voor eens en altijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: voor eens en altijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:35

Ach, een typfoutje is echt wel te overzien. Maar ik kan me wel storen aan het gebrek aan leestekens, gebruik van hoofdletters waar die niet horen enz. En dat in combinatie met msn-taal en het excuus dat Nederlands nooit het goeste vak is geweest Lachen

Dat je minder goed bent in Nederlands kan, maar het is geen excuus om zomaar in het wilde weg fouten te maken en zelf al niet eens meer op de taal te letten. Bij twijfel inderdaad even copy/ paste in Word en spellingscontrole erover heen Knipoog Of je neerleggen bij het feit dat anderen je helpen door je te wijzen op spelling, als men er niets van zegt leer je er ook niet van..

Waar ik me nog wel eens aan kan storen is ´hellaas´, zie het niet zo zeer op dit forum maar meer op een ander. En elke keer als ik het goed plaats kijkt men mij aan alsof ik gek ben want steeds meer mensen gaan de dubbel ll gebruiken lijkt wel.. Strax regent het nog pijpestellen (haha, echt zien staan Knipoog )

Ylana

CD28 schreef:
Het is dus echt met een s en niet met een z...

Oo, die schrijf ik ook altijd fout.
Zie wie zo.
Heb ik nu een strafpunt te pakken...? Cool

Shaar

Kitty schreef:
Maar weet je wat het vervelende is? Dat degenen op wie bovenstaand stukje slaat, dit niet in zich opnemen en rustig verder sgreifuh... eh... tiepuh....

Kunnen we een puntensysteem instellen? Elke taalfout die gemeld wordt een minpunt. En wanneer je een bepaald aantal minpunten hebt, krijg je een OW.
*ik meld er nog maar even bij dat dit uiteraard niet serieus bedoeld is, maar ik vind het eigenlijk achteraf niet eens zo'n slecht idee... Knipoog*

*LOL* *LOL*

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:37

Op msn tegen mijn beste vriendin typ ik ook soms vreemde taal die anderen niet zouden begrijpen.
Maar op een forum is het voor iedereen leuk dat de tekst verstaanbaar is. Lachen

Een hele tijd geleden vroeg iemand aan me: Nicky, jij bent een 'correct Nederlands freak' (is niet waar hoor Lachen ) dus is het: Ik schoof uit, of ik schuifde uit...?

Nee, het is 'Ik gleed uit' :d

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:38

Ylana schreef:
CD28 schreef:
Het is dus echt met een s en niet met een z...

Oo, die schrijf ik ook altijd fout.
Zie wie zo.
Heb ik nu een strafpunt te pakken...? Cool

2 punten zelfs... want je hebt er ook nog drie woorden van gemaakt Haha!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:41

En dan zie je cker staan en vraag je je af wat diegene nou eigenlijk bedoelt. Na enig gepeins kom je erachter dat het c-ker moet zijn en dat er dus gewoon zeker mee bedoeld wordt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:43

Jasia schreef:
Wou en wilde kan allebei.
Wilde is wat ouder, en daarom hebben leraren meestal ook liever dat je wilde zegt of schrijft.
Wou wordt steeds meer gebruikt, zelf zit ik dan altijd te denken of het nou is ik woud of ik wou Tong uitsteken Want het is toch wij wouden? Tong uitsteken
Maar ik gebruik zelf meestal wilde/wilden, ik vind wou zo kinderachtig klinken Haha!

Maar het kan dus allebei Knipoog

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/919/

Citaat:
Vraag
Hoe wordt het werkwoord willen in de verleden tijd vervoegd: wou (enkelvoud) en wouen (meervoud) of wilde(n)?

Antwoord
Het werkwoord willen kent in de verleden tijd twee vervoegingen: zowel de regelmatige vormen wilde en wilden als de onregelmatige vormen wou en wouden of wouen. De enkelvoudsvorm wou wordt minder in de schrijftaal gebruikt; de meervoudsvorm wou(d)en is geheel beperkt tot de spreektaal.

Ik zou dus 'wij wouden' niet gebruiken in een opstel, brief of verslag. Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:44

Kitty schreef:
En dan zie je cker staan en vraag je je af wat diegene nou eigenlijk bedoelt. Na enig gepeins kom je erachter dat het c-ker moet zijn en dat er dus gewoon zeker mee bedoeld wordt.

Zo is Chello ontstaan: dat staat eigenlijk voor 'C hello' oftewel 'Say hello'. Maar in het Engels spreek je de C natuurlijk niet uit als 'Say'. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:45

Echwel schreef:
Hilli schreef:
Stof gezogen hebben is slecht voor je longen.
Daarom heb je dus gestofzuigd..

En dat witte stof zuigen via je neus is weer iets anders. Bloos

hihi gestofsnoofd

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:48

Hier nog een paar mooie vormen van het woord sowieso die je vaak ziet:

zowiezo
zoiezo
zo wie zo
zo ie zo
zowieso
Sowiezo
Zoizo

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:49

Vergeet niet 'zo en zo'!

Haha!

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:50

sorry Haha!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:52

Handig! Heel handig! Haha!
Mag dit geen sticky worden? Haha! Dan is het eigenlijk altijd wel bij de hand.
Is misschien handig voor mensen die wel eens vergeten hoe je iets schrijft Lachen

Eleionomae

over stofzuigen gesproken, ik heb ooit eens geleerd dat het zelfs stofzuigeren is? maar stofzuigen mocht ook Lachen

nu is mijn nederlands verder niet heel erg denderend, maar ook ik kan me met regelmaat best wel ergeren aan de manier waarop men nederlands typt (ik ben echt een ramp met d's en t's Clown )

RelarDevi

Bienotje schreef:
Ach, een typfoutje is echt wel te overzien. Maar ik kan me wel storen aan het gebrek aan leestekens, gebruik van hoofdletters waar die niet horen enz. En dat in combinatie met msn-taal en het excuus dat Nederlands nooit het goeste vak is geweest Lachen

Ik neem aan dat je "goedste" bedoelt.
Zoja, dan hoop ik dat je het niet meent want: goed-beter-best(e).
goed-goeder-goedst kan dus echt niet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:00

Frouk schreef:
over stofzuigen gesproken, ik heb ooit eens geleerd dat het zelfs stofzuigeren is? maar stofzuigen mocht ook Lachen

Mag inderdaad allebei.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:05

MoonChloe schreef:
Ik neem aan dat je "goedste" bedoelt.
Zoja, dan hoop ik dat je het niet meent want: goed-beter-best(e).
goed-goeder-goedst kan dus echt niet.

Goeiste. Knipoog

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:43

En nu hopen dat het gelezen wordt. Haha!
Al vrees ik dat degenen voor wie het bedoeld is na 1 regel terugzappen naar de vorige pagina. Nagelbijten / Gniffelen

Ik vervelendste vind ik nog dat als je iemand op spellingsfouten wijst ze spontaan allemaal dyslectisch zijn. Nagelbijten / Gniffelen
Natuurlijk zijn er bij die het echt zijn, maar volgens mij wil een groot deel enkel geloven dat ze het zijn als excuus voor spellingsfouten. Clown

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:52

Dit is handig. Tong uitsteken Ik probeer altijd wel goed te typen, maar vergeet bijna altijd de t achter de hij/zij-vorm. Beetje jammer.
Kan me verder inderdaad dóód ergeren aan sommige berichtjes hoe daarin getypt is. Vooral de msn-taal, maar volgens mij irriteer (bijna) iedereen zich daar aan.

Hoe zit het dan met zo'n en zoon of zoéén. Want zo'n rekendt (met dt?) Word fout.

Nu snap ik het niet meer, ik kopier dit in Word en het moet zijn rekent, maar rekenen. Min -en eindigt op een n. 't Kofschip. Geen n. Dus d toch?

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:54

Leo_ke schreef:
En nu hopen dat het gelezen wordt. Haha!
Al vrees ik dat degenen voor wie het bedoeld is na 1 regel terugzappen naar de vorige pagina. Nagelbijten / Gniffelen

Ik vervelendste vind ik nog dat als je iemand op spellingsfouten wijst ze spontaan allemaal dyslectisch zijn. Nagelbijten / Gniffelen
Natuurlijk zijn er bij die het echt zijn, maar volgens mij wil een groot deel enkel geloven dat ze het zijn als excuus voor spellingsfouten. Clown

Ja inderdaad ben ik het wel mee eens, of degene [nog zoiets, degene diegeen?] die dan daadwerkelijk dyslectie hebben dat als reden gebruiken van 'ik mág taalfouten maken'.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:56

misschien tijd voor nieuw boktbeleid? als aanvulling op het TeM-en en het taalbloopertopic: wanneer er weer zo'n analfabeet gesignaleerd wordt (en dan heb ik het niet over 1 taalfoutje maar de types waaraan de ts zich -net als ik- ergert ) quoten en link naar dit topic erbij zetten Vork

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:57

Sorry hoor, maar ik heb echt dyslectie. Ik ben daar op getest. Het is ontzettend vervelend als mensen meteen een oordeel over je manier van schrijven hebben als ze niet eerst verder kijken. Natuurlijk zijn er veel mensen die heel slordig zijn in hun taalgebruik en daar mogen ze wel beter op letten ja, maar sommige mensen zoals ik, kunnen daar helemaal niks aan doen. En denk niet dat we dom zijn, want daar heeft het niks mee te maken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:59

Ik heb er een zekere jonge dame wel eens opgewezen,

Zelfs in de scheld pm stikte het van de fouten, alleen de scheldwoorden waren abn.

(Alhoewel beschaafd Nederlands? Haha! )

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:00

Boris94 schreef:
Sorry hoor, maar ik heb echt dyslectie. Ik ben daar op getest. Het is ontzettend vervelend als mensen meteen een oordeel over je manier van schrijven hebben als ze niet eerst verder kijken. Natuurlijk zijn er veel mensen die heel slordig zijn in hun taalgebruik en daar mogen ze wel beter op letten ja, maar sommige mensen zoals ik, kunnen daar helemaal niks aan doen. En denk niet dat we dom zijn, want daar heeft het niks mee te maken.

Ben ik met je eens, maar ik zag laatst iemand met 'ik heb dyslectie' of iets dat daarop lijkt in het onderschrift staan. Dan weet gelijk iedereen het toch? Ben je gelijk gewaarschuwd.
Laatst bijgewerkt door Jaduuh op 17-07-06 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:01

Boris94 schreef:

Ik denk dat jij je best doet om het wel goed te doen en dat zie je ook.

Af en toe een foutje maak ik ook hoor, vooral die verotte d's en t's Haha! Haha!

maar het gaat over bijna onleesbaar, zonder leestekens geschreven berichten.