Economische studies (HBO) ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ctal

Re: Economische studies (HBO) ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:06

Falona schreef:
Ctal schreef:
Alleen hebben we voor 1 ec. vak wel een boek in het engels, dit valt erg tegen vind ik maar het is wel goed om de termen en stof in het engels te beheersen met het oog op eventueel een buitenlandse stage.

Ik heb twee boeken in het Engels gehad. Tijdens de propedeuse voor Marketing, maar dat was ook met het oog op de engelse lessen die we toen hadden. Later nog Anthony Govidarian oid en tijdens die lessen heb ik wel moeten lachen. We hadden iedere week een paar cases die onder de projectgroepjes verdeeld werd. Ik ben goed in engels en mijn projectgenoot ook en wij kregen alle nederlandstalige cases. Een ander groepje sprak geen van allen engels en die kregen alle engelse cases.
Overigens heb ik er niets aan gehad voor mij werk. Ik werk nu bij een internationaal bedrijf en bij ons gaat alles in het engels. Ik kende wel drie basis termen zoals fixed assets, maar het meeste heb ik echt op de bedrijfsvloer geleerd.

Ctal schreef:
Wel merk ik dat er verschil zit in de zwaarte vd opleidingen tussen de verschillende hogescholen hoor! Want n vriendin van mij heeft eerst CE in Arnhem gedaan, maar had het niet gehaald, nu zit ze in Utrecht en daar heeft ze veel minder grote projecten e.d. maar dan heb ik het over het 1e halfjaar dus dat geeft ook geen reeel beeld.

Dat hoeft niet persee de zwaarte van de opleiding te zijn, maar kan ook met de onderwijsmethode te maken hebben die je wel of niet ligt. Ik ben in Breda begonnen en daar werkten ze met PGO. Heel weinig contacturen en heel veel zelf doen. Dat werkte perfect voor mij, ik ben gewoon door mijn P heen gefiets. Een studiegenootje is een half jaar en 0 studiepunten verder naar Eindhoven vertrokken en toen vlogen de studiepunten bij haar binnen. Mij had je niet in Eindhoven neer moeten zetten, dan had ik me kapot geerged.

Wij hebben nu het boek 'Cost accounting' van o.a. Charles T. Horngren, dat gaat wel iets verder dan fixed assets etc. maar het taalgebruik is idd niet van zeer hoog niveau. Wat ik ook niet echt erg kan vinden, maar ik denk dat je er best wel iets handiger van wordt. Sowieso leer je denk ik de meeste dingen pas echt in de praktijk?

Heb je ook BE gedaan Lachen? Zie dat je nu accountant bent namelijk! Heb je ook stage in het buitenland gelopen? Heb ook wel gehoord dat later id opleiding de focus meer komt te liggen op bedrijfskunde dan echt bedrijfseconomie, is dat zo:)? Ben niet nieuwsgierig Clown .

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:27

Haha, ja ik ben accountant, maar dan in de engelse vertaling van het woord. Dat heeft dus niets met accountancy te maken zoals we dat in Nederland kennen. De letterlijke vertaling van mijn functie is grootboekadministrateur. Zoiets als hoofd administratie oid.

Ik ben begonnen met Accountancy en later overgestapt naar Bedrijfseconomie, geef mij maar het bedrijfsleven. Helaas geen stage oid in het buitenland mogen meemaken. Hoewel ik altijd de ambitie heb gehad naar het buitenland te gaan ben ik iedere keer pas te laat actief geworden om dat voor elkaar te krijgen.
Als 14 jarige wilde ik al een jaar highschool in Amerika, maar nooit tegen mijn ouders verteld omdat ik dacht dat ik dat toch nooit zou mogen voordat ik mijn diploma had gehaald. Tegen de tijd dat ik dat diploma had was ik te oud voor highschool en de uni zag ik (toen) niet zitten. En toen ik dat jaren later tegen mijn ouders zei bleek dat als ik eerder had geroepen ik misschien wel een jaartje in de US had gezeten, ik kon me wel voor de kop slaan toen ik dat hoorde. Stage heb ik ook nog wel heel even over nagedacht, maar dat was vrij kort voor de stage zou moeten beginnen en er werd mij verteld dat je daar meer tijd voor nodig had dus daar heb ik maar verder niets mee gedaan. Achteraf gezien zou een jaartje studeren in het buitenland ook wel interesant zijn geweest, maar daar heb ik ook nooit bij nagedacht. Ondertussen ben ik getrouwd en hoewel mijn man niet negatief tegenover een verblijf in het buitenland is, is het voor hem moeilijk om werk te vinden in zijn straatje (vrachtwagen rijden kan overal, maar iedere avond thuis met christelijke werktijden is een ander verhaal) dus ik denk dat ik dat buitenlandse avontuur helaas ben misgelopen.

Bedrijfseconomie is erg breed, je krijg boekhouden, bedrijfseconmie, maar ook bedrijfskunde en tevens wordt het automatiserings aspect behandeld in diverse contexen. Je kan dus alle kanten op, maar mijn ervaring is dat je toch ook ruim voldoende basis hebt om in een bepaalde richting verder te gaan. Zoals met bijna alles, je leert pas echt op de werkvloer.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:03

Zijn er ook nog duidelijke verschillen tussen IBMS en CE? Ik zit erg te twijfelen tussen deze opleidingen. Heb je hier MnO Voor nodig of is het alleen maar handig? En zijn het beide opleidingen vooral gericht op het marketinggedeelte (Dus marketing management)?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:52

Ik denk dat je beter een apart topic voor je vraag kan openen :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:52

Dit is al een oud topic, je vraag mag in een nieuw topic :). Hier een slotje :)