Is er zoiets als "minderbedeelde mensen met een paard"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is er zoiets als "minderbedeelde mensen met een paard"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:51

Perrokai, kan jij mij uitleggen hoe iemand met minder dan 700 euro per maand en ook zelfstandig woont, in leven blijft? Dan een paard erbij denk ik is een beetje overdreven. Wellicht is dit topic hypothetisch gesproken, maar zal ongetwijfeld meer dan 700 euro zijn geweest.

Zo ken ik iemand die huurt een wei van de gemeente en heeft meerdere paarden, maar die betaald ook maar ongeveer 100 euro per maand voor de wei, wat extra hooi voor in de winter daar wordt je niet arm van.

Niet per definitie zijn de paarden van de armen die er slecht bij zitten, ken mensen die het echt wel dik hebben, maar de dure laarzen van 300 euro die net in de mode zijn, gaan voor, paard is niet belangrijk, paard staat aan huis, maar stro nee hoor, lekker op een halve meter stront laten staan, anders wordt het te duur. Paard is erg mager maar 2 plakjes hooi per dag is genoeg, moet ze het op doen, dat magere komt omdat ze de andere paarden mist die er ooit stond. Knipoog

Mensen met paarden en paardenmensen. Daar gaat het om en je hoeft niet veel geld te hebben om toch super voor je paard te zijn. Maar het is fout om uit te gaan van je eigen dure stalling om daar een ander mee te vergelijken.

Uitkering heeft er dan niets mee te maken. Het had weinig gescheeld of ik had in de WAO gezeten, heb gevochten om er niet in te komen, maar dan had ik nu geen recht op een paard gehad? Ik heb nog minder dan een WAO en betaal mijn paard zelf, ben wel gehuwd, maar het is mijn paard en mijn verantwoording. Na 5 jaar had ik een goed potje gespaard voor medische kosten en dat is helaas op toen hij naar de kliniek moest, nu is mijn reserve op aan een zadel. Maar als hij nu met spoed naar de kliniek moet, dan is LEEN.NL er ook nog. Wij hebben nog nooit een lening voor wat dan ook genomen, dus die zorgen hebben we niet, maar dan zal het voor mij ook de eerste zijn met een lening. Welkom in het land van de credieten, denk ik dan maar.

Wij zijn relatief rijker dan buum en co, want wij kopen nooit op credit, krijg steeds van die mooie creditcards door de bus, maar daar gaat steevast de schaar in. Er zijn meer mensen die zo leven als wij en die kunnen ook achter de hand iets regelen.

Dan heb ik mijn moeder nog, die heeft mij ooit geld geleend voor een vrachtwagentje en heeft de laatste DA rekening betaald omdat ze het zo sneu vond dat al mijn geld er in ging, ben echt de enige niet met ouders. Vind het dus wel kortzichtig.

Maar ik ben wel bewust dat alles steeds duurder gaat worden en dat er steeds meer mensen in de problemen gaan komen, de benzine is asociaal duur geworden en gaat nog duurder worden, medische kosten, levensmiddelen. Maar diegene met een goedkope wei, brokloos en goed hooi van eigen land en geen wedstrijden doen, zullen het het langst uithouden.... Haha! Knipoog Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:21

Als je prioriteiten kunt stellen ben je niet arm in mijn visie. Dan zul je er gewoon minder goed bijzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:25

Ja zoiets, dan duurt het wat langer eer je ook de gewilde dingen hebt, alleen zijn ze dan geen hype meer.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:29

russel schreef:
Ja zoiets, dan duurt het wat langer eer je ook de gewilde dingen hebt, alleen zijn ze dan geen hype meer.

Vind ik ook, en vind het erg knap dat je een lening zou afsluiten Ja dan geef je toch echt om je paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:40

Mijn paard is alles voor mij Bloos huiver de dag dat ik hem moet laten inslapen of hem dood vind. Huilen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:02

Ik weet 1 geval, jaren terug, van iemand die een shetlandpony op de dijk had staan aan een ketting, met ingegroeid touw in de nek. die persoon had een uitkering. Wat voor soort uitkering die persoon had weet ik niet, maar in die tijd was er in die streek een hoge werkloosheid.

Tja, er zijn ook mensen met een baan die hun paard verwaarlozen, waar leg je de grens. Wat is verantwoord paarden houden? Moet je echt alle risico's incalculeren? Bovendien is niet iedereen met een uitkering werkschuw, maar zit er vaak een geschiedenis achter van dikke pech enz. Dus om nu te zeggen dat mensen met een uitkering (wat voor dan ook) geen paard mogen houden...Wat is de volgende stap, mensen boven de zestig zeggen dat ze geen paard horen te houden, omdat dat paard ze waarschijnlijk zal overleven?

Er zullen ook mensen met een uitkering zijn, die hun paard aanhouden, in de hoop op betere tijden. Daar kan ik me ook wat bij voorstellen. Dus zo simpel is het allemaal niet.
Ik weet alleen, dat ik met een ww of bijstandsuitkering nooit een paard zou aanschaffen.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:13

Ik verdien zon 800 euro per maand, woon nog thuis en heb sinds kort 2 pony's (1 heb ik gekregen de andere heb ik pas gekocht). Gelukkig kan ik een weilandje huren voor een klein bedrag dus dat zit al mee. Sparen is ook een van mn betere kanten dus geld opzij leggen voor dierenarts e.d. is ook geen probleem

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:14

Mijn moeder verdient 1200 per maand, we hebben 3 paarden.
Maar nou hebben we ook alles heel erg goedkoop, weide van 80 euro per 3 maanden, voer/hooi/hoefsmid nemen we met meerdere mensen tegelijk dus korting

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:21

Ik heb een beetje moeite met het feit dat mensen paarden zouden houden, wat in deze tijd gezien wordt als een luxe "artikel", op kosten van de staat. Want dat doe je dan feitelijk. Een uitkering is bedoeld om in levensonderhoud te kunnen voorzien en niet in luxe artikelen. Dit geldt overigens voor alles, niet alleen voor paarden. Mensen die hun huis vol hebben staan met de nieuwste snufjes, betaald van een uitkering, kan ik ook niet warm van worden.
Daarnaast, kan ik me niet voorstellen dat je alle (onverwachte) kosten kunt dekken als je een uitkering krijgt en paarden houdt. Het dier zou dan dus de dupe zijn van jouw financiele situatie. Ook dit geldt weer in alle gevallen. Mensen die werken voor hun geld en eigenlijk de kosten voor het houden van een paard niet kunnen dragen moeten er, naar mijn idee, ook niet aan beginnen. Toch zie je in de praktijk vaak het tegenovergestelde.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:24

Ik heb ziekengeld van 7 euro per dag en heb een paard, dus moet er snel iets gebeuren.Wel moet van de week de veearts komen, dus ik zie het wel weer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:39

Ik ken wel iemand die met een uitkering een paard hield. Ik weet zeker dat dit paard het beter had had dan een paard van de gemiddelde groot verdiener. Deze kreeg tenminste elke dag uren aandacht. Ze moest elk dubbeltje omdraaien en had uiteraard een verzekering. Alles tweedehands is ook prima te doen. Zolang je niet om uiterlijke schijn geeft is het heus wel te doen, maar dan moet je er ook wel veel voor willen laten. Ik ben zelf niet minderbedeeld maar moet er al veel voor opgeven. Ik heb vanwege mijn paard geen auto en ga zelden op vakantie. Ook kleding koop maar zelden (om het jaar of zo). Nu ik langzaam meer salaris krijg merk ik hoeveel ik er voor op gaf, maar eigenlijk heb ik er totaal niets aangemist. Alles wat je opgeeft is toch maar materialistisch en dus vergankelijk.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:48

Ik vind dat je mensen met een uitkering ook weer niet over 1 kam kan scheren. Iemand die bijvoorbeeld psygisch even helemaal in de problemen zit en tijdelijk een uitkering heeft en toch een paard voor wat afleiding, dat vind ik niet zo erg, zolang zo iemand maar beter wordt. Maar iemand die er alles aan doet om maar niet te hoeven werken en toch een uitkering heeft en dan nog een paard vind ik wel belachelijk. Ik hoef dan nog niet te werken, maar als ik zie hoe hard mijn ouders allebei moeten werken om wat over te houden wordt ik echt ziek van zo`n mensen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:18

@shera
ik zei niet dat het geen geld kost! ik zei dat het niet op te lossen is ook al heb je al het geld van de wereld. en wat ik ook al heb gezegd: mijn geld gaat naar mijn paard. als er een da moet komen, dan komt die en als ik iets moet kopen ivm haar eczeem dan koop ik dat echt wel! ik heb daar gewoon een spaarpot voor...

Mikkie schreef:
Ik heb een beetje moeite met het feit dat mensen paarden zouden houden, wat in deze tijd gezien wordt als een luxe "artikel", op kosten van de staat. Want dat doe je dan feitelijk. Een uitkering is bedoeld om in levensonderhoud te kunnen voorzien en niet in luxe artikelen.

ruilen? ik zou liever gezond zijn en zelf mijn geld verdienen hoor! maar ik ben blij dat ik een uitkering krijg en daarmee nog wel leuke dingen kan doen... vind het wel iets groots wat je zegt. ik denk dat je er eens heel goed over na moet denken als jij zelf in de situatie kwam dat je ineens ongeneeslijk ziek zou zijn. niet meer kon werken, alleen maar rustig aan doen. niet te veel doen. voornamelijk thuis zitten... ben je dan niet blij dat je een paardje kunt houden waar je WEL gelukkig bij kunt zijn?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:30

Ik ben het inderdaad eens met Russel; je hebt mensen met paarden en paardenmensen. Paardenmensen zullen veel voor hun paard over hebben en de prioteit aan het paard geven.
Dan heb je nog arbeidsongeschikt door ziekte of arbeidsongeschikt door een vage reden, dat laatste is denk ik waar jullie het over hebben met mensen in een uitkering? Bijvoorbeeld mensen die arbeidsongeschikt zijn (bijvoorbeeld taislijmziekte) kan paardrijden het enige zijn wat die mensen nog hebben.
Maar het type wat er misbruik van maakt daar kan ik mij ook groen en geel aan ergeren. Die zitten inderdaad letterlijk op onze centen. Paardrijden is een sport, en een luxe sport, ik vind wel dat je een paard de dingen moet geven die hij nodig heeft. Dus alleen maar een weiland zonder schuil niks, vind ik best zielig.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:50

Citaat:
ruilen? ik zou liever gezond zijn en zelf mijn geld verdienen hoor! maar ik ben blij dat ik een uitkering krijg en daarmee nog wel leuke dingen kan doen... vind het wel iets groots wat je zegt. ik denk dat je er eens heel goed over na moet denken als jij zelf in de situatie kwam dat je ineens ongeneeslijk ziek zou zijn. niet meer kon werken, alleen maar rustig aan doen. niet te veel doen. voornamelijk thuis zitten... ben je dan niet blij dat je een paardje kunt houden waar je WEL gelukkig bij kunt zijn?

Ik denk niet dat deze groep bedoeld wordt, tenminste bij mij niet. Het gaat vooral om de uitkeringstrekkers die qua gezondheid heel goed kunnen werken maar dit niet willen omdat ze dan maar een paar honderd euro meer verdienen. Bij deze profiteurs van de staat heb ik er wel moeite mee dat ze op andermans kosten een paard kunnen houden,. Wasmachine stuk? Gewoon bij de steun of gemeente aankloppen. Ik moet 40 uur per week werken, betaal alles zelf, krijg geen huursubsidie, moet mijn nieuwe wasmachine of koelkast helemaal zelf betalen als die stuk is.
Mensen die chronisch ziek zijn, of door een handicap niet meer kunnen werken, die gun ik het van ganse harte dat ze nog een beetje ontspanning kunnen hebben met hun paard.
Maar voor die andere groep (ook die zogenaamde psychische gevallen) ga een baan zoeken en betaal je paard zelf.

Joanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:56

Ik ken iemand die z'on 650 euro in de maand verdiend en een eigen paard heeft, maar die woont dan ook nog steeds bij hara moeder omdat ze geen geld heeft om uit het huis te gaan....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:02

dat vind ik dan dus weer stom... nahja ligt ook aan de leeftijd. maar mss kan ze niet meer uren gaan draaien? ach, het is toch per mens verschillend...

ik snap wat jullie bedoelen met uitkeringtrekkers, maar let op hoe je iets neer zet. kan mensen behoorlijk kwetsen. er zijn zat mensen die niets liever willen dan werken ipv die uitkering...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:28

Mikkie schreef:
Ik heb een beetje moeite met het feit dat mensen paarden zouden houden, wat in deze tijd gezien wordt als een luxe "artikel", op kosten van de staat. Want dat doe je dan feitelijk. Een uitkering is bedoeld om in levensonderhoud te kunnen voorzien en niet in luxe artikelen. Dit geldt overigens voor alles, niet alleen voor paarden. Mensen die hun huis vol hebben staan met de nieuwste snufjes, betaald van een uitkering, kan ik ook niet warm van worden.
Daarnaast, kan ik me niet voorstellen dat je alle (onverwachte) kosten kunt dekken als je een uitkering krijgt en paarden houdt. Het dier zou dan dus de dupe zijn van jouw financiele situatie. Ook dit geldt weer in alle gevallen. Mensen die werken voor hun geld en eigenlijk de kosten voor het houden van een paard niet kunnen dragen moeten er, naar mijn idee, ook niet aan beginnen. Toch zie je in de praktijk vaak het tegenovergestelde.

Misschien maak je een denkfout? Wij hebben ook een 2 onder 1 kapper, alle luxe in huis die we wensen, een eigen paard, auto, motor. Maar wel opgebouwd in de rijke tijd. Opgespaard, hard voor gewerkt. Nou is mijn man van de zomer zijn baan kwijt geraakt, bedrijf hield er mee op. Hij heeft gelukkig vrij snel weer een baan kunnen krijgen, maar niets is zeker in deze tijd. Dus hij had in feite 2 jaar lang WW kunnen krijgen, van de staat, ja, maar wel zelf jarenlang premie voor betaald. Had ik dan mijn paard moeten verkopen? De auto en motor op internet moeten zetten?? Alvast een caravan moeten gaan huren om op het park te gaan wonen, immers werkloos is, arm in een hoekje zitten?

Als mensen met een uitkering hun boodschappen bij de slager, groenteman, warme bakker etc. doen en de laatste mode aan hun lijf hebben hangen, dan is er iets mis, maar dan komen er geldstromen binnen die niet legaal zijn. Iets wat overigens vrij modern is tegenwoordig.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:44

ikenindi schreef:
Mikkie schreef:
Ik heb een beetje moeite met het feit dat mensen paarden zouden houden, wat in deze tijd gezien wordt als een luxe "artikel", op kosten van de staat. Want dat doe je dan feitelijk. Een uitkering is bedoeld om in levensonderhoud te kunnen voorzien en niet in luxe artikelen.

Nee ik wil niet met je ruilen en vind het absouut sh*t voor je.
Maar,.... ik zeg ook niet dat ik 100% afkeur. Ik zeg alleen dat ik er een beetje moeite mee heb. Ook geef ik in mijn post aan dat ik het niet alleen over paarden heb, maar over alle dingen.
Ik scheer ook absoluut niet alle mensen met een uitkering over één kam. Als ik dat zou doen zou ik er fel op tegen zijn en nogmaals, uit mijn post blijkt dat dat niet zo is.
Om aan te geven hoe ik in het leven sta: zelf heb ik geen paard om de simpele reden dat ik er financieel niet 100% achter kan staan. Ik vraag me overigens af wanneer je dat wel kunt, maar dat is dan weer een andere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:54

Mikkie de meesten die een eigen paard hebben, schrapen al hun geld bijeen en gaat alles naar het paard. Dus je prioriteit ligt bij het paard. Alleen als er een keertje iets over blijft, ben je zelf aan de beurt. Dat is een instelling, maar niet alleen dat, dat is een leven.

De meesten die vroeger een paard hebben gehad en alles ging naar het dier toe tot de laatste snik, zeggen na dat paard, nooit meer. Zoals een vriendin van mij, 18 jaar lang een paard en nu kan ze niet die zelfde prioriteit meer kiezen. Nu is vakantie, auto, kleding ook belangrijk en dan past een paard idd niet binnen je budget.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:55

marietje27 schreef:
Ik zal vast wel mensen beledigen maar ik erger mij behoorlijk wanneer ik hoor dat iemand een paard heeft terwijl die persoon een uitkereing heeft. Ik moet mij rot werken ( modaal inkomen) om mijn paard te bekostigen. Moet de hele dag werken en kan pas daarna naar mijn paard, terwijl mensen met een uitkering op onze kosten (het is tenslotte geld wat werkenden moeten opbrengen) een paard hebben en lekker naar hun paard kunnen wanneer ze maar willen. Bij mij op stal stond ook eentje die een uitkering had, kon niet werken want dat was psychisch te belastend, maar wel een eigen paard. Hier word ik dus niet goed van.

ik kan het ondanks een fulltime baan niet eens veroorloven en ook ik erger mij eraan

Mikkie schreef:

helemaal mee eens!

ikenindi schreef:

ik snap heel goed dat een ongeneeselijk zieke niet gaat werken...maar is paardrijden dan ook niet een hele intensieve bezigheid? nou ben ik een redelijk gezond persoon met een redelijke conditie..
als ik een half uurtje heb gereden (laag niveau western-recreatief,terwijl ik vroeger uren getraind heb)
dan ben ik al moe....
misschien komt het kwetsend over ,dat is niet geheel mijn bedoeling maar ik wil wel eens goede antwoorden op mijn stellingen hebben om mij van gedachte te kunnen laten veranderen dan.

Joanne_ schreef:
Ik ken iemand die z'on 650 euro in de maand verdiend en een eigen paard heeft, maar die woont dan ook nog steeds bij hara moeder omdat ze geen geld heeft om uit het huis te gaan....

tja...die persoon is in mijn ogen gewoon sneu...
maarja moeder zal haar denk ik dan ook niet wegjagen dus werkt dat in de hand
ik heb ook mijn merrie verkocht omdat ik perse een eigen huisje wou...ondanks een fulltime baan kan ik het niet opbrengen (of ik kan het wel maar doe mijzelf en het paard op den lange duur te kort)

russel schreef:
Had ik dan mijn paard moeten verkopen? De auto en motor op internet moeten zetten?? .

tja..toen ik werkloos was heb ik dus wel mijn trailer en derg andere dingen verkocht...en daar heb ik 3 maanden van geleefd (dus zonder werkloosheidsuitkering) tot ik weer een baan had.
eerst eigen luxe dan pas uitkeringen.
ik zie ook mensen die dan een vette bak rijden en dan werkloos raken en dan gaan zeuren
vette bak verkopen...altotje nemen,die rijd ook net als die vette bak van a naar b...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:06

Naadje24 als je met een halfuurtje paardrijden op recreatieve manier al moe bent, dan ben je niet gezond.

Jouw slechte conditie mag geen maatstaf zijn voor een ander en dan is arbeidsongeschikt of ongeneeslijk ziek in heel wat vakjes te zetten. Dat betekent niet altijd dat je met een half uurtje al kapot bent. Met een los teugeltje van de natuur genieten is ook paardrijden en dat kost als je het ontspannen doet, geen energie voor een gezond iemand en matig voor een ziek iemand.

Deze personen zullen ook niet elke dag op het paard zitten, ook niet maar een half uurtje en zeker niet langer elke dag.

Ik ben ook een hele tijd ziek geweest, maar ik hees mij op mijn paard en ging 3 keer per week minimaal een uur stappen in de bossen met mijn paard, niet omdat ik het zo ontzettend graag wou, maar omdat ik wilde dat mijn paard beweging kreeg. Idd was ik dan ook afgepeigerd, moest ook moed verzamelen om uberhaupt van het paard af te komen. Maar mensen die ongeneeslijk ziek zijn, hebben een leven dat uitzichtloos is, dat is voortdurend aanpassen aan je ziekte en steeds weer inleveren. Ook zullen zij op een moment zoveel moeten inleveren dat ze zelfs een uurtje stappen met hun paard niet meer kunnen. Mensen die echt ziek zijn, hebben hun grenzen heel wat verder liggen dan mensen die soms eens wat hebben, die gaan anders met pijn en vermoeidheid om.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:12

russel schreef:
Naadje24 als je met een halfuurtje paardrijden op recreatieve manier al moe bent, dan ben je niet gezond.

Jouw slechte conditie .

hoe kan jij hier nou over oordelen?volgens mijn huisarts gezond en als ik in de sportschool ben ben ik rustig 30 min aan het crosstrainen op level 8.....
maar ik vind paardrijden toch intenser en ook intensiever..
ik wil ook best op andere gedachte gebracht worden maar dan hoor ik de personen graag ik kwestie met goede argumenten
dat mag ik toch vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:26

Ik ben niet gezond, kan geen 10 min op een crosstrainer uithouden, ben ik meer dood dan levend en dan niet qua conditie... , maar kan wel een uurtje een stapritje maken Lachen

Van 700 zou ik geen paard kunnen houden en een huishouden.
Mensen die thuis wonen zonder lasten snap ik wel...maar alles zelf in je uppie?
Maar als je dat wel kunt vind ik het knap...

Overigens gaat hier hier steeds over uitkeringen...
Vergeet niet dat er genoeg mensen staan te werken voor bijna zo'n k.. loontje...
Niet iedereen heeft een goed betaalde baan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:27

Ik ken niemand binnen mijn kennissenkring die met een half uurtje paardrijden moe zijn. Voor jouw is dat kennelijk een maatstaf om te beoordelen dat iemand die ziek is dan minder dan een halfuurtje kunnen rijden en zo niet, dan zijn ze niet ziek?