stelling : manege kinderen kunnen niet rijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-01 14:27

Op de manege leer je juist rijden! Dus de stelling klopt niet.
het betekend niet dat iedereen die een jaartje op de manege rijd goed kan rijden, maar je moet ergens beginnen en de manege is daarvoor een goed alternatief.
Waar ik wel van mening over ben ik dat je van een eigen paard of verzorg paard veel meer leert.
Ik heb 8 jaar lang les gehad op de manege, maar ik heb het idee dat ik in de afgelopen 2 jaar (4 vz pony's/ 1 eigen) veel meer geleerd heb dan in de manege tijd. Hier bedoel ik dus niet het rijden mee maar het 'omgaan' met paarden, wat ik persoonlijk, veel belangrijker vind.
Zo leer je op een manege niet een echt verantwoordelijkheids gevoel te hebben, of het echte verzorgen. Het poetsen, jah da ken je vast wel, maar weet je ook verder wat je moet doen als er iets is? doordat je (erg) weining met die pony's mag, kun je op een manege nooit alles leren.

Kortom: manege kinderen rijden helemaal niet slecht. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dat is normaal. Maar om echt te kunnen 'paardrijden & alles erbij' vind ik dat er mee nodig is. Dus een eigen of verzorgpony...

Zow weer een heel banketstaaf, maarja Lachen

Groetjes Kim

<FONT COLOR="blue">Pinky u'r simply the best!
<font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pinky_girl op 2001-06-08 15:36 ]</font>

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 06:58

Tja ik zou ook niet iemand zo uit een manege les op Lot willen hebben gewoon omdat ik te zuinig op 'm ben om 'm als leer paard te laten gebruiken.
Maar er zijn wel wat mensen op stal die paarden bijrijden die zo uit de manege komen.
dat was ik ook maar ik heb dat paard wel eerst hard in de mond gemaakt om het daarna weer zacht te krijgen gewoon omat ik altijd geleerd had hardere hulpen te geven.
de normale ophoudingen kwamen niet echt door bij de manege paarden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 08:13

OK, gaat ie:
Ik had toen ik een jaar of 10 was een verzorgshetje (hummel) waar ik een beetje mee leerde rijden. Zeg maar de eerste paar lessen die je op een manege krijgt, kreeg ik op hummel. Ik kon stappen, draven en kleine stukjes galoperen (met nadruk op kleine stukjes, want ik ging snel glijden aangezien hummel geen zadel had)
Van mijn ouders mocht ik wel op les, maar ze konden het simpelweg niet betalen.
Ik ging toen hummel verhuisd was elke zondag naar Manege Alblasserdam, waar ik niet reed, maar waar ik mocht helpen met poetsen, mesten en opzadelen. Met veel pijn en moeite (en zere vingers) heb ik hier ook geleerd een hoofdstel ik te doen, en ik had een keer een pony gezadelt, wil hem uit de stand halen, maar helaas, pony zat vast. (singel zat om de balk van de stand heen Frusty )
Na een kwart jaar ofzo kwam ik in contact met de eigenaresse van het pensionpaard Bonnie. Die mocht ik nu elke zondag als ze gereden had uit stappen. Maar.... Ik wilde meer.
Ik ging opzoek naar een verzorgpony, en keek veel als de eigenaresse van Bonnie reed, en vroeg haar de oren van haar kop af. Die verzorgpony was Erna.
Ondanks mijn minescule rij ervaring heb ik Erna zelf ingereden, en dat is godzijdank goed gegaan.
Mijn ouders kwamen nu met dat ik dan eindelijk op les mocht, als ik de helft zelf zou betalen. Ik moest op zaterdag lessen, en ging dus niet naar manege alblasserdam, omdat die groep van zaterdag mij totaal niet aanstond. Bovendien was er een wachtlijst.
Inmiddels had ik mezelf aardig leren rijden (lees hobbelen) en ik kwam in een middel gevorderde groep op manege arina's hoeve.
Hier leerde ik figuren netter te rijden, en hoeken te rijden. Maar verder leerde ik weinig nieuws.
Tot het moment dat ik Ada leerde kennen. Ada is de schoondochter van de eigenaar van Erna, en ze vroeg of ik eens op Erna wilde lessen.
Tja, dat wilde ik wel, maar hoe? we hadden geen trailer, dus konden we niet naar de manege.
Nee, ik zou van Ada les krijgen.
Zo gezegd zo gedaan.
Ada vroeg hoelang ik reed, en inmiddels reed ik al een jaar of 4.
Ik kreeg les, en Ada (dit vergeet ik echt nooit) gaf aan dat ik vooral in de hoeken met meer stelling moest rijden.
Stelling????/ Wat is stelling?????
Dit viel me zo tegen van mezelf.

Ik rij nu een jaar of 10, maar om nu te zeggen dat ik kan rijden...... Nee.
De laatste 4 jaar rij ik Honey, en die werkt niet positief voor mijn houding.
Ik kan stap, draf, galop, achterwaarts, wijken, schouderbinnewaarts (niet met hon). Nou ja, ik kan het? Ik ken de hulpen.
Een paard nageeflijk rond rijden, heb ik nooit geleerd.
Begrenzen met binnen of buitenteugel, heb ik nooit geleerd.
Tja....
Maar, ik kan voor wat ik wil goed genoeg rijden, dus is het dan erg dat ik dat niet kan? Nee, denk ik niet

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 08:19

Citaat:
Op 2001-06-07 20:51, schreef Steef..:
Het valt me op dat mensen met eigen paard zeggen dat je het niet leert op een manege en manegemensen dat niet vinden. Blijkbaar hebben zulke mensen nog nooit 'echt'gereden.
Want rijden leer je echt niet op eeen manege.
DAar kom je pas achter als je een eigen of bijrijdpaard hebt.
Groetjes!

Nou ik rijd anders niet anders op Bolivia als op de manegepaarden en het voelt ook niet anders rij ik nu slecht? Bij onze manege hebben ze ook niet bepaald makkelijke paarden en errgisteren moest ik op een jong paard dat nog veel moest leren en denk niet dat ze die ook die dingen die de andere manegepaarden doen (aan de teugel en alles) nee je moet haar rustig zien te houden veel overgangen (draf stap) en vooral niet in de mond 'trekken' nou als je dat makkelijk vind jah jullie vast wel maar ik kan het niet omschrijven ze is gewoon moeilijk

starfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 17:59

Ik vind zelf dat het veel afhangt van manege tot manege. Ik heb zelf eerst in een vrij kleine manege leren rijden en de paarden waren er nog niet zo afgestompt en de groepen waren kleiner. Daarna ben ik naar een andere grotere manege gegaan, maar daar waren de groepen vele groter en je leerde er niet veel bij. Maar ik vind zelf ook dat ik veel meer geleerd heb toen ik mijn paard kreeg. Vooral omdat Odessa nog jong was heb ik beter leren rijden omdat een jong gevoelig paard heel anders is dan een manegepaard. Ook qua blijven zitten als ze een beetje dol is. In 't begin ben ik er een paar keer afgevlogen, maar nu krijgt ze mij er ni meer gemakkelijk af (ze probeert het ook niet vaak *LOL* ) en als ik eraf vlieg Boos! dan kruip ik er zeker meteen terug op.
Maar ik vind wel dat het ook wel dat je een beginner niet meteen op een gevoelig paard moet zetten. Het paard wordt er alleen ambetant van en de ruiter alleen bang.

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 18:34

Ik vind dat je op manegepaarden de basis leert. Ik maak hier ook het verschil van <b>op een manegepaard rijden</b> en op een <b>paard in de manege </b>rijden.

Ik heb 11 jaar op de manege gereden. Veel verschillende pony's en paarden gereden en we kregen veel vrijheid. We kregen heel erg goed les in een klassieke rijstijl. Zelfs op manegepony's en manegepaarden ben je nooit echt uitgeleerd! Er stonden veel Lipizzaners die dus ook bijvoorbeeld piaffe en dergelijke konden. Dus het was niet alleen stap, draf, galop en sturen. Wij kregen juist ontzettend veel uitleg over het HOE en WAAROM.

Daarnaast maakten we veel buitenritten, later ook zonder begeleiding waar je natuurlijk ook ontzettend veel van leert.

Daarna ben ik bijrijdster geworden op een KWPN-er. Ook heel leuk en leerzaam. Maar het probleem met beide (manegepaard en bijrijdpaard) is wel dat er altijd meerdere mensen op het paard rijden zodat je hem nooit op 1 manier kunt rijden.

En nu heb ik dus IJsco voor mezelf. Ik heb straks bijna een jaar de tijd gehad om haar zo te rijden als IK dat wil. En IJsco kon dus helemaal niks, dus dan komt het helemaal op jezelf aan. Samen met de instructrice VAN DE MANEGE waar we 1x per week lessen hebben we ontzettend veel geleerd. Ik merk inderdaad wel dat je op een eigen pony anders les krijgt dan op een manegepony. Dit heeft er denk ik ook mee te maken dat de intructrice die we nu hebben 3x in de week les geeft in plaats van 6 dagen in de week uuuuuuuuuuren achter elkaar. Ze let dus erg goed op en met 4 mensen in een les heb je wel het gevoel dat je priveles krijgt.

Ik denk dus dat je op de manegepaarden de basis erin kan rijden en om echt een hele goede ruiter te worden moet je een bijrijdpaard of eigen paard nemen om de ervaring op te doen. En dan ook op de manier zoals Pinky het zei: alles wat erbij komt kijken om zelf verantwoordelijk te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 19:21

Steef, het gebeurt niet vaak, maar ik vind je reactie op deze stelling echt helemaal nergens op slaan. Misschien ben jij wel een van die mensen met een eigen of verzorg- knol die ook voor geen meter kan rijden!

Zo, het gevoel dat jij nu hebt, hebben de manegeruiters van Bokt ook bij het lezen van jouw reactie. Is toch niet echt lekker he?

Wat vind jij "kunnen rijden" ? In principe kun je rijden als je vooruit, harder, zachter, links en rechts kunt. We zijn niet allemaal een Anky-in-de-dop, en dat hoeft ook helemaal niet.
Maar er zijn ook manegeruiters die een heel aardig stukje kunnen rijden, waar jij en ik nog een voorbeeld aan kunnen nemen hoor! OK, dat geldt ook niet voor iedereen, maar ze zijn er echt wel; maneges met kwaliteitspaarden waar je GOED leert rijden. Voorbeeldje? De manege waar Heike staat!

Grtz, Sonja

miseryfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 19:28

ik zeg niet dat mijn manege zo geweldig is (de manege waar ik hiervoor reed wel!!! toch or???)
ik heb een paard wara k altijd op rijd.. en die niet makelijk te rijden is en die af en toe gemeen bokt en ik blijf zitten..
het nivo is niet echt denderend in mijn les.. maar er zijn ook goeie lessen bij ons op de manege zoals vrijdag 3/4 en daar is het nivo wel hoog.
En ik ken genoeg manegeruiters die zo een L proefje kunnen rijden... nou dat noem ik al rijden!!!

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 19:58

ik heb nog steeds niet alles gelezen...
Ik ga ook geen banketstaaf ophangen. Ik denk dat dit een vrij onzinnig (aha) topic is... Het boeit toch niet of je wel of niet kan rijden? Als je je daardoor in je kruis gepakt voelt spoor je niet helemaal. In de paarden gaat het toch om de lol? Als ge maar leut het. Als jij het naar je zin hebt op een manege. Hartstikke goed toch?
Laten we hier aub niet verder tegenover elkaar gaan staan, dat komt echt niet goed. Eigen paard of manege paard, t izjn allemaal paarden.
Mag hier dus gewoon een slotje op? Deze discussie raakt nl (mi) kant noch wal... Om moe van te worden, en ik laat mijn lol me niet ontnemen door deze discussie, al heb ik nog zoooooo'n (doet handen ver uit elkaar) mening. Stop aub met discussieren, het doet er toch niet toe? WE hebben allemaal lol met de paardjes en laten we daar lekker van genieten. Boeien of je wel of niet kan rijden. Als ge maar leut het!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 21:21

JAAAAAA idd MiseryF. en waar je nu rijd heb ik een prive-les gereden....hmmm wel goed voor mijn ego LOL (maar inhoudelijk..noppa, paard was na 30 min. helemaal aan het schuimen tot tussen de billen!!) op Bruine Merrie. Op manege haven heb ik tijdens mijn zwangerschap met veel plezier prive-lessen gereden, maar daar vind ik de manege lessen over het algemeen ook niet uitzonderlijk goed. Haha!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 22:11

oke,
je zou dus niet goed leren rijden. maar bij al die lessen met die kleinen kindertjes en vooral de beginnertjes, zie je dat ze er hardstikke veel lol in hebben en ze leren meteen goed te zitten. Het is toch ook niet zo dat iedereen zomaar een eigen pony kan houden dus je zal het ergens moeten leren. Het is dus een logisch gevolg dat je als je op de manege gaat kijken veel mensen ziet die niet kunnen rijden, ze zijn daar juist om het te leren.
Ik heb eerst ook alleen op mijn verzorgpony gereden en zonder zadel, zodat ik al een redelijke Verward zit had toen ik op paardrijles ging en je leert dan echt wel paardrijden.
Dat is ondertussen al weer een heel aantal jaar geleden en die pony al tijden overleden Huilen , maar nu rijd ik sinds een paar lessen op mijn verzorgfjord Party!! en het is inderdaad heel anders. Hij heeft niet eens in de gaten wat een (ronde) grote volte is dus als je het zo bekijkt, dan leer je idd niet rijden op een manege pony omdat die helemaal voorgeprogrammeers is....

Mellien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 22:32

Op de manege lee je figuren rijden, de verschillende gangen, het uitzitten van een bokje en een sprongetje maar daar houd het vaak mee op. Natuurlijk zijn er ook gevoderden lessen waar je wel meer leert. Van een eigen of verzorgpony leer je ongetwijfeld het meest maar ik denk dat hetm, voordat je daaraan begint, goed is de beginselen van het rijden op een makke, betrouwbare manegepony/paard kan leren want die zijn daar genoeg. Dus laat ikhet zo zeggen. In de manegeles leer je het begindelen van het rijden maar meestal kom j er niet ver mee in de dressur. Ik ben dus voor en tegen. Je zou beter ter discussie kunnen stellen wanneer je goed kunt paardrijden. Moet je dan als Anky rijden of alleen je paard tijdens een buitenrit onder controle houden? Wat vinden jullie hiervan????

Mellien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-01 22:33

Op de manege lee je figuren rijden, de verschillende gangen, het uitzitten van een bokje en een sprongetje maar daar houd het vaak mee op. Natuurlijk zijn er ook gevoderden lessen waar je wel meer leert. Van een eigen of verzorgpony leer je ongetwijfeld het meest maar ik denk dat hetm, voordat je daaraan begint, goed is de beginselen van het rijden op een makke, betrouwbare manegepony/paard kan leren want die zijn daar genoeg. Dus laat ikhet zo zeggen. In de manegeles leer je het begindelen van het rijden maar meestal kom j er niet ver mee in de dressur. Ik ben dus voor en tegen. Je zou beter ter discussie kunnen stellen wanneer je goed kunt paardrijden. Moet je dan als Anky rijden of alleen je paard tijdens een buitenrit onder controle houden? Wat vinden jullie hiervan????

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 02:27

ik ben het dus absoluut niet eens met de stelling!!!!
bij ons op de manege, zijn er zelf speciale lessen voor kinderen van een jaar of 5, die krijgen dan een half uurtje les. als ze dat kunnen wat er in die les wordt geleerd gaan ze naar een middag les toe ( meestal van 4 tot 5) en daar leren ze figuren rijden en galoperen. er zijn ook speciale beginners pony, en er zijn ook echt moeilijke pony's! die moeilijke ponies zijn dan weer voor de gevorderen. ik vind dat je wel heel veel op een manege leert:
zoals in het zelfde temo blijven rijden, juiste stelling, juiste hulpen ( erg belangrijk ) springen, zijn zelf nog aparte lessen voor en er zijn ook nog men lessen op de manege. wij zadelen de ponies een kwartier van te voren op ( zadel ) en als de gene er is die er op moet gaat het hoofdstel om. na het rijden, helpen wij ze met afzadelen en leren we hoe ze moeten poetsen.
en de ponies zijn juist heel alert op de hulpen en sommige ook weer niet ( licht aan het karakter van de pony) zelf rijd ik alle dagen van de week behalve op maandag. zo zijn er 2 eigen waar ik op rijd, 1x per week les. en dan mijn verzorg paarden nog, en daar mogen we echt alles mee doen wat we willen. nou dit is wel ff genoeg, kan ik nu ook op bed.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 02:36

en trouwens niet iedereen heeft het geld voor prive les of een eigen paard!

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 11:44

Jah dat vind ik dus ook, niet iedereen kan zo maar een paard kopen of privéles nemen dat kost ook geld. Daarom wil ik al heel lang een paard leasen maar ook dat is te duur. Dus dan rijd ik maar gewoon in de manegeles wat ik leuk vind en waar ik veel leer en ze niet bepaald makkelijke paarden hebben. Ben benieuwd hoeveel van jullie Tinus in een volte kunnen laten galopperen, dat is dus echt bijna onmogelijk als je begrijpt wat ik bedoel, behalve als ie een goeie bui heeft

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-01 14:13

Tja, dan ga ik ook maar wat zeggen. Ik heb twee eigen paarden, ben M2 dress en Z spr. geweest en geef dus les aan kinderen met eigen pony en zonder eigen pony.
Ik geef les op een ponyclub voor eigen pony's aan kinderen. Zomers werk ik op texel op een manege en geef daar ook lessen.
Het is niet zo dat ik veel verschil zie aan beginners op een eigen of op een manegepony. Later komt dat verschil er wel, iemand met een eigen pony kan natuurlijk veel vaker rijden en moet ook meer met z'n dier omgaan.
De echte 'feeling' krijg je volgens mij alleen als je min. L dres (tja, officieel dan en met winstpunten. Ik ken ook maneges waar ze een matige B ruiter al L noemen) ofzo rijd. Dan voel je de achterhand eronder komen, en voel je je paard beter aan.
Mensen met een eigen paard hebben dat nivo sneller bereikt. Het zou kunnen met een manegepaard, maar dan moet je echt goede, onverpeste paarden hebben en goede instructie.
De mensen die 'echt' kunnen rijden weten wat ik bedoel met 'feeling'. Mensen die minder 'echt' kunnen rijden (hobbelen) weten niet wat die feeling is.
Maar voor velen is het leuk dat ze lekker een relax buitenritje kunnen maken, dat ze kunnen lichtrijden en kunnen sturen. Wat maakt het dan uit of je die feeling hebt? Als je echt wedstrijdambities hebt is dat wel belangrijk, anders niet zo en kun je ook veel plezier beleven aan deze leuke hobby!!! En daar gaat het toch om?

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 16:58

Hoi, ik heb eigenlijk nog nooit echt op een manege paard les gehad.
Malle Babbe kent mij ook wel en weet ook wel dat ik eigenlijk het vooroordeel hebt dat je op een eigen paard beter kunt leren rijden dan op een afgestompt manege paard.

Ik had nog nooit op een paard of pony gezeten en toen kreeg mijn opa 3 pony's van Ponypark Slagharen voor een wintertje speciaal voor mij(ik was toen 11 of 12).
Het was gewoon een gek voorstel dat dus doorgegaan is want ze hadden echt niet verwacht dat slagharen nog in de winter pony's uitleenden.

Nou, 2 ervan kon je niet rijden, maar die andere wel.
En dat was echt een schat, een slagharenpony-schat, die kende dus alleen maar tussen de muurtjes doorlopen.
Nou bij ons thuis hebben we dus geen muurtjes waar ie tussen kon lopen, dus ik moest goed opletten dat de pony deed wat ik wou, ik kende dus nog niks dus vaak nam de pony maling aan mij.
Wat toen zo lachwekkend was, was het opstijgen, had eerst nog geen zadel, dus erop springen, de pony een paar passen vooruit en ik aan de andere kant er weer af.
Nu is het gewoon lachwekkend, toen ploeterend, want ik wou erop en wist geen andere manier, dus doorzetten en toen ging het op een gegeven moment wel.
Ik zie het nog steeds voor mij, echt lachwekkend, maar ok.

Toen kreeg ik een zadel te leen, ik er dus mee naar de manege, vriendinnetje moedigde me aan, want zij reed daar ook en had wel een eigen shetlandertje en een vader die haar aanmoedigde.
Nou die pony kende dus niks, maar ik ook niet. En aan het eind van de winter kon ik al zoveel meer, gewoon rijden dus stappen draven, galopperen en zelfs springen en dat allemaal binnen een halfjaar waarvoor ik nog niks kende en die pony ook niet.
Die pony was echt een superschat, ze kende niet veel maar was superlief, ik kreeg haar eerst ook niet goed in draf en in galop, eenvoudig omdat ze niet wist hoe het moest want dat deden ze daar nooit, natuurlijk wel vrij in het weiland neem ik aan, maar niet met een ruiter erop.
Toen moest ze na winter weer weg, want het attractiepark ging weer open, dat was erg jammer, iedereen was zo gek op die pony geworden, we wouden haar wel kopen maar daar deed slagharen niet aan.

Toen was het een tijdje stil, en een meisje die ik op de manege leerde kennen ging haar pony verkopen, ze had al een nieuwe en deed weinig met de oude, dus ik vragen of ze dan die tijd bij mij mocht staan, van haar mocht het wel, mijn ouders niet want ze wouden niet dat gedoe met die kopers op ons erf.

Toen is mijn moeder naar een eigen paardje gaan zoeken voor mij.
En die vonden we, ik die dus eigenlijk nog steeds niks kende, behalve dan het sturen en van gang veranderen, werd maar meteen op een driejarige Arabier (voor meer dan de helft) kruising New Forest gezet en dat klikte.
Erg fris en wild, maar van haar heb ik veel geleerd, zij is 4 jaar bij mij gebleven, en is daarna verkocht omdat ik een grotere zocht, zij was een D en ik al 16, bijna 17 en lang.
Nu heb ik een E, een klein paardje dus, ik trek gewoon iets meer naar de pony's toe dan naar de paarden anders had ik waarschijnlijk wel een paard uitgezocht.

Nu geef ik ook les op een gehandicaptenmanege en eenmaal per week worden die paardjes door de vrijwilligers gereden, dat heb ik ook een paar keer gedaan, maar wat viel me dat toch tegen, wel leuk hoor, zo met al die andere vrijwilligers en dan vooral na de tijd (hihi) maar die paarden zijn dus echt door en door afgestompt, ik reed daar dan ook niet voor mezelf om les te krijgen maar gewoon om weer ff te rijden omdat ik op dat moment zelf niet kon op mijn eigen paardje en die paardjes beweging te geven en ze misschien toch iets aan te leren.

Maar ok, erg lang verhaal, wat ik hier maar mee zeggen wou is dat je echt niet op een manege pony hoeft leren te beginnen te rijden, want ik heb in een half jaar gedaan waar manege klanten toch echt wel langer dan een half jaar (een meestal ook wel langer dan een jaar, sommige springen na 2 jaar nog niet eens) over doen en ik had ook maar 1 maal per week les.
Heb dus nog nooit wat van een manege pony geleerd en nu leer ik manege pony's wat aan.

Dit wijkt misschien wat van de stelling af, maar ik wou het jullie ook even van mij kant laten zien en sommige begonnen erover dat eigenlijk iedereen wel leert rijden op een manegepony, nou ik niet.

Ik zoek nu zelf een bijrijder voor mijn paardje, mij maakt het niet uit waar ze vandaan komen, als ze maar aardig goed kunnen rijden.
En ik had dus een manege kind op proef die meteen met sporen wou rijden, dus ik zei hoeft niet, probeer eerst maar zonder, paardje wou niet door de hoek lopen, zij wou sporen aandoen, ik zei benen eraan, zij zei dat het niet werkte, ik erop, benen eraan en de pony liep prachtig door de hoek, dus gewoon benen eraan en zeker niet alles oplossen met sporen.
Zij zei dat ze vaker reed met sporen op de manege, dus zal het wel weer zo'n manege zijn geweest waar de paarden afgestompt zijn en waar je erg hard moet drijven of zelfs schoppen om je paard vooruit te krijgen (krijg je van al die beginners op een paardje) en dat je dan van nood maar aan de sporen gaat, nou bij mij kom je er niet op met sporen, of je moet wel een hele goede reden hebben en erg goed kunnen rijden maar alleen als ik daar de noodzaak van inzie.

Ik heb het niet erg op met manege's, ja als je wilt leren hobbelen, maar verder niet echt, (Ja Malle Babbe, enkele uitgezonderd maar dat zijn er niet veel), wil je echt leren rijden, dan moet je dat dus op een gewoon paard doen en niet op een manegepaard, die leren jou alles en kennen het al, jij leert ze dus niks en de meesten doen het al uit zichzelf als ze maar een beetje weten wat jij van ze verwacht.
Dus als je wat wilt leren doe het dan ergens anders op dan op manege paarden, ja zij zijn daar juist voor maar omdat zij daar juist voor zijn, heb je er weinig aan, want op een 'gewoon' paard is het toch echt anders hoor.

IK HEB GEWOON GELUK GEHAD DAT IK DIE MOGELIJKHEID HAD, NIET IEDEREEN HEEFT DIE NATUURLIJK, MAAR HET ZOU BETER ZIJN VAN WEL.

paardengek!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-01 18:22

Ik rij zelf ook op een manege, maar ik leer ook goed om met paarden om te gaan, en dat vind ik nog het aller belangrijkste. Sommigen die krijgen een pony/paard zonder dat ze kunnen rijden en SOMMIGEN die leren verkeerd rijden. Die leren dan niet goed poetsen zonder hulp en op een manege heb je dat al in een paar lessen onder de knie. Ik ben zelf dus niet eens met de stelling. Ik heb op een manege leren rijden en er zitten zlefs kinderen bij mij in de les die ook M rijden. Over de pony's en paarden gesproken; die zijn dus ECHT niet mak hoor, sommigen die zijn dan misschien wel mak, maar die worden gebruikt voor de beginnersgroepen en worden soms nog ff wat bijgeleerd door de gevorderden. Andere pony's en paarden zijn niet al te mak, zoals 2, Mira en Kitty, die zijn alles behalve mak! Ook zijn er 5 haffies, die ook niet zo errug mak zijn (ow niet te gèlòvèn duh) en die worden ook door gevorderden bereden. Dus ik ben het ècht niet eens met de uitspraak. Scheve mond\

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 13:56

Mijn ervaring met maneges is dat je wel leert rijden tot op een bepaald niveau, maar meestal eindigt het daar. Voor bepaalde moeilijke dingen heb je echt een zeer goede intentieve begeleiding nodig die je in een echte groepsles niet kan opeisen.
Ik denk dat privéles altijd beter is (ook in een manege Knipoog ) en dat je uiteindelijk het geld dat je meer betaalt eruit haalt aan wat je allemaal op een uur leert. Ik betaalde 10,- voor een groepsles in de manege en nu betaal ik 25,- en ik heb aan een heel snel tempo veel bijgeleerd.
Met een eigen paard trainen is natuurlijk het leukste, maar op verschillende paarden leer je wel karakters van paarden kennen en zal je altijd moeten op alles letten. *LOL*

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 13:58

Helemaal met die stelling eens.......
dus.....
Dromen Dromen Dromen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 14:13

Ik ben het tot bepaalde hoogte met de stelling eens. Om uberhaupt op een particulier paard te kunnen beginnen met rijden, moet je echt wel tenminste 3 jaar op een manege les hebben gehad. Anders ben je nergens. Het rijden op een particulier paard is namelijk vaak moeilijker dan op een manege paard. omdat er zoveel mensen op manegepaarden rijden, gaan deze zichzelf beschermen en gebruiken dus hun rug minder goed (drukken deze weg). Daardoor leren de manegeruiters niet goed hun zithulpen te ontwikkelen. VAn weeromstuit gaan ze dus meer hun handen gebruiken waardoor de paarden nog wat harder worden in de mond. Typische dingen ook van manegeruiters is ook rijden met de binnenteugel en minder met de buitenteugel. ik vind dat het ECHTE rijden pas begint met rijden op een particulier paard en dan bedoel ik ook niet 1 uurtje in de week. Maar manegelessen zijn echt onontbeerlijk.

* Ellen *

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 14:49

Ik ben het niet met de stelling eens.

Dat ligt er maar net aan wie je voor je hebt. Niet iedere 'manege kind' rijdt hetzelfde!

Degene die het er mee eens is heeft ZELF misschien een negatieve indruk van manege mensen meegekregen. Scheve mond\

Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 14:53

ik ben er ongeveer mee eens!!!!
Ik heb leren rijden op ponykamp! De hele week duz 1 pony! 3 jaar achter elkaar op kamp en tussendoor niet gereden!! Ik heb ontzettend veel geleerd op dat kamp!!
Maar het waren manegepaarden!!!!!!!! Duz ik heb iig alles op een manege paard geleerd!!
Nu heb ik op een manege gereden waar alle paarden anders waren!! Daar zat ik in de gevorderde. (ik schep niet op hoor) In de gevorderde moet je op paarden rijden (in die les dan)
En dan rij je echt op de raarste beesten! Van supersloom, tot supersnel, een jong paardje die net ingereden is, of een superbokker, een vervelend beest dat de hoefslag niet op wil, een jager, een klever, noem het maar op of we hebben het op de manege!!!!!
Ik heb geleerd om een paard op afstand te laten rijden omdat die voor mij trapt, of het nou die snelle, die slome, die klever of die jager was....
Op de manege heb ik alles geleerd wat ik NU weet!
Als een ECHTE (raar begrip) beginner moet je niet zomaar op een prive paardje stappen!!
Ieder paard is anders!!! En bij ons letten ze er heus wel op of jij het paardje aan zou kunnen!!! Anders zeten ze je er niet op!! Anders moet je het gewoon leren!!!!!