Schulden en het incassotraject

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Schulden en het incassotraject

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:05

sandra1986 schreef:
nou vraag ik me af he....
ztel je hebt een simpel eenmanszaakje opgericht. geld geleend bij de bank. na een paar jaar ga je met grote schulden failiet.
ze nemen een hoop mee, ellende ellende.
nemen ze dan ook je paard mee? mogen ze dat ook?

want ik wil best een berdijfje starten met me vriend over een paar jaar, maar niet las ze me paard af kunne pakken dan...

Moderatoropmerking:
Schulden bij bedrijven zijn heel anders en vaak veel groter dan schulden van particulieren. Daarnaast gelden er allerlei totaal andere regels voor bedrijfsschulden dus ik denk dat dit best in een nieuw topic kan.

(als het bedrijf echt failliet is en er duidelijk is wat de restschuld is dan komen mensen die een eigen bedrijf hadden wel in aanmerking voor de reguliere schuldhulpverlening)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 13:01

sandra1986 schreef:
nou vraag ik me af he....
ztel je hebt een simpel eenmanszaakje opgericht. geld geleend bij de bank. na een paar jaar ga je met grote schulden failiet.
ze nemen een hoop mee, ellende ellende.
nemen ze dan ook je paard mee? mogen ze dat ook?

want ik wil best een berdijfje starten met me vriend over een paar jaar, maar niet las ze me paard af kunne pakken dan...

In jouw geval zou ik naar de KvK gaan om over de vele rechtsvormen ingelicht te worden. met een eenmanszaak is het vermogen niet gescheiden van de zaak, dus ook je paard niet. Ga je failliet dan heb je kans dat je paard verkocht wordt, tenzij hij niet veel oplevert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 18:09

Maar voor een BV heb je een startkapitaal van 18.000 euro nodig en dat is vaak voor iemand alleen niet haalbaar.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:34

faye schreef:
Maar voor een BV heb je een startkapitaal van 18.000 euro nodig en dat is vaak voor iemand alleen niet haalbaar.

Met dien verstande dat dat bedrag er maar één tot vijf werkdagen op de rekening hoeft te staan. Leen je het dan kan je het zo weer terugboeken.
Toch maar even langs de KvK?

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:34

is het trouwens ook mogelijk om zelf een in gebreke stelling aan te vragen ? (oja sorry komt er ook 1 binnenvallen )

wil niet te veel vertellen maar heb in mijn relatie te vaak een fout gemaakt wat betreft geld
(voor degenen die mij echt kunnen helpen wil ik het via pb eventueel wel uitleggen )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 21:47

Een ingebreke stelling is niets meer en minder als dat je aangeeft dat een debiteur niet kan betalen en dat je dus wettelijke rente kunt heffen.

Als je na een aantal aanmaningen je geld nog niet binnen hebt dan kun je zelf een ingebrekestelling versturen ja.

Is dit antwoord op je vraag? Stuur anders nog maar een PB.

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:04

Ter aanvulling; een ingebrekestelling is een in feite een schriftelijke aanmaning waarbij je een termijn stelt waarbinnen je een schuldenaar de kans geeft zijn vordering te betaling Doet hij dit niet dan "blijft hij in gebreke" en kan er een incassotraject gestart worden. BHet is slim dit via aangetekende post te verzenden, zodat de schuldenaar later niet kan beweren deze nooit te hebben ontvangen.
Eeen privé persoon kan ook een deurwaarder inschakelen, maar het is raadzaam eerst zelf zo'n ingebrekestelling te verzenden.

Je mag mij ook PB-en voor info trouwens hoor.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 15:11

ericalucasz, na een ingebrekestelling kan de wettelijke rente geheven worden. Je kunt een incassotraject al veel eerder opstarten.

Aciree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:24

Ah ja, ik haal even het incassotraject en het gerechtelijk traject dooreen, ik heb nl veelal te maken met zaken die al voor de rechter geweest zijn.
Excuus

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:26

ff vraagje
klopt het dat als je bij het BKR geregistreerd staat, je die registratie voor 5 jaar lang houd? kan je dan 5 jaar lang geen huis kopen of een lening aan vragen?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:49

Als je een negatieve BKR registratie hebt wel. Dat krijg je als je dus een lening of schuld niet hebt afbetaald.
Er zijn verschillende graderingen in een BKR notering.
Als je een telefoonabbonnement hebt dan sta je al genoteerd voor 500 euro. Maar niet negatief.
Als je die telefoon daarna niet betaald en helemaal laat escaleren dan wordt er na een tijd een negatieve notering gemaakt.
Pas als je die hebt afbetaald gaan de 5 jaar in. Na 5 jaar verdwijnt deze notering.

Een lening aanvragen lukt je dan niet dat klopt. En dus ook geen telefoonabbonnement.
Maar een hypotheek is meestal wel mogelijk. Afhankelijk van de bedragen waar het om gaat.
Zelfs als je het bedrag nog niet hebt afbetaald kan je soms een hypotheek krijgen.
Omdat de hypotheekverstrekker echter een groter risico met jou neemt betaal je een hogere rente dan normaal. Zo'n 6 a 7 %.
De meeste doorsnee banken geven echter geen "BKR hypotheken". Dan kom je echt bij andere instanties terecht.
Die instanties lenen soms ook geld aan mensen met een negatieve BKR registratie.

Kijk eens op http://www.bkrhypotheek.nl

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:41

LimaGentle schreef:
ff vraagje
klopt het dat als je bij het BKR geregistreerd staat, je die registratie voor 5 jaar lang houd? kan je dan 5 jaar lang geen huis kopen of een lening aan vragen?

Dat klopt. En die 5 jaar gaat pas in als je de laatste cent betaald hebt.
Dus zit je in een schuldsanering van 3 jaar ben je in totaal 8 jaar de l*l.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 20:11

Hangt er natuurlijk wel vanaf wat voor registratie je hebt bij de BKR. Meeste Nederlanders hebben gewoon een positieve BKR registratie. Pas als je een achterstandscode hebt wordt het lastiger.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:46

Ik heb vorige week een hypotheekadviseur gesproken en hij vertelde het volgende.
Je hebt 5 graderingen in de achterstandscoderingen bij het BKR.
Te weten: A1, A2, A3, A4 en A5.
Bij A5 zit je in de schuldsanering over het algemeen.

Indien jij een achterstandscodering hebt in de gradatie A1, A2 of (soms) A3 dan betekent dit niet altijd dat je geen hypotheek kunt krijgen.
In dit geval zijn ook reguliere banken soms bereid een normale hypotheek te verstrekken. Dit is afhankelijk van je inkomen, het bedrag dat je wilt lenen en de oorzaak en hoogte van de achterstandsnotering.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 01:58

Pff wij hebben een keer wat gehad. Mijn vriend het een kameraad van een kameraad bij hem in huis genomen, en in laten schrijven. Aangezien die jongen geen woning kon vinden. Naja, 1e abo die hij had lopen van zijn telefoon was al een brief voor gekomen van het incassobureau, maar meneer niet betalen. Na omstanding heden heeft mijn vriend hem er gelukkig weer uitgeschopt. Maar bleven we de brieven krijgen. Dus hij bleek niet uitgeschreven te staan, en mijn vriend kon dat ook niet doen. En later kregen we ook van zijn nieuwe abo een brief van het incasso binnen. in totaal liepen ze samen boven de €2000,-. En toen kwam de brief, dat er een deurwaarder kwam. Dus wij er meteen achter aan gebeld, en het verhaal verteld dat hij hier niet meer woont. En hun zouden het verder regelen en zijn adres achter halen. Gelukkig is dat geregeld, en hebben wij verder geen problemen meer gekregen en hoefden we gelukkig niet meer op te draaien voor zijn rekeningen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:38

Even een belangrijke vraag, kan de SMD nog ontruiming voorkomen drie weken voor de datum, ik lees het een maar hoor het ander, wie weet dit precies? Hangt dit af van alleen je huur of van de totale schuld want dit is ook niet echt duidelijk.

Ben je verder bij een WSPN automatisch je huisdieren kwijt, hier horen we ook allerlei verschillende dingen over.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:20

aangezien je een particulier bent mogen ze jou in de wintermaanden niet eens afsluiten wettenlijk gezien. (nutsbedrijven)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:10

lars schreef:
aangezien je een particulier bent mogen ze jou in de wintermaanden niet eens afsluiten wettenlijk gezien. (nutsbedrijven)

Het waterleidingbedrijf mag dit wel! Stroom en gas kan ik me wel iets bij voorstellen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:19

sorry maar dat was de vraag niet

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:33

Sjorsie, dat hangt geheel af van de woningbouwvereniging, bereidwilligheid van de deurwaarder, handigheid van de schuldhulpverlener. Over het algemeen is er 3 weken voor datum ontruiming nog wel iets te regelen.
Hangt er ook weer vanaf hoe het contact tot dan toe verlopen is. Of er betalingsregelingen zijn nagekomen, in contact is gebleven, noem maar op. Ook of de SMD een convenant heeft gesloten met de woningbouw of niet.

In de WSNP, hangt er helemaal vanaf hoeveel en wat voor huisdieren. Als je een hond of kat hebt en je de verzorging gewoon kunt betalen uit je vrij te laten bedrag is er niet zoveel aan de hand.

Paarden vertegenwoordigen ook een bepaald vermogen dus die zul je moeten verkopen. Als je bijvoorbeeld 20 katten hebt dan zal er ook wel gekeken worden of je die kunt houden of niet.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 09:57

Ik werk zelf bij een woningbouwvereniging en als je een huurachterstand hebt, kan het zomaar jaren duren voor je uitgezet wordt. Bij ons hanteren ze meestal een achterstand van 9 maanden. Als je een achterstand hebt van 2 of 3 maanden, dan komt er iemand van de woningbouwvereniging langs met een mobiel pinapparaat. Als je dan in ieder geval 1 maand huur kan betalen, dan kun je zomaar weer een paar maanden vooruit. Zo kan het wel een aantal jaar doorgaan.

Kosten van ontruiming en herstellen van de woning na ontruiming (de voordeur wordt toch geforceerd), worden inderdaad verhaald op degene die uitgezet wordt, maar in de praktijk zijn die mensen vaak niet meer te achterhalen. Tenzij het bij een incassobureau of deurwaarde uitgezet wordt natuurlijk, zij kunnen in gemeentelijke bestanden kijken, als ik me niet vergis.

Het is natuurlijk geen aanrader om je huur niet te betalen, maar dan weet je in ieder geval dat er nog wel heel wat aan vooraf gaat voor je uitgezet wordt.

Mijn ervaring is, en dan heb ik het niet meteen over persoonlijke schulden, dat als je meteen bij een eerste of tweede herinnering van een bedrijf of instantie even persoonlijk contact opneemt, dat heel erg veel bedrijven zeer coulant zijn. Ze zijn vaak te porren voor een regeling. Zij hebben natuurlijk ook graag hun geld met zo min mogelijk moeite!

De meeste kleine bedrijven (eenmanszaken e.d.) zijn niet eens bij een incassobureau aangesloten. Het kost bedrijven een bedrag per jaar om aangesloten te zijn en het betekent niet dat elke schuld die zij van klanten doorgeven aan een incassobureau, dat ze dat geld ook uiteindelijk krijgen. Zoals in de startpost al vermeld wordt, incassobureau kan iedereen beginnen en eigenlijk kan een deurwaarde je pas echt wat maken.

Als ik fouten in mijn post heb staan, meld het dan even Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 10:16

Het hangt erg van de gemeente en de woningbouwvereniging af of je snel wordt uitgezet of niet. De een is daar een stuk strenger in dan de ander.

Huurschulden zijn eigenlijk de meest bedreigende schulden. Vaste lasten (huur, energie, ziektekostenverzekering) moet je eigenlijk altijd proberen te betalen.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:57

nog even wat foutjes die ik ontdekte in dit onderwerp;
er vanuit gaande dat een gerechtsdeurwaarder een aanmaning stuurt:

maximaal 15% kosten over hoofdsom
dit is niet juist, de kosten zijn gestaffeld en bepaald door rechters in nederland en zijn conform rapport voorwerk. Het kan én mag dus wel degelijk meer dan 15% zijn. Meer info hierover op
www.kbvg.nl of www.rechtspraak.nl

bankbeslag wanneer een deurwaarder beslag legt op je bankrekening valt enkel het bedrag wat ten tijde van de beslaglegging op je rekening stond onder het beslag ( dus niet wat er 10 minuten later op staat, of 2 dagen later, echt alleen het bedrag ten tijde van het beslag), dit dient (tot uiteraard de hoogte van de vordering en niet meer) door je bank te worden afgedragen aan de deurwaarder. Na de beslaglegging heeft de bank 4 weken de tijd om de zgn. derdenverklaring af te geven, in gewoon nederlands betekend dit dat ze een brief aan de deurwaarder sturen waarin staat welk bedrag onder het beslag valt. Door de deurwaarder wordt deze verklaring weer bevestigd en de gelden worden overgemaakt door de bank aan de deurwaarder, daarna kun je weer beschikken over je bankrekening. Als er bankbeslag wordt gelegd brengt jouw bank ook (admini)kosten aan jou in rekening, dit voor de afhandeling van een beslag.

Als dus je salaris net is gestort en er wordt beslag gelegd is dit pech, je salaris valt dan volledig onder het beslag. Dat je dan niet kan eten en drinken die maand doet er weinig toe, er hoeft bij een bankbeslag géén rekening te worden gehouden met een beslag vrije voet. (door de wet bepaald minimum waar je maandelijks recht op hebt, dit geldt enkel bij een loonbeslag)

dagvaarding mocht je gedagvaard worden en je bent het niet eens met de vordering, om wat voor reden dan ook, altijd verweer voeren. Dit hoeft niet in persoon, je kan je verweer ook TIJDIG in 2 voud aan de griffie van de betreffende rechtbank sturen. Overigens geldt vorenstaande alleen voor vordering bij de kantonrechter, maximale vordering € 5000. De vorderingen boven de
€ 5000 worden aangebracht bij de rechtbank, om hier verweer te voeren heb je een advocaat nodig.
Als je niets laat horen wordt je bij verstek veroordeeld, je wordt dan gewoon tot betaling veroordeeld, of je het er nou mee eens bent of niet. Je hebt dan nog enkel de mogelijkheid om na betekening van het vonnis in verzet te komen. Dit moet binnen 4 weken middels een verzetdagvaarding, hiervoor heb je weer bijv. een advocaat nodig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-08 15:44

Shaolanneke, mooie toevoeging Lachen

De 15% slaat op 15% per handeling door een incassoburo (en dat is overigens een richtlijn en niet wettelijk bepaald Lachen )

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:18

Apple schreef:
Shaolanneke, mooie toevoeging Lachen

het is mijn werk, vandaar!