Toch is dat wel even heel wat anders dan hele teksten schrijven met woorden als paardjuh, jah, eeejjj enz.
Dat is geen ABN en dat heb je dus ook nooit zo geleerd. Ben zotte jopie niet.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
else80 schreef:He gelukkig, kan ik hem (nog) eens om de oren slaan met zijn 'zulk iets'.![]()
Ik heb zelf het idee dat veel mensen het onderscheid tussen msn/ sms- taal en formele correspondentie niet meer maken. Sollicitatie-brieven of zakelijke e-mails moeten wat mij betreft ook gewoon foutloos. punt.
LadyElmira schreef:else80 schreef:He gelukkig, kan ik hem (nog) eens om de oren slaan met zijn 'zulk iets'.![]()
Ik heb zelf het idee dat veel mensen het onderscheid tussen msn/ sms- taal en formele correspondentie niet meer maken. Sollicitatie-brieven of zakelijke e-mails moeten wat mij betreft ook gewoon foutloos. punt.
Helemaal mee eens! Tijdens de nederlandse les kregen wij elke week wel een opdracht om een sollicitatie te maken op papier, en aangezien ik pas 17 ben komt dat dus op meerdere scholen nog steeds voor. Ik zie het alleen nergens. Mijn moeder bijvoorbeeld, heeft nooit de nederlandse schrijftaal goed onder de knie kunnen krijgen en nu gaat ze dat pas écht merken. Ik vind het dan zonde dat ze zegt dat ze dislectisch (ik weet dus al niet hoe je dat schrijft, zelf ben ik er ook niet zo'n held in) is, terwijl ze eigenlijk gewoon overal wat langer over deed. Ze heeft ook geen dislectie, want zodra ik haar iets leer zie ik in haar schrijftaal dat ze dat nu wel goed oppakt. En als ze weer een dag heeft waarop ze alles vergeet, praat ze zonder leestekens en hoofdletters en dan ook zo overdreven msn-taal erbij. Zonde is dat, want ze kan veel meer. Het is vaak voorgekomen dat ik haar sollicitatie brieven overschreef voor haar, had graag gezien dat ze het zelf ook kon.
Zou niet weten hoe je dat moet doen
LadyElmira schreef:else80 schreef:He gelukkig, kan ik hem (nog) eens om de oren slaan met zijn 'zulk iets'.![]()
Helemaal mee eens! Tijdens de nederlandse les kregen wij elke week wel een opdracht om een sollicitatie te maken op papier, en aangezien ik pas 17 ben komt dat dus op meerdere scholen nog steeds voor. Ik zie het alleen nergens. Mijn moeder bijvoorbeeld, heeft nooit de nederlandse schrijftaal goed onder de knie kunnen krijgen en nu gaat ze dat pas écht merken. Ik vind het dan zonde dat ze zegt dat ze dislectisch (ik weet dus al niet hoe je dat schrijft, zelf ben ik er ook niet zo'n held in) is, terwijl ze eigenlijk gewoon overal wat langer over deed. Ze heeft ook geen dislectie, want zodra ik haar iets leer zie ik in haar schrijftaal dat ze dat nu wel goed oppakt. En als ze weer een dag heeft waarop ze alles vergeet, praat ze zonder leestekens en hoofdletters en dan ook zo overdreven msn-taal erbij. Zonde is dat, want ze kan veel meer. Het is vaak voorgekomen dat ik haar sollicitatie brieven opnieuw schreef voor haar, had graag gezien dat ze het zelf ook kon.
) die paard als paardt schreef. Dat was voor mij het toppunt van bizar nederlands.LCharlotte schreef:Nee ik krijg vaak sollicitaties binnen zonder hoofdletters of andere leestekens, dan is het bij mij al snel gedaan.
goeroe schreef:chevax schreef:goeroe, ik geloof dat ik jouw houding niet zo goed snap. Ik geef aan dat ik me, net als een aantal anderen hier in dit topic, erger aan het incorrecte taalgebruik van sommigen. Jij reageert daarop door te zeggen dat dat het beste argument is. Wat flauw van je, zeg. Tja, dan zóú ik heel flauw kunnen antwoorden dat mensen die dat allemaal niks uitmaakt en overal hun schouders over op halen nu ook niet echt het verschil gaan maken.
Zou je kunnen doen.
Kortom, ik kan er dus ook echt níet tegen.
dejavu schreef:Ik geef Nederlands op het voortgezet onderwijs, en ik heb er een hele klus aan om msn-taal uit mijn lessen te houden.
else80 schreef:Praten zonder leestekens en hoofdletters lijkt me logischZou niet weten hoe je dat moet doen
![]()
Haha
Citaat:Als 1ste de beste groep is zit ik zeg ,maar in de 2de ....
knabbelgirl schreef:Goeroe, ik snap niet echt wat jij hier doet als je alleen maar nutteloze reactie's hebt.
Zo, weten jullie dat ook weer, dan ga ik nu jullie feestje verlaten.
Veel plezier nog en ik hoop dat jullie tot een oplossing komen.