Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:11

Nee ik herinner het me niet...mijn moeder verteld wel eens wat Lachen
We waren de leeftijd dat we net rondom de salontafel konden scharrelen...dus de leeftijd waar het hier om gaat.

Ik vind een groot verschil zitten tussen een tik op de vinger en slaan.
Persoonlijk vind ik ook dat de wereld wat door aan het draaien is over de tik op de vingers. Dit omdat er mensen zijn die hun kinderen afrossen om het minste, wil dat niet zeggen dat het ook zo gaat gebeuren met mensen die eens na een paar waarschuwingen een tik krijgen.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:11

Kanelly schreef:
Op basis van emotionele leeftijd Haha! Nee, oké dat is een beetje kort door de bocht natuurlijk, maar in grote lijnen komt het toch echt overeen. 'Mijn' jongens mogen ook niet slaan en schoppen etc. Moeten ook netjes dingen vragen aan de begeleiding, moeten ook aan tafel zitten tot iedereen klaar is etc.
Het grote verschil is dat als ze echt boos worden, er nog wel eens een stoel of mes mijn richting opgaat Haha!

Maar nu vraag ik me nog steeds af, waarom in jou optiek die manier van opvoeden dan zo heftig is?
En waarom zou ik een normaal kind niet kunnen vergelijken met mijn cliënten?

Bij jouw clienten is het ergens in het opvoedproces al iets mis gegaan. Om dat recht te breien zal je waarschijnlijk veel duidelijker moeten inkomen dan wanneer je ongewenst gedrag de eerste of tweede keer gelijk netjes de kop in kan drukken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:14

Ik heb een geestelijk gehandicapte broer die echt niet anders is opgevoed dan wij dat zijn, en die is ontzettend makkelijk en goed te hanteren. Heeft ook als kind die corrigerende tik gehad. Voordeel is dat hij niet agressief is. Maar agressief gedrag kan gekanaliseerd worden. Alleen werkt ignoreren of creatief oplossen op dat moment alleen maar averechts.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:15

runningkawa schreef:
Ik vind een groot verschil zitten tussen een tik op de vinger en slaan.
Persoonlijk vind ik ook dat de wereld wat door aan het draaien is over de tik op de vingers. Dit omdat er mensen zijn die hun kinderen afrossen om het minste, wil dat niet zeggen dat het ook zo gaat gebeuren met mensen die eens na een paar waarschuwingen een tik krijgen.

Dat is een andere discussie Haha!
Maar dan nog vind ik het zelf de uitdaging om wat anders te verzinnen dan die tik. En tot nu toe lukt me dat toch heel aardig, alhoewel ik ook regelmatig kindjes zonder oren heb...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 17:15

Jongens het was eigenlijk niet mijn bedoeling er een discussie van slaan ja dan nee van te maken. Ik zou graag advies krijgen over wat je het best kunt doen met zo'n klein wurm als ze ondeugend doet (in dit geval: bijten en knijpen en haren trekken). Ze is 13 maanden en een late in ontwikkeling (gelukkig ook in het aantal tanden Clown )

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:18

Urielle schreef:
Jongens het was eigenlijk niet mijn bedoeling er een discussie van slaan ja dan nee van te maken. Ik zou graag advies krijgen over wat je het best kunt doen met zo'n klein wurm als ze ondeugend doet (in dit geval: bijten en knijpen en haren trekken). Ze is 13 maanden en een late in ontwikkeling (gelukkig ook in het aantal tanden Clown )

Wat heb je tot nu toe al geprobeerd Urielle?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:20

Afleiden met iets anders, blijf attent en zodra ze negatief gedrag wil laten zien of wil gaan doen, afleiden met iets leuks/interessants. Bijvoorbeeld een speeltje of iets anders waar ze dan met jouw mee bezig kan gaan. Voorkomen is het doel, geen aandacht aan het negatieve besteden, maar voorkomen met iets positiefs en waar ze aandacht voor krijgt. Probeer op te letten wanneer ze het doet om zo een mogelijk patroon te ontdekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:25

Kebie, dat is toch niet het geval. De meesten zijn prima opgevoed thuis, maar konden om welke reden dan ook niet meer thuis wonen.

Het grote verschil vind ik, is dat het volwassenen zijn en ze volwassen kracht hebben Clown
Verder is het gewoon opvoeden, normen en waarden bijbrengen, grenzen stellen en regels geven. Zodat ze ook op een redelijk normale manier mee kunnen draaien in de maatschappij, iets wat je bij je kind toch ook wil lijkt me. Ik tolereer van hun ook geen dingen die ik van een kind niet zou tolereren en vice versa.

Oké wij moeten ook rekening houden met zaken als autisme, schizofrenie, borderline e.d. maar da's weer een ander verhaal. ( tis zowiezo vrij off-topic Haha! )

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:27

Charaz schreef:
singasong schreef:
Natuurlijk mag je rustig 'auw' of 'uh uh' zeggen. Maar leg haar meteen daarna uit waarom ze het niet mag doen!

Denk je dat een kind van 13 maanden het snapt als je iets gaat uitleggen? Op latere leeftijd een prima manier maar ik denk dat het daar nog te vroeg voor is.

Kinderen schijnen in de 'babyleeftijd' meer te snappen dan wij denken. Kijk maar eens op donderdagavond om half 10 naar die Engelsman (Derk ...ben ff z'n naam kwijt)! Ze noemen hem ook wel de babyfluisteraar!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 17:43

kebie schreef:
Urielle schreef:

Wat heb je tot nu toe al geprobeerd Urielle?

Over het afstraffen van dingen in het algemeen:

- De veel besproken tik op de handjes (spelletje)
- Op boze toon 'Nee' zeggen (spelletje)
- Negeren (op dat moment herhaalt ze niet, maar ze blijft wel proberen in latere situaties)
- Afleiden (is moeilijk bij haar omdat ze erg doelbewust is)
- In de auto zetten als ze stout is als we ergens zijn (driftbui)

Specifiek vanmorgen:
'Nee' zeggen en stoppen met met haar te spelen.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:44

Ik vind de tips die hier gegeven worden à la 'negeren' of 'nee zeggen en negeren' heel goed. Maar zelf denk ik dat het ook wel zinvol kan zijn om te tonen dat het pijn doet door 'auw' te zeggen en een pijnlijk gezicht te trekken.

Een kind van 13 maanden is volop bezig de wereld rond zich te ontdekken. Het leert dat er anderen zijn buiten hem en mama en leert ook stilaan dat die mensen, net als zij, (onafhankelijk) denkende wezens zijn. Door te tonen welk gevoel je krijgt als zij je pijn doet, help je het kind ook in dit proces ("ik heb geen pijn als ik knijp, maar mama wel").

Natuurlijk zijn er altijd kinderen die er een spelletje van maken (vaak omdat ze grimassen kennen van andere spelletjes). Het is dan zeker niet onverstandig om een duidelijk nee te zeggen en het kind even van je af te houden.

De pedagogische tik, ken ik niet. Ik zie niet echt wat er zo pedagogisch is aan een tik. Je leert het kind dat als je het niet eens bent, dat je dan een tik mag geven. Dit terwijl wij toch taal hebben om geschillen op te lossen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:53

Llover schreef:
Wat zal jij een lief kindje krijgen Knipoog je begrijpt het verschil tussen slaan en een corrigerend tikje op de vingers niet blijkbaar. Jou kind zal je ook nog wel gaan uitproberen en dan zal je aan dit topic terug denken Knipoog[ ...] . Jij wordt straks zo'n moeder die urenlange discussies gaat houden bij de mac donalds, van als je nu niet llief bent dan blaadieblaadieblaaa en je er dan vervolgens niet aan gaan houden want je kindje moet je tenslotte wel een lieve mama blijven vinden.

Ook in dit topic (net als de vorige over dit onderwerp) schijnen sommige mensen van mening zijn dat er maar twee manieren zijn: of je geeft een 'corrigerende' tik, of je durft nooit op te treden.

Maar dat is gewoon onjuist.

Je kunt duidelijk en consequent zijn op veel meer manieren dan met een tik, en het is alleen maar een voordeel als ouders dit ook op andere manieren kunnen. Ik denk dat het vooral voor kinderen als voor ouders een enorm goeie vaardigheid is om conflicten anders op te lossen dan alleen door iets als slaan. En ook voor veel andere volwassenen is het helemaal niet verkeerd om te leren dat er veel meer manieren zijn om met zoiets om te gaan dan ofwel niet ingrijpen, ofwel hardhandig worden.

Ik vind het persoonlijk ook niet zo netjes om gelijk persoonlijk te beginnen over 'jij zult wel zo'n moeder worden die...'

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:54

Arme kinderen die moeten opgroeien bij ouders die nog steeds de tik als opvoedmiddel hanteren!

Heel triest!!!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:54

visje schreef:
Ik vind de tips die hier gegeven worden à la 'negeren' of 'nee zeggen en negeren' heel goed. Maar zelf denk ik dat het ook wel zinvol kan zijn om te tonen dat het pijn doet door 'auw' te zeggen en een pijnlijk gezicht te trekken.

Een kind van 13 maanden is volop bezig de wereld rond zich te ontdekken. Het leert dat er anderen zijn buiten hem en mama en leert ook stilaan dat die mensen, net als zij, (onafhankelijk) denkende wezens zijn. Door te tonen welk gevoel je krijgt als zij je pijn doet, help je het kind ook in dit proces ("ik heb geen pijn als ik knijp, maar mama wel").

Natuurlijk zijn er altijd kinderen die er een spelletje van maken (vaak omdat ze grimassen kennen van andere spelletjes). Het is dan zeker niet onverstandig om een duidelijk nee te zeggen en het kind even van je af te houden.

De pedagogische tik, ken ik niet. Ik zie niet echt wat er zo pedagogisch is aan een tik. Je leert het kind dat als je het niet eens bent, dat je dan een tik mag geven. Dit terwijl wij toch taal hebben om geschillen op te lossen?

Helemaal mee eens!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:58

Llover schreef:
Wat zal jij een lief kindje krijgen Knipoog je begrijpt het verschil tussen slaan en een corrigerend tikje op de vingers niet blijkbaar. Jou kind zal je ook nog wel gaan uitproberen en dan zal je aan dit topic terug denken Knipoog

Dus jij praat met je kindje van 13 maanden die nog niet kan praten en wel kan voelen en heus niet zo dom is dat ze dat niet zal begrijpen, een NEE begrijpen ze echt wel.

Mijn nekhaartjes agan altijd een beetje overeind staan van dit soort reacties, insinueren dat wij dus onze kinderen mishandelen ofzo. Jij wordt straks zo'n moeder die urenlange discussies gaat houden bij de mac donalds, van als je nu niet llief bent dan blaadieblaadieblaaa en je er dan vervolgens niet aan gaan houden want je kindje moet je tenslotte wel een lieve mama blijven vinden.

Prima dat jouw nekharen overeind gaan staan van mijn reactie, een volwassen persoon die een kind moet slaan ,of dat nou een corrigerende tik is of een enorme lel dat doet er niet toe, vind ik diep triest.

Ik ga helemaal geen urenlange discussie's houden, nee is nee namelijk, maar volgens jou kan je dat enkel duidelijk maken door een kind te slaan, zielig hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:01

eva2 schreef:
Arme kinderen die moeten opgroeien bij ouders die nog steeds de tik als opvoedmiddel hanteren!

Heel triest!!!

idd....hopend dat ze wel meer kunnen dan alleen maar zeggen..niet doehoen op sappig toontje...en kind spookt nog alles uit wat die wil.
Vaak (lees dus niet altijd) zijn de mensen die een tik durven geven op de vingers, ook later de mensen die daad bij woord voegen en consequent durven zijn...en dat mis ik nogal enorm

Dat is namelijk de trend van de laatste jaren..pas op anders...maar er komt nooit een anders....

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:03

Runningkawa daar heb je inderdaad een punt! Pas maar op want anders en die anders komt er nooit.

Ik ben echt geen zoetsappig watje die mijn kind verwend ik heb het enkel niet op tikken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:06

Urielle Lachen een tip, voed je kinderen zo op als je je paarden opvoed............

Ik voed mijn dochter op zoals ik al mijn beessies opgevoed heb, en ik heb altijd eerlijke, vrolijke, zelfverzekerde dieren afgeleverd... hier en daar een aai, en af en toe een skup......

Mijn dochter is ook een lieve meid, luisterd goed, is open eerlijk en oprecht.... heel vrij in haar gedrag... maar met grenzen

en die aai over de bol en die skup onder de kont ........ heeft haar daar gebracht.

De band tussen mij en mijn dochter is heel sterk, vooral omdat wij altijd alleen geweest zijn, ze slaapt bij me in bed.... en ik kan zeggen dat wij echt heel veel van elkaar houden......... maar gaat ze over de grens (die bij mij best ver ligt hoor) dan krijgt ze hem van mij..........

Grenzen zijn duidelijk..........

En bij mij ligt een grens dat ze mij niet knijpt, je pikt het toch ook niet van een paard dat hij je bijt......... je pikt het toch ook niet van een toevallige voorbijganger dat die je aan je haren trekt???

waarom zou je dat dan in hemelsnaam van een 13 maanden oud kind wel pikken Lachen Lachen ????

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:17

Tja, mijn meiden zijn pas 4 en 2, maar gelukkig zijn ze heel vrolijk, open, gezellig en gedragen zich meestal gewoon normaal. En daar heb ik ze niet voor moeten slaan gelukkig!

Een kind van 13 maanden een tik geven .............dat is imo toch echt uit het jaar kruik!

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:19

Charaz schreef:
Llover schreef:
Wat zal jij een lief kindje krijgen Knipoog je begrijpt het verschil tussen slaan en een corrigerend tikje op de vingers niet blijkbaar. Jou kind zal je ook nog wel gaan uitproberen en dan zal je aan dit topic terug denken Knipoog

Dus jij praat met je kindje van 13 maanden die nog niet kan praten en wel kan voelen en heus niet zo dom is dat ze dat niet zal begrijpen, een NEE begrijpen ze echt wel.

Mijn nekhaartjes agan altijd een beetje overeind staan van dit soort reacties, insinueren dat wij dus onze kinderen mishandelen ofzo. Jij wordt straks zo'n moeder die urenlange discussies gaat houden bij de mac donalds, van als je nu niet llief bent dan blaadieblaadieblaaa en je er dan vervolgens niet aan gaan houden want je kindje moet je tenslotte wel een lieve mama blijven vinden.

Prima dat jouw nekharen overeind gaan staan van mijn reactie, een volwassen persoon die een kind moet slaan ,of dat nou een corrigerende tik is of een enorme lel dat doet er niet toe, vind ik diep triest.

Ik ga helemaal geen urenlange discussie's houden, nee is nee namelijk, maar volgens jou kan je dat enkel duidelijk maken door een kind te slaan, zielig hoor.

Blijkbaar denk jij dat ik sla? ik sla niet, ik geef wel eens een corrigerend tikje op zijn handje en daar gaat hij echt niet dood van, en bovendien is dat als ik hem al 3 keer heb gewaarschuwd, en wie is er hier nou triest als je iemand meteen zielig noemt terwijl je niet eens weet hoe of wat. En ik moet mij wel verontschuldigen ( zo ben ik dan ook wel weer) dat ik inderdaad niet had moeten zeggen: jij wordt vast zo'n moeder die....enz.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:20

Toen ik een jaar of 20 was had ik een buurvrouw met een zoontje van 4.......... zij vraagt aan hem of hij zijn kamertje op wil ruimen........... hij staat met zijn handjes in zijn zij en zegt... "neuh" en toen dacht ik bij mezelf........ dat nooit, nooit dat mijn kind mij zo behandeld

en dat gebeurd dus ook niet..........

zal je toch GVD gebeuren dat zo een dreumes jou op zo een manier onder het vloerkleed veegt

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:22

KiWiKo schreef:
Urielle Lachen een tip, voed je kinderen zo op als je je paarden opvoed............

Ik voed mijn dochter op zoals ik al mijn beessies opgevoed heb, en ik heb altijd eerlijke, vrolijke, zelfverzekerde dieren afgeleverd... hier en daar een aai, en af en toe een skup......

Mijn dochter is ook een lieve meid, luisterd goed, is open eerlijk en oprecht.... heel vrij in haar gedrag... maar met grenzen

en die aai over de bol en die skup onder de kont ........ heeft haar daar gebracht.

De band tussen mij en mijn dochter is heel sterk, vooral omdat wij altijd alleen geweest zijn, ze slaapt bij me in bed.... en ik kan zeggen dat wij echt heel veel van elkaar houden......... maar gaat ze over de grens (die bij mij best ver ligt hoor) dan krijgt ze hem van mij..........

En bij mij ligt een grens dat ze mij niet knijpt, je pikt het toch ook niet van een paard dat hij je bijt......... je pikt het toch ook niet van een toevallige voorbijganger dat die je aan je haren trekt???

waarom zou je dat dan in hemelsnaam van een 13 maanden oud kind wel pikken Lachen Lachen ????

Ik ben het 100 % met jou eens, blijkbaar Eva en Charaz niet. Maarja die hebben ongetwijfeld veeelll lievere kinders dan wij of coursse Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:24

Wat een onzin! Je kunt ook consequent zijn zonder te slaan!
Ik sla mijn kinderen niet, maar die weten zich prima te gedragen. Nee is nee, en gelukkig ben ik niet zo beperkt dat ik daar losse handjes voor nodig heb.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:25

Llover schreef:
KiWiKo schreef:

Ik ben het 100 % met jou eens, blijkbaar Eva en Charaz niet. Maarja die hebben ongetwijfeld veeelll lievere kinders dan wij of coursse Knipoog

ja, misschien wel.
toch wat minder slaan dan maar? Haha!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:26

KiWiKo schreef:
Toen ik een jaar of 20 was had ik een buurvrouw met een zoontje van 4.......... zij vraagt aan hem of hij zijn kamertje op wil ruimen........... hij staat met zijn handjes in zijn zij en zegt... "neuh" en toen dacht ik bij mezelf........ dat nooit, nooit dat mijn kind mij zo behandeld

en dat gebeurd dus ook niet..........

zal je toch GVD gebeuren dat zo een dreumes jou op zo een manier onder het vloerkleed veegt

Dat lijkt me ook walgelijk!