het betekend niet dat iedereen die een jaartje op de manege rijd goed kan rijden, maar je moet ergens beginnen en de manege is daarvoor een goed alternatief.
Waar ik wel van mening over ben ik dat je van een eigen paard of verzorg paard veel meer leert.
Ik heb 8 jaar lang les gehad op de manege, maar ik heb het idee dat ik in de afgelopen 2 jaar (4 vz pony's/ 1 eigen) veel meer geleerd heb dan in de manege tijd. Hier bedoel ik dus niet het rijden mee maar het 'omgaan' met paarden, wat ik persoonlijk, veel belangrijker vind.
Zo leer je op een manege niet een echt verantwoordelijkheids gevoel te hebben, of het echte verzorgen. Het poetsen, jah da ken je vast wel, maar weet je ook verder wat je moet doen als er iets is? doordat je (erg) weining met die pony's mag, kun je op een manege nooit alles leren.
Kortom: manege kinderen rijden helemaal niet slecht. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dat is normaal. Maar om echt te kunnen 'paardrijden & alles erbij' vind ik dat er mee nodig is. Dus een eigen of verzorgpony...
Zow weer een heel banketstaaf, maarja

Groetjes Kim
<FONT COLOR="blue">Pinky u'r simply the best!
<font>
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pinky_girl op 2001-06-08 15:36 ]</font>
)
) en als ik eraf vlieg
dan kruip ik er zeker meteen terug op.

zit had toen ik op paardrijles ging en je leert dan echt wel paardrijden.
, maar nu rijd ik sinds een paar lessen op mijn verzorgfjord
en het is inderdaad heel anders. Hij heeft niet eens in de gaten wat een (ronde) grote volte is dus als je het zo bekijkt, dan leer je idd niet rijden op een manege pony omdat die helemaal voorgeprogrammeers is.... 

\ 
) en dat je uiteindelijk het geld dat je meer betaalt eruit haalt aan wat je allemaal op een uur leert. Ik betaalde 10,- voor een groepsles in de manege en nu betaal ik 25,- en ik heb aan een heel snel tempo veel bijgeleerd.