Het BEZUINIG-Topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Re: Het BEZUINIG-Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:22

eh antiklit eh hoe heet dat spul ook maar weer eh eh
van bv Equi Shine

ik ben erg geneigd erg veel van dit spul te gebruike terwijl dat helemaal niet nodig is
bewaar een oude vles en meng het half om half of zelfs minder
het werkt net zo goed en kost minder en je hoeft niet bang te zijn er teveel van te gebruiken

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:28

Apple schreef:
Specifiek voor de dagelijkse boodschappen:
- Probeer de B merken in de supermarkt ipv de A merken (veelal komt het uit dezelfde fabriek)
- maak een boodschappenlijstje
- geen boodschappen doen op lege maag
- alleen boodschappen doen
- wees je bewust van "supermarkttrucs" (routing, geur/kleur, proeverijtjes, etc.etc.etc.)
- leg een voorraad aan
- maak gebruik van aanbiedingen (maar let op, is het wel een aanbieding?)
- probeer Aldi, Lidl en goedkope supermarkten.

Doe ik letterlijk allemaal wel Haha! Alleen betreft frisdrank niet, B merk vind ik écht minder lekker Bloos

Verder thuis niks op standby, als je niet in een ruimte bent lampen uit. Wasmachine of afwasmachine na 23.00 uur 's avonds of in het weekend. Verwarming uit of lager draaien als je gaat slapen.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:29

BGGBWM schreef:
TIP 3:
Ga in de ochtend naar de groenteboer en groenteafdeling van de AH en vraag om afgekeurd groente en fruit. Sommige stuks hebben een plekje maar kun je na schoonmaken prima zelf eten als groente bij het avondeten of fruit als toetje. Alles wat je niet kunt gebruiken geef je aan de paarden of gooi je alsnog weg!
Bespaart 2 x per week groente en fruit kopen!

Kan absoluut zijn dat dit bespaart, maar als ik zo moet leven, dan ga ik toch drastisch maatregelen nemen Scheve mond

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:34

Kijk je wel uit met dat graadje minder stoken. daar zit een ondergrens aan! Als je te weinig stookt, krijg je vocht in je huis en dat is de moord voor je (houten) constructiedelen. Hetzelfde geldt voor ventileren; doe je dat te weinig, dan krijg je vochtophopingen die de constructie aantasten.

Oh ja, jaag niet op de laagste prijzen maar let op de prijs/prestatie. Soms is het beter een iets duurder product te nemen, omdat het zuinig in gebruik is. Een mede-lid van de Land Roverclub heeft het eens uitgeprobeert met goedkope Diesel. Het bleek dat zijn Land Rover op Diesel van onbestemde afkomst zoveel meer verbruikte, dat ie beter de duurdere Diesel van een gerenomeerd merk kon tanken. Het verbruik lag rond 1:8 voor de goedkope en rond 1:11 voor de iets duurdere Diesel! Ik heb het nog niet gemeten, maar ik heb ook sterk het idee dat mijn Fordje met Diesel van de Tango meer verbruikt dan met de Diesel van Shell.

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:36

dit is echt een goed topic!
Ik heb zelf geen paardje ofzo.. Maar geld besparen is altijd handig :p Ik rij wel een paardje 2x in de week en in verzorg een 2 jarige Lachen wat ik doe om te besparen is oud brood meenemen van thuis en me vader (hij is groenteman) neemt groente en fruit mee die niet meer verkocht mag worden (maar vaak nog wel goed is) en die eten we dan zelf op en geef ik aan de paardjes Lachen en bij kleine wondjes (bij de paardjes) o.i.d. doe ik er vaseline op, scheelt weer dure zalfjes enzo Lachen En de pony waar ik op rijd, heeft vrij snel kapotte mondhoeken, en daar doe ik tandpasta op Lachen werkt super, en kost bijna niets! (gewoon een goedkope tube bij de kruidvat ofzo)
Verder neem ik altijd hetzelfde flesje water mee (steeds navullen) dat is ook een stuk goedkoper dan steeds een nieuwe kopen! En ik doe alles per fiets Tong uitsteken Scheelt weer een trein of buskaart! En het is goed voor je conditie Tong uitsteken
Verder koop ik (bijna) alleen kleding en schoenen in de uitverkoop Lachen scheelt een hoop geld, wat ik dan weer kan besteden aan de paardjes Tong uitsteken
En niet eerder kleding of schoenen kopen, tot het echt nodig is!
Ik drink ook veel water, is gezonder voor je, en het scheelt een hoop geld met cola en andere frisdranken!
Ik ga ook maar 1 of 2 keer per jaar naar de kapper Lachen Tussendoor knipt mijn moeder de puntjes bij. Scheelt ook weer zo'n 20 á 30 euro per knipbeurt.
Nou dat was het wel zó'n beetje denk ik Tong uitsteken

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:43

Stoppen met roken Nagelbijten / Gniffelen

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:44

2 glazen water drinken voor je gaat eten is goed voor de dikke kont en voor je portomonee Haha!

Luv_Sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:48

Waterkippie schreef:

ja die heb ik ook al vaak geprobeerd Vork

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:51

Luv_Sil schreef:
Waterkippie schreef:

ja die heb ik ook al vaak geprobeerd Vork

moet je eens voor de lol elke keer dat je er een wil opsteken 20 euro cent in een potje doen
moet je eens kijken hoe vlauw je word
mijn moeder heeft het toen een week vol gehouden
we konden er gezellig met zijn 5 en ruim van eten bij de snacbar

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:56

Voor de dames (en ongetwijfeld ook heren) die wasmiddel duur vinden, was eens met de wasnoot. Een zak van een kilo heb je voor €9.- (komen nog wel verzendkosten bij) dit lijkt een hoop geld maar als ik je vertel dat ik er nu al een half jaar mee was en ik net een kwart van de zak leeg heb dan kan je waarschijnlijk de besparing aan wasmiddel wel gaan uitrekenen (ik was rond de 5 draaien per week)
http://www.wasnoot.nl/
O ja, en de was wordt echt goed schoon en zacht (bespaart ook wasverzachter) en het is ook nog eens veel beter voor het milieu.

Ander alternatief zijn wasmagneten, geen idee of deze ook werken, ik heb er geen ervaring mee maar als ze werken zijn ze op den duur natuurlijk wel hartstikke goedkoop. Wasmagneten kosten rond de 50.-
http://www.waswonder.com/

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 12:21

Goed topic! Geld besparen is altijd handig!

Op www.lieventum.nl kun je stand-by killers en waterbespaarders en nog meer dingetjes bestellen voor weinig geld.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:18

Waterkippie schreef:

Ja Ing..wanneer stop je nou!!!!!! Duivel

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:19

@Tanja: Dat waspoeder he..is dat nog een speciaal merk,of een is er iets speciaals aan? Ben benieuwd, want ik houd van besparen Haha!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:26

roosje84 schreef:
@Tanja: Dat waspoeder he..is dat nog een speciaal merk,of een is er iets speciaals aan? Ben benieuwd, want ik houd van besparen Haha!

moet je de link aanklikken dan kom je er wel achter Knipoog

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:29

Ja dat snapte ik al..bedoelde meer ervaringen etc etc

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:22

Apple schreef:
165 per maand met de veestapel erbij? Dat is knap boodschappen doen Lachen.

Wow!
Wij zijn met 5 man thuis, en de wekelijkse boodschappen zijn meestal rond de 100 euro. Daar komt dan nog vlees bij voor het eten doordeweeks.

Wat voor de beesten helpt: Kijk eens kritisch naar je voer. Heb je al die supplementen en muesli's echt nodig? Wat brok betreft: Goedkoop is niet altijd beter. Je kunt misschien beter 0.5kilo van een goeie brok voeren als 3 van goedkope brokken.

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:41

Tanja schreef:
Voor de dames (en ongetwijfeld ook heren) die wasmiddel duur vinden, was eens met de wasnoot. Een zak van een kilo heb je voor €9.- (komen nog wel verzendkosten bij) dit lijkt een hoop geld maar als ik je vertel dat ik er nu al een half jaar mee was en ik net een kwart van de zak leeg heb dan kan je waarschijnlijk de besparing aan wasmiddel wel gaan uitrekenen (ik was rond de 5 draaien per week)
http://www.wasnoot.nl/
O ja, en de was wordt echt goed schoon en zacht (bespaart ook wasverzachter) en het is ook nog eens veel beter voor het milieu.

Ander alternatief zijn wasmagneten, geen idee of deze ook werken, ik heb er geen ervaring mee maar als ze werken zijn ze op den duur natuurlijk wel hartstikke goedkoop. Wasmagneten kosten rond de 50.-
http://www.waswonder.com/

Heb ik idd wel is meer gehoord van die wasnoten.. Ga toch maar eens kijken.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:47

roosje84 schreef:
Waterkippie schreef:

Ja Ing..wanneer stop je nou!!!!!! Duivel

Ehmmmmmmmm Clown

Ik kan het nog betalen hihi Duivel

Maar het is wel een goede bespaartip toch Knipoog

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:14

Zoek je kledingkast en je zolder eens uit en zet die oude kleren die je niet meer draagt maar er nog prima uitzien op marktplaats. Hetzelfde geldt voor je oude dekjes, lampen, meubels en de hele zooi.. Als je er toch niets meer mee doet is het een kleine moeite het op marktplaats te proberen..

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:24

Doe tijdens het douchen de lamp uit. Zonder licht kun je je ook wassen.Ik zeg eerlijk dat dit uit een bespaarboekje komt.

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:31

Hang je was buiten te drogen, scheelt toch zo'n € 0,50 cent per drogerbeurt.

Was alleen een volle wastrommel vol.

Wassen op een lagere temp. een was van 40º kost de helft aan stroom ten opzichte van een was van 60º. Een was van 90º geeft weer het dubbele aan stroom t.o.v. 60º.

Neem een dubbeltariefmeter in de meterkast (als je die nog niet hebt). Gebruik de zware machine's (vaatwasser, wasmachine en droger) in de daluren.

Doe de draagbare telefoon weg en neem een ouderwets toestel.

Haal adoptors e.d. uit het stopcontact wanneer je deze niet gebruikt.

Reserveer zo'n 5m² tuin als groente tuin, hier kun je zelf makkelijk het één en ander verbouwen. Zakjes met zaadjes kosten mss € 10,00 aan het eind van het jaar bespaar je toch al snel meer als € 80,00 op deze manier.

Bloemen kan je zelf ook kweken Knipoog

Een diepvrieszakje waar je brood mee hebt ingevroren kan nog makkelijk een 2e & 3e keer gebruikt worden.

Zet nieuwe potjes, pakken e.d. achteraan in de kast, op deze manier gebruik je eerst het oude en is er dus minder kans op het moeten weggooien van voedsel wat over de datum is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:33

Even van de site van wasnoot.nl --> Zeer geschikt voor het wassen van huisdieren ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:34

Wil je besparen, dan hierbij de gouden tip:

Mep eens flink tegen de wc-rol aan, dan is hij plat en kun je er minder velletjes van af trekken in 1 keer...reken uit je winst! Huilen van het lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:36

Citaat:
Wat voor de beesten helpt: Kijk eens kritisch naar je voer. Heb je al die supplementen en muesli's echt nodig? Wat brok betreft: Goedkoop is niet altijd beter. Je kunt misschien beter 0.5kilo van een goeie brok voeren als 3 van goedkope brokken.

Op zich héb je hier wel wat hoor maar ja, ligt er wel een beetje aan wat je doel is met je paard/dier. Een écht sportpaard bv. zal toch ook écht goed voer nodig hebben om goede prestaties te leveren...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:38

Dat staat er toch ook?
Soms is het beter om wat meer uit te geven aan echt goeie brokken dan aan goedkope brokken. Maar vooral supplementen (poedertje anyone) lopen in de papieren terwijl ze vaak nergens voor nodig zijn.