Samenwonen, wie betaald de hypotheek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Re: Samenwonen, wie betaald de hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:23

Kanzi schreef:
Ik vind wel dat je wat mee mag betalen, je hoeft niet gratis te wonen toch?
Als je het ziet als huur, en de onderhoudskosten zijn voor de eigenaar dan lijkt me dat wel reëel.

Als ik naar mezelf kijk; misschien wel hopeloos uit-de-tijd, maar wij hebben altijd het geld op een grote berg geschoven en daar gewoon alles van betaald, ook toen we samenwoonden zonder contract.
We brengen het samen binnen en maken het samen op, voor ons werkt het prima. Knipoog

en hebben jullie ook een koophuis wat op naam van jouw vriend staat?

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:27

Wij gaan samenwonen en ik wou heel bewust niet de helft betalen van zijn appartement, tenzij ik daar ook gewoon een deel van zou krijgen bij een breuk.

Wanneer ik huur ben ik een hoop minder kwijt dan wanneer ik de helft zou meebetalen, dus hij krijgt gewoon het bedrag dat ik ook kwijt zou zijn per maand voo rmijn kamer. Ik studeer nog. Daar zat tv/inet en telefonie in, dus die krijg ik er bij hem ook gewoon bij. Hierdoor woon ik voor 250 euro + eten delen, maar hoe we dat doen zien we nog niet direct.
Dit is voor mij heel goedkoop, want ik krijg natuurlijk een stuk meer luxe. Maar doordat ik geen baantje heb, was er niet echt een optie om meer te betalen voor mijn inwonen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:29

Belsje schreef:
Wij gaan samenwonen en ik wou heel bewust niet de helft betalen van zijn appartement, tenzij ik daar ook gewoon een deel van zou krijgen bij een breuk.

Wanneer ik huur ben ik een hoop minder kwijt dan wanneer ik de helft zou meebetalen, dus hij krijgt gewoon het bedrag dat ik ook kwijt zou zijn per maand voo rmijn kamer. Ik studeer nog. Daar zat tv/inet en telefonie in, dus die krijg ik er bij hem ook gewoon bij. Hierdoor woon ik voor 250 euro + eten delen, maar hoe we dat doen zien we nog niet direct.
Dit is voor mij heel goedkoop, want ik krijg natuurlijk een stuk meer luxe. Maar doordat ik geen baantje heb, was er niet echt een optie om meer te betalen voor mijn inwonen.

dan hebben jullie dat prima opgelost! Haha!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:37

Er zijn mensen die het redelijk vinden om huur te betalen omdat ze dat anders ook kwijt waren aan een kamer.
Deze mensen vinden dat ze niet van hun vriend hoeven te profiteren.

Maar stel jij betaald maandelijks 200 euro mee aan de hypotheek en hij betaald 600.
Over 5 jaar wordt het huis verkocht en hij heeft 50.000 overwaarde. Hiep hiep hoera hij is 50.000 euro rijker. Oke hij heeft daarvoor wel 5 jaar hypotheek betaald dus 5x 12 x 600 is 36.000
Is toch maar zo eventjes een netto winst van 14.000 euro in 5 jaar. Zo snel kan je nooit sparen.

En jij hebt helemaal......niets.
Terwijl je wel geld in het huis hebt geïnvesteerd wat hij lekker allemaal voor zich zelf houd want ja de relatie is uit. Zou hij redelijk zijn dan zou hij jou 1/3 van die 14.000 geven. Aangezien jij ook 1/3 hebt meebetaald in de hypotheek. Maar dat gebeurd dus dan niet.

Wie heeft er dan van wie geprofiteerd?

Ik zou alleen mee willen betalen aan de hypotheek als er wordt vastgelegd dat ik ook zou meedelen in de overwaarde.
Laatst bijgewerkt door lindsey op 16-07-07 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:39

lindsey schreef:
Er zijn mensen die het redelijk vinden om huur te betalen omdat ze dat anders ook kwijt waren aan een kamer.
Deze mensen vinden dat ze niet van hun vriend hoeven te profiteren.

Maar stel jij betaald maandelijks 200 euro mee aan de hypotheek en hij betaald 600.
Over 5 jaar wordt het huis verkocht en hij heeft 50.000 overwaarde. Hiep hiep hoera hij is 50.000 euro rijker. Oke hij heeft daarvoor wel 5 jaar hypotheek betaald dus 5x 12 x 600 is 36.000
Is toch maar zo eventjes een netto winst van 14.000 euro in 5 jaar. Zo snel kan je nooit sparen.

En jij hebt helemaal......niets.
Terwijl je wel geld in het huis hebt geïnvesteerd wat hij lekker allemaal voor zich zelf houd want ja de relatie is uit. Zou hij redelijk zijn dan zou hij jou 1/3 van die 14.000 geven. Aangezien jij ook 1/3 hebt meebetaald in de hypotheek. Maar dat gebeurd dus dan niet.

Wie heeft er dan van wie geprofiteerd?

kijk Haha! jij snapt hem Knipoog

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 22:41

De vriend van de TS.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:10

En zo kan je het ook andersom bekijken. Huis staat nu al op vriend zijn naam, als TS zich ook als eigenaar laat inschrijven en het mocht uitgaan gebeurt er precies hetzelfde. Alleen is dan juist het voordeel aan TS, vriendlief heeft namelijk vóór het samenwonen al maanden zélf de hypotheek opgebracht en gespaard voor de overwaarde.

Sowieso heeft het financieêl normaal gesproken weinig voordeel om een relatie te beïndigen. Beide partijen schieten er meestal toch bij in.

Eerlijk gezegd vindt ik het ook niet reeël omwille van de kosten van TS haar paard, dat haar vriend meer moet blijven betalen omdat ze anders niet kan sparen.

TS, nogmaals. Laat je goed inlichten en overleg eens met een financieël aangelegd iemand in de familie ofzo Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:11

iid lidsney

ik ben het compleet met je eens en daarom vind ik het ook zo raar dat hij het heel normaal vindt dat ze mee betaald....

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 07:35

Meryl schreef:
Persoonlijk vind ik dat jij ook moet bijdragen aan de hypotheek. Een huurhuis moet je toch ook betalen?

Maar nu ben je zíjn potje aan het spekken, het huis (en de overwaarde!) is gewoon voor hem en daar zie je niks van terug. Met huren zie je er beide niks van terug Vork . Zo'n huis moet je ook een beetje zien als enórme spaarpot, tegen wat een eigen huis per jaar oplevert kun je in verhouding niet opsparen, wat zij qua hypotheekgeld erin stopt komt er voor hem extra weer uit mocht hij dat huis verkopen. Idd wat Lindsey ook al stelt!

Ik heb het hier met mijn vriend ook over gehad, hij heeft een huis, ik woon nog thuis. Samen (nu al) een huis gaan kopen vinden we nog te vroeg, stel dat ik straks bij hem inwoon gaan de vaste lasten gewoon door de helft maar hij wil absolúút niet dat ik een maandelijks bedrag 'huur' aan hem betaal . Doe dan wel een keer extra boodschappen of betaal een rekening meer ofzo om het voor m'n eigen gevoel te compenseren zeg maar! Of stop het in een 'leuke-dingen-doen-potje' Vork

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:10

Remember schreef:
Meryl schreef:
Persoonlijk vind ik dat jij ook moet bijdragen aan de hypotheek. Een huurhuis moet je toch ook betalen?

Maar nu ben je zíjn potje aan het spekken, het huis (en de overwaarde!) is gewoon voor hem en daar zie je niks van terug. Met huren zie je er beide niks van terug Vork . Zo'n huis moet je ook een beetje zien als enórme spaarpot, tegen wat een eigen huis per jaar oplevert kun je in verhouding niet opsparen, wat zij qua hypotheekgeld erin stopt komt er voor hem extra weer uit mocht hij dat huis verkopen. Idd wat Lindsey ook al stelt!

Ik heb het hier met mijn vriend ook over gehad, hij heeft een huis, ik woon nog thuis. Samen (nu al) een huis gaan kopen vinden we nog te vroeg, stel dat ik straks bij hem inwoon gaan de vaste lasten gewoon door de helft maar hij wil absolúút niet dat ik een maandelijks bedrag 'huur' aan hem betaal . Doe dan wel een keer extra boodschappen of betaal een rekening meer ofzo om het voor m'n eigen gevoel te compenseren zeg maar! Of stop het in een 'leuke-dingen-doen-potje' Vork

Precies! zo doen wij het ook. ik woon bij mijn vriend in en ik betaal ook geen huur of hypotheek. Het huis staat niet op mijn naam.
Maar ik doe alle boodschappen in de maand en af en toe koop ik kleding voor hem en dingetjes voor in en rond het huis (plantjes, huishoudelijke spullen, servies en zo)
Zo draag ik bij aan het mooier maken van het huis.
Als je van elkaar weggaat betaalt hij de spullen die ik gekocht heb voor het huis en het huis blijft van hem.
Dit werkt voor ons perfect. we hebben overigens een samenlevingscontract. Ik zou er niet aan moeten denken om het zonder contract te doen. je gaat er niet vanuit, maar toch als het om geld gaat worden mensen heel anders.......

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:38

Mijn vriend betaalt de helft van de rente (na aftrek van belasting) mee, het spaargedeelte en het onderhoud betaal ik zelf. Verzekeringen, gas, water, licht en belastingen delen we. Dit vinden wij een prima regeling.

Ik vind dat onderhoud niet onderschat moet worden, de overwaarde die je eventueel bij verkoop overhoud is (bij mij iig) echt geen "schone" winst. Daar gaan nogal wat kosten vanaf.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:41

Ik zou ook niets op meebetalen. Heb dit in het verleden ook zo gehad en heb toen wel meebetaald. Zelfde situatie als TS.

Na 6 jaar samenwonen is het uitgegaan. Huis was toen al bijna dubbele waard. Zijn potje mooi gespekt en ikke niets. Dat dacht ik dus niet. Ik heb opgeteld wat ik kwijt was aan de hypotheeklasten en hem medegedeeld dat ik dat geld terug wilde. Zo niet, dan wilde ik ook nog een verhoging ivm waardevermeerdering van het huis.

Ex heeft mij mijn kosten voor de hypotheek terugbetaald. Scheelt misschien ook dat wij verder zonder ruzie uit elkaar zijn gegaan en dat ex ontzettend fout was geweest....

RickCr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:47

Mijn vriendin woont ik bij mij.En de hypotheek staat volledig op mijn naam.En zij hoeft ook niks aan de hypotheek te betalen, zodat mocht het verkeerd gaan blijft het huis gewoon van mij.en ja de spullen die we in de tussentijd samen gekocht hebben ofzo gaan we dan gewoon eerlijk verdelen en wat zij heeft mee genomen mag ze ook weer mee terug nemen natuurlijk.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 09:59

Heel eerlijk gezegd vind ik wel dat je een hoop lasten op hem legt.
Dat het zijn hypotheek is en dat hij die moet betalen oke, evenals de levensverzekering.
Maar dan zou jij ook weer zo eerlijk kunnen zijn, dat je bv de hele rekening van het G/L/W op je neemt.

Ik ben dan getrouwd, en alle vaste lasten gaan van de rekening van mijn man af.
Behalve de huur die gaat van mijn rekening, en de rest doen we alles ook van mijn rekening.
En ik werk ook partime(verdien dan wel meer dan gemiddelt voor partime)
En tuurlijk pin ik ook wel van zijn rekening, maar die 2 situatie's zijn niet met elkaar te vergelijken.

Of hij alle rekeningen, en jij de boodschappen en leuke dingen..

Moeilijke situatie dat wel trouwens..
Bij ons ging dat allemaal vanzelf toen we samen gingen wonen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:03

Pascal schreef:
Dat het zijn hypotheek is en dat hij die moet betalen oke, evenals de levensverzekering.
Maar dan zou jij ook weer zo eerlijk kunnen zijn, dat je bv de hele rekening van het G/L/W op je neemt.

Behalve de huur die gaat van mijn rekening, en de rest doen we alles ook van mijn rekening.
En tuurlijk pin ik ook wel van zijn rekening, maar die 2 situatie's zijn niet met elkaar te vergelijken.

Waarom, dan betaald zij indirect toch mee aan de hypotheek, dat horen ze gewoon netjes te delen, water, gas en licht.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:04

popika schreef:
Katja: ja heb je groot gelijk in, hij krijgt zijn hypotheekrente aftrek , lijkt me dan niet nodig om er aan mee te betalen

Het moge inderdaad duidelijk zijn dat je de hypotheekrente aftrek eerst mindert op de hypotheeklasten, alvorens je de kosten deelt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:05

ik ben getrouwd en toen ik ook nog werkte ging alles bij elkaar en je pakt wat je nodig hebt.
wij hebben nooit dit is jouw geld en dat is mijn geld gehad.
alles is van ons samen.
nu werk ik al jaren niet meer en alles gaat gewoon van zijn salaris.
en ik mijn paard mijn hobby wat erg veel geld kost ,maar daar word nooit over gezegd dat dat van zijn geld gaat.
nu hebben wij nooit problemen over geld gehad omdat we het niet over de balk smijten Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:14

mirgino schreef:
ik ben getrouwd en toen ik ook nog werkte ging alles bij elkaar en je pakt wat je nodig hebt.
wij hebben nooit dit is jouw geld en dat is mijn geld gehad.
alles is van ons samen.
nu werk ik al jaren niet meer en alles gaat gewoon van zijn salaris.
en ik mijn paard mijn hobby wat erg veel geld kost ,maar daar word nooit over gezegd dat dat van zijn geld gaat.
nu hebben wij nooit problemen over geld gehad omdat we het niet over de balk smijten Haha!

He he... hier zat ik al drie pagina's lang op te wachten....

Fijn dat er ook nog mensen zijn die zó redeneren!

Iedereen heeft het er maar over dat de vriend van TS profiteert e.d. Maar hallo!! Profiteert TS niet net zo hard door het woongenot dat ze heeft? Maar daar praten we gemakshalve maar niet over Lachen

Al dat "dit is van jou en dit is van mij" gedoe, bah bah.... Ik vraag me werkelijk af hoe goed de relatie wel niet is, als er hier al discussie over gevoerd moet worden.

Staan jullie bij een restaurant ook de rekening te delen? En dan wel precies zo dat het niet 50/50 is, maar ieder rekent af wat hij/zij gegeten en gedronken heeft??

Ik kan sommige mensen écht niet begrijpen, sorry... je gaat SAMENWONEN, maar vervolgens blijf je continu over mijn en dijn spreken, nou, weinig samen dan. Lachen

Vanaf het begin toen ik mijn man leerder kennen, hebben we alles SAMEN gedaan, dus ook etentjes, benzine (ja, ik betaalde ook weleens benzine van ZIJN AUTO, waar ik destijds zonder rijbewijs geen bal van terugkreeg. Simpelweg omdat hij het net als ik niet breed had, maar wel wekelijks drie keer mij op kwam zoeken en hiervoor 100 km moest rijden. DAt vinden jullie dan zeker ook gek, dat ik meebetaalde aan de benzine.....)

En ook nu - alles samen, alles netjes in overleg. Grote uitgaven worden besproken of het zinvol of verstandig is, al het andere - pak maar van de grote hoop. Nooit gesteggel, nooit ruzie.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:17

Es79 schreef:
Pascal schreef:

Waarom, dan betaald zij indirect toch mee aan de hypotheek, dat horen ze gewoon netjes te delen, water, gas en licht.

Dan moeten ze die hypotheek ook delen zij woont imo ook in dat huis..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:18

Lips are sealed barmat ben niet met je eens

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:20

Ik vind dat veel mensen hier erg moeilijk over doen.
TS als je niet wil meebetalen, dan ga je toch lekker een huis huren of zelf kopen. Weet je zeker dat je veel meer geld nodig hebt dan dat je nu moet betalen.

Ik vind het niet meer dan logisch dat je meebetaald. Wie profiteerd er nou van wie. Jij gratis wonen en hij betalen. Kom op zeg.

Gelukkig heb ik dit soort problemen nooit gehad. Mijn man en ik hebben altijd alles van ons samen gezien.

Overigens gaan er hier veel mensen vanuit dat je winst maakt op een huis. Ooit wel eens nagedacht hoeveel koophuizen er niet met verlies verkocht worden?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:21

Ik vind dat de vriend van de TS meer problemen maakt dan de TS zelf, veel mensen zeggen hier alles op 1 hoop. Nouja als dat zo is dan komt dat de TS heel goed uit Tong uitsteken
Aangezien ze veel minder verdient dan haar vriend (zo'n 4x minder!)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:22

Citaat:
Overigens gaan er hier veel mensen vanuit dat je winst maakt op een huis. Ooit wel eens nagedacht hoeveel koophuizen er niet met verlies verkocht worden

nou bijna niks en als dat wel zo is dan zijn er domme dingen gebeurd

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:23

tita schreef:
Lips are sealed barmat ben niet met je eens

Wat meer onderbouwing zou fijn zijn Lachen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:24

Pascal schreef:
Es79 schreef:

Dan moeten ze die hypotheek ook delen zij woont imo ook in dat huis..

Ja, dat kan, daar ben ik ook niet op tegen maar dan wel als ze uit elkaar gaan er eerlijk verdeeld wordt.
Niet dat zij er dan niets van terug ziet.