Corrigerende tik of pedagogisch verantwoord praten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Corrigerende tik of pedagogisch verantwoord praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:15

katiavl schreef:
Niemand, maar bedoel de mensen die tikken geven als opvoeding wanneer hun kind lastig is, wanneer de peuter dat dan is wegens vermoeidheid.
Zou ik dan ook wel kunnen indenken dat die ook een tikje krijgt dan.

Snappie Lachen

Ja, hoor, ik snap je wel. Ik merk vaak dat mensen peuters niet begrijpen, omdat ze zich niet verdiept hebben in hun belevingswereld en in hun ontwikkeling. Lees vaak zat die ellende hier op bokt van bepaalde mensen die menen te weten hoe je met peuters om moet gaan. En ja, die zitten er vaak naast......
Als zij ooit kinderen krijgen, wens ik ze heel veel sterkte. Haha!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:49

Ik denk dat goed opvoeden niks met wel of niet pedagogisch tikken te maken heeft. Als je een goede ouder bent, met een goede consequente opvoeding en voldoende liefde en aandacht voor je kind, dan kan het helemaal geen kwaad om op een gepast moment een pedagogische tik uit te delen.

Ben je toch al een slechte ouder (weinig aandacht voor het kind enz.), dan helpt pedagogisch praten met je kind toch niet meer.

Een opvoeding bestaat uit veel meer dan wel of niet een pedagogische tik uitdelen.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 15:52

Ik heb alleen ervaring met mijn eigen opvoeding, en met wat oppaswerk.

Bij mijn ouders had alleen praten echt een invloed op mij. Op een corrigerende tik reageerde ik alleen met 'haha, dat deed toch geen pijn', of 'ik kan toch harder slaan'. Van een hartig woordje spreken daarentegen kon ik een tijd lang héééééééél stil zijn.

Ik merk dit ook bij mijn oppaswerk. Daar zou ik sowieso al geen corrigerende tik geven omdat het niet
mijn kinderen zijn, maar als ze echt stout zijn, moet ik zeggen dat ze behoorlijk onder de indruk kunnen zijn van wat woorden, zolang er maar (een groot) verschil is tussen je gewone stem/houding/blik, en je bestraffende.

Ik denk dus dat als ik ooit kinderen heb, zeker als ze op mij lijken, die nooit een tik van mij zullen krijgen, maar wel zullen leren dat er geluisterd moet worden en dat ze ook kunnen uitleggen waaróm ze iets gedaan hebben, en dat er dus ook gesproken kan worden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:01

Valt mij trouwens wel op dat er hier veel bokkers zijn die niet van kinderen houden.

Ik vind niet alle kinderen leuk (uiteraard wel mijn eigen kind Clown ) maar de meesten wel.
Op het pleintje waar ik woon is het ook de normaalste zaak van de wereld dat je een van de buurtkinderen kan aanspreken op hun gedrag zonder een grote mond te krijgen.
Ik ga er vanuit dat ze mijn zoon ook mondeling corrigeren als hij iets doet wat niet mag.

Maar wat is er nu mooier dan een kind dat zegt dat hij/zij je lief vindt.

Wij zijn bijzonder consequent, nee=nee en ja=ja.
En bord niet leeg eten is dat geen ijsje als toetje.
En wanneer er afgesproken is dat er geen tv mag worden gekeken blijft de tv ook uit.

En daar komt geen tik aan te pas.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:04

Ik sla mijn dieren niet maar ook mijn kinderen niet.Ik stuur er net 1 naar boven die al een tijd aan het drammen was,ik heb op zeer luide toon gezegd wat ik van haar vind.Daar is zij meer van onder de indruk dan van een tik.Een tik wil alleen maar zeggen, niet doen en verder niks.Het zegt niet hoe je het anders moet doen.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:12

Een tik geven, vind ik absoluut niet nodig. Je kunt een kind ook aanpakken door gewoon duidelijk te zijn. Als hij iets doet wat 'ie niet mag, wijs 'm er op! En uitleggen waarom hij dat niet mag. Doet 'ie het nog een keer? Een keer stevig beetpakken, je stem verlagen, zeggen dat 'ie het niet mag en nogmaals uitleggen en waarschuwen dat er bij de volgende keer straf volgt - ook zeggen welke straf, bijvoorbeeld een week geen tv kijken. Je slaat ze dan niet, maar je maakt ze wel duidelijk dat je er niet van gediend bent dat ze niet luisteren. Zorg in ieder geval dat je consequent bent - net als bij elk ander dier dat moet worden opgevoed (paarden, honden, enz.)!

Mijn neefje is pas 3 en kan toch al een behoorlijk grote mond opzetten tegen mijn tante. Zij doet er immers niets aan. Laatst waren ze bij ons aan het eten en mijn neefje stond tijdens het eten opeens op van tafel en begon zijn stoel naar de andere kant van de kamer te slepen. Mijn tante zei: "Kom eens hier zitten," en hij zei heel kwaad: "Nee!". Vervolgens zei ze weer rustig dat hij bij ons moest komen zitten, ventje gaf geen antwoord, maar luisterde ook niet, en het enige dat zij deed was op haar gemak verder eten en er geen aandacht meer aan besteden. Daar gaat zo'n kind ook niet van luisteren.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:15

Tussen slaan en een weloverwogen tik voor de broek (laat dat pedagogisch maar weg..)zit een wereld van verschil. In principe los ik het zonder tik op. Maar af en toe krijgen mijn dochters een tik voor hun kont, of ik pak ze stevig bij hun arm. En wel op het moment dat ik niet meer doorkom op een andere manier. Constant herhaalde verzoeken en verboden horen kids op een gegeven moment echt niet meer. Kinderen worden in mijn ogen soms(vaak) te soft aangepakt. Duidelijk grenzen stellen en nee is soms gewoon nee. Waarom? omdat ik het zeg, daarom!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:17

Vaak lopen ze gewoon over hun ouders heen, en als als ze ze dan willen aan pakken zijn ze te laat.Opvoeden begint net als bij dieren, bij de geboorte en niet met een jaar of 6.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:24

Ik had hier vroeger heel duidelijke meningen over en sinds ikzelf een kind heb, weet ik het allemaal niet meer.
Ik zit hier met een 'baby' (tot wanneer zijn ze dat?) van 11 maanden, die het hele huis doorkruipt, overal aanzit waar ze niet aan mag komen (was uit de mand trekken, aan electriciteitssnoertjes trekken, str*nt uit de kattebak halen, kattebrokken eten...) en precies doet waar ze zelf zin in heeft. Ik ben niet voor slaan, zeker niet bij zo'n kleintje dat de voorafgaande waarschuwing niet snapt. Als ze op de commode weer eens tissues uit de doos trekt (per 100 ofzo) en ik pak haar armpje/handje vast en zeg streng 'nee', dan denkt ze dat het een spelletje is en doet het juist expres nog eens. Een boze mama is een leuk toneelspelletje en daar moet ze vreselijk hard om lachen. En afleiden lukt nauwelijks met zo'n vastberaden klein wezentje, een enkele keer trapt ze erin. Wie het weet mag het zeggen.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:35

Mijn kind krijgt 3 waarschuwingen, luisterd hij niet krijgt hij gewoon een tik op zijn kont.
Sommige zitten dan meteen te zeiken van jah kindermishandeling blablabla.. Maar als ik dan mensen zie die op zeer zachtaardige toon zeggen.. nee jantje dat mag niet, dat walst zo'n kind over een aantal jaar dwars over je heen.
Pas kreeg ik nog een compliment van de oude garde, dat ik mijn kind wel op zijn plek zette wanneer hij niet luisterde.. Ze vonden dat veel mensen vergeten, dat je als ouder wel nog de baas bent.
Mijn zoontje luisterd prima naar mij, maar zodra mijn schoonmoeder het moet doen, rent hij gewoon lachend weg voor haar, tja als je een kind geen corrigerende tik durft te geven( en mijn zoontje heeft dat echt nodig!!) Krijg je deze situatie's
Als ik tegen hem zeg ik tel tot 3 is hij bij tel 1 al aan het doen wat hij moest doen van mij..
Ja ik ben voor een corrigerende tik... (dus niet tegen overmatig slaan)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:58

Urielle schreef:
Ik had hier vroeger heel duidelijke meningen over en sinds ikzelf een kind heb, weet ik het allemaal niet meer.
Ik zit hier met een 'baby' (tot wanneer zijn ze dat?) van 11 maanden, die het hele huis doorkruipt, overal aanzit waar ze niet aan mag komen (was uit de mand trekken, aan electriciteitssnoertjes trekken, str*nt uit de kattebak halen, kattebrokken eten...) en precies doet waar ze zelf zin in heeft. Ik ben niet voor slaan, zeker niet bij zo'n kleintje dat de voorafgaande waarschuwing niet snapt. Als ze op de commode weer eens tissues uit de doos trekt (per 100 ofzo) en ik pak haar armpje/handje vast en zeg streng 'nee', dan denkt ze dat het een spelletje is en doet het juist expres nog eens. Een boze mama is een leuk toneelspelletje en daar moet ze vreselijk hard om lachen. En afleiden lukt nauwelijks met zo'n vastberaden klein wezentje, een enkele keer trapt ze erin. Wie het weet mag het zeggen.

Dat is inderdaad moeilijk bij zo'n kleintje. Gewoon blijven volhouden! Ik denk dat ze na een tijdje wel gaat begrijpen dat het geen spelletje is. Dus niet gaan slaan, maar het uit d'r handje blijven halen en boos zeggen dat ze het niet mag doen, ook al doet ze het daarna weer, opnieuw zeggen, misschien met een wat bozere stem. Misschien vind ze het in het begin nog grappig, maar daarna gaat ze wel begrijpen dat het niet leuk is. Misschien gaat ze zelfs huilen, dan niet gelijk troosten dat je het niet zo bedoelde, want dan maak je eigenlijk weer goed wat zij net heeft gedaan. Dus laat haar dan maar even, even later is ze het misschien weer vergeten, of als ze een tijdje niets stouts heeft gedaan, lekker knuffelen en spelen met dingetjes die ze wel mag doen. En dan zeggen goedzo!
Misschien kun je haar ook meer bij dingen betrekken, al is dat heel moeilijk. Maar zo'n kleintje wil doen wat jij ook doet, want jij bent het grote voorbeeld. De voorbeelden die je noemt, zijn ook dingen die jij doet (naast het kattenbrokken eten dan, maar dat doen wel meer kinderen en dat kan niet zoveel kwaad - het is wel vies, maar ik heb vroeger ook eens hondenbrokken gegeten omdat ik wilde weten hoe het smaakte Tong uitsteken ). Probeer haar dus meer dingen met je mee te laten doen, maar geef wel duidelijke grenzen aan. Toen ik nog een baby was en mijn moeder was met de was bezig (strijken, vouwen, e.d.), dan gooide ze de schone was op bed en legde mij daartussen. Ik was constant bezig met felle kleurtjes pakken en over mijn gezicht halen en verstoppertje spelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:15

Urielle schreef:

Van een kind van 11 maanden kan je nou eenmaal niet verwachten dat ze naar je luisteren, Urielle. Ze ontdekken de wereld. Moeder (of vader) zijn vereist echt heel veel geduld. Als ze het hele huis doorkruipt en dat wil je niet, kun je het beste de kamer afzetten met hekjes e.d. Je moet je kastjes goed afsluiten, ook wel zo veilig. Het hoort erbij, is heel lastig, maar wacht maar tot ze gaat lopen. Dan ren je helemaal overal heen. Haha!

En verder is het een kwestie van aanleren door consequent te zijn, steeds nee te blijven zeggen, je kind op te tillen en ergens anders te zetten bijvoorbeeld. Op den duur gaat ze het prima snappen, hoor, maar het is wel beter als je zelf kalm blijft bij welke actie van je kind dan ook. Ze nemen alles van je over, jij (en de vader) zijn haar voorbeeld. Kinderen leren door herhaling.

Wat bij mijn dochter goed hielp was vooral niet zoveel aandacht te geven aan bepaalde acties. Wij hebben een enorme CD-kast staan en ze trok steeds alle CD's er uit. Het was onbegonnen werk om haar tegen te houden en ik vond dat heel moeilijk, want mijn enorme CD-collectie is mijn grote trots. Nou, ze heeft het een tijdje gedaan en dan liet ik haar ook weer opruimen, als ze 'klaar' was. Vrij snel was 'de lol' er af en ze heeft het nooit meer gedaan. Geldt ook voor de kleinere spulletjes, ze laat alles netjes staan of zet het netjes weer terug. Iedereen riep destijds 'oooh, nu moet je dit en dat wel weg halen', maar dat heb ik nooit gedaan als het ongevaarlijk spul was. Vaak als iets niet mag, is het juist zo verleidelijk.
Inmiddels is ze voorbeeldig met alle spullen, ook bij anderen thuis. Ze ruimt rommel netjes op, veegt haar voetjes als ze ergens binnen komt, gewoon door zelf altijd het goede voorbeeld te geven.

Zulke jonge kinderen zijn handenbinders, daar moet je doorheen. Vermoeiend, vertel mij wat, maar het is wel een feit. Vergeet niet dat een kind van 11 maanden echt nog niet snapt wat wel en niet mag. Vanaf anderhalf tot 4 (soms nog langer) zitten ze zelfs in de egocentrische fase. Nou, er staat je wat te wachten. Knipoog
Ze ontdekken dat ze een individu zijn, hun eigen wil en de grenzen zoeken ze op. Dat is nodig om zichzelf te leren kennen. Het is dus eigenlijk heel gezond zelfs. Knipoog

Consequent nee zeggen en als ze wat ouder is en je merkt dat ze het meer gaat snappen, time outs geven e.d. Maar slaan? Nee...... Daar los je niets mee op. Een kind zal best leren dat iets dan fout is, maar ik heb liever dat mijn dochter begrijpt dat ze iets fout doet en dan de kans krijgt het goed te doen, dan dat ze iets doet voor mij of haar papa uit angst voor nog meer tikken. Slaan vind ik denigrerend en vernederend.
Leren luisteren kan prima zonder slaan. Zoals sommigen hier meteen weer de softe kant aanhalen, tja, dan snap je het niet. Er is een prima tussenweg.

Wij gaan thuis niet met geweld en agressie met elkaar om. Ik erger me juist heel erg aan mensen die losse handjes hebben. We hebben laatst een oppas gehad, die haar honden ook sloeg en Nikki ging dat nadoen. En bedankt, fijne oppas Boos! . Die kon gaan, nadat we 2x vriendelijk hadden gevraagd dat of niet te doen in de buurt van haar of eerlijk te zeggen dat ze dan niet op onze dochter kon passen. Beide opties deed ze niet, maar ik merkte het vrij snel aan mijn kind en toen was het over. Heel gedoe, want ze is bevriend met mijn schoonfamilie. Jammer dan, ons kind gaat voor en ik wil niet hebben dat ze die dingen aanleert als ze 2 jaar is. Wij hebben ook huisdieren en die worden niet geslagen. Punt uit.

Sterkte met je kleine, het komt heus wel goed. Geduld hebben, kalm blijven en consequent zijn.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 30-08-07 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:19

Urielle schreef:
Ik ben niet voor slaan, zeker niet bij zo'n kleintje dat de voorafgaande waarschuwing niet snapt. Als ze op de commode weer eens tissues uit de doos trekt (per 100 ofzo) en ik pak haar armpje/handje vast en zeg streng 'nee', dan denkt ze dat het een spelletje is en doet het juist expres nog eens. Een boze mama is een leuk toneelspelletje en daar moet ze vreselijk hard om lachen.

Ik 'weet' niets maar ik zou voor de 'multifrontale' aanpak gaan
- de gelegenheid verminderen (dus dingen die niet mogen voor een deel buiten bereik houden zodat het voor jullie allemaal wat minder frustrerend is en je je energie kunt houden voor de 'nee's die belangrijk zijn). Dat kan bv ook door de afleiding al eerder beginnen: bezig gaan met een spelletje op de commode voor ze om zich heen gaat kijken en daar die verleidelijke tissues ziet. Hoewel dat probleemvermijding lijkt, helpt het vaak omdat je dan de confrontaties krijgt op momenten dat je er meer tijd/voor hebt (en ze dus makkelijker aanpakt) en niet op momenten dat je met je ene hand een luier aan het opvouwen bent, met je andere hand een kind in bedwang houdt en met een derde Knipoog de kat van tafel probeert te houden (bij wijze van dus he)
- bij de tissuebox een lege doos geven bv of een ander speeltje: dit mag je wel, dat mag je niet en dat elke keer duidelijk maken
- elke keer bij het nee ook zorgen dat ze niet in de gelegenheid *kan* zijn om het nog een keer te doen en nog beter: hiermee al op tijd zijn zodat je haar voor bent (zo simpel Schijnheilig Knipoog ) Dan kun je bovendien haar pogingen om er een spelletje van te maken negeren want dat lukt tenslotte niet als ze in het luchtledige grijpt en jij er niet op in gaat.
- soms helpt het ingaan op het spelletje juist wel, zolang je het maar wint Knipoog Langer volhoudt dan zij en zonder dat ze er iets mee opschiet - en het spelletje zelf kan dan de afleiding zijn. (Zo raak ik met mijn oppaskind/ruiter nog wel eens in welles-nietes-discussies, maar dat betekent wel dat hij zich daarmee bezighoudt en niet met dat wat hij dus niet mag doen, en heb ik toch mijn zin.)
- een korte timeout kan volgens mij ook wel, dus gewoon even negeren en geen contact maken, op geen enkele manier, zeker als je even echt wat bozer bent. En dat dan ook weer duidelijk afsluiten Ja

Eigenlijk komt het neer op 'alle (vriendelijke) manieren zijn geoorloofd, maar de uitkomst is altijd hetzelfde: als het niet mag gaat het ook niet gebeuren.' Niet als autoriteit - daar is zo'n kleintje nog wel wat jong voor, maar gewoon als natuurwet - mamma kan de wereld zo draaien dat ze ALTIJD gelijk heeft Pling

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:30

Precies, als je ze 1x hun zin geeft, kun je daarna weer opnieuw beginnen. Dan is het ook je eigen schuld, want het is niet gek dat zo'n kind in de war raakt als het soms ineens wel mag..........

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 17:55

Interessante discussie Lachen Ik ben het er zeker mee eens dat kinderen tegenwoordig veel vrijheden hebben, vaak hun zin krijgen en dat dat lang niet altijd goed is, zeker de manier waarop niet. Ik merk op allerlei gebieden, zowel in mijn stage (leer voor juf) als in de winkel waar ik werk of gewoon in het centrum hoeveel zeurende kinderen daar rondlopen en hoeveel ouders daar uiteindelijk maar aan toegeven om van het gezeur af te zijn. En dat vind ik absoluut geen goede aanpak want zo leer je het kind dus juist dat het met zeuren zijn doel bereikt. Nee is nee en dat heeft een kind te accepteren, ook al is het daar niet mee eens, en daar moet je zeker consequent in zijn.

Kinderen raken het respect voor ouderen kwijt als ze steeds maar zo meegaand zijn en nooit eens een keer een duidelijke grens stellen. En wanneer de grens dan bereikt is, is dat ineens, onverwachts voor het kind en weten ze eigenlijk nog niet wat nou echt het probleem is want dan slaan de ouders door in de straf, zie ik ook nog wel eens gebeuren. Beter vind ik het om een kind inderdaad even een time out te geven, een passende straf en bv. even een vermaning in de vorm van een arm vastpakken of iets dergelijks... Daar schrikt een kind van, maar is niet iets wat ik schadelijk vind ofzo.

In discussie gaan met een kind moet je vermijden vind ik. Uitleg is prima waarom iets niet mag want dan is het voor het kind ook inzichtelijk, maar in een discussie belanden waarom het kind vindt dat het wel moet kunnen en jij als ouder blijft volhouden dat het niet kan, moet je zien te vermijden. Nee is nee, punt. Met pubers kun je over sommige zaken wel in gesprek maar met kinderen in de basisschoolleeftijd niet.

Consequent zijn is gewoon heel erg belangrijk en duidelijk aangeven wanneer een kind te ver gaat, voor je daadwerkelijk gaat straffen, zodat een kind ook merkt wanneer het te ver gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:38

kjoetie schreef:
Ik vind die opmerking juist zeer ter zake doende, van iemand die een universitaire opleiding doet mag je gewoon verwachten dat ze verder kan kijken dan de theorie, die een algemeen beeld geeft maar zeker niet van toepassing is op iedere situatie (heb zelf net een jaar mijn bul, dus bedoel het zeker niet neerbuigend, maar puur als constatering). Kunnen reflecteren op theorie en de nuances van de praktijk daaraan kunnen linken, dat is wat je op een universiteit kan (hoort te) leren. En dat het soms escaleert: wat dacht je dat alleen maar verbaal ingrijpen kan veroorzaken? In mijn geval kun je echt wel spreken van een escalatie voor ik eens ingreep, het andere geval wat ik aanhaalde ook en zo ken ik nog wel 10 voorbeelden. Zoals ik al zeg: verbaal ingrijpen waar het kan, fysiek ingrijpen waar nodig. Beide hebben hun voors en tegens.

En hoeveel kinderen heb je zelf?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:42

Ik ken iemand die eens 2 kids op bezoek had, ze sloopten de halve keuken.Er werd niks van gezegd ,want de ouders gaven hun kinderen een vrije opvoeding.Ik denk dat een tik niks uit haalt, er zijn mensen die steeds vaker gaan slaan.Dat zie je ook op de tv bij schatjes,ze meppen alleen nog maar en verder helpt niks meer.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 18:51

Ik vind de kinderen vandaag de dag ook aardig onopgevoed.

Maar ik denk dat het komt doordat de ouders niet duidelijk en streng genoeg zijn.

Vandaag de dag zijn er veel gezinnen, waarvan de ouders bijde werken omdat ze anders niet rond kunnen komen of omdat ze allerbei graag cariere willen maken.
Opzich niets mis mee, maar als vader en moeder thuis komen zijn ze moe van de lange dag en hebben dan in de meeste gevallen geen zin om nog een discussie aan te gaan met hun kind. Gaat het niet om een snoepje dan gaat het wel over het opruimen van het speelgoed.

Ik heb zelf als oppas gewerkt heb dit meegemaakt.
De kinderen hoefde werkelijk waar niets te doen.
En waren ook vervelend een zeurderig als moeders thuis kwam.

Bij mij deden ze dat echter niet, ik gaf ook altijd heel duidelijk mijn grenzen aan.
Als de kinderen ergens mee hadden gespeeld moesten ze dat weer opruimen, als het erg veel rommel was hielp ik wel mee, maar ik vind het belangrijk dat kinderen leren om dit zelf te doen.

Even terug te komen bij dit gezin, als moeders dus terug kwam was ze dus inderdaad moe en ruimde zelf alle spullen op om dus maar niet aan de kinderen te hoeven vragen met het gevaar dat ze er tegen in zouden gaan.

Ik ben van mening dat het hier al mis gaat, maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:43

Geen van beiden zou ik zeggen. Gewoon een normale, consequente opvoeding! Haha!

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:33

Als mijn zoon echt vervelend blijft en ik hem 2x heb gewaarschuwd dat hij op moet houden, dan krijgt hij de 3e keer een tik op zijn billen. Niet hard ofzo, maar gewoon een tikje. Dan stopt hij wel gelijk. ik zal mijn kind iig nooit echt hard slaan of schoppen oid. Maar soms helpt praten toch echt niet hoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:33

Tja, en ik zit mijn dochter even op de gang na 2x waarschuwen. Werkt ook prima. Ja

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:46

En volgens mij zijn jullie dan allebei prima ouders, die waarschijnlijk keurig opgevoede kinderen krijgen, omdat ze grenzen mee hebben gekregen in hun opvoeding.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:58

Dank je wel, Anoeska. Lachen
We zullen zien, ze is nog maar 2,5...... Al maak ik me niet echt zorgen, hoor......

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:03

haha, laat ik tijdens mijn slaapdienst even antwoord geven op deze pedagogische kwestie Knipoog

als ik werk, zoals nu dus, werk ik met een groep van ongeveer 8 kinderen die allemaal een gedragsstoornis hebben. Ik begeleid de groep, geef structuur en veiligheid, én heel veel gezelligheid, zónder een kind aan te hoeven raken.
sterker nog: je mág kinderen niet zomaar aanraken, daar moet eerst toestemming voor gegeven zijn. ( fixeren heet dat, vasthouden of klemmen)
dan nog gebeurt dat alleen als het niet anders kan, ter bescherming van jezelf of de cliënt. alleen vasthouden dus.

slaan is een handeling die uit onmacht gebeurt, net als schreeuwen.
mijn mening is dat er heel veel leed voorkomen kan worden door als opvoeder duidelijke grenzen en een veilige omgeving te bieden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:08

Nadya schreef:
Dank je wel, Anoeska. Lachen
We zullen zien, ze is nog maar 2,5...... Al maak ik me niet echt zorgen, hoor......

Ben ik zeker dat die van jou een prachtmeid word, opgevoed met waarden en normen.

Ik heb zelfs nog nooit straf gekregen op school, en dat zonder pedagogische tik zit nu op universiteit Knipoog