Schone was ruikt niet fris

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Schone was ruikt niet fris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 01:04

Ik heb sinds een half jaar een nieuwe behoorlijk hyper moderne Miele, maar bij die vol je het wel of ie warm is. Althans tijdens het wasprogramma.

Laat je wasmachine gewoon maar een keer een kookwas draaien zonder was erin, maar met azijn.
Is ie meteen ontkalkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 02:31

Eerder in dit topic vroeg al iemand of je je deurtje wel open deed na het wassen om het te laten luchten, heb geen reactie gezien maar was wel nieuwsgierig of dat het geval was. Want dit kan de stank ook veroorzaken...

Of idd een kapotte thermostaat, als je aan het wassen bent en je bent halverwege moet het raampje toch écht wel warm zijn.
Ik voel dat eigenlijk al vrij snel wanneer hij warm wordt, en met kookwas wordt ie zelfs kokend.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 02:37

Chiqa schreef:
Eerder in dit topic vroeg al iemand of je je deurtje wel open deed na het wassen om het te laten luchten, heb geen reactie gezien maar was wel nieuwsgierig of dat het geval was. Want dit kan de stank ook veroorzaken...

Of idd een kapotte thermostaat, als je aan het wassen bent en je bent halverwege moet het raampje toch écht wel warm zijn.
Ik voel dat eigenlijk al vrij snel wanneer hij warm wordt, en met kookwas wordt ie zelfs kokend.

dan heb je er geloof ik overeen gelezen want ik zou zweren dat ik zojuist las dat ze die áltijd open heeft staan.

Ben nu eigenlijk wel nieuwschierig wat de oorzaak is Clown goede raad kan ik je eigenlijk niet geven. Maar ik hou dit in m'n achterhoofd, mocht ik (als ik later op mzelf woon) last van stinkende was krijgen... weet ik wat me te doen staat Vork

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 04:52

tienus63 schreef:
Ik heb sinds een half jaar een nieuwe behoorlijk hyper moderne Miele, maar bij die vol je het wel of ie warm is. Althans tijdens het wasprogramma.

Laat je wasmachine gewoon maar een keer een kookwas draaien zonder was erin, maar met azijn.
Is ie meteen ontkalkt.

Daar heb ik nog nooit van gehoord..
stinkt de was die je daarna draait niet enorm naar azijn dan?

Ik kan trouwens niet aan het raampje voelen of ie warm genoeg word, ik heb een bovenlader Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:19

Chiqa schreef:

Daar heb ik wel op geantwoordt Lachen Het deurtje staat altijd open.

Ik ga straks iets wassen op 40 graden, moet ik dan ook warmte kunnen voelen?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:32

djuno schreef:
benangelique schreef:
djuno: handdoeken moet je af en toe even flink heet wassen. de bacterien hierin blijven leven op lagere temperaturen. handdoeken hebben meer bacterien, omdat een vochtige ondergrond nu eenmaal een goede voedingsbodem is.
doe jij 1 witte was per 2 dagen? ik niet hoor, ik stop mijn wasmand helemaal vol en zaterdag is wasdag. blijf niet bezig Clown

oke, thanks voor de tip.

Wow! ...alles opsparen voor de zaterdag?? Dat ga ik hier niet redden. Hier gaan sowieso 5 a 6 handdoeken per dag de wasmand in...dus aan het einde van de week 35 a 42 handdoeken te wassen. En dan de rest nog (beddengoed, bovenkleding, ondergoed bladiebladiebla).....ben ik dus mijn hele zaterdag kwijt met wassen en opvouwen Ziek

5 a 6 handdoeken per dag de was in? met hoeveel zijn julile dan thuis?
wij zijn maar met z'n tweeen en volgens vrienden draai ik al absurt veel wassen. ik draai op zaterdag zo'n 6 wassen. eigenlijk gaat alles op 30 graden en 1x per maand maak ik het filter schoon en laat ik de wasmachine met handdoeken op 95 graden draaien.
hoe komt het dan toch dat ik af en toe (vooral op warme dagen) dat mijn handdoeken stinken? ze ruiken dan al niet zo fris als ze uit de wasmachine komen en als je je er dan mee afdroogt komt er een hele nare geur vanaf. herkenbaar voor iemand?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:40

het klinkt raar ,maar ik heb eens ergens gehoord dat als je teveel wasmiddel gebruikt je was ook kan gaan stinken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:43

crossmonster schreef:
tienus63 schreef:

Is ie meteen ontkalkt.

Daar heb ik nog nooit van gehoord..
stinkt de was die je daarna draait niet enorm naar azijn dan?

Ik kan trouwens niet aan het raampje voelen of ie warm genoeg word, ik heb een bovenlader Haha!

Met een bovenlader kun je gewoon even de deksel tijdens het wassen openen. Als het goed is stopt de trommel met draaien (beveiliging) en kun je even aan de trommel voelen.

De zure lucht van azijn verdwijnt in warm water. Ik gebruik het soms als wasverzachter: werkt zeer goed en is lekker goedkoop. Gewone keukenazijn van €0,30 liter. Haha! Je was ruikt niet naar azijn en gelukkig ook niet naar (chemische) wasverzachter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:45

Ik heb er ook heel lang last van gehad, heb ook op 90 graden de wasmachine leeg laten draaien, toen met soda.

Nu was ik standaard met Robijn en met Robijn wasverzachter, de was is mooi schoon en ruikt lekker naar Robijn. Is iets duurder, maar stinkkleren daar pas ik voor, zeker als je ze aan trekt en de stof warmt op. Stinkende lakens, Misselijk Af en toe de droger extra gebruiken wil ook wel helpen, wellicht dat dan de bacterien idd dood gaan, ik was altijd op 40 graden.

Kan ook zijn dat de paardenkleding veel bacterien bevatten die blijven zitten..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:57

geerke schreef:
het klinkt raar ,maar ik heb eens ergens gehoord dat als je teveel wasmiddel gebruikt je was ook kan gaan stinken.

dat zei mijn moeder ook, maar hoe kan het dat ik het de ene keer wel heb en de andere keer niet? gebruik altijd hetzelfde wasmiddel en ook dezelfde hoeveelheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:07

Klodders wasmiddel blijven aankoeken en idd gaat stinken, rotten. Je wasbakje er uithalen en schoonmaken is ook geen overbodige luxe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:34

russel schreef:
Kan ook zijn dat de paardenkleding veel bacterien bevatten die blijven zitten..

Dat kan het ook nog zijn? Daarnaast was ik ook 1 keer per week de spullen (hangmatjes en handdoekjes) van mijn ratten (op 40 graden)... daar kunnen dan dus ook bacterien van overblijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:08

Absoluut. Overigens gaan bacterien dood als je alcohol gebruikt, ik ken mensen die hun keuken met chloor schoonmaken voor de bacterien, sommigen zullen sterven, het overgrote deel dus niet.

Je keukendoekjes moet je overigens altijd koken, ook je rattenmatjes. Anders doe je een fles spiritus door je wasmachine en laat je hem op koud water wassen. Even ontsmetten..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:12

mmm.....ik ga ook maar eens checken of het raampje nog warm wordt. Machine is nu 17 jaar oud....Miele, dat wel....woon alleen dus niet héél veel was, maar toch. Nooit over nagedacht dat dat element wel eens stuk kan zijn. Ik doe dat ding aan en loop er van weg Haha!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:42

paars schreef:
mmm.....ik ga ook maar eens checken of het raampje nog warm wordt. Machine is nu 17 jaar oud....Miele, dat wel....woon alleen dus niet héél veel was, maar toch. Nooit over nagedacht dat dat element wel eens stuk kan zijn. Ik doe dat ding aan en loop er van weg Haha!

Mijn Miele heeft het na 18 jaar dienst opgegeven, maar hij had z'n kostje wel verdiend. De Miele daarvoor is bijna 30 jaar meegegaan. Die heb ik van mijn opa en oma overgenomen. Dus voor mij was het logisch dat er weer een Miele zou komen.
Sinds een maand ook een Miele droger, nadat de vorige is overleden, wat een genot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:14

RedPassion schreef:
Daar heb ik wel op geantwoordt

Ah okay overheen gelezen (Was ook laat) en met 40 graden wordt je raampje ook warm, ben benieuwd!!

benangelique schreef:
hoe komt het dan toch dat ik af en toe (vooral op warme dagen) dat mijn handdoeken stinken?

Doe je ze vochtig in de wasmand?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:55

nee, handdoeken gaan altijd droog in de wasmand. het is ook echt na het wassen dat de geur ontstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:56

En je heb dr alleen last mee bij handdoeken of ook andere was?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:06

alleen de handdoeken en dus ook niet iedere keer.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:08

MiniMouse schreef:
kan ook dat je wasmachine te vol zit??

Dat kan ook nog, dan heb ik het ook weleens.
Dan moet ik er meer wasmiddel en verzachter in gooien

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:09

ik draai net als de TS eerder te weinig dan te veel in de trommel. trommel met handdoeken is altijd gelijk en stinkt dus de ene keer wel en de andere keer niet.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:10

Zou het nog uitmaken wat voor wasmiddel je gebruikt? Ik gebruik wasmiddel van de lidl of de aldi, de merkwasmiddelen zijn 5 x duurder....lijkt me zonde van het geld? Of zou de was er echt schoner mee worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:08

Ik weet wel dat als handdoeken ook maar even vochtig de wasmand in gaan ze hier ook stinken,
een soort muf. Als ik ze goed droog heb ik dr geen last van.

paars schreef:
Ik gebruik wasmiddel van de lidl of de aldi, de merkwasmiddelen zijn 5 x duurder....lijkt me zonde van het geld?

Mwaahh...5 keer duurder valt wel mee hoor

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:04

ik gebruik wasmiddel van ah eigen merk en dit bevalt erg goed. heb wel robijn wasverzachter, want dat vind ik lekker ruiken.
heb veel duurdere merken al geprobeerd, maar merk eigenlijk geen verschil.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:23

Het wassen van een programma van bv 90 graden is heel goed voor het behoud van je machien.. Het wasmiddel wat aangekoekt zit in je trommel word daarmee opgelost.. Mijn buurvrouw heeft een witgoedzaak en heeft mij deze tip gegeven.. zo ook de vaatwasser.. laat die ook een heel heet programma draaien.. @Benangelique heb je toevallig hele oude handdoekken?