Vegetariërs en leer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik jij als vegetariër leren producten?

ja
75 (90%)
nee
8 (9%)

Totaal aantal stemmen: 83

Idioteque

Re: Vegetariërs en leer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:11

Ik gebruik leer en ik vind het hypocriet van mezelf. Dieren worden dan misschien niet voor het leer gefokt, maar het is wel een restproduct van iets waar ik principieel niet achter sta. Maar het is echt moeilijk om niks van leer te kopen... Ik heb nu wel alleen maar leren laarzen en hoofdstel, leren tassen en jassen zal ik bijvoorbeeld nooit kopen..

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:01

Liever niet, maar met schoenen kan ik vaak niet anders.
Oke, meeste schoenen van mij zijn geen leer, maar enkele wel.

Ik krijg vaak erg snel zweetvoeten in plastic achtige schoenen...
Vandaar dat ik ook wat leren schoenen heb.
( Denk aan sportschoenen bijvoorbeeld ), laarjes enz zijn niet van leer.

Riemen die ik heb bijv. zijn gewoon van stof.
Als ik gewoon keus heb, dan kies ik niet voor leer, zo simpel is dat !

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:00

Ik ben vegetariër en gebruik leer (en andere dierlijke producten). Dat is ook het verschil tussen een veganist en een vegetariër. Een vegetariër eet enkel geen vlees. Maar maakt wel gebruik van andere dierlijke producten zoals, melk, eieren, leer ed. en eet ook gewoon snoep (in veel gelatine snoepjes zit vermalen bot).

Een veganist eet en gebruikt geen dierlijke producten.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:28

Net als de meeste vegetariërs gebruik ik ook leer.
Dat zou ik liever niet doen. Maar soms kan je er gewoon niet omheen.
Ik heb bv. leren schoenen. Gewoon omdat mn schoenen anders niet lekker zitten.
En bijna alle mooie schoenen van leer zijn. En bij mn paarden kan ik al helemaal niet om leer heen.
Maar liever doe ik het dus niet. Zal dan ook nooit een leren jas nemen oid.

Leer is eigenlijk bijna net zo iets als gelatine. Daar kan je ook bijna niet omheen.
Ik probeer er wel op te letten. Maar als ik ergens een snoepje krijg ga ik echt niet vragen wat er in zit.
Dus daarom doe ik gewoon net alsof ik het niet weet. Anders zou ik niks meer kunnen eten.

Verder ben ik best wel streng vegetarisch. Ik wil bv. ook niet iets eten uit een pan waar ook vlees in gebakken is.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:56

Als dieren speciaal voor leer zouden worden gefokt en geslacht zou ik het niet gebruiken om dezelfde reden dat ik geen vlees eet. Nu gebruik ik echter wel leer als vegetarier zijnde...

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:05

Hoi ik heb een vraag waarom eten of drinken veganisten geen kaas of melk? Eieren kan ik begrijpen (ongeboren leven) maar voor melk of kaas wordt het dier niet geslacht dus vandaar mijn vraag.
Groetjes

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:06

Ik eet geen vlees en vis (kip valt bij mij onder de noemer vlees), dus krijg ik van de buitenwereld een labeltje dat ik vegetariër ben. En daaraan worden verwachtingen gekoppeld. Persoonlijk erger ik mij daaraan kapot. Zeker omdat mensen dan ook gaan vragen waarom ik geen vlees en vis eet en dat ik dan weet ik veel wat ook niet hoor te doen. Leren spullen gebruiken is daar 1 ding van.
Dit onderwerp zet dus bij mij de stekels overeind omdat ik het gevoel krijg mij te moeten verantwoorden over een keuze die ik heb gemaakt. En dat terwijl mensen die m.i. nooit hebben na hoeven denken over het feit dat ze wel vlees eten en hoe dat stuk vlees op hun bord terecht is gekomen, dat niet hoeven te doen.
Ergste vind ik nog mensen die proberen te overtuigen dat vlees gezond is en moet. Dan heb ik iets van: ik probeer jou niet te overtuigen dat je geen vlees moet eten, dus doe het andersom dus ook niet.

Ik eet dus geen vlees en vis, ik gebruik dus wel leren spullen als dat zo uitkomt.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:13

Qaos schreef:
Hoi ik heb een vraag waarom eten of drinken veganisten geen kaas of melk? Eieren kan ik begrijpen (ongeboren leven) maar voor melk of kaas wordt het dier niet geslacht dus vandaar mijn vraag.
Groetjes

Melk is voor het kalfje. Kalfjes worden na geboorte bij de koe weggehaald zodat die gemolken kan worden voor de menselijke consumptie. Kaas is weer van melk gemaakt.
Veganisten vinden dat dat niet kan en willen daarom geen zuivelproducten eten of drinken.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:50

Solvej schreef:
Ik ben vegetariër en gebruik leer (en andere dierlijke producten). Dat is ook het verschil tussen een veganist en een vegetariër. Een vegetariër eet enkel geen vlees. Maar maakt wel gebruik van andere dierlijke producten zoals, melk, eieren, leer ed. en eet ook gewoon snoep (in veel gelatine snoepjes zit vermalen bot).

Sorry dat ik het zeg, maar hier zit je fout. Vegetariërs eten niets dat afkomstig is van een dood dier. Dus ook geen producten met gelatine, schellak etc. Sommige vegetariërs eten nog wel kazen die niet vegetarisch gestremd zijn, uit eigen keuze of omdat ze het niet weten. Maar velen eten wel vegetarisch gestremde kaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:34

Ik ben al 8 jaar vegetariër. Ik gebruik leren producten, hetzij met mate.

Schoenen koop ik wel van leer. In verband met mijn redelijk slechte enkels heb ik altijd een degelijk paar leren schoenen. Waar ik dan vervolgens ook minstens 3 jaar mee doe. Dat moet kunnen, mijns inziens.

Mijn paardje heeft een leren hoofdstel en leren zadel. Hier kies ik gewoon voor kwaliteit. Ook hierbij geldt, dit zijn gebruiksvoorwerpen die, als het goed is, jaren meegaan. Daarnaast deel ik mijn paard met mijn moeder en zusje. Zij eten wel gewoon vlees, gebruiken gewoon leer, etc. Ik zou eens aan moeten komen met m'n "ja maar ik wil geen leren zadel". Dan weet ik wel wat m'n moeder zegt: "Dan koop je er zelf maar één extra voor jezelf".

Leren tassen, riemen, jassen, armbanden en dergelijke begin ik dus niet aan. Dat zijn producten die je ook PRIMA kunt vinden in alternatieve materialen (en vaak kwalitatief weinig minder goed).

Qaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:15

Ok BrankaZ dank je wel.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:57

Ik eet geen vlees, maar ik koop wel leer tuig. Het is wel zo dat ik geen leren jas ofzo zou dragen.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 05:57

BrankaZ schreef:
Dit onderwerp zet dus bij mij de stekels overeind omdat ik het gevoel krijg mij te moeten verantwoorden over een keuze die ik heb gemaakt. En dat terwijl mensen die m.i. nooit hebben na hoeven denken over het feit dat ze wel vlees eten en hoe dat stuk vlees op hun bord terecht is gekomen, dat niet hoeven te doen.
Ergste vind ik nog mensen die proberen te overtuigen dat vlees gezond is en moet. Dan heb ik iets van: ik probeer jou niet te overtuigen dat je geen vlees moet eten, dus doe het andersom dus ook niet.

Het gaat er niet om dat iemand zichzelf moet verantwoorden, ik vraag de mening van mensen die 'vegetarisch' zijn. Zelf heb ik er moeite mee om leer te gebruiken, ik gebruik het wel, het heeft een erg lange levensduur en is daarnaast goed voor het milieu (als je met leer omgaat zoals het hoort).
Het overtuigen dat vlees gezond is enzo, herken ik. Ik weet heel goed dat ik het kan opvangen met andere producten, dus ik ga daarover nog geen eens meer in discussie met iemand. Ik ga ook niet in discussie met iemand die wel vlees eet. Ik leg ze alleen maar 10000000x uit waarom ik geen vlees eet Haha!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 08:22

Leonie schreef:
Solvej schreef:

Sorry dat ik het zeg, maar hier zit je fout. Vegetariërs eten niets dat afkomstig is van een dood dier. Dus ook geen producten met gelatine, schellak etc. Sommige vegetariërs eten nog wel kazen die niet vegetarisch gestremd zijn, uit eigen keuze of omdat ze het niet weten. Maar velen eten wel vegetarisch gestremde kaas.

Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetari%C3%ABr

Een vegetariër eet geen vis, geen vlees en geen gevogelte. Strikt genomen eten vegetariërs ook geen dierlijk stremsel (verwerkt in de meeste soorten kaas) en geen gelatine, sommige vegetariërs zullen echter om praktische redenen toch nog gelatine en dierlijk stremsel eten.

Ook is er een groep mensen die helemaal geen van dieren afkomstige voedingsmiddelen eet, zoals eieren en zuivel. Dit noemt men strikt-vegetarisme of veganisme. Veganisten beperken zich vaak niet tot etenswaren en gebruiken bijvoorbeeld ook geen wol of leer.

Knipoog

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:34

Ik heb geen leren tas, geen leren schoenen, geen leren riem.. ik probeer het gebruik ervan zoveel mogelijk te vermijden. Mijn paard heeft een leren (nubuck) zadel en leren hoofdstellen. Ik heb zelfs een tuig van leer.
Ik heb wel biothane hoofdstellen gehad, maar de constructie ervan werkte niet zo (bitloos).
Als ik een wel werkend biothane bitlooshoofdstel vind, ga ik daar zeker op over Ja

Melk drink ik met mate, en dan alleen nog de biologische melk. Eieren net zo, kaas ook veelal met vegetarisch stremsel.

als ik geen keuze heb (zadel oid) dan zal ik leer gebruiken, anders niet Lachen

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 11:39

Hier een soortgelijk topic: viewtopic.php?f=118&t=736708&hilit=leer
Ik ben veganist en gebruik dus niets dierlijks. Niet in mijn voeding, kleding, verzorgingsprodukten of huishoudelijke produkten. Een uitzondering zijn het zadel en hoofdstel van mijn paard, die zijn van leer. Ik had ze al voordat ik veganist was (dat ben ik nu tien jaar) en gebruik ze liever dan dat ik ze wegdoe. Als ze aan vervanging toe zijn zou ik kunstof spul kopen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:32

Nada schreef:
Leer is eigenlijk bijna net zo iets als gelatine. Daar kan je ook bijna niet omheen.
Ik probeer er wel op te letten. Maar als ik ergens een snoepje krijg ga ik echt niet vragen wat er in zit.

Ik eet het gewoon niet tenzij ik het dus herken als vega (smurfensnoepjes zijn vega trouwens Ja)

Het grote verschil voor mij is dat leer een duurzaam consumptiegoed, het is niet hap-slik-weg. Ik gebruik leer alleen als er geen goed en betaalbaar alternatief is. Ik zal nooit een leren bank of jas kopen, maar als ik een leren jas van iemand krijg omdat iemand die zelf niet meer draagt zal ik hem niet in de kast laten hangen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:42

Oh ja, daar denk ik nou pas aan.
Hier in Ierland is het het veganisten/vegetariër Walhalla *LOL*
Op elke verpakking staat of het wel of niet geschikt is voor vegetariërs/veganisten. Dus niet meer ingrediëntenlijsten doorpluizen, maar gewoon een snelle blik naar het groene logo. Ideaal! Lange leve de Ierse supermarkten *LOL*

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 17:17

Berdien schreef:
Op elke verpakking staat of het wel of niet geschikt is voor vegetariërs/veganisten. Dus niet meer ingrediëntenlijsten doorpluizen, maar gewoon een snelle blik naar het groene logo. Ideaal! Lange leve de Ierse supermarkten *LOL*

moeten we daar maar gaan wonen! helemaal super! Haha!
hier ben ik nog wel eens bezig met het doorzoeken Tong uitsteken

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:25

Berdien schreef:

Dat staat hier in de supermarkten ook op veel producten, zo'n groen vinkje met in lettertjes erbij vegetarisch. Heel handig ja!!

tiennuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:36

ik ben zelf ook vegetarisch en eet dus geen vlees/vis/kip. Ik heb wel leren schoenen en een leren zadel en hoofdstel. verder gebruik ik weinig leer (geen leren riemen/tassen enz)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 18:38

Ik eet geen vlees, en verder gebruik ik gewoon zo min mogelijk producten die van dieren afkomstig zijn. Ik gebruik bijvoorbeeld veel soja producten. Leren schoenen draag ik zowieso nooit eigenlijk. Mijn paard heeft wel tuig van leer. Ik heb btw wel gezocht naar kunstof tuig, maar die zadels pasten niet goed op de rug van mijn pony.
Maar ik ben niet zo dat ik helemaal niets eet wat van dieren afkomstig is, want dat is vrijwel onmogelijk.. Nagelbijten / Gniffelen Ik eet bijv. zo nu en dan wel een softijsje! Vork En vegetarisch vlees is ook weer gemaakt van melkproducten enzo, dus ja.. Clown

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 18:56

Solvej schreef:
Berdien schreef:

Dat staat hier in de supermarkten ook op veel producten, zo'n groen vinkje met in lettertjes erbij vegetarisch. Heel handig ja!!

moet ik er toch eens op letten want ik heb het echt nog bijna nooit gezien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 19:41

Als we dan toch uitstapjes maken naar de supermarkten: ik kom er net achter dat ik een tapenade heb meegenomen waar heel erg per ongeluk ansjovis in zit. 2% en hij staat hier nu al.. Helluuup!

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-07 20:04

weggeven???