Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Welshcobfan schreef:je bent veel beter af zonder mij...
Blue_Eyes schreef:Dat is dan iets wat velen wel weer begrijpen... uitzichtsloos lichamelijk lijden. Dat bestaat dus ook in psychische vorm, en ook daar komen ontieglijk veel zelfmoorden vandaan. Dat is dan dus niet per definitie egoistisch.
Welshcobfan schreef:Ik doe psychologie en heb al aardig wat hoofdstukken: zelfmoord moet doorlezen...
incl echte afscheidsbrieven *kippenvel*
Helaas laten maar weinig mensen een afscheidsbrief na, want dat is voor de verwerking prettiger om te weten wat iemand precies dacht.
(al heb ik afscheidsbrieven gelezen waar je juist moelijker mee had... het is een hel als iemand schrijft: je bent veel beter af zonder mij...)
Wiesje schreef:Alle andere gevallen van zelfdoding (op wat voor manier dan ook) kan ik alleen maar heel egoïstisch vinden. Ik kan er niks aan doen maar in dit land dat helemaal uiteen knapt van hulpverleners etc etc kan niemand mij wijsmaken dat je geen hulp gekregen kan hebben. En als iemand die hulp niet accepteert is hij/zij in mijn ogen dus gewoon egoïstisch bezig en laat hij zijn vrienden/familie/geliefden dus gewoon met alle ellende en verdriet achter en dat is iets wat ik nooit zal begrijpen.
Snoevie schreef:wat een heftig topic!
ik ken wel iemand die hier erg mee geworsteld heeft,maar niet doorgezet gelukkig.
een poosje terug zat ik met mijn moeder in de trein,en we hoorden een boink en een hobbel.
je denkt echt niet meteen dat er iemand voor is gesprongen.
dat was dus wel zo,ik heb er weinig van gezien,maar het duurde uren voor wij weer verder konden.
arme machinist,en denk aan degenen die het op moeten ruimen....
mijn vaders goede vriend was machinist,maar heeft zijn werk op moeten geven omdat dit te vaak al is gebeurd,het heeft een enorme impact.
ik vind het niet direct egoistisch als je tot de daad van zelfmoord komt,maar wel op deze manier.
blijft een vreselijk iets.
dat je het zo niet meer ziet zitten,dat de enige uitweg de dood lijkt.
over degene die het over wachtlijsten heeft.
hoe rot ook,maar je kan niet de een voor de ander gaan trekken.
iedereen die aanklopt bij een instantie heeft meestal wel echt hulp nodig.
Blue_Eyes schreef:Anders moet er een goed systeem komen waarbij je kunt bepalen wie een direct risico vormt en wie niet...
Chubby schreef:Blue_Eyes schreef:Anders moet er een goed systeem komen waarbij je kunt bepalen wie een direct risico vormt en wie niet...
Dat kan niet, niemand anders dan de "patient" zelf kan bepalen hoe ernstig het is en die heeft geen vergelijkingsmateriaal en kan dus niet beoordelen hoe erg hij/ zij heen is vergeleken met een ander..
Snoevie schreef:dat is lekker makkelijk gezegd,er zijn mensen die hun werk niet meer kunnen doen omdat ze zo geraakt worden door de zelfmoorden(treinmachinist,brandweer)
tuurlijk is het vreselijk als je moeder je vind.
maar ik vind het óók heel vreselijk dat je zo kapot bent van de zelfmoorden die je op je werk tegenkomt,dat je dat werk dus niet meer kan doen.
en mensen die niet een direct risico voor zichzelf vormen moeten dan maar eeuwen op de wachtlijst staan?nee sorry...........iederéén heeft recht op hulp
ik vind het heel moeilijk hierover te discussieren,omdat ik niemand voor de schenen wil schoppen
Chubby schreef:M.i. is een publiekelijke dood (trein) minder bezwarend dan wanneer je gevonden wordt door de mensen die zielsveel van je houden..
Snoevie schreef:maar ik vind het óók heel vreselijk dat je zo kapot bent van de zelfmoorden die je op je werk tegenkomt,dat je dat werk dus niet meer kan doen.