Wajong uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Re: Wajong uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:19

Ja hoor dat zijn er idd, ik heb 2 vrienden die chronisch depressief zijn en dat verhelp je niet zomaar met beetje medicijnen.

Maargoed, ik denk dat jullie mijn mening onderhand wel weten..

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:19

Barmat schreef:
MoonChloe schreef:
je hebt depressief en chronisch depressief.. Dan maakt je lichaam gewoon geen serotine (dopamine) aan waardoor je nooit blij kan zijn en dat heeft toch wel een enorme impact op manier van je leven. Het klopt dat ik in mijn 2e bericht 'depressief' heb neergezet maar ik praat dus over 'chronisch depressief'

Daar zijn prima medicijnen voor Lachen

Dit vind ik wel erg kortzichtig. Ook medicatie kan je niet altijd helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:20

orionneke schreef:
Barmat schreef:
orionneke: Ik ben het wel degelijk met je eens dat er aan de mentaliteit van de werkGEVERS ook veel mag veranderen Ja want je word om het minste of geringste ontslagen als je iets hebt, of anders bent dan anderen....

Wat mij betreft mag er dan ook meer geld aan subsidie worden gegeven, ipv geld aan uitkeringen Knipoog

Met geld is niet alles op te lossen. Mensen die asperger/autisme hebben etc hebben een probleem met hun inlevingsvermogen, communicatie etc. Dat is voor gezinsleden al moeilijk om mee om te gaan laat staan voor 'vreemden'. Je kan wel een dikke subsidie geven aan een werkgever maar als die niet met zulke personen om kan gaan schieten we er alles behalve iets mee op. Dan wordt de situatie vd autist in kwestie alleen maar slechter.

Juist!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:20

Van de Wayong weet ik vrij weinig, maar bij het CWI kunnen ze je vast veel meer vertellen daarover, je komt alleen echter niet zomaar in de Wajong terecht, de arts bepaald of jij een handicap hebt of niet, ook al heeft een andere arts jouw syndroom al eens vastgelegd.
IEDER mens in Nl heeft recht op een uitkering, met of zonder sollicitatieplicht, met of zonder reintegratietraject, met of zonder stage. Dat met of zonder wordt bepaald door een aantal mensen en in principe heeft ieder persoon ook soliicitatieplicht binnen zijn uitkering, maar deze kunnen wel versoepeld worden door omstandigheden en die omstandigheden worden ook weer bepaald door je consulent en andere personen.
Vind mensen die zeggen dat je wel kunt internetten en niet kunt werken erg kortzichtig. Tuurlijk zijn er een hoop mensen die willen profiteren van een situatie en die mensen verpesten het voor de mensen die het echt hard nodig hebben helaas...maar ik weet maar al te goed hoe het is om wel achter internet te kunnen en vroeger niet kon werken en daar bepaald GEEN mens op bokt bij hoe of wat, daar had ik geen 'toneelstukje' voor nodig bij de instantie, maar dat werd voor mij bepaald, dat ik lekker mocht internetten, lekker mijn ego naar nihilpunt kon drijven omdat ik destijds niet in de maatschappij stond en kon staan, puur omdat er dingen gaande waren die op dat moment belangrijker waren en alle energie opvrat die een mens nodig heeft om te kunnen functioneren en dat had niets met zelfmedelijden te maken of niet willen hoor..
Als de TS een poos nodig heeft om bij te komen icm wat stage of vrijwilligerswerk dan heeft ze daar (en ook werknemers) daar langer baat bij dan iemand die binnen 2 maanden weer thuis zit met een burn out. Maar das nog altijd aan de instanties om te bepalen dan een bokt lijkt me zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:21

orionneke schreef:
Barmat schreef:
orionneke: Ik ben het wel degelijk met je eens dat er aan de mentaliteit van de werkGEVERS ook veel mag veranderen Ja want je word om het minste of geringste ontslagen als je iets hebt, of anders bent dan anderen....

Wat mij betreft mag er dan ook meer geld aan subsidie worden gegeven, ipv geld aan uitkeringen Knipoog

Met geld is niet alles op te lossen. Mensen die asperger/autisme hebben etc hebben een probleem met hun inlevingsvermogen, communicatie etc. Dat is voor gezinsleden al moeilijk om mee om te gaan laat staan voor 'vreemden'. Je kan wel een dikke subsidie geven aan een werkgever maar als die niet met zulke personen om kan gaan schieten we er alles behalve iets mee op. Dan wordt de situatie vd autist in kwestie alleen maar slechter.

Maar je zou met subsidie ook aan begeleiding kunnen denken voor een baas voor het omgaan met mensen met een bepaalde ziekte.
Ik denk dat er best wel bazen zijn die dat willen doen Ja

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:22

Robijntjah -

Ik quote niet je hele post, maar klaarblijkelijk ben je intelligent genoeg om mij minimaal twee keer te beledigen in deze post van je Lachen

Ten eerste was ik een zeer capabele UWV-er, jammer genoeg (of in jouw geval gelukkig dan maar) lopen er ook genoeg geitenwollensokken daar rond, die alles sielugh vinden en die het toelaten dat clienten hun om de vinger winden met verhalen.

Ten tweede ben ik niet kortzichtig, ik ben eerlijk en ja, keihard. Dat jij dat niet kunt accepteren en je blijft verschuilen achter je beperking, is jouw probleem.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:23

Subsidie is op zich wel een goed idee, ik zit op speciaal onderwijs, we krijgen helaas te weinig steun (qua geld) zodat ze niet genoeg mankrachten kunnen krijgen om iedereen goed te kunnen helpen.
Maar zoals Orionneke het zegt; het werkt niet overal maar het zal denk ik wel een hoop schelen.

Anoniem

orionneke schreef:
Barmat schreef:

En toch kan dat best. Onze medewerker heeft dit ook. Wij hebben de gehele organisatie dan ook voorbereid en houden met de medewerker regelmatig gesprekken hoe het gaat en wat hij nodig heeft.

RelarDevi

Faye; dan heb je hoop geluk met je werkgever!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:24

Runningkawa, dat is nou net het probleem waar wij constant tegenaan lopen.

Er werkte bijvoorbeeld een jongen in een garage. Hoog geschoold. Maar in verband met een psychose waar zijn collega's bang van werden is hij toch ontslagen.

Je hebt in een bedrijf niet alleen te maken met bazen, maar ook met collegae.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:24

runningkawa schreef:
Maar je zou met subsidie ook aan begeleiding kunnen denken voor een baas voor het omgaan met mensen met een bepaalde ziekte.

Ik blijf erbij dat er twee zeer uiterst verschillende dingen zijn als een lichamelijke beperking of een stoornis in de hersenen. Mensen die niet weten waar ze over hebben hebben vaak de meest kortzichtigste en mooiste oplossingen. Helaas was het maar zo simpel. Je kan geen cursus volgen: hoe ga ik met een autist om. Die volg ik mijn hele leven en nee ik haal daar zeker geen 10 voor..... Ik denk dat als we het hebben over autisme/asperger etc dat het zo simpel allemaal nog niet ligt.

Maar zoals ik zeg hebben wij met veel pijn en moeite, jaren lang geduld en onze contacten raadplegen een plek gevonden voor mijn broer. Vaak zijn dit wel de plaatsen onder hun niveau en blijf je lopen tegen tactloze mensen....
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 28-07-07 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:25

iefke schreef:
Barmat schreef:

Daar zijn prima medicijnen voor Lachen

Dit vind ik wel erg kortzichtig. Ook medicatie kan je niet altijd helpen.

Mee eens. Ik heb zelf ook een Wajong uitkering gehad omdat ik na misbruik zo in de knoop zat met het verwerken dat ik erg depressief was. Ik kwam bij de arbo-arts binnen en begon al te janken (en zo emo ben ik normaal nou ook weer niet Clown )
Ik ben gewoon eerlijk geweest, en ook al gaf ik zelf nog aan wel te willen werken, werd ik gelijk voor een jaar 100% afgekeurd Verward Ik vond het zelf zelfs al teveel, maar ze was daar nogal snel mee iig.

Om te zeggen dat het met medicijnen op te lossen is ben ik niet met je eens. Dat is onderdrukking, maar genezen zal het niet. Dat moet je zelf doen.

(Dit een beetje offtopic, sorry)

maar wat ik er mee wil zeggen is dat -wanneer je echt niet goed in je vel zit- dat je je dan echt niet extra hoeft te laten overdrijven. Sterker nog ik wou niet eens in de Wajong, (en was net 21) maar ik werd er wel gelijk in gezet.
Nu ben ik weer heerlijk 32 uur per week aan het werk, maar het had wel zijn tijd nodig. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:25

MoonChloe schreef:
Faye; dan heb je hoop geluk met je werkgever!

Ik ben de werkgever Knipoog

Maar ik blijf erbij dat er een hele hoop zijn die gewoon niet willen, of er niet teveel moeite voor doen. En die verpesten het voor de rest. De opmerkingen die ik hier lees over je anders voordoen zeggen mij inderdaad alweer genoeg. En persoonlijk kots ik op dergelijke mentaliteit.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:27

Faye, maar heeft die jongen voordat hij bij jullie kwam werken niet ook eerst een voortraject doorlopen of een tijd thuis gezeten met hulp om zijn weg naar jullie te vinden? Niet iedereen is hetzelfde he en het is ook verdomd moeilijk alle mensen dezelfde behandeling te geven, nu dat wel gebeurd zien we dus ook dat er steeds meer ellende van komt en mensen meer in de put raken. Dat zal heus niet de hoofdreden zijn, maar zekerw el bijzaak...de druk, terwijl je eigenlijk helemaal op bent, maar moet, omdat ieder ander dat ook moet en het anders 'niet eerlijk 'is tegenover degene die nu wel doorzetten, terwijl ze ook eigenlijk op zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:27

Maar wat deed die persoon dan wel niet? Ik neem aan dat je niet zomaar bang wordt?

Ik denk dus zeker dat er geld kan naar begeleiding van bazen, personeel is dan zeker ook een logische zet.

Verder is het natuurlijk ook zo dat diegene die gaat werken niet alles maar goed blijft l*llen qua gedrag van zichzelf, want ik mag dat want ik heb dit...Daar mag ook wel wat harder tegenin gegaan worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:28

Overigens is de arbeidsethos bij jongeren wel degelijk gedaald. Gehandicapt of niet. Ik had er een die niet te hard wilde werken omdat ze bang was een burn out te krijgen. En die dus een productiviteit van 0,0 had. Die is er dus heel snel uit gebonjourd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:29

Kimberley77 schreef:
Faye, maar heeft die jongen voordat hij bij jullie kwam werken niet ook eerst een voortraject doorlopen of een tijd thuis gezeten met hulp om zijn weg naar jullie te vinden? Niet iedereen is hetzelfde he en het is ook verdomd moeilijk alle mensen dezelfde behandeling te geven, nu dat wel gebeurd zien we dus ook dat er steeds meer ellende van komt en mensen meer in de put raken. Dat zal heus niet de hoofdreden zijn, maar zekerw el bijzaak...de druk, terwijl je eigenlijk helemaal op bent, maar moet, omdat ieder ander dat ook moet en het anders 'niet eerlijk 'is tegenover degene die nu wel doorzetten, terwijl ze ook eigenlijk op zijn?

Ik zei al, er zijn genoeg instanties die je bij de voorbereiding helpen en bij bemiddeling met werkgevers. Maar ook dat moet je willen. Het is natuurlijk makkelijker om net te doen of je niks kan en je handje op kan houden.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:29

Ik heb ook een wajong uitkering proberen aan te vragen. Maar ik heb hem niet gekregen. Ik ben spastisch aan mijn rechterkant en kan niet al te ver lopen en zit dan in een rolstoel. Ik waggel een beetje. Maar het uwv vind het niet nodig omdat er voor mij minstens 3 banen zijn die ik kan doen. Je moet vertellen wat je wel en niet kunt dan krijg je een gesprek of je recht hebt op een uitkering of niet. Zij bekijken door de lijst die je hebt ingevuld of je meer dan 3 banen kan doen. Als er geen 3 banen zijn dan krijg je de uitkering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:30

orionneke schreef:
runningkawa schreef:

Ik blijf erbij dat er twee zeer uiterst verschillende dingen zijn als een lichamelijke beperking of een stoornis in de hersenen. Mensen die niet weten waar ze over hebben hebben vaak de meest kortzichtigste en mooiste oplossingen. Helaas was het maar zo simpel. Je kan geen cursus volgen: hoe ga ik met een autist om. Die volg ik mijn hele leven en nee ik haal daar zeker geen 10 voor..... Ik denk dat als we het hebben over autisme/asperger etc dat het zo simpel allemaal nog niet ligt.

Maar zoals ik zeg hebben wij met veel pijn en moeite, jaren lang geduld en onze contacten raadplegen een plek gevonden voor mijn broer. Vaak zijn dit wel de plaatsen onder hun niveau en blijf je lopen tegen tactloze mensen....

Moet je een 10 halen dan als werkgever?
En natuurlijk is er verschil in graad van hoe erg iemand het heeft.
Maar als iemand hier op bokt gewoon overkomt, in de maatschappij gewoon overkomt, is een stukje begrip over wat de ziekte inhoud denk ik wel genoeg om iemand aan het werk te kunnen houden.
Bij een erge vorm van, zal dat heel anders worden en ik geloof niet dat de mensen in dit topic dan bedoelen, die moet maar gaan werken

Maar net als faye val ik dus ook erg over de uitspraak, je moet je erger voordoen
nee...er zijn mensen die het erg hebben maar juist niet zitten te zieligen, die worden de dupe van de mensen die zich overdreven aanstellen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:31

kleinelinda schreef:
Ik heb ook een wajong uitkering proberen aan te vragen. Maar ik heb hem niet gekregen. Ik ben spastisch aan mijn rechterkant en kan niet al te ver lopen en zit dan in een rolstoel. Ik waggel een beetje. Maar het uwv vind het niet nodig omdat er voor mij minstens 3 banen zijn die ik kan doen. Je moet vertellen wat je wel en niet kunt dan krijg je een gesprek of je recht hebt op een uitkering of niet. Zij bekijken door de lijst die je hebt ingevuld of je meer dan 3 banen kan doen. Als er geen 3 banen zijn dan krijg je de uitkering.

Dat was bij mij niet zo. Ik kreeg een gesprek, moest een aantal vragen beantwoorden en kreeg gelijk een ZW uitkering met Wajong er bovenop. Dat is nu 5 jaar geleden en het zal nu wel wat strenger zijn, maar lijsten heb ik niet gezien! Ik heb ook niet meer op controle hoeven gaan. Na een jaar kreeg ik pas weer een brief.

en ik wou dus ZELF heel graag weer aan het werk Nagelbijten / Gniffelen
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 28-07-07 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:32

runningkawa schreef:
Maar net als faye val ik dus ook erg over de uitspraak, je moet je erger voordoen
nee...er zijn mensen die het erg hebben maar juist niet zitten te zieligen, die worden de dupe van de mensen die zich overdreven aanstellen.

Juist en die zitten thuis omdat niemand ze een kans wil geven.................en DAAR worden ze pas depressief van!!

En ik ben van mening dat als je niet kan dat je ook je uitkering krijgt. Bij ons nooit geen probleem geweest en is zeker nog niet het aller aller aller ergste geval....heeft veel geleerd en leert nog altijd om zo normaal mogelijk om te gaan alleen bepaalde beperkingen blijven.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:33

Klopt dat de arbeidsethos ook is gedaald onder de jongeren, ik denk daar veel meer achter schuilt aan redenen die er genoemd worden, tuurlijk zitten er 'luiwammesen' bij, maar ook die kan je positief stimuleren en hun ego opkrikken en in laten zien wat ze echt met hun leven willen en dan de juiste weg zullen belopen...alleen dat heeft tijd nodig end ie tijd heeft men helaas niet, dan wordt de druk te hoog en sja, dan zit men of thuis of gaat met een instelling van 'heb je me jou daar' aan het werk...

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:33

ik moest eerst een lijst invullen die ik bij de gemeente moest ophalen. dat was ongeveer 2 jaar terug. Daarna moest ik op gesprek om te kijken of ik gehandicapt was en kreeg ik uitleg hoe het in elkaar zit. Mn tante heeft een maand terug een gesprek gehad en zij moest ook een lijst invullen en op gesprek komen bij het uwv

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:34

runningkawa schreef:
Maar wat deed die persoon dan wel niet? Ik neem aan dat je niet zomaar bang wordt?

Ik denk dus zeker dat er geld kan naar begeleiding van bazen, personeel is dan zeker ook een logische zet.

Verder is het natuurlijk ook zo dat diegene die gaat werken niet alles maar goed blijft l*llen qua gedrag van zichzelf, want ik mag dat want ik heb dit...Daar mag ook wel wat harder tegenin gegaan worden

Die zag in iedereen God en Jezus. Liep constant weg omdat hij dacht dat mensen over hem aan het praten waren. Hoorde dingen die hij dacht dat collega's zeiden, confronteerde hun daarmee op een niet fijne manier. Deze dingen werden nooit gezegd. Hij maakte zijn eigen waarheid. Ging op de grond liggen in het midden van de garage om te aarden en zijn negatieve energie om te zetten in positieve energie. Overal zaten luidsprekers en afluisterapparaatjes om hem voor het blok te zetten.
En zo kan ik nog een uur doorgaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 20:35

Cayenne schreef:
kleinelinda schreef:

Dat was bij mij niet zo. Ik kreeg een gesprek, moest een aantal vragen beantwoorden en kreeg gelijk een ZW uitkering met Wajong er bovenop. Dat is nu 5 jaar geleden en het zal nu wel wat strenger zijn, maar lijsten heb ik niet gezien! Ik heb ook niet meer op controle hoeven gaan. Na een jaar kreeg ik pas weer een brief.

en ik wou dus ZELF heel graag weer aan het werk Nagelbijten / Gniffelen

En dat vind ik dus wel een verschil met het idee wat ik hier krijg bij sommige
Als je wilt kan er veel Ja

Helaas gaat dat niet altijd op, maar heel vaak wel