horsemanship op het hoogste niveau

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JorisDy

Re: horsemanship op het hoogste niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:35

Bij mij doet ie het ook niet meer Boos!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:56

Voltigeur schreef:
Dus freestyle is gewoon een vrijgeleide om met je knol te doen wat je wil, als 't nu leuk of minder leuk voor hem is...
Draai zelf maar eens een toertje of 6 links en direct erna 6 naar rechts...
Loop maar eens rondjes terwijl er voortdurend iets in je zij tikt (hoeft echt niet hard te zijn)
Laat eens iets van 10% je eigen gewicht op je rug of schouders staan trappelen met harde zolen...
Etc.

Eens zien hoe leuk jij 't zal vinden.

Als je het zo gaat bekijken; vind je het ook niet leuk om een zadel op je rug te hebben , bit in de mond en al helemaal niet iemand die op en af je rug springt

Voltigeur schreef:
En wat de commentaren betreft over dat westernrijden, het is gewoon een afgeleide van de spaanse rijstijl.

Al rond 1770! en misschien wel een verbetering van de spaanse rijstijl...maar net hoe je het bekijkt Clown

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:06

@ trickrider89

Trickriding is toch ook maar een afgeleide van wat ik doe? En de plaatsen waar de figuren (en het soort nieuw uitgevonden figuren) gedaan worden zijn ook niet altijd ideaal voor het paard... Wat ik doe staat veel dichter de oorspronkelijke rijstijl en de figuren zijn nog wat ze in oorsprong waren.

En in welk opzicht zou westernrijden beter zijn als spaans rijden? Leg eens uit...

Het enig wat ik wilde zeggen (en het staat hier zelfs ergens) is dat wat ik op dat filmpje zie niet zo speciaal is en ook niet zo super. Heb je trouwens gezien dat ze nog een scharenbit in de mond stopt voor het buitengaan uit de piste?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:10

Ja en.. wat is er mis met scharenbitten.. als je met je paard een inrijbak ingaat waar er een grote hoeveelheid andere paarden rond loopt zou ik dat niet zo los doen. Senior paarden worden nu eenmaal veel op shanks gereden...

En over oorsprong.. wat is er voor het paard leuk aan oorspronkelijke rijstijl cq figuren?? Als we zo gaan beginnen ken ik er nog wel een paar.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:13

crazycactus schreef:
Ja en.. wat is er mis met scharenbitten.. als je met je paard een inrijbak ingaat waar er een grote hoeveelheid andere paarden rond loopt zou ik dat niet zo los doen. Senior paarden worden nu eenmaal veel op shanks gereden...

En over oorsprong.. wat is er voor het paard leuk aan oorspronkelijke rijstijl cq figuren?? Als we zo gaan beginnen ken ik er nog wel een paar.

Ho ho ho!!! Hold your horses!!!
Als je demo's wil geven hoe je bit- en zadelloos kan rijden, dan moet je 't maar in een inrijbak doen ook...
Enneuh... ik ben niet over mijn kozakkenvoltige begonnen, hé!! Trickrider heeft het kozakkenrijden erbij gesleurd!!!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:16

Kozakken voltige?? ik wist niet dat jij dat deed.. Heftig.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:19

crazycactus schreef:
Kozakken voltige?? ik wist niet dat jij dat deed.. Heftig.

www.digipics.be

ps: zo heftig is 't niet hoor, ik vind serieuze dressuur en jumping moeilijker...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:24

dat heb ik niet erbij gehaald, ik heb alleen geschreven; dat het ook niet leuk is een zadel op je rug te hebben, bit in de mond en iemand die er op en af springt.
Dat kan zowel bij de trick riding als bij de kozakken voltige.
Ik vind het western rijden beter als 't spaanse maar dat is voor iedereen persoonlijk welke tak van paardensport je kiest..
Net zoals ik trick riding meer spectaculair vind als kozakken voltige omdat ik in de USA veel aparte tricks van grote trick riders heb mogen bewonderen, maar heb in Frankrijk ook een kozakken team gezien die ook super waren.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:31

trickrider89 schreef:
dat heb ik niet erbij gehaald, ik heb alleen geschreven; dat het ook niet leuk is een zadel op je rug te hebben, bit in de mond en iemand die er op en af springt.
Dat kan zowel bij de trick riding als bij de kozakken voltige.
Ik vind het western rijden beter als 't spaanse maar dat is voor iedereen persoonlijk welke tak van paardensport je kiest..
Net zoals ik trick riding meer spectaculair vind als kozakken voltige omdat ik in de USA veel aparte tricks van grote trick riders heb mogen bewonderen, maar heb in Frankrijk ook een kozakken team gezien die ook super waren.

Tja, blijkbaar elk zijn mening... Ik vind de beide (westernrijden en trick riding) afkooksels van respectievelijk het spaans rijden en kozakkenrijden...
Ik vind trick riding ook niet zo spectaculair (vergelijk 't niet met mijn niveau natuurlijk). En wat ik en de meeste voltigeurs doen is trouwens ook geen echte kozakkenvoltige meer, maar meer een nauw aansluitende afgeleide van het echte djigitovka. De echte kozakken noemen ons cascadeurs (franse, niet altijd even goedbedoelde, term voor stuntman).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:38

crazycactus schreef:
Maartje1990 schreef:
vindt je? heb je die sporen van haar gezien?? Nors opkijken

Wat is er zo bijzonder aan haar sporen??? Dit zal ze zonder ook wel kunnen hoor. Ze is een geweldige horse-woman.

Waarom doet ze het niet dan? (sorry kan het niet laten)

Maar ik heb er niets tegen, vind het er wel mooi uitzien! Lachen

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:40

MelanieB schreef:
Waarom doet ze het niet dan? (sorry kan het niet laten)

Nou, dat bedoel ik nou ook. Net zoals dat bit dat op 't einde gebruikt wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:44

Ik vind het superknap.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:45

Al eens gehoord over veiligheidsvoorschriften? Je kunt een rechtzaak aan je broek krijgen in Amerika waar je de rest van je leven zwaar krom voor moet liggen als je paard ook maar een stap op iemands voet zet....

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:49

Cassidy schreef:
Al eens gehoord over veiligheidsvoorschriften? Je kunt een rechtzaak aan je broek krijgen in Amerika waar je de rest van je leven zwaar krom voor moet liggen als je paard ook maar een stap op iemands voet zet....

En met een bit en 1 teugel in 1 hand het paard bijna 2 meter achter je aan laten lopen verhindert dat het paard op iemand zijn voet gaat staan?

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:50

Ik kan het filmpje helaas niet zien Boos!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:56

sarah_m schreef:
Vreselijk, dit stond al eerder op bokt ergends, ze laat dat paard echt super lang spinnen, dan gaat ze met die hakken van haar op de rug van het paard staan. Dat gezwiep met die staart ziet er alleen maar uit als onrust... En om dat paard zo achteruit zien te rennen na die stop is ook erg

Huilen van het lachen ? Jij bent zeker geen westernruiter?

Ik ook niet hoor, maar ik heb me er wel in verdiept ja. Knipoog

Ik vind het prachtig om te zien. Lachen

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:59

Ilzjuh schreef:
sarah_m schreef:
Vreselijk, dit stond al eerder op bokt ergends, ze laat dat paard echt super lang spinnen, dan gaat ze met die hakken van haar op de rug van het paard staan. Dat gezwiep met die staart ziet er alleen maar uit als onrust... En om dat paard zo achteruit zien te rennen na die stop is ook erg

Ik vind het prachtig om te zien. Lachen

Nee, waarschijnlijk geen westernruiter.
En of het nu in dit filmpje is, of in eender welke vorm van paardrijden, het kort stoppen en direct vol in de achteruit steken vind ik ook niet zo leuk eruit zien. Wel spectaculair, hoor je mij zeker niet zeggen... Maar ik weet niet of het echt goed is voor de gewrichten, de pezen en de spieren.
En nee, ik ben ook geen westernruiter.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:10

@ voltigeur; over smaak valt niet te twisten, maar afkooksels ??
Ik heb zo'n extreme fender drag in de Kozakken voltige nog nooit gezien;
http://rodeotrickrider.ieasysite.com/lo ... fender.jpg
maar misschien heb ik wel nooit 'de echte' aan het werk gezien..
maar ja zo ieder zn mening; kan precies uitleggen en laten zien waarom
ik western beter vind als spaans maar dat is een beetje off topic.

Over het bit; Kan niet zien of het een hengst of merrie is (dat zal
ook wel meespelen wanneer er andere paarden in de warmrijd arena zijn) maar
ze laat in de hoofd arena al zien dat het paard haar los overal achterna loopt dus
waarom het hoofdstel niet in doen voor de veiligheid en voorschriften?

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:19

trickrider89 schreef:
@ voltigeur; over smaak valt niet te twisten, maar afkooksels ??
Ik heb zo'n extreme fender drag in de Kozakken voltige nog nooit gezien;
http://rodeotrickrider.ieasysite.com/lo ... fender.jpg
maar misschien heb ik wel nooit 'de echte' aan het werk gezien..
maar ja zo ieder zn mening; kan precies uitleggen en laten zien waarom
ik western beter vind als spaans maar dat is een beetje off topic.

Over het bit; Kan niet zien of het een hengst of merrie is (dat zal
ook wel meespelen wanneer er andere paarden in de warmrijd arena zijn) maar
ze laat in de hoofd arena al zien dat het paard haar los overal achterna loopt dus
waarom het hoofdstel niet in doen voor de veiligheid en voorschriften?

Die zogenaamde fender drag (vanwaar komt die naam...) zal je ook niet zien in kozakkenvoltige, omdat het geen kozakkenfiguur is. En dat is precies wat ik bedoelde met "nieuw uitgevonden figuren"

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:44

en wat is dan de truuk in je profiel; de 1e foto; die noemen wij fender drag (fender van het zadel) ? ik heb m al vaker gezien in de kozakken voltige alleen noemen jullie m denk ik anders

En om weer een beetje ontopic te komen; nog een leuk filmpje;
http://myspacetv.com/index.cfm?fuseacti ... id=2354884

edit; url toegevoegd
Laatst bijgewerkt door Sassy4barrel op 14-03-08 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:15

Ik heb het filmpje bekeken en kan niets verzinnen wat hier nu weer niet goed aan is. Typisch bokt?
TS: goede link! Cool
Erg leuk om zoiets te zien en ik ben stiekem een beetje jaloers.
Ook wat er wordt gezegd voordat ze starten, erg mooi!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:24

sarah_m schreef:

Ik vind het prachtig om te zien. Lachen[/quote]
Nee, waarschijnlijk geen westernruiter.
En of het nu in dit filmpje is, of in eender welke vorm van paardrijden, het kort stoppen en direct vol in de achteruit steken vind ik ook niet zo leuk eruit zien. Wel spectaculair, hoor je mij zeker niet zeggen... Maar ik weet niet of het echt goed is voor de gewrichten, de pezen en de spieren.
En nee, ik ben ook geen westernruiter.[/quote]

Zeker niet op de leeftijd waarop de meesten western-paarden worden ingereden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:40

Wat een gezeur allemaal weer Rolleyes Waarom hebben we het nu ineens over spieren etc? Alles wat we doen met onze paarden is toch belastend voor ze? Of je nu aan western, dressuur, trickriding of springsport doet: Elk paard dat op wedstrijdniveau getraind word krijgt te maken met slijtage van de spieren, gewrichten en pezen. Zelfs als je recreatief bezig bent zal er slijtage optreden bij paarden, simpelweg omdat wij ermee rijden en bepaalde oefeningen uitvoeren. Willen we geen slijtage dan zullen we allemaal een andere manier van paardrijden moeten vinden om dit te voorkomen, als die andere manier er uberhaupt is. Over het jong inrijden: Dat gebeurd in iedere tak van de paardensport, je kan niet alleen de westernsport erop aankijken.

Over die spins, 3 spins achter elkaar zijn voor goed getrainde reining paarden een eitje. Ze kunnen er makkelijk meer achter elkaar Knipoog Niet meer of minder belastend dan bijv een parcours op een hoogte van 1m40 of meerdere pirouettes achter elkaar.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:47

Er wordt een discussie gemaakt nav een link.
Volgens mij is dat toch echt een ander onderdeel van bokt... Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:56

Miss_Montana schreef:
Wat een gezeur allemaal weer Rolleyes Waarom hebben we het nu ineens over spieren etc? Alles wat we doen met onze paarden is toch belastend voor ze? Of je nu aan western, dressuur, trickriding of springsport doet: Elk paard dat op wedstrijdniveau getraind word krijgt te maken met slijtage van de spieren, gewrichten en pezen. Zelfs als je recreatief bezig bent zal er slijtage optreden bij paarden, simpelweg omdat wij ermee rijden en bepaalde oefeningen uitvoeren. Willen we geen slijtage dan zullen we allemaal een andere manier van paardrijden moeten vinden om dit te voorkomen, als die andere manier er uberhaupt is.

Rijden op een paard is belastend voor het paard, klopt helemaal. Daarom is het de verantwoordelijkheid van de ruiter om het paard zodanig te trainen dat dit werk goed en gezond aankan. Dat is ook de basis voor de hedendaagse dressuur (dat die is ontspoort bij de wedstrijdsport is natuurlijk erg jammer Clown ). Slijtage is een natuurlijk proces dat ook optreedt zonder dat je er op gaat zitten, maar je kunt een hoop ellende voor het paard voorkomen door goed na te denken over waar je mee bezig bent en wat bepaalde oefeningen voor goede of slechte consequenties hebben.

Miss_Montana schreef:
Over het jong inrijden: Dat gebeurd in iedere tak van de paardensport, je kan niet alleen de westernsport erop aankijken.

Bijna waar Clown Ijslanders worden traditioneel later ingereden en het aardige is dat IJslanders ook vaak ouder in het werk worden dan andere rassen. Waarom zou dat zijn? Duivel

Miss_Montana schreef:
Over die spins, 3 spins achter elkaar zijn voor goed getrainde reining paarden een eitje. Ze kunnen er makkelijk meer achter elkaar Knipoog Niet meer of minder belastend dan bijv een parcours op een hoogte van 1m40 of meerdere pirouettes achter elkaar.

Een goed gereden pirouette is toch echt wat anders dan een goed gereden spin. Bij een spin wil men (tenminste zo is het mij geleerd, misschien zit ik hier fout) zien dat het standbeen blijft staan, bij een pirouette wordt met beide achterbenen "doorgelopen", dus optillen en neerzetten in de loop van de draai. Het laten staan van het standbeen levert feitelijk zeer ongewenste krachten op de diverse weefsels in het been.
Het is ook niet voor niets dat Rieky Young zelf ook zegt dat een paard maar een beperkt aantal stops in zich heeft. Doe je er meer, dan gaat hij kapot.