Hoe zelfstandig zijn/waren jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

1234

Re: Hoe zelfstandig zijn/waren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:19

ik ben nu 14, en ik pak wel zelf me kleren en ruim mijn kamer op en stofzuig soms, maar mijn moeder strijkt en doet de vaat meestal en kookt Bloos Clown
ik zit er ergens tussenin Vork niet super zelfstandig, maar het begint er wel op te lijken Clown ik moet steeds meer dingen zelf doen Vork

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:23

Jennyzz schreef:
Mijn ouders vonden in opvoeden zelfstandigheid altijd het belangrijkst.
Ik ben daar op zich best blij mee, heb d'r wel veel van geleerd, maar af en toe ook wel lastig.
Ik kom niet bij elk wissewasje bij m'n moeder aan en heb op zich best veel taken als ik 't zo lees.

Soms hoor ik van mensen van mijn leeftijd dat hun moeder hun brood smeert of hun school/gym/vakantietas inpakt. Dan denk ik echt: Grow up. Rolleyes Dat doet mijn moeder dus echt niet he.

Jaa precies! Zo;n vriendin van mij ruimt d'r eigen kamer nog niet op. Nouja, heeeel soms smeert mijn moeder nog brood, als ze toch voor zichzelf aan het smeren is Vork.

Ik ruim mijn zooi op, stofzuig regelmatig, smeer bijna altijd mijn eigen brood, pak mijn tassen in, onthoud mijn eigen afspraken enzo.

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:44

vanaf ee jaar of 14 kookte ik regelmatig hielp mijn moeder met het huishouden en ook financieel zorgde ik voor mij zelf.. ik had 2 bijbaantjes en betaalde mijn eigen kleding, deo, shampoo enz maar ook mijn eigen telefoonrekening, zorgverzekering en mijn eerste mbo opleiding heb ik ook zelf bekostigd.. ik kan wel zeggen dat ik vroeg zelfstandig was.. ik woonde op mijn 19e samen in een koopwoning en nog steeds erg gelukkig dat ik het zo heb gedaan ik heb er veel aan gehad...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:16

In dat opzicht ben ik best verwent.
Ik ruim m,n kamer eigenlijk zelf wel op, maar dat hoeft niet.. maar doe het toch.. Ik doe niets aan het huishouden en ik kook nooit, ik ben 14.. Knipoog

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:27

Ik ben altijd wel aardig zelfstandig geweest. Kon op m'n 12e zelf wel koken etc. Kamer opruimen doe ik ook altijd zelf. Bed opmaken, stofzuigen en ga zo maar door. Kan mezelf prima redden in mijn ééntje Ja

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:04

Ik was niet bepaald zelfstandig. Koken e.d. kon ik wel, maar deed ik vrijwel nooit, m'n kamer opruimen gebeurde ook amper (nu nog steeds niet, ik heb gewoon absoluut geen moeite met troep), en als m'n ouders het vroegen wou ik wel eens stofzuigen.
Nu moet ik alles zelf doen maar daar heb ik ook geen moeite meer. Het is een rotzooi, maar ik voel me er prettig in, en ik eet redelijk gezond elke dag Lachen

Felice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:48

Ik hoef niet heel veel te doen, ik hoef niet te stofzuigen of mijn eigen kleren te wassen. Wel gooi ik ze netjes in de wasmand, laat ik de hond vaak uit, ruim ik wel eens de vaatwasser uit, help ik vaak mee met afwassen/afdrogen. Ik moet mijn eigen kamer opruimen en mijn eigen wastafel schoonmaken. Ik ben ook een beetje koken en strijken aan het leren, want dat kan ik dus nog echt niet Haha!
Voor de rest, spullen inpakken, brood smeren, dingen voorbereiden mag ik allemaal mooi zelf doen, daar helpen m'n ouders echt niet bij.
Ik denk dat ik de dingen die ik nu nog niet kan wel snel zou leren, ik vind niet dat ik niet zelfstandig ben Lachen
Dat is ook nodig omdat ik binnenkort waarschijnlijk op kamers ga...

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:52

Ik ben nu 20 en ik denk dat ik behoorlijk zelfstandig & verantwoordelijk ben in het huishouden... Sowieso ben ik de oudste, denk dat dat ook wel meespeelt in die verantwoording en ook in wat ik al deed en doe in huis.

Sowieso is het zaak dat alle drie de kinderen meehelpen in het huishouden aangezien mijn ouders momenteel allebei fulltime werken. Dat houdt in dat degene die vroeg thuis is, of vrij heeft, wat meer doet dan degenen die naar school moeten ofzo. In de praktijk ben ik degene die af en toe nog wel eens vrij heeft, maar ook degene die zich het meest geroepen voelt om even een stofzuiger door het huis te halen of een wasje af te halen.

De vaatwasser en de tafel afruimen wordt per avond geregeld wie dat doet, iedereen komt aan de beurt. 's Ochtends ruimt degene die als eerste zijn bed uit komt (meestal is dat mijn stiefvader, maar als ik vroeg moest stagelopen of ik moet werken, dan ben ik dat) de vaatwasser uit en dekt de tafel. Degene die als laatst uit zijn bed komt, ruimt de tafel af en ruimt de vaatwasser in. Was uit de droger is voor degene die het ziet, of mijn moeder maakt even een briefje met een taakverdeling. Vaak haal ik wassen af, vouw ze op en stop nieuwe wassen in de wasmachine als ik overdag vrij ben. Stofzuigen doe ik ook nog wel eens uit mezelf. Vandaag heb ik de wekelijkse boodschappen gedaan, krijg ik de auto mee en een lijstje en een pinpas en gaan maar. Kamer moeten we zelf opruimen, was in de daarvoor bestemde manden gooien anders wordt het nooit schoon.

En brood smeren mochten we vanaf jonge leeftijd lekker zelf doen! Ook voor de overblijf enzo. Heb zelfs op een gegeven moment een sleutel meegekregen omdat ik liever thuis at dan op school, ik was dus een sleutelkind en vond het heerlijk Clown

Oftewel, ik vind mezelf redelijk zelfstandig Lachen Alleen koken doe ik eigenlijk nooit.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:36

Ik ben zelfstandig vind ik zelf.. Lachen

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:42

Ik ben nu 16 en ik ruim mijn eigen kamer op, verschoon mijn rat en mijn moeder zegt er ook niks over. Als ik in een goede bui ben wil ik ook nog wel eens stofzuigen, dweilen enz Haha!

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:46

ik ben nu 18 en doe elke avond de afwas en probeer voor de rest een handje toe te steken in het huishouden (af en toe de was ophangen, al is strijken ...). ik moet mijn kamer natuurlijk zelf opruimen.
en ik betaal mijn pony volledig zelf.
zelf vind ik dat ik niet bepaald zefstandig ben (ik ben een ramp in de keuken Bloos , en snap nog altijd niet hoe het wasmachine werkt)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:31

Ik ben echt zóóó zelfstandig jonge. Huilen van het lachen

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:33

Ik moet zelf stofzuigen en m'n bed opmaken en de tafel dekken en afruimen en zo, maar dat is niet uit eigen initiatief. Gedwongen zelfstandigheid door evil mom Tong uitsteken.

Roossje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:37

Ik moet elke week mijn kamer opruimen en om de dag de tafeldekken, soms afruimen. ik moet elke week ook alle vuilnisbakken legen en heel af en toe de was ophangen, en ik kook vaak 1 keer per week, maar dat vind ik gewoon leuk Bloos

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:05

Vanaf mijn 8e moest ik al elke week mijn eigen kamer schoonmaken (in de kasten op de kasten bed verschonen enz...)
Vanaf mijn 13e ging mijn vader vaak weg en is mijn zus uit huis gegaan (had een stiefmoeder die ging weg toen ik 12 was) en moest ik dus ook voor mezelf koken, wassen en alles, soms bleef hij een week weg en legde hij geld op tafel om boodschappen van te halen. Op mijn 16e ben ik uit huis gezet, toen later in opvanghuizen gewoond, daar had ik een soort leidende rol op de groep, zorgde dat iedereen zn afwas deed, probeerde ze gezond laten eten (dat lukte niet) en zei iedereen dat ze schoon moesten maken (zelf deed ik op een gegeven moment niet zoveel meer, omdat ik eerst alles samen met nog 1 meisje deed...)
Sinds ik net 18 ben woon ik op mijzelf, moet dus ook zelf koken wassen boodschappen doen schoonmaken enz...Ik denk dat ik al heeeel vroeg zelfstandig ben geworden en ik ben er eigelijk best blij mee.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 23:07

uhm, ik ben 19 en totaal niet zelfstandig Nagelbijten / Gniffelen vind 't wel lekker zo haha
M'n kamer moet ik eigelijk zelf opruimen, maar ik stoor me nooit aan m'n eigen puinzooi Bloos dus dan wordt 't vaak wel voor me opgeruimd Bloos
Koken doe ik nooit, sterker nog, dat kan ik amper.. ik kan serieus amper een ei bakken Clown
Kleren gooi ik zo nu en dan wel in de was. En ik ben ook niet te beroerd om een keer te stofzuigen.
Maar nu ik er over nadenk doe ik echt maar heel weinig. Tafel op en afruimen hoeven we niet, en afwas ook niet.
M'n paarden betaal ik ook niet zelf.

mmhh klinkt best verwend Knipoog (maar valt reuze mee hoor)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:33

Ik was een afschúwelijk luie donder vroegah! Nog steeds, maar nu kan het eigenlijk niet meer... Knipoog

Ben op m'n 19e het huis uit gegaan (soms ook wel weer terug naar mams geweest), dus moet het wel zelf doen. Kabouters hebben constant vakantie en de dieren helpen ook niet echt in de huishouding.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 00:40

Ik ben nu 15 ik moet zelf mn kamer zuigen, stoffen en opruimen 1 keer per week.
Daarnaast de hond wel zo'n beetje elke dag uitlaten en/of de vaatwasser uitruimen en/of tafeldekken. En soms even zuigen, eten koken, aardappels schillen en dat soort dingen Lachen gewoon mn eigen was in de wasmand doen (lijkt me ook eigenlijk wel logisch) en m'n eigen rotzooi opruimen!

Oja, m'n moeder heeft soms geen tijd om op vrijdag te zuigen en de badkamer en w.c. schoon te maken dus dat mogen we doen als we willen. Daar krijgen we dan €2 voor (zuigen of wc+badkamer schoonmaken).

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 01:13

Uuuuh .. Clown
Helemaal niet .. ? Clown
Mijn moeder maakt m'n eten, ik mag niet eens naar het kookdinges (hoe heet dat ook alweer ? Nagelbijten / Gniffelen) kijken, of ze begint al te poetsen .. *LOL*
Magnetron maaltijden die kan ik wel maken, als ze die aan moeten hebben, dan roepen ze mij altijd .. Tong uitsteken
M'n kamer doe ik soms zelf opruimen, en mn moeder ook soms, als ze het niet emer ziet zitten .. Clown
Ik strijk niet, ik kan niet wassen .. Wordt me niet geleerd .. Clown
Brood ligt 's morgens klaar,
En onder het eten krijg ik ook mn drinken ingeschud .. Bloos
Ik hoef mn glas maar te bewegen, of met mn vingers te knippen .. Bloos
Ik hoef eigenlijk alleen maar voor mn cavia's te zorgen, soms de hond uit te laten, maar dat doe ik ook veel uit mezelf, vind ik leuk .. Lachen
En het bad schoonmaken nadat ik erin ben geweest ..
Edit: ben 16, nou ja .. 17.
Laatst bijgewerkt door Sannert op 23-02-07 01:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 01:14

18 jaar en behoorlijk zelfstandig
Moet ook wel op kamers geloof ik Vork

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 02:17

Ik was extreem vroeg behoorlijk zelfstandig, toen ik 7 was kreeg ik namelijk een ziek broertje, waardoor mijn ouders er behoorlijk doorheen zaten.
Ik werd veel "gedumpt" (tussen aanhalingstekens) bij de buren.
Ging op de fiets 8 km ver naar het dorp in mijn eentje om de boodschapjes te doen.
Trooste mijn ouders als ze het moeilijk hadden, zette koffie voor de gasten enz...
Maar dat was meer noodzaak natuurlijk.
En op z'n moment vind je dat ook niet moeilijk en doe je dat gewoon, achteraf komt pas de klap, van goh, ik heb toch wel veel gemist in die jaren.
Of ik was bij de buren of oma of we waren in het ronald mc donalds huis of in het ziekenhuis.
Ik ging nog maar 4 of 3 dagen naar school soms zelfs een week niet omdat we in Groningen in het ziekenhuis waren!

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 02:44

Vanaf 8 jaar kookte ik al meestal het eten en hielp in de huishouding en meestal deed sowieso mijn eigen kleren wassen. Vanaf een jaar of 10 kocht en zocht ik zelf mijn kleren. Toen ik 16 was ben ik het huis uit gegaan en op mijzelf gaan wonen. Kon ook nooit begrijpen dat mijn klasgenoten samen met hun moeder gingen winkelen voor kleren en zo. (vond dat kinderachtig) Maar inmiddels vind ik het jammer dat ik dat nooit heb kunnen doen en aangezien mijn moeder toen ik net 18 was overleden (na 10jaar ziek te zijn geweest)
Maar moet zeggen dat ik nooit een hele goede huisvrouw ben geworden. Kan bij mezelf thuis slecht het overzicht houden.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:43

Ik ben net 17 en opzich ben ik best zelfstandig denk ik, alleen wordt er ook best veel voor mij gedaan.
Ik zorg natuurlijk zelf voor mijn kamer, ik moet hem zelf opgeruimd en schoon houden. Mijn kleren e.d. zorg ik ook zelf voor, dat ze bij de was komen en dat ze weer in mijn kast liggen. Dat wil niet zeggen dat ik nooit eens iets laat slilngeren ofzo, vaak wordt ik er wel op gewezen dat mijn schoenen door het huis slingeren o.i.d. maar daar wordt mijn vadero ok nog wel eens op gewezen Clown
Eten koken doe ik denk ik 1 keeri n de 2 weken. Maar als mijn ouders op vakantie zijn red ik het ook heel goed alleen hoor, dan blijft alles ook gewoon netjes.
De rest wordt eigenlijk wel voor mij gedaan geloof ik Nagelbijten / Gniffelen Het is niet zo dat we in huis vast taken hebben wie de vaatwasmachine opruimt en wie er stofzuigd ofzo. Meestal doet gewoon degene di ehet eerst beneden is de vaatwasmachine leegruimen. Als ik zie dat die nog vol is dan ruim ik hem ook op, maar het is niet ech teen verplichte taak ofzo.
Laatst bijgewerkt door none op 23-02-07 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:44

Ik woon vanaf mijn 16e op kamers, kook dus zelf en alles, maar neem nog wel elke week lekker de was mee naar huis en zondags ligt het weer klaar voor vertrek Schijnheilig

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:46

Ik was al heel snel zelfstandig. Toen ik 12 was, ben ik bij mijn vader gaan wonen ( gescheiden ouders ) en die werkte fulltime en vaak in het buitenland/offshore. Dan was ik al snel een paar dagen alleen thuis, en later ook wel eens een paar weken. Dan moet je natuurlijk voor jezelf zorgen. Toen ik net 17 was is mijn vader overleden en ben ik op mezelf gaan wonen. Gelukkig wist ik al hoe alles werkte ( rekeningen betalen, verzekeringen, maar ook het gepoets etc. ) dus dat ging vrij vlotjes. Een echte poetser zal ik alleen nooit worden Bloos