Kan/zal ik hier iets aan doen of niet?? : seksueel misbruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xjudithx

Re: Kan/zal ik hier iets aan doen of niet?? : seksueel misbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:02

Jee wat een ontzettend naar en ingewikkeld verhaal. Ontzettend rot om te lezen wat hier allemaal gebeurd. Voor jou ook heftig omdat jij het allemaal aan moet zien zonder dat je veel kan doen. Idioot toch gewoon! Ik weet zo snel ook geen oplossing. Heel veel sterkte.

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:02

wow, dit begrijp je toch niet dat iemand dit kan doen.
sommige mensen hebben gewoon echt een steekje los.
hoop dat dit opgelost kan worden Ach gut en dat de kinderen er geen schade aan over houden

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:19

LadyElmira schreef:
[Het is geen optie om contakt te zoeken met de vader van het jongentje, ik heb geen enkele gegevens van hem. Verder ben ik naar de dokter geweest en zij zegt dat ik wel aangifte kan doen, maar gezien de situatie waarin wij zaten: ik heb haar twee dagen gezien na 9 jaar... het zou zomaar kunnen zijn dat ik het me allemaal verbeeld. Dit zei mijn dokter, zelf weet ik wel beter en ik ga niet twijfelen, ik zou zomaar de enige kunnen zijn die dit kan stoppen. Van het meisje heb ik het email adres, ik ben van plan om gewoon met haar te praten telkens, en mocht ze over iets beginnen van sex probeer ik haar zoveel mogelijk duidelijk te maken dat het slecht is wat er thuis gebeurd. Het klinkt dan ook heel slecht, maar het enige wat ik kan doen is hopen dat of haar stiefvader erachter komt, of zij zelf maatregelen gaat nemen. Ik mag het hopen!

Beetje raar, als ik die dokter was zou ik dit verhaal toch zeker serieus nemen!

Ik raad je aan om de e-mails die zij je stuurt op te slaan en goed te bewaren, zeker als ze er iets in zegt wat aangeeft dat ze seksueel misbruikt wordt. Deze kun je later als bewijsmateriaal voorleggen!
Probeer haar zoveel mogelijk haar verhaal te laten vertellen om achter de waarheid te komen, dan wordt het makkelijker om stappen te ondernemen.

Ook is het misschien verstandig om samen met je moeder aangifte te gaan doen, omdat zij er ook iets van weet en rare dingen gehoord heeft van de moeder A. Met twee sta je alweer sterker dan één.

Als ik jou was zou ik er zeker achteraan zitten en zorgen dat de schade in ieder geval voor het jongetje dan toch beperkt blijft. Die vader heeft het recht te weten wat er aan de hand is!

En dat bewaren van die e-mails moet je ook echt doen hoor! Sterkte ermee Ach gut

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:55

Inderdaad...probeer per mail bewijzen te krijgen!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 16:55

NoaC schreef:
Inderdaad...probeer per mail bewijzen te krijgen!

Goed idee!

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:59

Cayenne schreef:
Jemig Scheve mond

Wat een zwaar verhaal zeg. Vreselijk dat dat meisje niet eens door heeft dat het fout is. ABSOLUUT MELDEN! Dat je moeder nog met zulke mensen om wil gaan zeg, ik had die moeder geloof ik aangevlogen Scheve mond

Hier ben ik het mee eens..
Tsss.. Wat een verhaal..
Succes ermee verder!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:17

Ik vind het ook erg schokkend dat je moeder dit jaren geleden heeft gezien en niet heeft ingegrepen. Maar het is goed dat jij je de situatie van dit meisje wel aantrekt. Ik zou het wel tegen de vriend van de moeder zeggen. Hij zal je zeker in eerste instantie niet geloven, maar het zal wél tot gevolg hebben dat hij toch meer zal nadenken bij wat de moeder doet.
En waarom praat je niet met het meisje zelf? Samen met je moeder of een hulpverlener? Lijkt me duidelijk dat dit meisje zo snel mogelijk hulp moet krijgen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 17:34

Over dat jullie het raar vinden dat die moeder niet heeft ingegrepen:
Waarschijnlijk zat ze toen met hetzelfde als waar de TS nu mee zit. Het niet durven.
En de reden waarom ze haar nu gewoon op een bakkie laat komen? Misschien heeft ze daar wel een goede reden voor. Misschien om juist een oogje in het zeil te kunnen houden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:01

@Babeth: ik vind dat je het als je plícht moet zien om tegen iets dergelijks actie te ondernemen. En wat voor nut heeft het als ze een oogje in het zeil houdt als ze niks durft te doen?
Dergelijke mensen (die kinderen misbruiken) moeten ongelooflijk hard worden aangepakt!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:05

Ja, maar stel je eens voor dat je zelf in die situatie zat. De TS weet toch ook niet of ze wel of niet wat moet zeggen? Die moeder heeft waarschijnlijk precies hetzelfde.
Zoiets is niet makkelijk.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:08

Nou, ik ben daar zelf heel erg makkelijk in, ik zou het dus wél zeggen. Als je iets zit wat verschrikkelijk is en je kunt daar iets aan doen, dan moet je dat ook doen. Om als volwassene te zeggen dat je het moeilijk vindt om in te grijpen als een kind wordt misbruikt, in wat voor wereld leven we dan?

Maar.... we zijn nu wel druk aan het speculeren.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:42

Erretje schreef:
Je kunt dit melden bij:

Het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) is voor iedereen die zich zorgen maakt over kinderen in zijn of haar omgeving en denkt aan kindermishandeling.

Elke provincie en grootstedelijke regio heeft een eigen Advies- en Meldpunt Kindermishandeling, allen bereikbaar via het landelijke telefoonnummer: 0900 - 123 123 0 (� 0,05 per minuut).

*vergeet nog: Kijk even hier: http://www.kinderbescherming.nl voor informatie wat je kunt doen!

Bel nou gewoon het nr. wat Erretje hierboven gegeven heeft!! Daar zitten mensen die bekend zijn met zulk soort situaties en zij zijn dan ook precies degene die jouw kunnen adviseren wat je moet/kan doen, of die zelf de juiste wegen weten hoe dit aan te pakken!

Ik snap best dat je het "eng" vindt om op te bellen, maar laat je moeder het dan doen. (Ik neem tenminste aan dat je over dit hele gebeuren wel met je moeder hebt gesproken?!)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:45

Babeth schreef:
Ja, maar stel je eens voor dat je zelf in die situatie zat. De TS weet toch ook niet of ze wel of niet wat moet zeggen? Die moeder heeft waarschijnlijk precies hetzelfde.

Dus dan laat je die kinderen maar jaren in die omstandigheden leven? Omdat het voor iemand "niet makkelijk is om aan te geven" ?? Dat meen je toch niet serieus hoop ik. Alsof je je daar om druk moet maken, die kinderen hun hele jeugd is verpest, en dan zou het mij echt niet kunnen schelen of het moeilijk voor mij zo zijn om aan te geven of niet. Het is je plicht en dan hoor je daar al helemaal niet aan te denken!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 18:53

Wat een situatie. Ik zou zeker iets ondernemen en toch ook je moeder proberen zover te krijgen je daarin bij te staan. Voor dit soort situaties kun je terecht bij een vertrouwensarts. Het is wel voor beide kinderen belangrijk dat er iemand voor hen opkomt, want daar zijn ze zelf niet toe in staat. Ander kunb je eventueel ook eens contact opnemen met de kinderbescherming/jeugdzorg.
Op het moment tonen ze ook veel voorlichtingsfilmpjes op tv mbt kindermishandeling ( waar sexueel misbruik ook onder valt) Daar geven ze ook dacht ik een adres door waar je terecht kunt.
Succes ermee. Als je niets doet en er gebeurt iets met die kinderen verwijt jij en zeker je moeder het zich later. Dus laat het niet gebeuren maar doe er het mogelijke aan. Zorgen voor bewijs, daar zijn die instellingen voor. Melden kun je altijd.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:52

Ik heb het verhaal helemaal gelezen en ben erg geschrokken. Ik wens je veel sterkte toe en ik hoop dat je de bewijzen krijgt die je nodig hebt om actie te ondernemen.

Even over wat de dokter zei. Ik denk niet dat ZIJ jou in twijfel trekt, ik denk dat ze wil aangeven hoe moeilijk het is om te bewijzen en dat als JOUW verhaal het enige is, dat inderdaad na 9 jaar niet zien, het geen keihard bewijs is. Snap je?

Misschien een idee: Als je haar weer spreekt, vraag haar eens aan haar klasgenootjes te vragen of zei thuis ook sexuele dingen doen. Wat ik me dan kan voorstellen is dat klasgenootjes naar papa en mama gaan en het vragen. Hierdoor worden ouders misschien allert en kan via die weg het balletje gaan rollen. Het is ver gezocht, maar wie weet.

Nogmaals veel sterkte.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:13

Nee, dat zou ik dus echt niet doen Lips are sealed

Voor je het weet doet ze dat dus en zegt ze er gelijk bij "ja dat moet ik van die en die vragen" Dikke kans dat haar klasgenootjes dat er bij vertellen en dat er dan een verband wordt gezocht tussen het misbruik en jou.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:41

Jemig zeg.. Tsja, hoe kan je hier wat aan doen..
Heel veel succes, want zo kan dit echt niet door. Arme kinderen.
Hebben jullie het al aan de man van A. verteld?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:59

Cayenne schreef:
Nee, dat zou ik dus echt niet doen Lips are sealed

Voor je het weet doet ze dat dus en zegt ze er gelijk bij "ja dat moet ik van die en die vragen" Dikke kans dat haar klasgenootjes dat er bij vertellen en dat er dan een verband wordt gezocht tussen het misbruik en jou.

Heb je gelijk in, zover had ik dan nog niet gedacht. Sorry.

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:20

Sterre schreef:
Erretje schreef:
Je kunt dit melden bij:

Het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) is voor iedereen die zich zorgen maakt over kinderen in zijn of haar omgeving en denkt aan kindermishandeling.

Elke provincie en grootstedelijke regio heeft een eigen Advies- en Meldpunt Kindermishandeling, allen bereikbaar via het landelijke telefoonnummer: 0900 - 123 123 0 (� 0,05 per minuut).

*vergeet nog: Kijk even hier: http://www.kinderbescherming.nl voor informatie wat je kunt doen!

Bel nou gewoon het nr. wat Erretje hierboven gegeven heeft!! Daar zitten mensen die bekend zijn met zulk soort situaties en zij zijn dan ook precies degene die jouw kunnen adviseren wat je moet/kan doen, of die zelf de juiste wegen weten hoe dit aan te pakken!

Ik snap best dat je het "eng" vindt om op te bellen, maar laat je moeder het dan doen. (Ik neem tenminste aan dat je over dit hele gebeuren wel met je moeder hebt gesproken?!)

Daar ben ik het dus helemaal mee eens Ja Maar blijkbaar wordt er door het grootste deel van de lezers van dit topic (en belangrijker: door de TS) gewoon overheen gelezen??

Jasmijntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:42

Ben het eens met wat de mensen hierboven melden, bellen Knipoog

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:51

Cayenne schreef:
Babeth schreef:

Dus dan laat je die kinderen maar jaren in die omstandigheden leven? Omdat het voor iemand "niet makkelijk is om aan te geven" ?? Dat meen je toch niet serieus hoop ik. Alsof je je daar om druk moet maken, die kinderen hun hele jeugd is verpest, en dan zou het mij echt niet kunnen schelen of het moeilijk voor mij zo zijn om aan te geven of niet. Het is je plicht en dan hoor je daar al helemaal niet aan te denken!

Ikzelf zou ook meteen aangifte hebben gedaan, ben ik ook erg makkelijk in. Maar voor sommigen ligt het nu eenmaal gevoelig.
Oud klasgenootje van mij werd vanaf haar 6e tot 16e misbruikt door haar eigen neef en nog heeft niemand hem willen aangeven. Zelf wilde ze dat ook niet. Ze is er wel voor uitgekomen, maar die neef loopt nog vrolijk rond. De vader van het meisje wilde hem wel aangeven en de vader van die neef ook. Maar doordat ze het zelf niet wilde en meer in de familie die het liever niet wilden is het niet gedaan. Ze is overigens nu wel van hem af.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:53

Ik ben zelf misbruikt, en ik weet dus ook hoe belangrijk het is dat anderen je proberen helpen wanneer je in die cirkel zit. Ik was zelf te bang, maar gelukkig kwam iemand voor mij op, anders weet ik niet hoe het was afgelopen. Daardoor ben ik er misschien een beetje fel op, sorry Lachen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:56

Cayenne schreef:
Ik ben zelf misbruikt, en ik weet dus ook hoe belangrijk het is dat anderen je proberen helpen wanneer je in die cirkel zit. Ik was zelf te bang, maar gelukkig kwam iemand voor mij op, anders weet ik niet hoe het was afgelopen. Daardoor ben ik er misschien een beetje fel op, sorry Lachen

Ik weet zelf ook hoe het is. Maar toch zijn er mensen waarvoor het moeilijk is om aangifte te doen. Het is absoluut niet zo dat ik zeg dat ze geen aangifte moet doen, dat moet ze juist wel doen.
Maar wat ik duidelijk wilde maken, is dat veel mensen het niet durven.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:49

Heeft dit meisje echt geen flauw idee dat het fout is wat haar moeder doet?

Misschien kan je anders een keer met haar (meisje) gaan praten en gewoon ALLES aanhoren! Vraag anders of je het gesprek mag opnemen met video.. Dit is dan weer een soort bewijs net zoals die e-mails. Ik weet niet precies hoe het zit met wetten hier in nederland maar als je met die band naar een politie bureau gaat en ze kijken er naar moeten ze wel iets doen! Als dat meisje geen flauw benul heeft dat het fout is kan ze zelf moeilijk aangifte doen.. Die leerachterstand en speciale school bewijzen enigszins dat ze niet de slimste is om te begrijpen wat er gebeurd.

Nog maals,ik heb geen idee of dat met die video mag maar het is misschien een idee!
EN BELLEN DIE KINDERBESCHERMING!

xx Robin
ps. veel succes.. Het feit dat je dit allemaal op bokt zet bewijst dat je haar graag wilt helpen! Echt goed van je!

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 11:49

Babeth schreef:
Over dat jullie het raar vinden dat die moeder niet heeft ingegrepen:
Waarschijnlijk zat ze toen met hetzelfde als waar de TS nu mee zit. Het niet durven.
En de reden waarom ze haar nu gewoon op een bakkie laat komen? Misschien heeft ze daar wel een goede reden voor. Misschien om juist een oogje in het zeil te kunnen houden.

Ja precies ja! Mijn moeder heeft altijd gedacht dat mensen die eenmaal iemand hebben misbruikt, hier niet zomaar mee stoppen als diegene nog steeds in zijn/haar omgeving is. Ze wilde heel graag geloven dat ze haar belofte heeft gehouden maar helaas!

Verder nog dit: De reden dat mijn moeder toen die tijd niets heeft gemeld bij de politie is omdat de ex man van A heel kwaad is geworden. Hij heeft met van alles gedreigd en iedereen hoopte dat het genoeg zou zijn.. niet dus. Verder was dit meisje al zo raar opgevoed dat ze toen niets kwijt wilde over wat haar moeder deed...politie kon het dus eigenlijk niet bewijzen. Ze heeft door haar moeder ( ze heeft het kind gewoon dom gehouden vind ik, met 13 jaar is dit meisje nu blij dat ze de tafel van 9 uit haar hoofd kent) , een achterstand opgelopen, dit was met haar toenmalige 4 jaar al zo erg dat ze bijna nog niet kon praten. Hoe moet een kind dit dan duidelijk maken? Gebarentaal?