58

Maar je moet ook wel denken dat sommige families zelfs met crematie echt moeilijk hebben, dus is niet echt een probleem van donor eerder algemeen

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:00

Babsiej schreef:

Ik denk dat ze bedoeld dat haar familie haar keuze voor het donorschap moet respecteren.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:01

Babsiej schreef:

Als dat je daarvoor kiest heeft de familie dat gewoon te accepteren. Mijn ouders vonden het ook geen fijn idee maar heb me wel op mn 15e opgegeven omdat ik het zelf wel wil. Je kan ook kiezen dat je familie mag beslissen maar dat heb ik juist niet gedaan omdat ik dan weet dat ze er niet voor kiezen. Lijkt me ook heel moeilijk om als familie zijnde te moeten beslissen over wel of niet doneren, dus is het sowieso eerlijker om zelf van tevoren een keuze te maken.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:01

Ik ben ook donor Ja
Alleen mijn huid en hoornvliezen geef ik niet af.
Dat vind ik een te enge gedacht, misschien dat ik daar over een paar jaar anders over denk.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:12

Ik bedoel ook al kiest iemand ervoor, dan NOG kan het emotioneel heel erg ingewikkeld zijn voor nabestaanden.
Ik zeg niet dat je dan maar geen donor meer moet zijn oid maar ik vind niet dat je dat zo makkelijk van de baan moet schuiven met nou en ik kan een mensen leven redden, ook ik vind dat daar best extra aandacht aan besteed kan worden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:23

Ik wil wel donor worden,
weet eigenlijk niet of ik dat formulier al gehad/ingevult heb of niet Nagelbijten / Gniffelen
*Ben beetje vergeetachtig Huilen van het lachen

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:28

Babsiej schreef:
Ik bedoel ook al kiest iemand ervoor, dan NOG kan het emotioneel heel erg ingewikkeld zijn voor nabestaanden.
Ik zeg niet dat je dan maar geen donor meer moet zijn oid maar ik vind niet dat je dat zo makkelijk van de baan moet schuiven met nou en ik kan een mensen leven redden, ook ik vind dat daar best extra aandacht aan besteed kan worden.

Mijn ouders zijn zelf ook donor en veel familie van me staat er volgens mij ook positief tegenover. Ik denk dat sowieso iedereen die om me geeft mijn keus zal accepteren, omdat ze weten dat ik dit graag had gewild. Misschien vinden ze het idee wel vervelend, maar het is wel mijn eigen keus die ik bewust heb gemaakt en dat weten ze. Het blijft misschien moeilijk voor sommige mensen, maar ik hoop/denk dat ze het wel accepteren.

lanatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:50

Mss ook goed om er eens bij stil te staan dat de nabestaanden in dergelijk geval niet zo zeer problemen zullen hebben met de orgaandonatie opzich, maar wel met de hele procedure er rond?
En dan met name de mogelijkheid tot ( niet) deftig afscheid nemen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 21:54

lanatje schreef:
Mss ook goed om er eens bij stil te staan dat de nabestaanden in dergelijk geval niet zo zeer problemen zullen hebben met de orgaandonatie opzich, maar wel met de hele procedure er rond?
En dan met name de mogelijkheid tot ( niet) deftig afscheid nemen.

Ja maar dat is toch niet zichtbaar ofzo? En anders moeten ze me maar in een apart kamertje opbaren zodat niet iedereen het 'hoeft' te zien.

lanatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:03

Neen, ik heb het over de periode voor de orgaandonatie zelf. De periode dat je als familielid afscheid zou willen nemen terwijl de arts je wegstuurt omdat er een hele medische procedure is waar ze je liever niet bij hebben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:08

Ik heb het besluit heel lang uitgesteld, terwijl ik eigenlijk nooit van mijn keuze was afgestapt. Maar het formulier opsturen vond ik dan weer zo definitief... Heb het wel gdaan, omdat ik het wel belangrijk vind.

Ik ben donor, maar heb wel dingen aangekruist die ze niet mogen gebruiken. Ik heb een half jaar geleden ongeveer mijn formulier eindelijk definitief opgestuurd (wel meerdere malen ingevuld maar nooit verstuurd) en nu dus ECHT donor. Ik ben overigens 22 dus heb het wel een tijdje uitgesteld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:38

Persoonlijk vind ik dat het redden van levens voor gaat op de emoties van nabestaanden. Ik zou het een heel mooi idee vinden om mensenlevens te redden! Als mensen dan ook in mijn naam willen handelen, of denken wat ik zou willen dan mogen ze het niet tegenhouden. (En als ze daar moeite mee hebben, dan is dat iets waar ze zelf mee in het reine moeten komen. Maar ik vind het niet eerlijk om daarom anderen de kans op een nieuw orgaan te ontzeggen.)
Maar, ik denk dat dat ook wel bekend is: ik ben vanaf mijn 15e donor en ze mogen alles hebben, en de mensen in mijn direkte omgeving weten dat ook en denken er hetzelfde over.

Op dit moment zijn er geen regels dat je wel mag ontvangen maar niet mag geven. En ik hoop dat er ook geen regels voor hoeven komen. Maar ik kan ècht niet snappen dat er mensen zijn die wel willen profiteren, maar niet willen doneren. Ik probeer gewetensvol te leven en te handelen - ik zou die keuze echt niet kunnen maken.