Nederlands accent?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nederlands accent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:42

Misschien tijd voor ander werk Quellian?
Want zoals jij dit nu omschrijft komt het botter over, dan het botste woord plat limburgs of fries

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:43

runningkawa schreef:
Misschien tijd voor ander werk Quellian?
Want zoals jij dit nu omschrijft komt het botter over, dan het botste woord plat limburgs of fries

Ander werk? Ik volg je niet helemaal? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:43

Ze bellen jou?
Nam aan dat dat op het werk van je was?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:44

Was voornamelijk op m'n vorige werk, als ik ze hier aan de telefoon krijg, dan vraag ik gerust 6x om herhaling Lachen

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:47

Echt Utrechts is niet om aan te horen...
Ik spreek geloof ik wel AN, maar kreeg pas wel van iemand de vraag of ik toevallig uit de buurt van Leiden kwam... Geloof dat Friezen, Limburgers etc. vinden dat er in het westen met een behoorlijke 'r' gesproken wordt.

Sommige accenten vind ik wel schattig, sommige vind ik dommig overkomen (sorry Bloos ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:48

Maar hoe jij erover spreekt vraag ik me af of de telefoon beantwoorden wel zo'n goed beroep voor je is.
Als je de klanten zo behandeld, als je er hier over schrijft, vertikte ik ook maar enigsinds 1 woord netjes te spreken.

Ik heb eens zo'n belmiep aan de telefoon gehad, met zwaar Amsterdams accent.
Zonder dat ook maar een beetje te verbergen.
Denk je dan dat ik probeer ABN te spreken?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:51

runningkawa schreef:
Maar hoe jij erover spreekt vraag ik me af of de telefoon beantwoorden wel zo'n goed beroep voor je is.
Als je de klanten zo behandeld, als je er hier over schrijft, vertikte ik ook maar enigsinds 1 woord netjes te spreken.

Ik heb eens zo'n belmiep aan de telefoon gehad, met zwaar Amsterdams accent.
Zonder dat ook maar een beetje te verbergen.
Denk je dan dat ik probeer ABN te spreken?

Ik denk níet dat jij weet hoe ik aan de telefoon ben Haha!

Ten eerste ben ik geen telefoonmiep, maar gaat hier sóms de telefoon. Daarbij schijn in een verdomd goede telefoonstem te hebben, lief, klantvriendelijk en vrolijk. En nee, dat verzin ik niet zelf Haha!

Mij is altijd geleerd ABN te spreken tegen vreemden en onder werktijd vind ik het ook niets meer dan logica.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:54

Zoals ik al zei, hoop ik anders dan wat je hier vertelt over de mensen aan de telefoon...

En een woord anders uitspreken is gewoon fatsoenlijk.
Het word anders als iemand een onbekend plat woord tegen je zegt en dat niet wel veranderen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:56

runningkawa schreef:
Zoals ik al zei, hoop ik anders dan wat je hier vertelt over de mensen aan de telefoon...

En een woord anders uitspreken is gewoon fatsoenlijk.
Het word anders als iemand een onbekend plat woord tegen je zegt en dat niet wel veranderen.

Ik blijf erbij dat ik het niet netjes vind om tegen vreemden in je eigen dialect te praten.

Ik kan woorden Utrechts uitspreken, zul je me net zo min verstaan als wanneer ik Utrechtse woorden gebruik. En dat geldt voor anderen net zo. Ik versta het niet als ik een Limburger aan de telefoon heb die z'n telefoonnummer vol 6en doorgeeft. En ja, dan baal ik ervan dat ik 20x moet vragen 'wat zegt u?'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:58

Als je dat zo vaak tegen komt weet je wel dat het 6 is. En hoef je het niet meer te vragen Haha!
En nee, dat vind ik geen onfatsoenlijkheid.

Onfatsoenlijk is gewoon geheel andere streek woorden gebruiken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:59

Dan verschillen we daarin van mening. Ik vind mezelf fatsoenlijk en praat gewoon netjes ABN tegen vreemden, want zo is me dat geleerd. Ik ben netjes opgevoed Lachen

flettie

De enige persoon die m.i. echt A(B)N spreekt is Koningin Beatrix.
Die kan ik maar zeer moeilijk betrappen op een accentje.

Ik ben zelf een geboren en getogen Tukker (aka Twentenaar Knipoog ) met geboren en getogen Amsterdammers als ouders. Wat ik aan Twents accent heb meegekregen komt geheel vanuit mijn omgeving en niet van mijn ouders.
Ik heb bijna 6 jaar in Leiden gestudeerd en mijn mede-studenten konden duidelijk horen wanneer ik weer eens langere tijd in Tukkerland was geweest. Omgekeerd trouwens precies hetzelfde: vriendinnen van de manege konden duidelijk horen als ik langere tijd in Leiden had gezeten.
Sinds ruim 2 jaar woon ik in Duitsland en mijn Drentse collega's betichten me er al soms van dat ik een Duits accent krijg Nagelbijten / Gniffelen
Ik pas me altijd vrij snel aan aan mijn omgeving maar kan me soms ook rot ergeren aan mijn nichten en neef uit Almere die met een vreselijk Amsterdams accent praten Lips are sealed

In weze spreken we allemaal Nederlands en met een beetje meer concentreren en luisteren kan ik zelfs een Belg of Limburger goed aan de telefoon verstaan.

Cer

creool schreef:
Ik heb wel de mening dat iedere nederlander ABN moet kunnen spreken maar daar moet je van 0 jaar mee begonnen zijn...

Dat leer je toch op school???
In mijn omgeving wordt (en werd) plat haags gesproken, echt ver-schrik-ke-lijk Als ik heel simpel zou zijn, zou ik dat ook doen, en vervolgens zeggen dat ik niet anders kan omdat ik het zo geleerd heb (thuis dan). Maar dat is niet zo. Ik neem de telefoon aan en ik vind dan dus dat ik ABN hoor te kunnen spreken. Je zult zeker nog wel horen dat ik uit Den Haag kom, maar ik probeer er echt goed op te letten...

Wat ik niet zo goed begrijp is dat er legio telefonistes e.d. zijn, die echt niet te verstaan zijn, omdat ze een buitenlands dialect/accent hebben.... dat kan toch niet Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:01

Ik ook
Maar sommige dingen kun je niet anders uitspreken.

gelukkig kan ik de getalletjes braaf uitspreken hoor Lachen
Maar een limburger kan bijv zijn "zang" niet uitzetten.
Jij vind dat dan irri, ik vind het wel grappig klinken.

Net als die SNS bank reclame
Geen 1 plat woord, maar je hoort goed dat ze uit limburg komt

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:01

Dialect is prachtig, maakt niet uit uit welke landsstreek.
En ik heb als drent ook wel eens even moeite met om iemand te verstaan die platlimburgs praat, maar als je even een paar zinnen hebt gehoord gaat dat doorgaans prima.
Het probleem is meer dat mensen geen moeite willen doen een dialect of andere tongval te verstaan.
Vrijwel alle Nederlanders kunnen goed AN praten, maar ja soms met een accent. Is dat erg? Nee ik vind van niet igg

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:02

Cer schreef:
Ik neem de telefoon aan en ik vind dan dus dat ik ABN hoor te kunnen spreken. Je zult zeker nog wel horen dat ik uit Den Haag kom, maar ik probeer er echt goed op te letten...

Juistem, dát bedoel ik! En ik vind het onfatsoenlijk als mensen dat niet doen, maar de meningen zijn daarover nogal verdeeld hierro Clown

Guetta

Ik praat op school, stage en werk (soms, ligt eraan wie langs komt) netjes ABN.
Maar thuis, dan is het mooi plat Brabants haha!

Volgens mijn vriend (boer) praat hij ook ANB, algemeen boers Nederlands Knipoog

Ashley5760

Ik woon in brabant ben daar geboren maar tussendoor heb ik in o.a. apeldoorn, curacao en duitsland gewoond. In het noorden vinden ze me een brabander met een Zachte GEE, en ik zeg altijd KEI... maar hier in brabant vinden ze me bekakt praten en denken ze dat ik uit het noorden kom. Maar ik ken ntuurlijk ook kei brabants plot prote;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:03

Quellian schreef:
Cer schreef:
Ik neem de telefoon aan en ik vind dan dus dat ik ABN hoor te kunnen spreken. Je zult zeker nog wel horen dat ik uit Den Haag kom, maar ik probeer er echt goed op te letten...

Juistem, dát bedoel ik! En ik vind het onfatsoenlijk als mensen dat niet doen, maar de meningen zijn daarover nogal verdeeld hierro Clown

Ik denk dat de meeste dat ook proberen te verbergen
Maar de 6 van de limburger klinkt anders door zijn "zang" en dat kan die niet verbergen.
Maar als je dat al niet je best doen vind....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:04

Met een accent is nog wel te overzien, maar ik krijg mensen uit het gehele land aan de telefoon, en als die dan zo plat praten dat ik ze niet kan verstaan, dan denk ik 'probeer even je best te doen zeg'.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:04

runningkawa schreef:
Net als die SNS bank reclame
Geen 1 plat woord, maar je hoort goed dat ze uit limburg komt

Nou, daar noem je er idd 1!

'As an as'

Hier spreken we het uit als 'Es en es' en dat is niet Utrechts, maar tegelijk ook ABN *LOL*

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:05

Cer schreef:
Met een accent is nog wel te overzien, maar ik krijg mensen uit het gehele land aan de telefoon, en als die dan zo plat praten dat ik ze niet kan verstaan, dan denk ik 'probeer even je best te doen zeg'.

Yup, maar Runningkawa vindt dat je dat niet mag denken, want dan ben JIJ degene die onfatsoenlijk en bot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:06

Ik al brabander spreek het ook uit als Es en Es bank.

Maar vind jij die reclame dan al iemand die niet zijn best doet als je die an de telefoon krijgt?

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:07

Ik praat (volgens mij) zonder accent... Ik woon wel net onder Utrecht en kan dat Plat Utrechts ook zeker wel spreken, al hou ik het toch liever bij het ABN, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:08

Quellian schreef:
Cer schreef:

Yup, maar Runningkawa vindt dat je dat niet mag denken, want dan ben JIJ degene die onfatsoenlijk en bot is.

Nee, dat heb ik niet gezegt.

Ik heb gezegd dat je als je aan de telefoon net zo bot overkomt als een van je eerste berichten hier, dat je werk dan niet het juiste zal zijn.
Want zo'n bot iemand aan de andere kant word je niet blij van Lachen

Verder heb ik het idee, dat jij denkt dat mensen al heel snel niet hun best doen.
Weet jij veel hoe ze anders praten Haha!