Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: Schrijftaal ??? Of ben ik ouderwets ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 19:08

Dat bedoel ik als je een uitroepteken schrijft ben je agressief en als je eeeehhh, owjeeeetje etc. schrijft reageert iedereen milder...

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:09

romatjuh schreef:
_Linda schreef:
. Aan zoiets kan ik mij ergeren, zo'n fouten in verslagen zijn m.i. echt dodelijk (bij wijze van).

Zo'n? Knipoog

Ja dat is idd spreektaal. Tong uitsteken
Vandaar dat ik aan schrijftaal op forums, in beperkte mate, niet erger. Ik schrijf zelf niet perfect, omdat dat mij op teveel moeite kost voor een forumbericht.

@ Onyx88: een tip die ik ooit van een nederlands leraar heb gekregen en die ikzelf bij twijfel altijd nog gebruik is: het betreffend werkwoord, waarvan je dus niet weet of het met -d of -dt moet, vervangen door het werkwoord: "smurfen" of "lopen" (of ander simpel werkwoord). Dan hoor je vanzelf of er een -d of -dt geschreven moet worden.
(Misschien dat je wat aan de tip hebt. Ik ga het niet proberen uit te leggen, geloof het wel als 3 leraren het al geprobeerd hebben, ben zeker niet beter als een leraar Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:09

romatjuh schreef:
Ik moet zeggen, nu begin ik ook te twijfelen.. Maar is dit nu wel een normale zin.?

Zo'n is zulke Knipoog

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:14

_Linda schreef:
Ja dat is idd spreektaal. Tong uitsteken
Vandaar dat ik aan schrijftaal op forums, in beperkte mate, niet erger. Ik schrijf zelf niet perfect, omdat dat mij op teveel moeite kost voor een forumbericht.

Ik denk dat een andere reden voor irritaties is dat er hier mensen zijn uit heel nederland..zo'n in die zin is voor mij namelijk helemaal geen spreektaal, klinkt imo een beetje raar. En dat heeft Perrokai bv weer met me paardje, terwijl ik dat weer niet raar vind klinken (ik weet wel dat het fout is hoor Knipoog )

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:16

Uhu Ja

Ik gebruik ook smurfen of lopen Clown .

Vind trouwens zo'n ook geen spreektaal, en me paardje wel weer! Er is nou eenmaal een 'dialect' en dat pik je heel snel op..

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:18

steeffie schreef:
Ik denk dat een andere reden voor irritaties is dat er hier mensen zijn uit heel nederland..zo'n in die zin is voor mij namelijk helemaal geen spreektaal, klinkt imo een beetje raar. En dat heeft Perrokai bv weer met me paardje, terwijl ik dat weer niet raar vind klinken (ik weet wel dat het fout is hoor Knipoog )

Dat kan inderdaad zo zijn. Heeft ook weer deels te maken met wat ik in mijn eerste bericht heb aangegeven: het dialect spreken.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:21

rakkertje13 schreef:
tEM..beetje verkeerd geplaatst? Tong uitsteken

Dat dacht ik ook al!
Maar ik erger me niet aan msn taal maar wel aan echte spelfouten. Bijv. een d die een t hoort te zijn op andersom. Maar ja, de 1 is slecht in rekenen en de ander is slecht in taal.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:23

Hmm.. Als ouderen ook die fouten maken ligt het dus níét aan msn- taal Tong uitsteken

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:32

Nouks schreef:
Perrokai schreef:

Ja, en dan moet ik eerlijk toegeven dat bij het spreken ik deze fout zelf ook geregeld maak.
Niemand heeft mij daar ooit in verbeterd, dus dat is een beetje vastgeroest al probeer ik er wel op te letten.
Maar gelukkig erger ik me nog steeds nergens aan......... Blond

Je bedoelt toch het moet zijn "hij is beter als ik" want mij is een bezittelijk voornaamwoord?
PS het is al heel lang geleden voor mij hoor school ik schrijf nu niet met taalregels in mijn hoofd
maar eigenlijk volautomatisch. Pling

Hij is beter dan ik.

Als = wanneer je het hebt over gelijken, dan = bij verschillen.

Hij is even oud als ik, hij is langer dan ik.

Ik/mij is een leuk truucje voor: denk er gewoon het werkwoord nog eens achter. "Hij is even oud als ik (ben)". Hij is even oud als mij ben kan niet, dus is fout Knipoog

idd je moet de zin af kunnen maken. ik gebruik ook altijd ''beter dan ik ben''

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 21:04

_Linda schreef:
steeffie schreef:

Dat kan inderdaad zo zijn. Heeft ook weer deels te maken met wat ik in mijn eerste bericht heb aangegeven: het dialect spreken.

Is " me paardje " dan dialect ? Dialect waar vandaan dan ? Maar ongeacht je provincie leer je op school toch gewoon Nederlands schrijven en praten, uitzonderingen daargelaten ?

Als ik zou zeggen, ik heb m'n paspoort bij, dan weten de brabanders onder ons dat dat in Brabant zo gezegd wordt i.p.v. ik heb mijn paspoort meegenomen. Ik kom dan oorspronkelijk uit Haarlem, daar wordt je geacht ABN te spreken. En "me paardje" is maar een voorbeeld, ik zal er nog eens een paar opzoeken..

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:08

Perrokai schreef:
Is " me paardje " dan dialect ? Dialect waar vandaan dan ? Maar ongeacht je provincie leer je op school toch gewoon Nederlands schrijven en praten, uitzonderingen daargelaten ?

me paardje is bij ons geen dialect in ieder geval. Het woord "zo'n" gebruiken wij wel veel in het dialect.
(Micorsoft office Word herkent het woord "zo'n" overigens als spreektaal, dus zal toch wel nederlands spreektaal zijn Knipoog )
Als je veel dialect spreekt sluipen er weleens dialecte woorden/dialect opgebouwde zinnen in een nederlandse zin.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:13

EINDELIJK weet ik wat iig wil zeggen. Pling
Natuurlijk ben ik nu super blij! Lachen
Misschien nog iemand die Oid. kan uitleggen? Bloos
Zelf zou ik wel even mss of idd gebruiken, maar verder niet echt denk ik. "Me paardje" Volgens mij komt het van het west-vlaams. Wij gebruiken het hier wel...

Ik praat zelf eigenlijk wel nogal plat, maar hier probeer ik er op te letten.

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:24

Whiz schreef:
Nou ik vind het nogal overdreven. We worden er op bokt niet op aan gekeken als we niet op een hoog niveau schrijven. Overigens zal ik op bokt iets informeler schrijven dan dat ik dat zou doen in een sollicitatie.

Ik erger me persoonlijk meer aan dingen zoals. Hij is beter als mij of zij is beter als mij.

Maar goed ik ga niet iedereen hierin verbeteren. Want een meerendeel van de nederlandse bevolking maakt die fout. Evenals mijn leraren op het HBO deze fout maken. Dus dan gedoog ik het maar gewoon net zoals ik het msn taal hier op bokt maar gedoog!

Verder vind ik d's en t's fouten minder storend dan hij segt. Ik neem aan dat segt bewust wordt gedaan en d's en t's fouten onbewust.

Wat is het dan? Bloos

Hij is beter dan mij? Scheve mond

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:26

Mwah ik woon in Zaanstad, vlakbij Amsterdam. Hoor hier echt wel meer mensen die "me paardje" "me zusje" "me boeken" enz. zeggen. Of het echt dialect is weet ik niet, ik denk dat het meer een verbastering is van m'n paardje.
Overigens weet ik ook wel heel goed dat het mijn paardje is in ABN hoor. En ik zal ook nooit "me zusje" in een verslag ofzo zetten Knipoog

En _Linda: zo'n is ook wel een normaal woord (volgens mij Knipoog ) alleen imo niet in de zin die je typte.

oid= of iets dergelijks Knipoog

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:26

SOET schreef:
Misschien nog iemand die Oid. kan uitleggen? Bloos

of iets dergelijks (heb ik overigens ook een tijdje over moeten doen voordat ik wist wat oid betekende Knipoog )

misschien een handige site: http://www.smstaal.nl/

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:32

Annieyy schreef:

Wat is het dan? Bloos

Hij is beter dan ik (ben) Knipoog

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 22:38

Ik heb over de meeste zelfgemaakte afkortingen heel lang moeten nadenken. MSS zegt me ook niets, oid is bestaand, iig snap ik en idd ook al maar er zijn er nog waar ik niets van kan maken. En zo'n is dacht ik gewoon Nederlands voor zo een daar zou ik niet van opkijken iig.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:52

wij gebruiken het woord "zo'n" iig niet als "zo". Denk dan de goede vertaling "zulk" is, zoals Nouks al zei. Wij zeggen bijvoorbeeld in het dialect: zon gebouwen = zo'n gebouwen = zulke huizen. Hoewel, microsoft office word "zo'n" als "een dergelijke" aangeeft. Die vertaling komt eigenlijk ook wel overheen.

edit: zie dat je "zo'n" niet als "zo" bedoelde maar als "zo een", dus vergeet bovenstaande tekst maar.

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:12

dorothea schreef:
Annieyy schreef:

Wat is het dan? Bloos

Hij is beter dan ik (ben) Knipoog

Okay, okay, ik hou het denk ik bij mijn eigen gevormde taal:+. Al word(t?) dat me niet altijd in dank afgenomen Haha!

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:00

Ik vind het ook irritant, ik probeer er bij mezelf zoveel mogelijk op te letten, maar 'me paardje' dat is denk ik toch gewoon laksheid, te lui om er m'n of mijn van te maken..
'Hun' vind ik ook irritant..
'Hun zeiden', 'Hun doen dat ook' *gromt*

traan_beauty schreef:
Hmm.. Als ouderen ook die fouten maken ligt het dus níét aan msn- taal Tong uitsteken

Nou, ik ken genoeg 20 jarigen die in msn-taal typen. Nagelbijten / Gniffelen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:37

Bedankt voor de site! Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:39

Ik wordt misselijk van de msnteksten en het schrijven van mijn nichtjes op msn, die gooien met afkortingen waarvan ik het bestaan niet weet,... Nagelbijten / Gniffelen
Ik vraag me echt af of die in de toekomst geen problemen krijgen met spelling en een nette sollicitatie brief de deur uit doen,...

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:26

Het zou zomaar kunnen. Als je geen msn taal of afkortingen of smileys weet, raad ik je aan om eens in het boek 'Doe eens raar met je haar' te kijken, daar staat een hele lijst in.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 17:05

Ja weet je wat het is, we kunnen allemaal wel lui en laks worden maar op een gegeven moment kun je inderdaad niet meer normaal een brief schrijven. Dan eindig je in een baan waar je nooit contacten met de buitenwereld kunt onderhouden want daar ben je dan niet representatief genoeg voor. Ik bedoel dan niet uiterlijk. Je beperkt jezelf wel heel erg dan. Ik zou zoiets niet op kunnen schrijven omdat ik dan een stap achteruit doe t.o.v. wat ik geleerd heb, en dat zou ontzettend stom zijn om mezelf naar onder bij te stellen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:07

[WWW] > [LZP]