dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tellie

Re: dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:46

pharagirlke schreef:
Kijk dat is het hem net. Dat is voor hun dus moeilijk! Het is moeilijk om dat allemaal uit elkaar te houden. (als ik het goed begrijp wanneer ik mijn vriendinnen zie schrijven tenminste) En zij doen écht hun best! Maar ze kunnen het gewoon niet Lachenzo zal mijn vriendin ook steevast 'wand' ipv 'want' schrijven zelfs al staat het erboven, gewoon omdat ze al moeite genoeg heeft met haar zinnen op te schrijven en ze dan niet nog eens een zin er boven kan nemen. Dat is te verwarrend Lachen

Dus wat jij eigenlijk zegt is dat ze geen hoofdletters en punten kunnen gebruiken, omdat dit te verwarrend is? Dat is mijn punt namelijk. Typfouten en het moeilijk kunnen gebruiken van andere leestekens tot daar aan toe, maar om nou negergens een hoofdletter of punt neer te kunnen zetten, dat lijkt me niet al te moeilijk, zelfs niet voor dyslecten. Nagelbijten / Gniffelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:47

Jaantsje, ik ben het met je eens, hoor. Verder sta ik niet te kijken hoe bepaalde mensen dan weer zo overdrijven. Typisch bokt. Haha!

Het is heel vervelend als je dyslectisch bent en verder zie ik 'gewone' mensen ook zo vaak een foutje maken. Doe ik zelf ook wel eens in alle haast, terwijl ik prima in spelling ben. Nobody is perfect en gelukkig maar.
Zeur toch allemaal niet zo. Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:50

Ik heb wel moeite om die teksten te lezen, het duurt veel langer voor ik zo'n tekst ontcijferd heb. En de TS verwacht waarschijnlijk dat ik die moeite neem. Dan verwacht ik ook wat extra moeite van de TS: niet foutloos, maar wel zo leesbaar mogelijk!

Spellingcontrole is niet waterdicht, maar het HELPT wel een stuk. (En aangezien dat dus direct in je browser kan, is het niet eens zo heel veel extra moeite.) Hoofdletters en punten zijn ook ETG handing. (En daarvan wil het er bij mij niet in dat je je dat niet aan kunt wennen. Dat er af en toe 1 vergeten wordt is dan geen probleem, als ze er meestal maar wel staan.)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:53

Mijn zoon heeft zwaar disorthografie oftewel niet kunnen spellen!! Een zoveelste vorm van dyslexie. Er word hier geoppert neem dan de spellingtoets. Ja maar wat als je niet ziet dat je het fout schrijft. Dan kunnen er nog zoveel rode streepjes onder je woord komen.Bovendien wanneer er een flinke dyslexie is, word het woord niet eens herkent door de computer.

Bovendien zie ik hier nog weleens meiden ( jongens zijn er weinig) die al gauw roepen, ik heb dyslexie omdat ze gewoon de moeite niet nemen om normaal te spellen/schrijven.
Je pas dyslexie wanneer je getest ben je papiertje heb ontvangen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:54

Citaat:
maar om nou negergens een hoofdletter of punt neer te kunnen zetten, dat lijkt me niet al te moeilijk, zelfs niet voor dyslecten.

Nu denk ik dat dat dus ontzettend slecht te beoordelen is door niet dyslecten. En als dat geen vooroordeel is trouwens Knipoog

Af en toe vraag ik het me ook af hoor. Als iemand er bewuster mee bezig is, misschien dat diegene dan wel beter met de leestekens overweg kan? Maar er zijn diverse soorten dyslectie en de ene variant heeft men meer moeite met d´s, t´s en de ander weer leestekens bv.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:59

Shadow0
Kun jij van achter je scherm zien hoeveel moeite iemand heeft met taal?
In mijn ogen doe je er erg gemakkelijk over.
Voor jou is het de gewoonste zaak om alles te gebruiken op de computer. Dat wil nog niet zeggen dat dit voor iedereen op gaat.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:01

Esmeralda schreef:

Mee eens! Tegenwoordig hoor je overal te pas en te onpas (als excuus) dat iemand dyslexie heeft, maar zolang je geen test hebt gedaan, vind ik, dat je het niet mag zeggen.
Ik ben blij dat m'n ouders vroeger hebben geinvesteerd (jaja zo'n test is ruim 1000 euro geloof ik) in zo'n test voor mij. Daar had ik op de middelbare school alleen maar voordelen van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:02

Esmeralda schreef:
Er word hier geoppert neem dan de spellingtoets.

Spellingcontrole, geen toets.

Citaat:
Ja maar wat als je niet ziet dat je het fout schrijft. Dan kunnen er nog zoveel rode streepjes onder je woord komen.Bovendien wanneer er een flinke dyslexie is, word het woord niet eens herkent door de computer.

In veel gevallen zegt de computer "bedoelde je ..." en komt de computer met een hele aardige suggestie. Nogmaals, het hoeft dan helemaal niet foutloos, maar het HELPT wel een stuk, en dat lijkt me meer dan voldoende reden om het eens te proberen.

Citaat:
Bovendien zie ik hier nog weleens meiden ( jongens zijn er weinig) die al gauw roepen, ik heb dyslexie omdat ze gewoon de moeite niet nemen om normaal te spellen/schrijven.

Maar dan nog zijn er mensen die makkelijk roepen 'ik heb dyslexie' en verder de moeite niet nemen dat te compenseren. Tsja, papiertje of niet, dat blijft een beetje gemakzuchtig. En dat geldt lang niet voor iedereen met dyslexie, heel veel doen echt hun best om goed leesbare teksten te schrijven. En dat zie je dan ook. Ik vind het dan geen enkel probleem dat er regelmatig een foutje tussendoor sluipt.

Maar gemakzuchtige mensen heb je overal, dus ook bij dyslectische mensen. En daar heb ik niet zoveel begrip voor.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:11

Trouwens eens een vraagje, waar vind je de spellingcontrole-instelling bij Firefox?? Ben al een tijdje aan het zoeken, maar vind hem nergens..

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:12

Maar gemakzuchtige mensen heb je overal, dus ook bij dyslectische mensen. En daar heb ik niet zoveel begrip voor.

Kun jij achter je scherm zien wie gemakzuchtig is?
Begrip is een rekbaar iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:12

google toolbar heeft hem, werkt ook op IE

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:20

jaantsje schreef:

Kun jij achter je scherm zien wie gemakzuchtig is?
Begrip is een rekbaar iets.

Toch makkelijker dan je denkt misschien. Over de tekst van een ander kan ook gewoon nog een spellingscontrole gehaald worden, als daar een heleboel uitkomt denk ik dat het betrekkelijk veilig is om te zeggen dat degene die de tekst heeft getypt er niet ontzettend veel moeite voor heeft gedaan om Nederlands correct te typen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:23

tantjeuh schreef:
Trouwens eens een vraagje, waar vind je de spellingcontrole-instelling bij Firefox?? Ben al een tijdje aan het zoeken, maar vind hem nergens..

Als je de nieuwste Firefox hebt, zit het er dacht ik al automatisch in. (Ik heb een oudere, Engelse versie, dus het is wat lastig om na te kijken hier.)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:26

jah ik vin ok da iedereen ma moe kunnuh srijfe zoals ie wil en nie zo zeuren want punte en hoofdlettus die kun juh helemaal nie vinduh as je dislekties ben hor da snap tog iedereeeeeen

Volgens mij weten dyslecten de shifttoets gewoon te vinden op hun PC en de . ook. Clown
Vind het zelf ook jammer als mensen zich achter dyslectie verschuilen als ze gewoon te lui zijn om correct te schrijven.

En ook jammer voor de echte dyslecten. Want zo fijn is het niet om dat te zijn.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:30

Als ik een verslag moet typen dan laat ik het door een ander lezen omdat ik mijn eigen fouten niet zie. Heb geen last van dyslectie.
Spellingscontrole haalt niet alles eruit.
Het is zelfs zo dat spellingscontrole lang niet alles herkent, ook woorden die goed geschreven zijn worden onderstreept zoals plaatsnamen, voornaam, achternaam enz.
Hoe moeilijk moet het dan wel niet zijn voor iemand met taalproblemen?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:30

randalinpony schreef:
jah ik vin ok da iedereen ma moe kunnuh srijfe zoals ie wil en nie zo zeuren want punte en hoofdlettus die kun juh helemaal nie vinduh as je dislekties ben hor da snap tog iedereeeeeen

Volgens mij weten dyslecten de shifttoets gewoon te vinden op hun PC en de . ook. Clown
Vind het zelf ook jammer als mensen zich achter dyslectie verschuilen als ze gewoon te lui zijn om correct te schrijven.

En ook jammer voor de echte dyslecten. Want zo fijn is het niet om dat te zijn.

Hier ben ik het ook wel mee eens. Als iemand vermeld dat hij of zij deze afwijking heeft, kijk ik er ook met andere ogen naar. Maar 9 van de 10 keer is het iemand die gewoon de moeite niet neemt. Maar jeetje, als je ziet hoe het met het taalniveau van de gemiddelde bokter ( is dit een woord Clown ) gesteld is, moet ik eigenlijk in huilen uitbarsten.

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:37

Laat iedereen toch in zijn waarde!!!Ik heb een zoon van 7 die de "molen" in gaat om te kijken of hij dyslectisch is.Geen van de leraren of leraressen begrijpen wat hij heeft.Ik vind het erg genoeg en dat er dan mensen roepen gebruik spellingcontrole,kom is op man!!!!!!Voor deze mensen is het erg genoeg en ik begrijp wel dat ze er moe van worden om evt altijd spellingcontrole uit te voeren.
Wij hebben onze zoon ook verteld dat hij zijn best moet doen en meer kan hij niet doen.
Het enige wat mijn zoon op dit moment zou willen is goed kunnen lezen,een legokasteel oid kan hem gestolen worden,alleen goed willen lezen.Iedere dag wordt hij er mee geconfronteerd en elke week moet hij wel een of andere test doen.
Ts geeft aan dat ze er moeite mee heeft waarom roept de een,je kan toch wel hoofdletters schrijven?en een ander roept weer iets anders.
Kan iedereen er niet gewoon rekening mee houden dat haar ABN nou eenmaal niet perfect is????Zo moeilijk is dat toch niet.
En ipv 3 pagina's over wat ze niet zou kunnen doen gewoon zeggen dat je er rekening mee houd?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:37

@ Tulandro: Bokker is het woord dat je zoekt geloof ik Haha!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:38

Cayenne schreef:
@ Tulandro: Bokker is het woord dat je zoekt geloof ik Haha!

Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:43

Miss_Shet schreef:
Voor deze mensen is het erg genoeg en ik begrijp wel dat ze er moe van worden om evt altijd spellingcontrole uit te voeren.

Maar dan verwacht je dus dat anderen die moeite maar moeten doen omdat je het zelf niet wilt? Voor de duidelijkheid: IK vind het heel lastig en vervelend om teksten vol fouten te lezen. Dus ook ik moet er extra tijd en moeite instoppen. Waarom verwacht je dat IK dat wel doe, als de ander het niet doet?

Citaat:
Wij hebben onze zoon ook verteld dat hij zijn best moet doen en meer kan hij niet doen.

Nee, idd, meer kun je niet doen. Maar ik denk dat 'spellingcontrole' wel een onderdeel is van 'je best doen'. Het scheelt in elk geval een heel stuk, en zoveel lastiger is het ook niet. Dus waarom niet?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:48

Hmm...ik wilde ook nog reageren, maar ik vind dat shadow ook mijn visie goed heeft verwoord.

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:51

Zo lastig lezen zijn haar teksten nou ook weer niet.Wat zou het jou voor extra tijd kosten??3 sec?Ik denk dat TS 10 min langer bezig is....Ik denk dat maar weinig mensen begrijpen wat deze mensen al hebben meegmaakt van toetsen en testen.Onze zoon moet nu worden aangemeld bij een stichting waar hij dan nog meer testen gaat krijgen en inmiddels heeft hij er al een half jaar opzitten met wekelijkse testen,dus praat niet over "tijd".

Maar goed sommige mensen willen gewoon geen rekening houden met anderen terwijl dat toch niet zo moeilijk is?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:55

Shadow0 schreef:
Miss_Shet schreef:
Voor deze mensen is het erg genoeg en ik begrijp wel dat ze er moe van worden om evt altijd spellingcontrole uit te voeren.

Maar dan verwacht je dus dat anderen die moeite maar moeten doen omdat je het zelf niet wilt? Voor de duidelijkheid: IK vind het heel lastig en vervelend om teksten vol fouten te lezen. Dus ook ik moet er extra tijd en moeite instoppen. Waarom verwacht je dat IK dat wel doe, als de ander het niet doet?

Citaat:

Nee, idd, meer kun je niet doen. Maar ik denk dat 'spellingcontrole' wel een onderdeel is van 'je best doen'. Het scheelt in elk geval een heel stuk, en zoveel lastiger is het ook niet. Dus waarom niet?

Jij had het eerder over begrip.
Als ik jou stukjes lees dan kom ik niet veel begrip tegen.
Als je zoveel moeite hebt met het lezen van een stukje tekst van iemand dan kun je het ook overslaan, kost je ook niet zoveel tijd.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:57

Iemand kan ook zijn best doen om begrip te krijgen! En er dus alles aan doen om zijn stukje toch leesbaar te maken. Immers, alles op een internetforum draait om geschreven teksten. Als je daar niet goed in bent moet je mi zorgen dat je het zo goed mogelijk doet.

En dus niet roepen: ja ik ben dyslecties dus helaas jullie lezen maar over mijn fouten heen.
Zo werkt het natuurlijk niet helemaal.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:00

Shadow0 schreef:
Citaat:
Ja maar wat als je niet ziet dat je het fout schrijft. Dan kunnen er nog zoveel rode streepjes onder je woord komen.Bovendien wanneer er een flinke dyslexie is, word het woord niet eens herkent door de computer.

In veel gevallen zegt de computer "bedoelde je ..." en komt de computer met een hele aardige suggestie. Nogmaals, het hoeft dan helemaal niet foutloos, maar het HELPT wel een stuk, en dat lijkt me meer dan voldoende reden om het eens te proberen.

Even reageren. Als je niet dyslectisch bent, kan je het je niet voorstellen wat het inhoudt. Even de vorm van dyslexie van mijn zoon. Hij heeft geen woordbeeld. Hij herkent een woord niet en moet het telkens opnieuw spellen.

Als wandt wordt afgekeurd door de spellingcontrole en de spellingcontrole oppert: "want of wand". Wat moet je als dyslect dan kiezen? Het is mijn zoon om het even. Hij herkent namelijk beide schrijfwijzes niet. Dus kiest hij de bovenste. Vaak goed en soms fout als in de zin toevallig wand als muur werd bedoeld.

Zo gemakkelijk is een spellingscontrole dus niet altijd.