Staking door scholieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Macha876

Re: Staking in het Noorden door scholieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:20

Ik zit al aan de 1040 uren?
Zit elke dag van half 9 tot 15.20 op school en op maandag half 9 tot 15.50
En ik houd idt niet vol,ben op woensdag helemaal gebroken.
En ik er leer er niet meer op,want na 3 uur breng je me niks meer bij.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:30

merrietje schreef:
Bij ons moet iedereen de tijd dubbel inhalen die weg is geweest Clown

Bij ons ook, maar ik vraag me af hoe ze zo'n 1000 leerlingen dubbel 6 tot 10 uur gaan laten inhalen. Clown

Ik ga helemaal mee met Sophie, zelfde school. Valt weinig aan toe te voegen.

Ik was er ook bij, maar vond het op een gegeven moment wat uit de hand lopen. Maar dat viel te voorspellen natuurlijk. Onze school stond wel achter het standpunt, maar niet hoe het gegaan was. Ze hadden liever een georganiseert plan gehad (waarbij leerlingen, leraren en ouders samenwerkten), naja logisch. Dit was ook een zooitje.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:32

En volgende week vrijdag gaan bij ons de leraren erover in staking Clown

Die willen hun lonen verhoogd hebben, en die krijgen nu wel meer loon, maar moeten ook meer uren gaan maken.

Waarschijnlijk dus een vrije dag volgende week, afhankelijk hoeveel van mijn leraren lid zijn van de vakbond en gaan staken Haha!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:56

Dit is in het hele land gebeurt Knipoog ik heb ook meegedaan.. de eindexamenklassen maken ook te weinig uren maar hoeven die niet in te halen.

5vwo en 4 havo daarintegen wel, wij hebben kw uren (huiswerk of begeleiding uren) en er zijn mensen die nu al hun tussenuren moeten invullen met kw-uren.. dat wil zeggen 10 extra lessen voor het hw, Nou we krijgen nou ook weer niet zoveel huiswerk om al die uren op te vullen.. dus eigenlijk doe je nog niks..

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:31

Sophiee schreef:
Nee, dit gaat over middelbare scholen.
Ik ben zelf net pas terug van de staking, en ik vond het prachtig Tong uitsteken
Staan nu nog wat mensen voor 't politiebureau maar op de Vismarkt was het rond 3 uur al afgelopen.
Vriend van mij is opgepakt, omdat hij een zak met spruitjes naar politie gooide.

Ik hoorde daarover! Spruitjes nog wel haha Vork

Ik deed dus ook mee (wie zag 3 geweldige kartonnen met 'teveel van het goede'? bij het gemeentehuis? had ik gemaakt Tong uitsteken)
En zo erg liep het naar mijn mening nog niet uit de hand opzich.. meer herrie dan dat er echt wat gebeurde Clown

Er kan lang worden doorgegaan over of het wel of niet terecht is, maar ik vind de slogan 'kwaliteit ipv kwantiteit' toch wel het meeste zeggen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:35

Allemachtig wat een verwende aanstellers zijn we af en toe toch zeg.. alsof je dood gaat van 3 daagjes 4 uur en 2 dagen 3 uur- het is bagger maar niet compleet belachelijk ofzo.. Alleen kunnen veel scholen hun tijd nu al niet eens goed indelen volgens mij, laat staan als ze nog meer verplichte lesuren moeten opvullen.

Ik vind dat er soms vreemde dingen gedaan worden, hier op school dan, met als excuus van de school uit: 'maar we moeten aan een min. aantal lesuren komen' - Maar laat ze het dan goed verdelen. Ik zou heeel veel hebben aan meer uurtjes wiskunde, waar we altijd tijd tekort van hebben en altijd achterlopen op het schema- terwijl we met bijv. Engels aan het eind van ieder jaar uit onze neus zitten te vreten.

We hebben niet teveel lesuren, en meer lesuren ga je ook ECHT niet dood van hoor.. alleen scholen moeten het wel gewoon eens goed kunnen indelen, want er worden nu af en toe rare dingen gedaan om aan dat min. aantal lesuren te komen, en als het er nog meer worden weet ik echt niet wat scholen dan allemaal gaan doen om daaraan te komen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:36

Wat een gezemel zeg! Kom op joh, van werken/leren is nog nooit iemand dood gegaan, en dat zal nu dus ook echt niet opeens gaan gebeuren.

Zie regelmatig argumenten naar voren komen dat je thuis alleen beter kunt leren/werken. Hoe gaan jullie dat straks doen bij een baan? Sorry baas, ik kan me alleen thuis concentreren als het helemaal stil is? Verward

Veel succes allemaal met een baas te vinden die daarmee akkoord gaat!

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:41

En dat wordt bedoeld met kwaliteit: lessen zouden zóveel meer inhoud kunnen krijgen. Als ik eens een week school zou missen, en thuis zou gaan leren enzo, zou ik echt minstens zoveel kunnen doen als dat ik normaal in 3 weken school had kunnen doen!

Kijk over het feit dat werkdagen ook lang zijn hebben jullie helemaal gelijk. Maar ten eerste: we moeten ons hele leven nog werken, en dat diploma kan ik in minder schooluurtjes ook wel halen. Heb dan daarnaast ook nog eens meer tijd voor m'n 'persoonlijke ontwikkeling' (bijv. lekker met muziek en tekenen enzo bezig zijn, waar op school geen ruimte voor is).
En ten tweede: als we dan toch lang op school moeten zitten... dan moet er écht gezorgd worden voor betere invulling van de lessen. Ik doe echt mn best om op te letten en mee te doen, maar zit heel vaak in lessen waar dan 10 minuten nuttig zijn, en ik van de overige 40 minuten verder niks opsteek en niks nuttigs kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:41

Een heule hoop mensen gaan ook niet voor een kantoorbaan daarom sronnie Lachen Zoveel mensen zoveel... etc. Ik kan me ook veel beter thuis concentreren dan op school ALS ik mezelf tot werken kan aanzetten- maar dat lukt meestal niet, dus zit ik liever in m'n tussenuren in de aula aan m'n huiswerk dan thuis. Thuis heb ik veel afleiding maar is het fijner werken als ik eenmaal begin- in de aula is er niet echt een verleiding om wat anders te gaan doen dus begin ik al gauw aan m'n HW, maar kan ik me als ik echt iets moet leren absoluut niet goed concentreren. En dat is voor iedereen weer anders Knipoog

Maargoed, ik ben het met je eens dat er best meer lesuren zouden mogen komen, alleen dan moeten ze wel op een nuttige manier opgevuld kunnen worden, en niet met huiswerk-uren onder het motto 'maar we moeten nou eenmaal aan een min. aantal uren komen', want dan schiet het hele plan IMO zijn doel gewoon voorbij..

Marinke, de tijd in onze lessen wordt gelukkig wel nuttig besteed, dat is het probleem ook niet (voor ons op school iig). Punt is alleen dat je voor sommige vakken gewoon eigenlijk teveel uren hebt toegedeeld en voor veel anderen te weinig, waardoor het ene vak aan het eind van het jaar roept 'nou.. video's kijken dan maar?' en het andere vak zegt 'Pffff we moeten nog zo-en-zoveel hoofdstukken afkrijgen, waar halen we die tijd vandaan?'. Of uren opvullen met huiswerkuren ipv lesuren oid.. dat zijn dingen waar maar weinig leerlingen echt iets aan hebben of gebruik van maken.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:48

WildWings schreef:
Een heule hoop mensen gaan ook niet voor een kantoorbaan daarom sronnie Lachen Zoveel mensen zoveel... etc.

Maar een heule hoop mensen komen daar wel op uit Knipoog

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het leven niet altijd even leuk en makkelijk is, persoonlijke ontwikkeling heel belangrijk ja, maar naar mijn idee blijft er na school tijd nog genoeg ruimte daar voor over!

Sowieso zul je wanneer je ergens werkt en het je niet zint niet zomaar in protest gaan, zie je het al voor je? In een winkel, baas ik vind de klanten niet leuk of ik wil niet afwassen???
Die extra uren op school zullen dus alleen maar goed zijn voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling Knipoog

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:54

Je moet je hele leven nog werken. Laat 'de jeugd van tegenwoordig' toch gewoon nog eventjes jeugd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:57

sronnie schreef:
Maar een heule hoop mensen komen daar wel op uit Knipoog

Daar ben ik het niet mee eens, het is ook gewoon niet zo dat een groot aantal van die mensen uitkomt op een kantoorbaan waarbij je stil moet zijn en geconcentreerd moet zijn omte kunnen werken, maargoed... Lachen

Citaat:
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het leven niet altijd even leuk en makkelijk is, persoonlijke ontwikkeling heel belangrijk ja, maar naar mijn idee blijft er na school tijd nog genoeg ruimte daar voor over!

Sowieso zul je wanneer je ergens werkt en het je niet zint niet zomaar in protest gaan, zie je het al voor je? In een winkel, baas ik vind de klanten niet leuk of ik wil niet afwassen???
Die extra uren op school zullen dus alleen maar goed zijn voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling Knipoog

Niemand zegt ook dat leven altijd leuk en gemakkelijk moet zijn, maar schooluren moeten wel goed besteed worden. In je eentje in de aula zitten omdat je geen les hebt maar 'wel op school moet blijven; want de school moet aan z'n minimumaantal lesuren komen' is natuurlijk ergens redelijk scheef. Scholen hebben echt niet meer lesuren nodig- het is niet erg als ze er zouden komen, maar is het wel nuttig? Scholen hebben een beter indeling nodig IMO. Qua vakken een aantal uren, maar ook in het algemeen.. als ik bijv. kijk naar de roosters van een vriendin van me uit A5 kunnen we heel mooi op haar rooster schaken of dammen Haha! Dat is niet overdreven, er zijn 2 volle dagen in de week die les- tussenuur - les - tussenuur - les. Ze heeft totaal iets van 8 tussenuren op haar rooster.. dan is er toch ook iets mis?

Wij zijn al 6x van rooster veranderd, de ene keer had ik 5 tussenuren, dan 4, dan 6, nu 3 (en dan ben je een examenklas dus). Dat is voor mij toch echt een teken dat er bij de indeling van de uren iets misgaat.

Over het protest.. stakingen worden wel vaker als vorm van protest gebruikt Pling Of dat terecht is of niet doet er nu niet toe, het gebeurt ook 'later' nog, dat heeft IMO niets met de discussie over het aantal lesuren te maken.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:04

Hier in Brabant is ook gestaakt.

Ik vond het goed dat veel leerling hebben gestaakt, een vriendin van mij heeft nou al 11 tussenuren (ze is blijven zitten en heeft al een paar vakken afgesloten), en dat worden er nog veel meer zodra ze het 1040 uren belei gaan invoeren.
Ik vind het echt onzin, dan zit je zoals Wildwings dus op school terwijl je geen les hebt, maar omdat je er persée tijd moet doorbrengen..
Kwaliteit voor kwantiteit!

Onze school zelf was het er ook niet mee eens, er wilden leraren mee om mee te protesteren maar die moesten gewoon les geven aan de onderbouw. Clown
Citaat:
Juffrouw Duits:
Ik heb geen zin om hier 10% van de tijd niks te zitten doen, doordat ik alles in een rustig tempo wil doen en niet persée alle lessen moet vullen met dezelfde dingen om maar 'les te kunnen geven'

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:10

Was er ook een brandje ofzo? Tenminste een vriendin kwam bij me en zei dat het een drukte was op de grote- en vismarkt Haha!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:20

De insteek van de regering vind ik weer zo fout: die extra uren zijn (zoals hier ook al ergens genoemd werd) nauwelijks fatsoenlijk te bemannen(/bevrouwen Clown ). Waar willen ze het geld voor lesmaterialen & voor goed opgeleide docenten vandaan halen? Want wie garandeert anders inderdaad dat kwalitatieve onderwijs?

De school waar ik werk doet er veel aan om die uren te halen, maar het is voor zowel personeel als leerlingen soms best zwaar om met een van bovenaf opgelegde norm te werken.

Wat mij betreft mogen ze in Den Haag eerst wel eens gaan snappen wat er bij komt kijken om meer personeel aan te trekken (want ja, het kan dan wel een roeping zijn, maar als die roeping nauwelijks Geld, geld! oplevert wordt er vanuit het bedrijfsleven ook vanzelf een lokroep gehoord) om kwalitatief onderwijs aan te bieden. Daarna kan nog sterker gefocussed worden op het aantal uren dat leerlingen zinvol onderwijs genieten.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:45

Jaduuh schreef:
merrietje schreef:
Bij ons moet iedereen de tijd dubbel inhalen die weg is geweest Clown

Bij ons ook, maar ik vraag me af hoe ze zo'n 1000 leerlingen dubbel 6 tot 10 uur gaan laten inhalen. Clown

Welke scholen zijn dit?

Op het AC (Augustinus college) hoeft niemand lessen in te halen. De school srond achter de leerlingen Lachen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:54

Ik kreeg dit berichtje net via msn Nagelbijten / Gniffelen

MORGEN STAKING IN GRONINGEN OP DE GROTE MARKT
OVER DE LANGE LESTIJDEN VAN DE SCHOLEN
ELKE SCHOOL STAAKT MEE. 12 UUR SMIddAGS.
STUUR DIT DOOR NAAR JE HELE LIJST EN KOM!

Komt alweer dus, ik vind het maar dom, kom op zeg: van half 9 tot kwart voor 4?
Wat is daar zo erg aan? Verward
Vroeger moesten ze nog veel langer.

Misschien heb ik makkelijk praten(van half 11 t/m 4) maar op de middelbare moest ik ook wel eens van kwart over 8 tot 4.
Je gaat er echt niet dood aan Nagelbijten / Gniffelen

Man hoe wil je een zware stage dan overleven als je hier al over begint Clown
''pff ik kan geen stage lopen hoor, van 9 tot 5 red ik echt niet '' Clown

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 00:58

merrietje schreef:
Naja, er werd gestaak, meer gedemonstreed ewigenlijk omdat de regering van plan is om ons nog meer lessen per week te geven, dus 3 dagen tot kwart over 4/half 5 en twee keer in de week tot 3 uur. Maar dan tellen de tussenuren niet mee, dus komt het neer op elke dag tot kwart over 4/half 5

Dat had ik jaren geleden al. Nagelbijten / Gniffelen
Vorig jaar na de examens MBO moesten we tijdens de vakantie nog terug komen voor 2 sportdagen omdat we te weinig lessen hadden gehad. Dat vind ik dan erger als elke dag een beetje meer. Vaak valt er ook wel wat te regelen met tussenuren. Zelf even op zoek gaan naar een vrij lokaal, en even overleggen met de docenten. Maar ja, dan zijn er ook altijd mensen die dat niet willen, want dan hebben ze geen tussenuur. Vork

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:17

Tatjanaa schreef:
Jaduuh schreef:

Welke scholen zijn dit?

Op het AC (Augustinus college) hoeft niemand lessen in te halen. De school srond achter de leerlingen Lachen

Maartens College.

MaartensCollege schreef:
Donderdag 15 november is er een wilde staking geweest. Deze staking was door leerlingen georganiseerd. De schoolleiding heeft geen toestemming gegeven om lessen te missen. De docenten waren gewoon in hun klaslokalen en sommige klassen zijn zelfs nog compleet in de les geweest.

Hoewel we achter het doel van de staking staan, gaat onze voorkeur uit naar een goed voorbereide en doordachte actie met personeel, leerlingen en ouders samen.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:35

*meld zich*

Hier een van het maartenscollege... die is nl. ook compleet leeggelopen Haha!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 12:37

x_Marr schreef:
Ik kreeg dit berichtje net via msn Nagelbijten / Gniffelen

MORGEN STAKING IN GRONINGEN OP DE GROTE MARKT
OVER DE LANGE LESTIJDEN VAN DE SCHOLEN
ELKE SCHOOL STAAKT MEE. 12 UUR SMIddAGS.
STUUR DIT DOOR NAAR JE HELE LIJST EN KOM!

Komt alweer dus, ik vind het maar dom, kom op zeg: van half 9 tot kwart voor 4?
Wat is daar zo erg aan? Verward
Vroeger moesten ze nog veel langer.

Misschien heb ik makkelijk praten(van half 11 t/m 4) maar op de middelbare moest ik ook wel eens van kwart over 8 tot 4.
Je gaat er echt niet dood aan Nagelbijten / Gniffelen

Man hoe wil je een zware stage dan overleven als je hier al over begint Clown
''pff ik kan geen stage lopen hoor, van 9 tot 5 red ik echt niet '' Clown

Het gaat trouwens niet alleen over de lange lesdagen... dat is nog wel te overleven.
Wat meer is, is dat we lange lesdagen hebben met heel veel tussenuren, die soms worden opgevangen door lessen van de concierge. Dan ga je je toch afvragen of dat nou volwaardige schoollessen zijn... Koe

Sophiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:10

Haha hilarisch, vandaag stonden er ineens 100 man van het Zernike voor onze deur Tong uitsteken (Maartenscollege)
Wij konden niet naar buiten, ramen deuren en alles op slot, en zij moesten heel snel weer weg want er kwam politie en buitenhekken gingen ook dicht, wij zaten dus gewoon opgesloten in school.
Uiteindelijk deuren open gedaan maar buitenhekken nogsteeds dicht, je mag alleen weg op vertoon van je rooster, voor zover ik weet nu nog steeds Tong uitsteken
Ook weer 1 arrestatie van iemand van het Zernike trouwens.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:19

Lange lestijden?? Valt best mee. Vandaag he, heb ik gewoon 5 tussenuren. Van kwart over 10 tot 2 uur zit ik te wachten op 1 uurtje les. Maar sportief dat ik ben, ik blijf op school. Je kan klagen, je kan zeuren.. Maar het rooster is nou eenmaal zo.Wil juist liever dat ze daar iets aan doen, i.p.v zeuren over lange lestijden.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:22

fock dat dan ben ik elke dag ziek ! Clown

ik kan me echt niet de hele dag bezig houden met school, na school nog eens huiswerk + vrije tijd
waar blijft de vrije tijd om onze koppies even weer leeg te maken dan ?
ik denk dat het heel erg averechts gaat werken, iig bij mij.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 14:22

Ja dinsdag hoorde ik in leeuwarden op het aoc vmbo ook flink geschreeuw Haha!