Wonen in Friesland als import..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Re: Wonen in Friesland als import..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:05

Mijn moeder (=groningse van oorsprong) is naar Friesland gekomen en heeft Fries geleerd. Na een paar jaar sprak ze gewoon Fries. Je kunt wel horen dat ze niet geboren Friezin is. Ze heeft er nooit geen problemen mee gehad. Het maakt natuurlijk ook uit in welk deel van Frl je zit. In de kleinere dorpjes wordt veel Fries gesproken, maar de groeiende dorpen ook wel nederlands (meer import).

Dat Fries praten valt wel mee, je pikt het snel op. De generatie die alleen maar Fries kan is ook aan het uitsterven. Iedereen spreekt Ned en Fries en anders moet je gewoon vragen of ze in het Nederlands willen spreken. Lijkt mij niet zo'n probleem Haha!

Ik merk aan mijn Brabantse vriendin dat Friezen het enorm leuk vinden als Nederlanders Fries proberen te spreken Haha! Zij doet ook enorm haar best om alles goed te verstaan, ze heeft gewerkt met Friezen dus ze is er nu wel aan gewend en ze verstaat precies wat je zegt Vork

Denk idd dat je deze problemen overal wel tegen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:06

Bûter brea en griene tsiis, wa dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-06 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:06

Hoe ging dat zinnetje ookalweer. Ohja.

Bûter brea en griene tsiis, hwa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:07

Faelivrin schreef:
Hoe ging dat zinnetje ookalweer. Ohja.

Bûter brea en griene tsiis, hwa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries. *LOL*

ik was eerder Tong uitsteken verkeerd geschreven maar dat maakt niet uit, je weet wat ik bedoel Tong uitsteken

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:07

Ja, mijne is wel correct. Tong uitsteken Alleen jij was eerder ja. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:08

zal hem er even goed neerzetten Tong uitsteken

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:09

Bûter brea en brûne sûker, wa dat net sizze kin is ien asielzoeker Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:09

_Marjolein_ schreef:

Nagelbijten / Gniffelen

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:10

Martinedd schreef:
ik woon al 19 jaar in Friesland en ben er ook geboren.
En spreek fries.
Ik heb veel vrienden die Fries praatten maar ook zoooo veel die nederlands praten.
Er zijn inderdaad enkele Friezen die een leuk beeld schetsen van koppig en dwars.
Maar ik vond ons altijd een gezellig volkje. Lachen

ook zo lekker Fries
Praten ipv spreken *LOL*

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:10

_Marjolein_ schreef:

hahahahaha
*LOL* Nagelbijten / Gniffelen
die ga ik onthouden Nagelbijten / Gniffelen

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:11

Ik sil út fan hûs in plaats van logeren. Ook zoiets Haha!
Laatst bijgewerkt door Mayflower_ op 11-12-06 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:11

MissToseland schreef:
_Marjolein_ schreef:

hahahahaha
*LOL* Nagelbijten / Gniffelen
die ga ik onthouden Nagelbijten / Gniffelen

Die is flauw he! Vork
Had mn buurjongen in een dronken bui bedacht Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:12

MissToseland schreef:
Martinedd schreef:
ik woon al 19 jaar in Friesland en ben er ook geboren.
En spreek fries.
Ik heb veel vrienden die Fries praatten maar ook zoooo veel die nederlands praten.
Er zijn inderdaad enkele Friezen die een leuk beeld schetsen van koppig en dwars.
Maar ik vond ons altijd een gezellig volkje. Lachen

ook zo lekker Fries
Praten ipv spreken *LOL*

Zeggen ze in belgie ook Tong uitsteken

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:13

Hahaha. Marjolein foei. Tong uitsteken

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:14

Ik heb op vakantie friezen leren kennen.. Hun zijn in mijn ogen echt super leuke mensen maar wel echt een eigen taaltje, dat moeilijk te begrijpen is als brabander maar wel steeds beter gaat.. Maar we zijn 2 weken geleden in friesland geweest en het was echt heel leuk daar en uitgaan ook. Toen heb ik met het uitgaan ook nog met andere friezen gepraat en die waren ook heel aardig. En de vrienden van onze vrienden waren ook heel aardig tegen ons, en ik heb eigenlijk geen onaardige friezen meegemaakt. En dan komen wij helemaal uit Brabant Knipoog. Ik heb dus een goed beeld van friezen nu, helemaal niet onaardig en heel aardig tegen 2 brabantse meisjes Haha!. Alleen we werden wel soms uitgelachen om ons accent toen we daar waren.. Ze herkenen onze zachte G altijd Verdrietig

Het is alleen wel heel ver weg van ons, wat heel jammer is want ben er gister met me ' fries vakantievriendje' over uit gekomen dat het niet gaat werken door de afstand Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Conny_ op 11-12-06 16:21, in het totaal 2 keer bewerkt

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:14

Het stomste fries vind ik : "Dat mei ik net"

Dan dacht ik altijd, waarom mag je dat niet dan ? Ben je er allergisch voor ofzo ? betekent het gewoon dat je het niet lekker vind Haha!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:15

Ohja, sita_
1 woord ken je al
Wijn spreken ze in friesland en zeeland hetzelfde uit! Knipoog
Wien Haha!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:16

SANEX schreef:

Dan dacht ik altijd, waarom mag je dat niet dan ? Ben je er allergisch voor ofzo ? betekent het gewoon dat je het niet lekker vind Haha!

inderdaad..
En het toppunt vind ik altijd nog die ene reclame.. Van berenburgh? ik weet niet meer waar dat van was
"it kin net!!"
*LOL*

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:18

Conny_ schreef:
Ik heb op vakantie friezen leren kennen.. Hun zijn in mijn ogen echt super leuke mensen maar wel echt een eigen taaltje, dat moeilijk te begrijpen is als brabander maar wel steeds beter gaat.. Maar we zijn 2 weken geleden in friesland geweest en het was echt heel leuk daar en uitgaan ook. Toen heb ik met het uitgaan ook nog met andere friezen gepraat en die waren ook heel aardig. En de vrienden van onze vrienden waren ook heel aardig tegen ons, en ik heb eigenlijk geen onaardige friezen meegemaakt. En dan komen wij helemaal uit Brabant Knipoog. Ik heb dus een goed beeld van friezen nu, helemaal niet onaardig en heel aardig tegen 2 brabantse meisjes Haha!.

Het is alleen wel heel ver weg van ons, wat heel jammer is want ben er gister met me ' fries vriendje' over uit gekomen dat het niet gaat werken door de afstand Verdrietig

Ik heb ook vrienden uit brabant, en die vinden het maar raar dat wij zeggen: "we komen daar weg"
Want volgens hun is het "we komen daar vandaan" dat levert altijd heerlijke discussies op *LOL*

kl*te van je vriendje Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:19

SANEX schreef:

ja en himmelje, wost mien fiets eem himmelje? ik dacht huh wat is dat? en kaye (ofzo) is sleutel, wost mie de kaye meinimme? had geen idee wat dat betekende Clown

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:19

MissToseland schreef:
SANEX schreef:

inderdaad..
En het toppunt vind ik altijd nog die ene reclame.. Van berenburgh? ik weet niet meer waar dat van was
"it kin net!!"
*LOL*

Was dat niet van Sonnema? Haha!

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:20

MissToseland schreef:
Conny_ schreef:
Ik heb op vakantie friezen leren kennen.. Hun zijn in mijn ogen echt super leuke mensen maar wel echt een eigen taaltje, dat moeilijk te begrijpen is als brabander maar wel steeds beter gaat.. Maar we zijn 2 weken geleden in friesland geweest en het was echt heel leuk daar en uitgaan ook. Toen heb ik met het uitgaan ook nog met andere friezen gepraat en die waren ook heel aardig. En de vrienden van onze vrienden waren ook heel aardig tegen ons, en ik heb eigenlijk geen onaardige friezen meegemaakt. En dan komen wij helemaal uit Brabant Knipoog. Ik heb dus een goed beeld van friezen nu, helemaal niet onaardig en heel aardig tegen 2 brabantse meisjes Haha!.

Het is alleen wel heel ver weg van ons, wat heel jammer is want ben er gister met me ' fries vriendje' over uit gekomen dat het niet gaat werken door de afstand Verdrietig

Ik heb ook vrienden uit brabant, en die vinden het maar raar dat wij zeggen: "we komen daar weg"
Want volgens hun is het "we komen daar vandaan" dat levert altijd heerlijke discussies op *LOL*

kl*te van je vriendje Ach gut

we komen daar weg?? dat ken ik echt niet Tong uitsteken. Nee het fries is opzich wel leuk taaltje, maar hun snapten ook niet alles wat wij zeggen en dat is ook wel leuk. Net als wanneer wij zeggen diegene is afgewerkt.. en dan bedoelen we klaar met werken. Dan hadden hun ook zoiets van huh wat Verward Tong uitsteken

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:20

SANEX schreef:

Ja net zoals 'Ik mei him net'. Je hoeft em ook niet te eten! Haha!
Betekend dus gewoon letterlijk dat je hem niet mag.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:21

dees_daan schreef:
SANEX schreef:

ja en himmelje, wost mien fiets eem himmelje? ik dacht huh wat is dat? en kaye (ofzo) is sleutel, wost mie de kaye meinimme? had geen idee wat dat betekende Clown

uitmesten in het fries is ook zo'n mooi woord
ik zet het wel fonetisch neer, want ik weet mijn god niet hoe je het schrijft

muksje Nagelbijten / Gniffelen
ik zeg dat nooit, maar mijn heit wel!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:21

dees_daan schreef:
SANEX schreef:

kaai Knipoog