Phonofobie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Phonofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:05

Cool! Ik ben niet de enige mafkees Vork

Ik heb dus echt een enorme hekel aan bellen, zowel zelf bellen als gebeld worden en zowel naar vrienden als naar onbekenden. Voor mijn werk heb ik er totaal geen moeite mee, dan kruip ik in een rol en gaat het vlotjes. Als ik eenmaal bel ben ik trouwens ook gewoon assertief. Maar voor het zover is... meestal vraag ik mijn vriend om te bellen voor me als er geen mogelijkheid is om te mailen. Ik merk wel dat het hierdoor erger wordt trouwens, hoe minder ik bel hoe erger het wordt. Ik laat zelfs mijn vriend opbellen naar mijn familie Bloos

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:26

Krista_ schreef:
Ik vind het heel moeilijk "vreemde" mensen op te bellen...Op de een of andere manier vind ik dat doodeng. Maar meestal moet ik toch van mijn moeder, zij zegt dan: Wat kan er fout gaan, ze kunnen toch niet aan je via de telefoon! En dan, diep ademhalen en bellen...En achteraf valt het altijd mee!
Succes! Ach gut

ja ik vind dat ook altijd heel moeilijk om vreemde mensen op te bellen, durf dat nooit... heel vervelend is dat... probeer het altijd te vermijden...

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:28

Een moeder van een vriendin ( dat nu geen vriendin meer is Vork ) had dat ook, die gaf altijd de telefoon aan iemand anders. Ze zei dat ze dat niet durfde omdat ze tegen een 'ding' praatte, terwijl je de persoon zelf niet eens ziet. Daarom durfde ze het niet..

Ik bel zelf juist graag.. Veel mensen smsen liever, ik bel bijna altijd, is veel makkelijker en sneller. Heb ook snel de neiging om als ik een smsje krijg, terug te bellen. Clown

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:33

Klinkt heel erg als een vorm van sociale angst. Wat dus best wel een serieuze zaak is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:38

Vreemden opbellen of bedrijven heb ik niet zo'n moeite mee en bekenden ook niet als ik concreet iets moet of een afspraak wil maken. Maar gewoon opbellen voor een kletspraatje Nagelbijten / Gniffelen

Ik email, sms en pb liever Bloos erg he...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 01:43

Ik ken heel veel mensen die hier in meer of mindere mate moeite mee hebben
en waarom? via de telefoon kan de ander je zéker niets doen Knipoog
bovendien als je een vreemde belt, dan is het helemaal makkelijk, zelfs als het gesprek erg slecht gaat geeft het niets, je hangt op en spreekt die persoon wrsch nooit meer Knipoog

en bekenden bellen voor een kletspraatje, dat vind ik iets té leuk en dat vind mn tel. rekening niet zo
sowieso stop ik niet snel met praten Nagelbijten / Gniffelen
maar ben ook wel een erge sms&msn fan, gewoon voor de fun Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:58

hasten schreef:
Ze zei dat ze dat niet durfde omdat ze tegen een 'ding' praatte, terwijl je de persoon zelf niet eens ziet.

Ik denk dat het daar iets mee te maken heeft ja. Irl kan ik uren zitten kwekken met mijn moeder. Aan de telefoon zit ik echt wanhopig te bedenken wat ik kan zeggen.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 13:17

Ik vind het gewoon heel erg fijn om iemand te zien. Ik let veel op lichaamshouding en gezichtsuitdrukking. Daarnaast kan je met je lichaam laten zien wat je nu precies bedoelt (ben je serieus, maak je een grapje, ben je sarcastisch) over de telefoon kan dit niet.

Daarnaast weet je niet wat die persoon aan het doen is... klinkt misschien stom maar je moet eens zien hoeveel mensen gekke bekken naar andere trekken terwijl ze aan de telefoon zijn. :S

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:20

Dat zegt mijn mamsje altijd als ik weer eens moet bellen en zei het niet voor me wilt doen. "Ze kunnen je toch niet zien" maar kan nou niet echt zeggen dat dat helpt Tong uitsteken

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:41

Ik vind het ook moeilijk om te bellen. Zelfs naar de manege! Maar als het dan een goed telefoontje is bijvoorbeeld een voorbeeldje voor je: Je belt voor een bijrijdpaard. En eigenaar is erg blij mee en hij nodigt je uit om te komen: Dan heb je achteraf wel: '' Yes! Ik heb het gedaan en ik mag komen. '' Maar.. dat helpt echter niet altijd.
Soms durf ik mijn eigen telefoon niet op te nemen als iemand me belt Clown Best grappig opzich, maar ook erg irritant.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:36

Ik ben ook zo'n muts die niet graag aan de lijn hangt. Niet met vreemden, niet met bekenden, zelfs niet met mijn (intussen ex-)vriend. Als ik hoor van mensen dat ze uren aan een stuk kunnen bellen moet ik wel even slikken, voor mij is meer dan tien minuten een echte grote prestatie. Heel vaak neem ik gewoon niet op als iemand mij op mijn gsm belt, dan wacht ik liever tot ze een berichtje achter laten. Als het dan echt dringend is, bel of liefst stuur ik iets terug.
Ik heb dan vooral moeite met de knop voor te bellen uiteindelijk in te drukken, zeker naar vreemden. Soms kan het wel een minuut duren voordat ik er de moed voor heb gevonden. En als de telefoon over gaat, begin ik snel af te gaan hoe ik het beste begin.
Als de persoon aan de andere kant 'goed meewerkt', dan vlot het gesprek zelf wel goed. Maar als iemand even niets zegt, denk ik al onmiddellijk bij mezelf: 'o nee, ik heb het weer slecht uitgelegd, hij begrijpt het niet. Hij moet nu vast wel denken wat voor een rare ik ben.'
Ik denk dat het gewoon komt omdat ik bij gesprekken liever het gezicht van de persoon voor mij heb. Misschien dat het gek klinkt, maar ik kan tekstberichten heel goed relativeren. Op bokt heb ik meestal vrij snel door als iemand iets echt meent of niet. Maar bij de telefoon heb ik dat niet. Als iemand letterlijk met zijn stem praat, moet ik zijn houding en mimiek erbij zien om te weten in welke context hij bepaalde dingen bedoelt. Heb ik alleen maar een stem, dan moet die maar een beetje vreemd omslaan om mij weer op de gedachte 'ik heb het zeker weer verkeerd gezegd' te brengen.

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 19:27

xKatleentjex schreef:
Als de persoon aan de andere kant 'goed meewerkt', dan vlot het gesprek zelf wel goed. Maar als iemand even niets zegt, denk ik al onmiddellijk bij mezelf: 'o nee, ik heb het weer slecht uitgelegd, hij begrijpt het niet. Hij moet nu vast wel denken wat voor een rare ik ben.'
Ik denk dat het gewoon komt omdat ik bij gesprekken liever het gezicht van de persoon voor mij heb. Misschien dat het gek klinkt, maar ik kan tekstberichten heel goed relativeren. Op bokt heb ik meestal vrij snel door als iemand iets echt meent of niet. Maar bij de telefoon heb ik dat niet. Als iemand letterlijk met zijn stem praat, moet ik zijn houding en mimiek erbij zien om te weten in welke context hij bepaalde dingen bedoelt. Heb ik alleen maar een stem, dan moet die maar een beetje vreemd omslaan om mij weer op de gedachte 'ik heb het zeker weer verkeerd gezegd' te brengen.

Tja dat heb ik dus ook...zoals ik een paar berichtjes hierboven heb gezegd. Ik denk dat het daar toch wel voor een groot deel aan ligt Knipoog

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:38

Ik durf ook nooit bellen naar vreemde mensen, ik ben dan al dagen op voorhand nerveus Bloos
En mijn maag draait dan echt rond Misselijk
Ik bel enkel naar mensen die ik ken, en dan nog echt als het moet.
Als m'n gsm gaat en er komt 'privénummer' op of een nummer die ik niet ken, dan neem ik nooit op.
Vroeger had ik het nog erger, toen er nog geen gsm's waren, want dan durfde ik zels mijn vriendinnen niet te bellen, uit angst dat hun ouders gingen opnemen Nagelbijten / Gniffelen
Ik kan niet zeggen dat het over is nu, want nu belt m'n vriendje altijd als er gebeld moet worden Bloos
Zelfs naar de smid en de DA (die ik vroeger zelf wel belde), belt hij.

Wat wel wat hielp bij mij, was op voorhand al nadenken over wat je ging zeggen en zo in jezelf al eens oefenen

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:00

Ik heb het ook wel een beetje.
Ik durf eigenlijk bijna geen mensen te bellen die ik niet ken en ook niet echt op te nemen, alleen als het echt moet.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:02

Ik vind het ook heel moeilijk om te bellen, ik sms dan 100000000000000000x liever , heb er echt moeite mee.

Alleen als het écht écht écht moet, dan kan het nog wel ..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 07:19

Urielle schreef:
Cool! Ik ben niet de enige mafkees Vork

Ik heb dus echt een enorme hekel aan bellen, zowel zelf bellen als gebeld worden en zowel naar vrienden als naar onbekenden. Voor mijn werk heb ik er totaal geen moeite mee, dan kruip ik in een rol en gaat het vlotjes. Als ik eenmaal bel ben ik trouwens ook gewoon assertief. Maar voor het zover is... meestal vraag ik mijn vriend om te bellen voor me als er geen mogelijkheid is om te mailen. Ik merk wel dat het hierdoor erger wordt trouwens, hoe minder ik bel hoe erger het wordt. Ik laat zelfs mijn vriend opbellen naar mijn familie Bloos

Ik heb dit precies zo!
Ik ben alleen in staat om nog steeds mijn moeder te vragen om ergens heen te bellen, ik ben 33 en woon al jaren niet meer thuis Bloos

En ik moet voor mijn werk ook klanten bellen en telefoon opnemen en dat is geen probleem.
Ook als ik soms aan de telefoon ben in een gesprek met vrienden, ga ik heen en weer drentelen en van alles lopen doen Verward
Vroeger kon ik echt uuuuuuren bellen als puber, maar wat Urielle zegt, hoe minder ik bel hoe erger het wordt.
Soms krijg ik een berichtje van mijn ouders: "Is je telefoon stuk?"
Mijn zusje belt echt elke dag met mijn moeder; ik heb geen idee wat ik elke dag moet vertellen Verward
Ook mijn vriend die 120 km verderop woont bel ik nooit en andersom ook niet.
Als we wat van elkaar moeten weten doen we dat via msn of sms... Bloos

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 08:01

mijn moeder en mijn zusje hebben dat ook die bellen ook liever niet en zoeken dan maar een omweg

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:17

Oke, ik ben dus niet de enigste "aansteller" (Zoals mijn vader het noemt) Er zijn een aantal mensen die ik durf te bellen, maar vreemden...pfff dan ga ik eerst op een lijstje schrijven wat ik wil zeggen en dan doe ik het uiteindelijk nog niet..Het heeft zelfs maand of 2 geduurd voor ik mijn vriend durfde te bellen, en bij mn exen is het zelfs nooit zover gekomen...

Ik zoek altijd een omweg, dan maar een smsje, of een mailtje, of snel msn checken en kijken of diegene die ik zoek online is...Echt verschrikkelijk! Het is bij mij al beter geworden, door gewoon veel te doen..Bel veel ruiterzaken en informeer of ze bepaalde spullen hebben..Gewoon een kort informatief gesprekje..Maar het helpt wel Bloos

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 16:45

poeh, het is weer zo ver.. Ik moet de tandarts bellen want heb problemen met mijn verstandskies... Wat een hel...

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:28

Ik vond telefoneren ook altijd erg, maar ik werk nu bij een callcenter (wel inbound), dus nu vind ik het heul niet erg meer. Knipoog

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 12:35

Ik bel ook het liefst zo min mogelijk. Als de huistelefoon gaat neem ik bijna nooit op. Opbellen heb ik ook een hekel aan, weet niet echt waarom, denk omdat je niet weet wie je aan de lijn krijgt enzo. Mobiel heb ik geen moeite mee, ik kan zien wie er belt en met mobiel is er ook maar 1 persoon die op kan nemen.

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:09

Dit heb ik ook..

Maar hebben jullie ook problemen als jullie de deur moeten openen ofzo als er wordt aangebeld?
Of als je gewoon met iemand moet praten (ik weet dan echt niet waar het over te hebben hoor) Clown ?

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 13:58

missKimmiej schreef:
Dit heb ik ook..

Maar hebben jullie ook problemen als jullie de deur moeten openen ofzo als er wordt aangebeld?
Of als je gewoon met iemand moet praten (ik weet dan echt niet waar het over te hebben hoor) Clown ?

Tong uitsteken Kan soms behoorlijk raar doe als er z'on verkoper aan de deur is. Maar de deur word hier nou niet echt platgelopen dus heb daar niet zoveel moeite mee

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 14:28

missKimmiej schreef:
Dit heb ik ook..

Alleen als ik niet aangekleed ben Knipoog. Het is bij mij echt de telefoon.

Ik heb gister zowaar een vriend van me opgebeld (was wel een gesprek van 20 sec).. yay aplaus voor mij:D

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 14:39

missKimmiej schreef:
Dit heb ik ook..

ik doe de deur niet open, tenzij het iemand is die ik heel goed ken, of de postbode, anders blijft de deur dicht Bloos Haha!