Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Qaos schreef:Hoi ik heb een vraag waarom eten of drinken veganisten geen kaas of melk? Eieren kan ik begrijpen (ongeboren leven) maar voor melk of kaas wordt het dier niet geslacht dus vandaar mijn vraag.
Groetjes
Solvej schreef:Ik ben vegetariër en gebruik leer (en andere dierlijke producten). Dat is ook het verschil tussen een veganist en een vegetariër. Een vegetariër eet enkel geen vlees. Maar maakt wel gebruik van andere dierlijke producten zoals, melk, eieren, leer ed. en eet ook gewoon snoep (in veel gelatine snoepjes zit vermalen bot).
Een veganist eet en gebruikt geen dierlijke producten.
BrankaZ schreef:Dit onderwerp zet dus bij mij de stekels overeind omdat ik het gevoel krijg mij te moeten verantwoorden over een keuze die ik heb gemaakt. En dat terwijl mensen die m.i. nooit hebben na hoeven denken over het feit dat ze wel vlees eten en hoe dat stuk vlees op hun bord terecht is gekomen, dat niet hoeven te doen.
Ergste vind ik nog mensen die proberen te overtuigen dat vlees gezond is en moet. Dan heb ik iets van: ik probeer jou niet te overtuigen dat je geen vlees moet eten, dus doe het andersom dus ook niet.
Leonie schreef:Solvej schreef:Ik ben vegetariër en gebruik leer (en andere dierlijke producten). Dat is ook het verschil tussen een veganist en een vegetariër. Een vegetariër eet enkel geen vlees. Maar maakt wel gebruik van andere dierlijke producten zoals, melk, eieren, leer ed. en eet ook gewoon snoep (in veel gelatine snoepjes zit vermalen bot).
Een veganist eet en gebruikt geen dierlijke producten.
Sorry dat ik het zeg, maar hier zit je fout. Vegetariërs eten niets dat afkomstig is van een dood dier. Dus ook geen producten met gelatine, schellak etc. Sommige vegetariërs eten nog wel kazen die niet vegetarisch gestremd zijn, uit eigen keuze of omdat ze het niet weten. Maar velen eten wel vegetarisch gestremde kaas.
Nada schreef:Leer is eigenlijk bijna net zo iets als gelatine. Daar kan je ook bijna niet omheen.
Ik probeer er wel op te letten. Maar als ik ergens een snoepje krijg ga ik echt niet vragen wat er in zit.
)
Berdien schreef:Oh ja, daar denk ik nou pas aan.
Hier in Ierland is het het veganisten/vegetariër Walhalla![]()
Op elke verpakking staat of het wel of niet geschikt is voor vegetariërs/veganisten. Dus niet meer ingrediëntenlijsten doorpluizen, maar gewoon een snelle blik naar het groene logo. Ideaal! Lange leve de Ierse supermarkten

Berdien schreef:Oh ja, daar denk ik nou pas aan.
Op elke verpakking staat of het wel of niet geschikt is voor vegetariërs/veganisten. Dus niet meer ingrediëntenlijsten doorpluizen, maar gewoon een snelle blik naar het groene logo. Ideaal! Lange leve de Ierse supermarkten
Ik eet bijv. zo nu en dan wel een softijsje!
En vegetarisch vlees is ook weer gemaakt van melkproducten enzo, dus ja..
Solvej schreef:Berdien schreef:Oh ja, daar denk ik nou pas aan.
Dat staat hier in de supermarkten ook op veel producten, zo'n groen vinkje met in lettertjes erbij vegetarisch. Heel handig ja!!