Incorrect taal- en grammaticagebruik populair?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Re: Incorrect taal- en grammaticagebruik populair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:48

Maar onbewust spelfouten maken is toch geen probleem? Ik maak ze ook hoor. Vele zelfs Tong uitsteken
Toch is dat wel even heel wat anders dan hele teksten schrijven met woorden als paardjuh, jah, eeejjj enz.
Dat is geen ABN en dat heb je dus ook nooit zo geleerd. Ben zotte jopie niet.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:52

Tsja, de MSN taal begrijp ik wel maar ik vind het niet prettig om te lezen, net zoals BrEeZaHtaal. Om de D'tjes en de T'tjes maak ik me niet zo druk. Als er getypt wordt DAT HEB IK NET OPGEDRINKT vind ik dat wél naar om te lezen. Een beetje fatsoenlijk Nederlands kan toch iedereen wel?
Zelf typ ik wel eens: raad es, of wacht ff, maar echt msn taal als Muh P@@rdjuh w8 0p m3 vind ik wel zo irritant

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:54

else80 schreef:
He gelukkig, kan ik hem (nog) eens om de oren slaan met zijn 'zulk iets'. Cool
Ik heb zelf het idee dat veel mensen het onderscheid tussen msn/ sms- taal en formele correspondentie niet meer maken. Sollicitatie-brieven of zakelijke e-mails moeten wat mij betreft ook gewoon foutloos. punt. Haha!

Helemaal mee eens! Tijdens de nederlandse les kregen wij elke week wel een opdracht om een sollicitatie te maken op papier, en aangezien ik pas 17 ben komt dat dus op meerdere scholen nog steeds voor. Ik zie het alleen nergens. Mijn moeder bijvoorbeeld, heeft nooit de nederlandse schrijftaal goed onder de knie kunnen krijgen en nu gaat ze dat pas écht merken. Ik vind het dan zonde dat ze zegt dat ze dislectisch (ik weet dus al niet hoe je dat schrijft, zelf ben ik er ook niet zo'n held in) is, terwijl ze eigenlijk gewoon overal wat langer over deed. Ze heeft ook geen dislectie, want zodra ik haar iets leer zie ik in haar schrijftaal dat ze dat nu wel goed oppakt. En als ze weer een dag heeft waarop ze alles vergeet, praat ze zonder leestekens en hoofdletters en dan ook zo overdreven msn-taal erbij. Zonde is dat, want ze kan veel meer. Het is vaak voorgekomen dat ik haar sollicitatie brieven opnieuw schreef voor haar, had graag gezien dat ze het zelf ook kon.
Laatst bijgewerkt door LadyElmira op 06-09-07 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:56

Ik geef Nederlands op het voortgezet onderwijs, en ik heb er een hele klus aan om msn-taal uit mijn lessen te houden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:56

LadyElmira schreef:
else80 schreef:
Ik heb zelf het idee dat veel mensen het onderscheid tussen msn/ sms- taal en formele correspondentie niet meer maken. Sollicitatie-brieven of zakelijke e-mails moeten wat mij betreft ook gewoon foutloos. punt. Haha!

Helemaal mee eens! Tijdens de nederlandse les kregen wij elke week wel een opdracht om een sollicitatie te maken op papier, en aangezien ik pas 17 ben komt dat dus op meerdere scholen nog steeds voor. Ik zie het alleen nergens. Mijn moeder bijvoorbeeld, heeft nooit de nederlandse schrijftaal goed onder de knie kunnen krijgen en nu gaat ze dat pas écht merken. Ik vind het dan zonde dat ze zegt dat ze dislectisch (ik weet dus al niet hoe je dat schrijft, zelf ben ik er ook niet zo'n held in) is, terwijl ze eigenlijk gewoon overal wat langer over deed. Ze heeft ook geen dislectie, want zodra ik haar iets leer zie ik in haar schrijftaal dat ze dat nu wel goed oppakt. En als ze weer een dag heeft waarop ze alles vergeet, praat ze zonder leestekens en hoofdletters en dan ook zo overdreven msn-taal erbij. Zonde is dat, want ze kan veel meer. Het is vaak voorgekomen dat ik haar sollicitatie brieven overschreef voor haar, had graag gezien dat ze het zelf ook kon.

Praten zonder leestekens en hoofdletters lijkt me logisch Clown Zou niet weten hoe je dat moet doen Tong uitsteken

Haha Tong uitsteken

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 15:58

LadyElmira schreef:
else80 schreef:

Helemaal mee eens! Tijdens de nederlandse les kregen wij elke week wel een opdracht om een sollicitatie te maken op papier, en aangezien ik pas 17 ben komt dat dus op meerdere scholen nog steeds voor. Ik zie het alleen nergens. Mijn moeder bijvoorbeeld, heeft nooit de nederlandse schrijftaal goed onder de knie kunnen krijgen en nu gaat ze dat pas écht merken. Ik vind het dan zonde dat ze zegt dat ze dislectisch (ik weet dus al niet hoe je dat schrijft, zelf ben ik er ook niet zo'n held in) is, terwijl ze eigenlijk gewoon overal wat langer over deed. Ze heeft ook geen dislectie, want zodra ik haar iets leer zie ik in haar schrijftaal dat ze dat nu wel goed oppakt. En als ze weer een dag heeft waarop ze alles vergeet, praat ze zonder leestekens en hoofdletters en dan ook zo overdreven msn-taal erbij. Zonde is dat, want ze kan veel meer. Het is vaak voorgekomen dat ik haar sollicitatie brieven opnieuw schreef voor haar, had graag gezien dat ze het zelf ook kon.

Je kunt op basis hiervan niet zeggen of iemand wel of niet dyslexie heeft.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:02

Ik heb ooit eens met iemand gecorrespondeerd (extra duur woord Tong uitsteken) die paard als paardt schreef. Dat was voor mij het toppunt van bizar nederlands.

Ik kan me ook flink ergeren aan MSN-taal, maar dat is vooral omdat ik het dan meestal niet begrijp. Ook het schrijven zonder leestekens vind ik hoofdpijnverwekkend.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 16:04

LCharlotte schreef:
Nee ik krijg vaak sollicitaties binnen zonder hoofdletters of andere leestekens, dan is het bij mij al snel gedaan.

daar zou ik me echt voor schamen als sollicitant Ach gut

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 16:09

goeroe schreef:
chevax schreef:
goeroe, ik geloof dat ik jouw houding niet zo goed snap. Ik geef aan dat ik me, net als een aantal anderen hier in dit topic, erger aan het incorrecte taalgebruik van sommigen. Jij reageert daarop door te zeggen dat dat het beste argument is. Wat flauw van je, zeg. Tja, dan zóú ik heel flauw kunnen antwoorden dat mensen die dat allemaal niks uitmaakt en overal hun schouders over op halen nu ook niet echt het verschil gaan maken.

Zou je kunnen doen. Haha!

Goeroe, ik snap niet echt wat jij hier doet als je alleen maar nutteloze reactie's hebt.

Ik vind inderdaad dat we ons heel erg verschuilen achter taalblindheid Ja

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:12

En omdat ik ook zo'n hekel heb aan msntaal, dingen als 'hij wilt' en nog ergere grammaticafouten doe ik de opleiding docent Nederlands, HA Cool Kortom, ik kan er dus ook echt níet tegen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:12

Ik snap Goeroe ook niet echt hoor Scheve mond

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 16:13

dejavu schreef:
Ik geef Nederlands op het voortgezet onderwijs, en ik heb er een hele klus aan om msn-taal uit mijn lessen te houden.

Dat geloof ik inderdaad graag, dat is bij ons ook zo. Dat is toch van de zotte!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:15

Bromfiets, wat een avatar heb jij zeg Haha! Tong uitsteken

Ik geloof niet dat je over dislectie valt hoor. Tenminste ik niet.
Hoeveel mensen kunnen er geen fatsoenlijk nederlands?
Ik ook niet hoor. Heb nooit de d en t onder de knie gekregen, of moeilijke woorden spel ik wel eens fout.
Ga ik niet dood van en een ander denk ik ook niet.
Je doet het niet bewust en je komt fatsoenlijk over. Dat telt denk ik meer dan zo onverzorgt zomaar wat neer kalken en denken dat je serieus genomen word, want msn taal is toch ook nederlands?

Sorry, maar als je een sollicitatie brief een puzzel maakt, met halve zinnen, de meeste vreemde woorden en er nog geen 2 minuten tijd voor hebt genomen. Wat kan ik dan anders doen dan onder op de stapel te leggen?
Zoiets kost me vreselijk veel tijd om te ontcijferen, terwijl ik me dan liever inzet voor de mensen die het boeltje wel serieus nemen en waarvoor ook direct duidelijk is wie ze zijn en wat ze willen bereiken. Spelfouten kijk ik dan echt niet naar hoor.

Dejavu, ik had vroeger in de eerste klas(basis school) een juf die zo streng was op het vast houden van de pen, de manier van schrijven en de taal, dat ik het niet eens durfde te testen om in msn taal te schrijven Haha!
Hoe reageren jou leerlingen op het feit dat ze geen msn taal mogen gebruiken?
Laatst bijgewerkt door holly op 06-09-07 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:17

else80 schreef:
Praten zonder leestekens en hoofdletters lijkt me logisch Clown Zou niet weten hoe je dat moet doen Tong uitsteken

Haha Tong uitsteken

Nou in een Belgische reclame op Q music spreken ze daar wel mee!
Zeg komma spatie hoe spatie gaat spatie het spatie nu spatie met spatie jou vraagteken spatie Haha!
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 06-09-07 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:21

Citaat:
Als 1ste de beste groep is zit ik zeg ,maar in de 2de ....

Nou, aan die zin snap ik dus echt niks! Clown
Erger me er echt aan. Bloos
Het gaat om dit topic: viewtopic.php?f=89&t=829153&hilit=

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:21

Haha ja ik bedoelde op msn, dus praten moet typen zijn. Bij mij op school had ook iedereen enorm veel fouten tijdens nederlands omdat de msn-taal erin bleef hangen. Zonde is dat, leer je eerst zoveel, leer je het daarna weer af.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:22

@Holly
Bij proefwerken en so's gaan er punten vanaf. Dit vinden ze niet leuk. (understatement) Ik maak vaak oefeningen waarin ze sollicitatiebrieven moeten schrijven. Bij het nakijken kies ik de beste eruit en die leerling krijgt een klein prijsje. Dit motiveert ze.

Ik snap jou volkomen dat je die slechte brieven onderaan de stapel legt! Het zegt vaak iets over die persoon, net als wat je zelf zegt: die het boeltje niet serieus nemen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:23

Haha dat dacht ik al LadyEmira. Vond het alleen even leuk om te zeggen. Clown
Inderdaad, als je eenmaal met msn-taal begint is het volgens mij echt moeilijk af te leren. Bloos

goeroe

knabbelgirl schreef:
Goeroe, ik snap niet echt wat jij hier doet als je alleen maar nutteloze reactie's hebt.

Meteen in het begin werd mij al even duidelijk gemaakt dat ik hier niets te zoeken heb omdat ik het er niet mee eens ben, wat ik nogal arrogant en kortzichtig vind. En ja, in dat geval maakt het dus sowieso niets uit wat ik zeg en daarom heb ik me vanaf dat moment puur op mijn eigen amusement gericht. Een beetje mensen plagen ligt mij wel en de mensen die in dit topic posten laten zich bijzonder gemakkelijk op de kast jagen. Vork Zo, weten jullie dat ook weer, dan ga ik nu jullie feestje verlaten. Knipoog Veel plezier nog en ik hoop dat jullie tot een oplossing komen. Haha!

Lottie84

Absoluut dat doe ik ook met sollicitaties! Een goede presentatie van jezelf is een pre

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:25

Nou Goeroe ik laat me eigenlijk niet snel de kast op jagen hoor.. Vind het gewoon onzinnig. Maar als jij het leuk vind om mensen 'de kast op te jagen' zoals jij het noemt, moet je dat vooral doen Scheve mond

Doeii Doei!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:33

Tjonge....gezellige boel hier!! Maar ook ik erger me dood aan al die mensen die niet even de moeite nemen om een antwoord eerst even terug te lezen en dan pas te plaatsen. Hoofd letters en de ,,,,,,,, en....... worden meestal vergeten.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:34

Komt net weer een topic voorbij: Wie kan mijn helpen
Wilde even reageren op de titel totdat ik het bericht las, geen beginnen aan...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:35

Haha en ik heb een poging gedaan Charlotte. Knipoog
Heb er alleen niet op gereageerd omdat ik het een beetje een 'apart' verhaal vind.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 16:35

dejavu: Dat stimuleerd inderdaad wel om het te leren. Deden ze dat bij mij op school maar Knipoog