Een onwijze doorzetter!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

floorsil

Re: Een onwijze doorzetter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:17

als je dat tweede filmpje ziet vind ik datze dar wel goed mee omgaat. viel mij ook op dat paard uit eerste filmpje erg mooi loopt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:52

Iid, een doorzetter.
Maar ze trektm gigantisch hard om

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:16

Ik vind het knap dat ze zo kalm met die schimmel omgaat! Geen geschop of getrek, maar zo rustig blijven. Indrukwekkend! OK dan!

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:27

Het omtrekken is in theorie misschien fout, maar ik vind het op dat moment echt een heel goede reflex, het paard steigerd ontzettend hoog en was waarschijnlijk met ruiter en al achterover gekletterd als ze niet omgetrokken was. Tja, het is natuurlijk niet echt netjes om met een kilo of 50 in een paardenmond te gaan hangen, maar veiligheid gaat toch voor lijkt mij. Dan kan je op dat moment wel naar voren gaan zitten en als ze weer met vier benen op de grond staat je paard goed naar voren rijden, maar ik denk dat als ze gewoon naar voren had gezeten het paard alsnog een smak naar achteren had gemaakt. Het enige puntje vind ik dat ze beter even af had kunnen stappen, en er daarna gelijk weer op, in plaats van met al haar gewicht in de teugels en aan een scheefgezakt zadel te blijven hangen 'om maar te blijven zitten' en zich vervolgens met veel getrek en geduw weer in het zadel te hijsen. Maargoed, ik vind dat ze een prima reactie heeft. Knap staaltje rijkunst, respect voor haar geduld en doorzettingsvermogen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:47

Laura24 schreef:
Wil de mensen die commentaar leveren het wel eens beter zien doen Knipoog

of er uberhaupt op zien stappen, ipv het meteen een spuitje of iets geven omdat ze ' levensgevaarlijk' zouden zijn...

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:50

iedereen eigen mening he Knipoog

ik heb zwaar respect voor dit meisje dat ze met zoveel geduld met zulke paarden omgaat, het omtrekken is normaal gesproken misschien fout. maar het had heel anders kunnen aflopen als ze dit neit had gedaan

*applaus krijgt ze van mij*

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 16:25

MelanieB schreef:
Iid, een doorzetter.
Zachtjes omtrekken werkt vaak niet zo goed. Knipoog

inge_0rland0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 19:25

Katja schreef:
MelanieB schreef:
Iid, een doorzetter.

ROFL ROFL

hubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:49

MelanieB schreef:
Iid, een doorzetter.
Zachtjes omtrekken werkt vaak niet zo goed. Knipoog[/quote]

hahah precies .. maar eerlijk gezegd snap ik niet eens dat mensen dit gaan zeggen .. ik bedoel als je kijkt hoe dit meisje in andere filmpjes rijd is dat voor haar echt niet iets wat ze normaal ook met zo'n kracht doet, maar als ze een klein rukje had gegeven had het niet zoveel zin gehad. Meteen als iemand iets fout doet om niet tepletter te vallen met een paard is het erg. Ik vind het helemaal niet erg hoor .. ik zie liever dit dat rugletsel ofzo bij dat paard en met dat meisje was het dan misschien ook niet goed afgelopen.

P.S. wil geen discussie starten ofzo maar zo denk ik er gewoon over.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:10

Katja schreef:
MelanieB schreef:
Iid, een doorzetter.

Nagelbijten / Gniffelen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 20:14

DresslOver schreef:
Falling schreef:
Nou ik vind dit nu niet echt doorzetten, ze zal het paard vast beter hebben gereden na een hele tijd..maar dat is ook alles. Ruiter trekt het paard enorm in zijn mond door heel de teugel om te trekken omdat ze dreigde te vallen, en dat is naar mijn idee nu niet zo'n goede techniek. Laat je dan vallen, maar zo enorm trekken ja dan snap ik het wel hoor, dat je half van het zadel hangt. Ennem..niemand die de ruiter even helpt, achteraf klappen ze alle drie omdat ze bleef zitten? Ik bedoel, zien ze niet dat ook daardoor het paard weer een paniekerige beweging maakt..achja, zulke heb je er ook bij.

Nee, door het paard zo om te trekken heeft ze waarschijnlijk het paard zijn leven en haar eigen leven gered. Had ze dit niet gedaan, waren ze achterover geklapt, met alle gevolgen vandien. Knap staaltje improvisatie, kalmte en rijkunst.

Eens!!!

Lotte1990 schreef:
Ik zeg niet dat het omtrekken fout was.. zie daar het nut nog wel van in. Maar dat ze daarna koste wat kost wil blijven hangen bekijk het vanuit t paard: paard komt terug op 4 benen, is dus braaf en krijgt vervolgens 50 kilo aan zn mond.
In het tweede filmpje vraag ik me af waarom ze met sporen rijdt, veel verzetsreacties lijken te komen door het been. En daarbij kan je met onverwachte bewegingen van het paard niet altijd de volledige controle hebben over je benen en dus je spoorgebruik.
Ook de schimmel in het filmpje, die is zeik en zeik nat, totaal overstrest en gespannen. Denken jullie dat zo'n paard nog een positieve ervaring uit dit moment haalt, dat ie er nog iets van leert? Ik denk dat een paard in zo'n situatie vooral een trauma opbouwt voor gelijke situaties. Maargoed, misschien lijkt hij wel gestrester dan hij in werkelijkheid was.

Dat ze daarna aan de teugel hing is omdat ze met een voet nog in de beugel zat en met haar andere achter het zadel haakt (express of niet, dat weet ik niet). Als ze hem dus zo strak houdt dat hij nergens heen kan, kan ze zichzelf weer in veiligheid brengen. Als ze dat niet deed, was het paard misschien wel aan de kletter of wat dan ook gegaan. En dan wil ik niet weten waar de ruiter gebleven was

Het schimmeltje krijgt wel tikjes met de zweep maar verder niets. Het enige wat ze doet is zorgen dat hij met zijn neus in de richting blijft staan van waar hij eigenlijk heen moest.
Ruimte in de teugels en tikjes om aan te sporen. Paard kan niet met zijn stress omgaan en later wel, en dat alleen door het geduld van de ruiter.
Ik zou zo mijn paard naar haar toe brengen Ja

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:05

Nathalie schreef:
Als ze nou niet zo aan die teugel trok was het waarschijnlijk niet eens gebeurt. Nagelbijten / Gniffelen Ze trekt m zo om dat ze er zelf bijna afvalt... Niet echt slim. Nagelbijten / Gniffelen Daarna als ze er weer probeert op te komen blijft ze ook maar aan die rechter teugel hangen. Beetje jammer. Sigaar

AMEN

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 21:25

Rosannee_ schreef:
Nathalie schreef:
Als ze nou niet zo aan die teugel trok was het waarschijnlijk niet eens gebeurt. Nagelbijten / Gniffelen Ze trekt m zo om dat ze er zelf bijna afvalt... Niet echt slim. Nagelbijten / Gniffelen Daarna als ze er weer probeert op te komen blijft ze ook maar aan die rechter teugel hangen. Beetje jammer. Sigaar

AMEN

?? Als ze niet zo aan die teugel had getrokken was ze waarschijnlijk met paard en al omgeklapt Knipoog Voorkomen is beter dan genezen niet waar?

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:04

Hoevaak moet dat nog gezegt worden Damn

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 22:13

LinsxDot schreef:
Hoevaak moet dat nog gezegt worden Damn

Had je het over/tegen mij?

In dat geval kan ik heel simpel zijn Lachen Dit moet net zo vaak gezegd worden als nodig Haha!. En zolang mensen denken een paard vanuit hun ideale beeld weer op vier voeten te krijgen dan denk ik dat het nog vaak gezegd moet worden. Ik denk dat mensen uberhaupt niet realiseren wat er kan gebeuren en welke gevolgend dit kan hebben. Zolang mensen in mijn ogen dat vergeten moet het nog vaak gezegd worden.
Mensen die zeggen dat zij verkeerd handelt in de situatie (waar het volgens mij toch ook neer komt) steken volgens mij hun kop in het zand.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:06

Het meisje heeft in mijn ogen juist gehandeld. Dit soort paarden hebben geleerd dat als ze zich achterover laten vallen de ruiter vanzelf afstapt. Door hem om te trekken kan hij niet achterover vallen en het is juist van groot belang dat ze blijft zitten, anders heeft het paard alsnog zijn beloning gehad.
Ik vind juist, met name in het tweede filmpje dat de amazone deze problemen geduldig aanpakt en gewoon blijft zitten. Die paarden krijgen dan vanzelf door dat als die capriolen toch niks uithalen en zullen er mee ophouden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:48

Nou sorry, maar als ik in deze situatie zou komen ( en ja, mijn vorige pony was ook zo) ga ik dus niet aan mijn teugels trekken/hangen om er koste wat het kost op te blijven zitten.
Gewoon laten vallen, bespaart voor het paard een hoop stress en pijn in zijn bek en rug.. Kijk hoe ze hangt, nee sorry snap werkelijk waar niet dat mensen dit knap vinden dat ze blijft zitten..

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:01

en dan je paard leren dat als hij omhoog komt de ruiter vanzelf wel afstapt Ziek

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:23

Of gewoon zeggen: "niet doen lieverd"
Helpt ook wel.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:38

Foei Koe

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:26

doetie anders nooit hoor.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:43

Stout paard. Niet meer doen hoor.. hier krijg je snoepje. Koe maar dan moet je het noooooooooit meer doen. Ja

Ja sorry hoor, maar ik word echt simpel van die reactie. Denk nou een keer verder dan het zielugh en kijk eens verder dan je neus lang is, dat kleine beetje pijn wat hij nu in zijn mond voelt is niks vergeleken met wat er had kúnnen gebeuren. Als ze hem niet zo opzij had getrokken waren ze samen achterover geklapt. Nogmaals: hiermee heeft ze het leven van haarzelf én het paard gered.

De mensen die blijven roepen dat het zielig voor zijn mond is zien duidelijk het werkelijke gevaar niet, had jullie het graag willen zien doen Ja Waarschijnlijk waren jullie afgestapt en er nooit meer opgeklommen als je dan achterover was geklapt, onder het mom van 'gevaarlijk paard' en dat is PRECIES de reden waarom zij dit paard nu heeft.. en denk dáár maar eens over na.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 23:12

Ik ben het wel deels eens met Nessah.
Het omtrekken is het probleem niet, dat is zelfsbescherming en ook de bescherming van het paard zelf. Maar dat ze daarna blijft hangen Dat vind ik níet kunnen. Snap ook echt niet dat mensen haar daarom kunnen bewonderen.
En dan die 'grappige' opmerkingen over hoe je een paard zou stimuleren om te steigeren als je jezelf laat vallen in zo'n situatie
Ik denk dat het paard door het omtrekken duidelijk doorheeft dat op 2 benen staan niet lief is. Vervolgens staat hij weer op 4 benen, wat dus eigenlijk braaf is en dan hangt ze zichzelf aan zn mond en rug
Nee, dit had ik toch heel anders opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:13

Lotte1990 schreef:
Ik ben het wel deels eens met Nessah.
Het omtrekken is het probleem niet, dat is zelfsbescherming en ook de bescherming van het paard zelf. Maar dat ze daarna blijft hangen Dat vind ik níet kunnen. Snap ook echt niet dat mensen haar daarom kunnen bewonderen.
En dan die 'grappige' opmerkingen over hoe je een paard zou stimuleren om te steigeren als je jezelf laat vallen in zo'n situatie
Ik denk dat het paard door het omtrekken duidelijk doorheeft dat op 2 benen staan niet lief is. Vervolgens staat hij weer op 4 benen, wat dus eigenlijk braaf is en dan hangt ze zichzelf aan zn mond en rug
Nee, dit had ik toch heel anders opgelost.

Wie zegt dat dat 'grappige' opmerkingen zijn..?
Imo is het gewoon de waarheid hoor...

Als je zo'n beest leert dat de ruiter of afstapt valt.. Dan blijft dat beest steigeren als z'n ruiter een keertje in de weg zit.. Daat heeft niets te maken met 'lief' of 'niet lief'.. Als de ruiter afstapt heeft hij associeert hij dat steigeren wel met dat vallen.. Dat beest heeft echt wel door dat die ruiter uit balans is door dat steigeren. En dan heeft het z'n doel bereikt om het maar even simpel te zeggen.. lijkt mij.

En daarnaast, als je ziet wat voor goed iemand verricht vind ik het uberhaupt nogal flauw om zo'n vrouw op 1 actie 'zwart' te maken.. Iedereen doet wel eens wat fout, en vind je reacties nogal neerbuigend overkomen ..
Ben benieuwd hoe jij het had opgelost Sigaar ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:42

Nathalie schreef:

Volgens mij houd ze die rechterteugel als ze er weer op wil komen zo strak om te zorgen dat het paard zijn lichaam naar haar toe gedraait houdt...Zodat ze er beter op kan komen.
Dit is mij altijd met opstappen geleerd, de rechter teugel net iets korter pakken zodat als het paard gaat lopen wel zijn buik naar je toegedraait houdt zodat je er dan makkelijker opkomt.
Maar ik weet niet of dit in deze situatie vergelijkbaar is, heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee. Knipoog
Respect voor dat meisje. Lachen