geloof en discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenl0ver

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:07

Eerst zien dan geloven Clown
Nee ok, ik geloof dus niet.
Het zou misschien kunnen.. dat alles is 'omdat god dat zo wil'
Maar hoe zit het dan met mensen die overlijden?
Niet van ouderdom, maar door een ongeluk ofzo?
Kinderen die gehandicapt zijn?
Zou het dan zo zijn dat die lieve here god mensen even laat overlijden.. zomaar omdat die lieve heer dat wil? Nee sorry, dat kan ik niet begrijpen.
Waarom zou hij onschuldige kinderen dan gehandicapt geboren laten worden? Omdat hij dat wil?!
Zeker.. nee, daar kan ik niet bij.

050206051012

Soet schreef:
entiteiten?

Energieën (of wat is het meervoud van energie? Clown).

Ogrop

Rachelle: Waarom voorkomt god dan niet al de zelfmoorden (vrijewil?) Oké waarom voorkomt god dan niet de ongevallen? Hij beschermt je toch volgens jou? Volgens de bijbel? ('Omdat god dat wil Rolleyes Knipoog Dat is dan ook het enige antwoord wat er uit komt)

Bedankt katiavl en Quellian

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:09

Paardenl0ver schreef:
Eerst zien dan geloven Clown
Nee ok, ik geloof dus niet.
Het zou misschien kunnen.. dat alles is 'omdat god dat zo wil'
Maar hoe zit het dan met mensen die overlijden?
Niet van ouderdom, maar door een ongeluk ofzo?
Kinderen die gehandicapt zijn?
Zou het dan zo zijn dat die lieve here god mensen even laat overlijden.. zomaar omdat die lieve heer dat wil? Nee sorry, dat kan ik niet begrijpen.
Waarom zou hij onschuldige kinderen dan gehandicapt geboren laten worden? Omdat hij dat wil?!
Zeker.. nee, daar kan ik niet bij.

Inderdaad dat is wat ik bedoel!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 21:10

Ik ben naar de bijeen komst geweest van de dalai lama. Was bijna niets over geloof maar gewoon simpele levensvragen.
Over geluk en mens zijn Lachen

Afbeelding

Lovers Lovers Lovers Lovers

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:11

Soet schreef:
Als je (voor mij) logisch gaat denken kun je niet geloven dat een blinde weer kan zien. Dat kan gewoon niet. Of een lamme weer kan lopen.

Die laatste heb ik met mijn eigen ogen gezien.. Ik geloof alleen niet in een god in een jezus of wat dan ook. Maar ik geloof wel dat je met wilskracht, en het geloven in jezelf een heel eind kan komen.

Verder ben ik niet gelovig, maar zal ook niemand aanvallen op zijn geloof, en vind een discussie hierover dan ook vrij nutteloos Lachen Iedereen moet geloven wat hij wil, en zo lang diegene mij daar niet mee lastig valt vind ik alles prima. Het geloof wordt bepaald door dingen die je meekrijgt van huis uit, en dingen die je meemaakt, en dat is voor iedereen heel anders.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 25-02-07 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:11

@Soet: Twee zielen één gedachte Clown

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:12

Als God echt zo goed is was er geen ellende, dat is hoe ik het zie.

En dat zegt iemand die een half uur geleden nog in de kerk zat, simpelweg omdat ik móet. Hoe kijken jullie daar tegenaan? Ik krijg mijn moeder gewoon niet overtuigd dat ik niks in de kerk te zoeken heb, echt ik heb al zoveel discussies met haar gevoerd, maar zei ziet het als haar plicht om mij christelijk op te voeden, en dus naar de kerk te sturen. Vroeger moest ik ook naar cathechasatie maar daar ben ik gelukkig van af. Wat was dat vreselijk zeg.. Maargoed dat vind ik van de hele kerk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 21:12

verootjoo schreef:
Soet schreef:
Als je (voor mij) logisch gaat denken kun je niet geloven dat een blinde weer kan zien. Dat kan gewoon niet. Of een lamme weer kan lopen.

Die laatste heb ik met mijn eigen ogen gezien.. Ik geloof alleen niet in een god in een jezus of wat dan ook. Maar ik geloof wel dat je met wilskracht, en het geloven in jezelf een heel eind kan komen.

Verder ben ik niet gelovig, maar zal ook niemand aanvallen op zijn geloof, en vind een discussie hierover dan ook vrij nutteloos Lachen

Was een onderzoek naar gepleegd, ze kunnen inderdaad lopen op wilskracht. Maar wat er een drie dagen later gebeurt ziet niemand helaas

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:13

De bijbel is voor mij een sprookjesboek (even doorlezen voordat je in de stress schiet Knipoog). Ik beschouw de bijbel als een boek dat samengesteld is om bepaalde waarden en normen aan te leren net zoals dit de bedoeling is van veel sprookjes (zowel hedendaags als eeuwenoud). De dingen die in de bijbel staan neem ik niet letterlijk en ik trek veel dingen die er in staan in twijfel. Ik geloof ook niet in God of Jezus of in welke God dan ook.
Ik geloof wel in iets maar wat dat weet ik niet, het meest geloof ik nog in de kracht van jezelf en van de liefde hier heb ik geen boek of god voor nodig.
Ik vind het knap dat mensen ergens in kunnen geloven wat niet tastbaar of ooit "bewezen" is of wat ze ooit zelf ervaren hebben. In alle geloven zit wel iets positiefs... en als we die punten nou eens samenvoegen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:14

katiavl schreef:
verootjoo schreef:

Verder ben ik niet gelovig, maar zal ook niemand aanvallen op zijn geloof, en vind een discussie hierover dan ook vrij nutteloos Lachen

Was een onderzoek naar gepleegd, ze kunnen inderdaad lopen op wilskracht. Maar wat er een drie dagen later gebeurt ziet niemand helaas

Toevallig ken ik diegene, en loopt ze na 4 jaar nog steeds alsof ze nooit anders heeft gedaan Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:14

Grappig, de preek ging vanavond over dat verhaal met die verlamde die weer kon lopen.. en de vraag was waar zou je voor kiezen: vergeving of genezing. Ik zou absoluut voor genezing gaan...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:17

verootjoo: Ik zei ook, ik geloof dat he door hun wilskracht komt, niet omdat jezus een 'kracht' heeft wat in de bijbel beweerd word.

Verder Paula: Ik wil ook niet naar de kerk, omdat ik niet geloof in dat soort zaken. (maar wel in dit waar we nu over praten) Maar van m'n vader moet ik bij kerstmis, en nog een paar andere zaken wel gaan. Dat is toch het minste wat ik kan doen. Bij de herdenkmis van m'n opa ga ik ook wel zoveel mogelijk!

Paardenl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:17

Paula schreef:
Grappig, de preek ging vanavond over dat verhaal met die verlamde die weer kon lopen.. en de vraag was waar zou je voor kiezen: vergeving of genezing. Ik zou absoluut voor genezing gaan...

Ik ook genezing..

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:18

verootjoo: En hoe komt het dan jusit dat ze weer wandeld (jezus is niet langs gekomen..)

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:20

Dit doet me trouwens denken aan drie jaar terug, toen ik m'n vormsel deed! (inderdaad ben nog maar 14)

Toen hebben wij met onze 'monie' ook constant gediscussieert hier over, op het einde mochten we 1 exursie doen, en wij wouden naar de begeintjes. (zeg ik dat goed?) Jamme genoeg hebben we te laat gebeld, maar toen wouden we naar de pastoor om dit soort vragen te stellen;( bv waarom een vrouw geen priester mag zijn)
maar jamme genoeg ging ook dat niet door..
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 25-02-07 21:21, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:20

Ik vind het juist goed dat mensen in god geloven. Ik vind dat god een goede manier is om je vertrouwen ergens kwijt te kunnen voor altijd, mensen voelen zich hierdoor vaak fijner en beter. Je kunt je verhaal kwijt wanneer er iets ergs is, of wanneer je iets leuks te vertellen hebt... vooral als er niemand anders is om je verhaal aan kwijt te kunnen. Het is iets moois om te kunnen geloven dat er hoop is en vaak zien mensen dan toch een beetje licht wanneer de tijden zo slecht gaan.

Ik geloof best in god. Niet zozeer dat het een mens is geweest of zijn zoon een mens is geweest maar gewoon het idee dat er íets is waarvan wij niet alles kunnen bewijzen is een fijne gedachte. Want doordat wij veel vragen hebben over god en niet alles te bewijzen is, valt er ook niet te bewijzen dat hij niet bestaat. Dit is voor mensen al snel een reden om te geloven.

Je moet niet aan de wetenschap denken wanneer je denkt aan god. Denk er gewoon aan alsof het iets is wat mensen hoop geeft en laat hopen, het geeft vertrouwen en diegene is er voor iedereen! Geen discriminatie ( dus ook het meisje wat te dik is kan hier alles bij kwijt), geen andere vooroordelen en hij ( of wat dan ook ) heeft altijd het beste met ons voor.

Naar mijn idee is dit hetgeen wat men zou willen zien in andere mensen. Dat iedereen gelijk behandeld kan worden en dat er ook genezing bestaat wanneer de hoop opgegeven wordt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:21

Soet schreef:
verootjoo: En hoe komt het dan jusit dat ze weer wandeld (jezus is niet langs gekomen..)

Ze heeft een dwarslaesie gehad, en daardoor was ze verlamd. Ze heeft dus daarvoor wel kunnen lopen, misschien dat dat verschil maakt? De artsen staan iig voor een raadsel. Ik denk eigenlijk dat het komt door pure wilskracht, ze probeerde steeds maar weer om te lopen, en steeds maar weer. En op een gegeven moment lukte het gewoon, eerst nog met krukken, maar nu loopt ze alsof ze nooit een dwarslaesie heeft gehad.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 21:23

Aah veeroootje ik dacht dat je het had over die spirituele bijeenkomsten van genezers. Waar dat ze zo aan je hoofd duwen, en je dan flauwvalt

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:24

Mooi verhaal zeg Veroo, kijk ik geloof echt dat dit door wilskracht komt, maar niet door god..

LadyElmira: Ik kan me wel vinden in jou mening! Ja

Rachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:28

Soet schreef:
Oké waarom voorkomt god dan niet de ongevallen? Hij beschermt je toch volgens jou? Volgens de bijbel? ('Omdat god dat wil Rolleyes Knipoog Dat is dan ook het enige antwoord wat er uit komt)

Ik heb een beetje het idee dat ik mijn visie hierop al heb gegeven in mijn vorige berichten. Ik weet dat ongelukken gebeuren en dat er hele erge dingen gebeuren met mensen. Ik heb hier ook geen kant en klare antwoorden voor dus ik kan alleen mijn ideeën erover geven door wat ik geloof en zie. En ik zie in mijn kerk dat er veel mensen bijv. hersentumor, kanker en nog veel meer vreselijke ziektes hebben, die zeker niet allemaal genezen worden, maar wel vinden zij enorm veel kracht om vol te houden door gebed en door de beloften uit de bijbel. We weten niet waarom bepaalde dingen gebeuren maar we geloven/weten wel Wie ons leven in Zijn hand heeft zodat wij zelfs niet bang hoeven te zijn voor de dood omdat wij geloven dat Jezus de dood heeft overwonnen (lees innerlijke dood).
Dit is dus hoe ik erover denk, want zoals ik al zei heeft ook het christelijk geloof niet overal kant en klare antwoorden voor, anders was het geen geloof meer Bloos

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:30

LadyElmira schreef:
Ik vind het juist goed dat mensen in god geloven. Ik vind dat god een goede manier is om je vertrouwen ergens kwijt te kunnen voor altijd, mensen voelen zich hierdoor vaak fijner en beter. Je kunt je verhaal kwijt wanneer er iets ergs is, of wanneer je iets leuks te vertellen hebt... vooral als er niemand anders is om je verhaal aan kwijt te kunnen. Het is iets moois om te kunnen geloven dat er hoop is en vaak zien mensen dan toch een beetje licht wanneer de tijden zo slecht gaan.

Vind ik wel leuk dat je dat zegt, ik zie juist liever dat mensen meer kracht uit hun zelf halen. Er wordt zo vaak naar het geloof als houvast gegrepen terwijl sommige mensen het best zelf kunnen en trots mogen zijn op zichzelf en niet op God op dat moment. Verder vind ik het wel weer een goede "uitlaatklep" voor mensen die het even niet meer zien zitten maar soms klampen mensen zich te veel vast aan god (naar mijn idee). Ik keur het geloof ook niet af maar het moet een mix zijn van geloof in jezelf en het geloof zelf.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:32

Rachelle: Ik had het niet zo zeer op jou visie, maar eerder op 'De bijbel z'n visie'

Hier zitten goede vragen bij trouwens. Morgen heb ik godsdienst. 2 uur. (jeaj, ik doe graag Godsdienst) Ik ga zeker een paar dingen vragen, wie weet weet mijn docent wel een paar antwoorden Knipoog

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:33

Interessant topic kat Haha!

Zou zeggen zie mijn onderschrift Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:33

Ik heb morgen het 5e Godsdienst.. ik vind het alleen wel alleen vreselijke les, maar dat heeft alles te maken met de klas en niet met het vak zelf. Lachen