Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
romatjuh schreef:_Linda schreef:. Aan zoiets kan ik mij ergeren, zo'n fouten in verslagen zijn m.i. echt dodelijk (bij wijze van).
Zo'n?
romatjuh schreef:Ik moet zeggen, nu begin ik ook te twijfelen.. Maar is dit nu wel een normale zin.?
_Linda schreef:Ja dat is idd spreektaal.
Vandaar dat ik aan schrijftaal op forums, in beperkte mate, niet erger. Ik schrijf zelf niet perfect, omdat dat mij op teveel moeite kost voor een forumbericht.
steeffie schreef:Ik denk dat een andere reden voor irritaties is dat er hier mensen zijn uit heel nederland..zo'n in die zin is voor mij namelijk helemaal geen spreektaal, klinkt imo een beetje raar. En dat heeft Perrokai bv weer met me paardje, terwijl ik dat weer niet raar vind klinken (ik weet wel dat het fout is hoor)
rakkertje13 schreef:tEM..beetje verkeerd geplaatst?
Nouks schreef:Perrokai schreef:
Ja, en dan moet ik eerlijk toegeven dat bij het spreken ik deze fout zelf ook geregeld maak.
Niemand heeft mij daar ooit in verbeterd, dus dat is een beetje vastgeroest al probeer ik er wel op te letten.
Maar gelukkig erger ik me nog steeds nergens aan.........
Je bedoelt toch het moet zijn "hij is beter als ik" want mij is een bezittelijk voornaamwoord?
PS het is al heel lang geleden voor mij hoor school ik schrijf nu niet met taalregels in mijn hoofd
maar eigenlijk volautomatisch.
Hij is beter dan ik.
Als = wanneer je het hebt over gelijken, dan = bij verschillen.
Hij is even oud als ik, hij is langer dan ik.
Ik/mij is een leuk truucje voor: denk er gewoon het werkwoord nog eens achter. "Hij is even oud als ik (ben)". Hij is even oud als mij ben kan niet, dus is fout
_Linda schreef:steeffie schreef:Ik denk dat een andere reden voor irritaties is dat er hier mensen zijn uit heel nederland..zo'n in die zin is voor mij namelijk helemaal geen spreektaal, klinkt imo een beetje raar. En dat heeft Perrokai bv weer met me paardje, terwijl ik dat weer niet raar vind klinken (ik weet wel dat het fout is hoor)
Dat kan inderdaad zo zijn. Heeft ook weer deels te maken met wat ik in mijn eerste bericht heb aangegeven: het dialect spreken.
Perrokai schreef:Is " me paardje " dan dialect ? Dialect waar vandaan dan ? Maar ongeacht je provincie leer je op school toch gewoon Nederlands schrijven en praten, uitzonderingen daargelaten ?
Whiz schreef:Nou ik vind het nogal overdreven. We worden er op bokt niet op aan gekeken als we niet op een hoog niveau schrijven. Overigens zal ik op bokt iets informeler schrijven dan dat ik dat zou doen in een sollicitatie.
Ik erger me persoonlijk meer aan dingen zoals. Hij is beter als mij of zij is beter als mij.
Maar goed ik ga niet iedereen hierin verbeteren. Want een meerendeel van de nederlandse bevolking maakt die fout. Evenals mijn leraren op het HBO deze fout maken. Dus dan gedoog ik het maar gewoon net zoals ik het msn taal hier op bokt maar gedoog!
Verder vind ik d's en t's fouten minder storend dan hij segt. Ik neem aan dat segt bewust wordt gedaan en d's en t's fouten onbewust.
SOET schreef:Misschien nog iemand die Oid. kan uitleggen?
Annieyy schreef:
Wat is het dan?![]()
Hij is beter dan mij?
dorothea schreef:Annieyy schreef:
Wat is het dan?![]()
Hij is beter dan mij?
Hij is beter dan ik (ben)
traan_beauty schreef:Hmm.. Als ouderen ook die fouten maken ligt het dus níét aan msn- taal