discussie: respect leerling-leerkracht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:50

Dank je wel. Ik ben trouwens in opleiding voor geschiedenis. Echt een vak dat leerlingen of heel leuk vinden of de pest aan hebben. Misschien ligt het er ook wel aan, ik ben pas 27, ik kan goed overweg met de computer dus ik begin eerder met een klas aan een ICT-opdracht. Ik heb geen angst om met video of DVD te werken, dus filmopdracht kan. Ik kan op internet op zoek naar creatieve opdrachten of muziek om iets mee te doen. Ik heb ook nog niet zo verschrikkelijk veel klassen dus ik kan er tijd in steken om dingen op te zoeken waarvan ik denk dat het leuk is. Voor de oudere generatie is dat toch wat minder vanzelfsprekend. Zo schrijft mijn stagebegeleider steeds op wat ik doe zodat ze dat volgende jaren ook eens kan doen met de klassen.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:50

lizzy2 schreef:
Ik denk dat het respect tussen leraar - leerling ongelofelijk veel te maken heeft met het respect dat de desbetreffende leerling voor zijn/haar ouders heeft.. In een heel groot aantal topics op bokt komt dit naar voren, en ik denk dat dit op school voor een groot deel tot uiting komt.
Ik vind het dus meer een aspect tussen ouders-kinderen, dan tussen leraren-leerlingen.

Mm, daar ben ik het niet helemaal mee eens, of naja misschien ook wel. Ik heb veel respect voor m'n ouders, en heb eigenlijk nooit ruzie met ze. Hooguit een keer onenigheid maar dat hoort erbij vind ik [puber enzo, en je leeft toch met elkaar in 1 huis] dan ga ik ze ook niet uitschelden ofzo. Zowieso beetje zwak, schelden.
Op school heb ik wel respect voor de leraren enzo, maar soms floept er wellis wat uit en dat heb ik thuis niet.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:56

Jaduuh, ik vind zelf dat er echt wel iets groots moet gebeuren om ouders te bellen met een klacht. Ik ben overigens wel blij om te horen dat jij respect hebt voor je ouders en dat zij je school serieus nemen. Ik heb al zoveel ouders gezien die zich of niks van hun kinderen aantrekken, of zeggen dat hun kind zoiets niet doet, ofwel geen baas meer zijn over hun kinderen en dus ook niks kunnen zeggen. Ik vind dat altijd een hele trieste situatie. Die kinderen zijn ook vaak heel erg moeilijk in de omgang. En logisch.

Ik heb trouwens van de week helaas een klas in de pauze een tijdje moeten laten blijven zitten omdat ze echt even niet stil wilden worden maar dat vonden ze niet leuk hoor!

Maar tips van mensen uit die zelf nog op school zitten zijn altijd welkom. Ik doe het liever op een positieve manier dan leerlingen straf moeten geven

Jaduuh

Re:

Urielle schreef:
Dank je wel. Ik ben trouwens in opleiding voor geschiedenis. Echt een vak dat leerlingen of heel leuk vinden of de pest aan hebben. Misschien ligt het er ook wel aan, ik ben pas 27, ik kan goed overweg met de computer dus ik begin eerder met een klas aan een ICT-opdracht. Ik heb geen angst om met video of DVD te werken, dus filmopdracht kan. Ik kan op internet op zoek naar creatieve opdrachten of muziek om iets mee te doen. Ik heb ook nog niet zo verschrikkelijk veel klassen dus ik kan er tijd in steken om dingen op te zoeken waarvan ik denk dat het leuk is. Voor de oudere generatie is dat toch wat minder vanzelfsprekend. Zo schrijft mijn stagebegeleider steeds op wat ik doe zodat ze dat volgende jaren ook eens kan doen met de klassen.

Ja precies, misschien nog iets als jullie op school een beamer tot jullie beschikking hebben? Dat vind ik zelf namelijk wel heel leuk. Bij natuurkunde heb ik vaak zoiets van 'ach ik kan het wel', en als die leraar dan iets op het bord gaat kalken dan let ik niet echt op. Maar zodra hij met z'n laptoppie [hij is 27 geloof ik] komt en hem aansluit op de beamer heeft die alle aandacht die die maar kan hebben. En je snapt het ook nog.

Zelf vind ik geschiedenis af en toe leuk. Soms is het heel intressant maar soms heb ik ook zoiets van 'wat kan het mij nou schelen wat er toen is gebeurd' .. maar dat komt ook omdat ik zelf de exacte vakken zoals biologie scheikunde natuurkunde wiskunde veel leuker vind .. [en ook beter in ben. ] Maar onze docent geschiedenis die is dus super streng. Maar kan wel ontzettend leuk dingen brengen, en vaak besteed die meer tijd aan ons 'opvoeden' [alleen heeft niet iedereen dat door, omdat het net lijkt of die 'gewoon' over z'n verleden vertelt of 'gewoon' vertelt wat er toen en toen gebeurde] maja. Dat vind ik wel weer leuk.
Of een keertje, we moesten allemaal onze ogen dichtdoen en ons concentreren, ging die een verhaal vertellen en wij moesten ons inbeelden dat we dat ook echt gingen doen.
We gingen met z'n alle met de trein van Moskou naar [helemaal in het uiterste puntje in het oosten van Rusland? Weet niet meer hoe die heet zo'n treinspoor] en dan gingen we een tussenstapje maken in moskou ofzo en je zag allemaal mensen op straat [ en je beeld je automatisch in dat er allemaal mensen zijn met mutsen op enzo ]
en dat was echt heel leuk. Dat houd het ook leuk.

Jaduuh

Re:

aaaaah dubbelpost, en kan niet meer verwijderen.
Laatst bijgewerkt door Jaduuh op 20-05-06 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:57

Ghani schreef:
Wow!

Bij mij op school hoef je het echt niet in je hoofd te halen om asociaal te doen tegen een leraar! Dan mag je linea recta naar de rector toe, en worden meteen je ouders ingelicht.

Nu is het bij mij op school ook niet zo dat een leerling een grote mond geeft tegen een leraar. Bij ons gaan leraren en leerlingen eigenlijk heel goed met elkaar om!!

Het ligt heel sterk aan de school denk ik.

(Nee, ik discrimineer niet! , maar ik vind het toch opvallen dat dit soort dingen het meest gebeuren op scholen waar of veel allochtone jongeren zitten, of een school met voornamelijk VMBO leerlingen. )
Weet niet of het in dit geval ook zo is, maar dat merk ik wel heel erg in Rotterdam.

Ik vind het banketstaaf om te zeggen, maar meestal zijn het VMBO leerlingen die denken dat ze alles zijn. (Nee, gelukkig zijn de meeste niet zo maar bij de Havo en Vwo leerlingen zie ik het niet gebeuren in mijn omgeving).
Ik ga helemaal met je mee, bij ons in het dorp staat de Vmbo school 'de Grienden' en die staat op nr. 3 in de lijst van de scholen waar er het meest van school worden geschorst. En je zou eerder zeggen dat het in de grote steden gebeurt, en niet in zo'n klein dorpje als bij ons! (Zelf zit ik niet op die school hoor )

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:57

Jaduuh schreef:
Op school heb ik wel respect voor de leraren enzo, maar soms floept er wellis wat uit en dat heb ik thuis niet.

Misschien omdat je thuis naar je kamer kunt lopen als je te boos wordt?

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:59

Respect kun je niet eisen of afdwingen, dat krijg je of dat krijg je niet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook geen makkelijke leerling was op de middelbare school. Pubertijd noemen ze dat ook wel eens, aan mijn opvoeding ligt het in ieder geval echt niet. Ik vind dat mijn ouders mij best goed opgevoed hebben. Bij mij heeft het eerder aan mijn vrienden gelegen, denk ik. En aan het feit dat ik altijd een braaf meisje was vroeger, ik moest volgens mezelf de schade inhalen!! Een reden voor mijn wangedrag heb ik ook niet, ik had gewoon ineens zin om overal tegenaan te schoppen (figuurlijk dan).

Toch waren er enkele leraren die met mij konden lezen en schrijven (goh wat een woordspeling in dit geval ), deze mensen wisten precies hoe ze met mij om moesten gaan, om mij te krijgen waar ze me wilden hebben. Die mensen hadden mijn respect verdiend (in mijn ogen) en bij die mensen in de les was ik ook altijd relatief braaf. En dat had niets met het vak te maken.

Ik denk dat je als docent geboren wordt, je hebt het of je hebt het niet. Ik wil nog wel even kwijt dat ik mijn gedrag absoluut niet goed vind hoor, ik was gewoon een rotpuber.

Opleidingsniveau heeft trouwens enorm veel te maken met het gedrag van de leerlingen. Op de MAVO ging het er bij mij veel harder aan toe, dan op de HAVO. Andersom zie je weer vaker op hoger niveau dat leerlingen te slim zijn en zich snel vervelen op school.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:03

Urielle schreef:
Jaduuh schreef:

Misschien omdat je thuis naar je kamer kunt lopen als je te boos wordt?

Ik loop NOOIT maar dan ook NOOIT naar m'n kamer als ik boos ben. Serieus niet.

Naja 1xtje, maar dat was omdat 1 van de pony's van een vriendin werd verkocht [en dat was altijd 'mijn' pony wat we ook deden, voeren, uit de trailer halen, buitenrit maken enz. ]
en ik m'n laatste ritje niet mocht maken van m'n ouders omdat ik ziek was en ik vond dat ik beter was en ik was echt super verdrietig vet huilen enzo. En toen stond ik al bij de deur want ik wilde naar bed gaan en toen ben ik ook gegaan toen ze zeiden dat ik niet mocht, maar dat is de enige keer geweest.

Urielle schreef:
Jaduuh, ik vind zelf dat er echt wel iets groots moet gebeuren om ouders te bellen met een klacht. Ik ben overigens wel blij om te horen dat jij respect hebt voor je ouders en dat zij je school serieus nemen. Ik heb al zoveel ouders gezien die zich of niks van hun kinderen aantrekken, of zeggen dat hun kind zoiets niet doet, ofwel geen baas meer zijn over hun kinderen en dus ook niks kunnen zeggen. Ik vind dat altijd een hele trieste situatie. Die kinderen zijn ook vaak heel erg moeilijk in de omgang. En logisch.

Mm ja, nou toen mijn mentor aan het begin van het jaar belde dat mijn cijfers slecht waren. [tja wat wil je in de eerste en tweede hoefde ik nooit wat te doen, en in de derde moest ik toch wel wat doen maar had dat niet door in het begin] Toen waren m'n ouders boos. M'n ouders zijn wat dat betreft wel heel streng [ook wel op punten van alcohol en alles en op tijd naar bed ] maarja, ben nu [achteraf] wel blij dat ze zo boos waren, anders had ik echt niet ingezien dat het zo slecht ging. [want ik dacht steeds 'ach, haal ik makkelijk op'] En nu ook als ik iets niet snap helpt m'n moeder me gewoon ookal heeft ze het zelf super druk met dr studie. Vind ik wel tof van dr.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:06

Beamer hebben we helaas niet, bij mijn weten. Miste ik ook al want op de hogeschool doen we nogal veel met de laptop maar om nu een hele klas om een laptopje te zetten

Die inbeeldingsoefening is wel heel leuk, eens kijken of ik daar bij mijn klassen van volgend jaar iets mee kan

Over het niveau: ik denk dat VMBO-leerlingen vaak als moeilijker aanzien worden omdat ze rechtstreekser zijn. Zelf werk ik juist het liefste met de B/K-klassen en de LWOO-klassen! Ik heb vorig jaar HAVO/VWO-klassen gehad en die praten meer achter je rug om had ik het idee. Daar werd ook echt in een klas afgesproken dat ze me eens zouden uitproberen. Bij de VMBO-ers onstond dat meer. En ik vond het zooo irritant dat met name de gymnasiasten (sorry jongens!) je zo op taalfouten gingen pakken. Expres een vraag van een proefwerk niet maken bijv.: 'Juf ik snapte hem niet want er stond een t ipv een d.' Tjemig, ik reken toch ook niet alle spelfouten als fout antwoord! Daar hebben ze dan wel zichzelf mee natuurlijk maar de bedoeling erachter vond ik zo vervelend overkomen.
Ik heb met de leerlingen van dit jaar ook een veel beter contact dan met die van vorig jaar. Ligt ook aan mezelf hoor, ik ben er echt aan aan het werken om me opener op te stellen naar de leerlingen. Maar het was ook wel een beetje het type leerlingen.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:10

Ik vind het goed dat je er zelf aan probeerd te werken ! Je hebt leraren die niets met het 'advies/commentaar' van leerlingen doen, en dat vind ik eerlijk gezegt dom ..
Mm, vind het wel flauw van die leerlingen dat ze dan zeggen van 'ik snapte ... want stond met t ipv d' erg flauw. Bij ons moeten de taalfouten dus wel állemaal aangerekent worden. Foutje? Gelijk 0.1 van je cijfer af. Alleen houden gelukkig niet alle leraren zich eraan. [waarschijnlijk ook omdat ze er snel overheen lezen ]

[edit] ; ik heb zelf wel is dat er een proefwerk gekopierd is en dat de halve vraag is weggevallen dat ik zeg van 'sorry kan de vraag niet lezen', maar dat vind ik toch wel beetje anders ..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:14

Wauw, ik denk zelf altijd 'Ach, ik geef geschiedenis, geen Nederlands ' Dan zijn dus leerlingen die slecht zijn in spelling en grammatica al enorm in het nadeel op jullie school?

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:18

Urielle schreef:
Wauw, ik denk zelf altijd 'Ach, ik geef geschiedenis, geen Nederlands ' Dan zijn dus leerlingen die slecht zijn in spelling en grammatica al enorm in het nadeel op jullie school?

Jep. Maar ik vind het zo raar, ze hebben het ook 'opeens' dit jaar 'ingelast'. Maar voor zover ik weet en doorheb doet alleen m'n ak leraar [waar ik dus altijd - 0. zoveel voor heb] en m'n nederlandse lerares het [maja dat is logish] het.
Die van geschiedenis geeft al zo makkelijk lage cijfers. Laat staan dat er nóg meer afgaat. Bij hem is het ook echt onmogelijk een 10 te halen. Ik had pas aan hem gevraagt of er al iemand een x een tien had gehaald. En já dat was 1x in de [hoeveel was het ookalweer ] 25 jaar [?] dat die les gaf. En dat was nog bijna allemaal meer keuze vragen .. Echt erg.

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:22

Urielle; mijn mening van leraren op het VWO is dat zodra de klas ook maar een beetje druk is, de leraar zegt dat je rustig of stil moet zijn want je zit niet op het VMBO.. Maar toen ik overging naar het HAVO (om die reden) diezelfde leraar alleen maar zei: Kan het wat rustiger zijn, terwijl het echt een stuk luidruchtiger was.

Ik bedoel, als ik een d t fout op mijn PW zie staan, zet ik het er met iets leuks bij, maar verder maak ik mijn vraag wel hoor

Stagaires en inval krachten zijn meestal niet mijn vrienden.. Geen idee waarom. We hadden een geschiedenis stagaire (Oei ik weet haar naam nog).. En als wij dan een vraag hadden in haar onduidelijke gebrabbel over de geschiedenis van iets, en het onstructurele gekalk op het bord, zei ze: Ik kom hier later wel op terug, wat ze dus vervolgens niet deed, en wij ons cijfer heel laag afsloten en een dikke achterstand hadden.. Vind ik erg knap en vind het nog steeds uber idioot dat het kon gebeuren.

En dan nog mijn invaller aardrijkskunde. Hij praatte gewoon heel erg moeilijk nederlands, wat voor veel leerlingen niet te begrijpen was. Toen ik daar voor de zoveelste keer wat van zei, viel hij tegen mij uit. Dat hij op de universiteit had gezeten en hij wist waar hij over praatte en hij nooit een grote mond had gehad tegen een leraar. Toen zei ik tegen hem dat ik vond dat ik geen grote mond had en hem alleen maar probeerde te helpen met het lesgeven aangezien hij het te moeilijk voor ons maakte.. Toen vond hij dat ik beter naar het VMBO kon gaan want met mijn instelling zou ik nooit en te nimmer mijn HAVO examen kon halen..

Er zijn een aantal klachten tegen hem ingediend, omdat hij dit dus wel vaker tegen leerlingen zei..

Maar als een leraar respect verdiend, krijgt hij dit zeker van mij, maar zodra ik vind dat een leraar iets verkeerd doet (in mijn ogen), dan mag ik dat toch tegen diegene zeggen?! Op een normale manier dan wel hoor

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:25

Weetje waar ik me zó aan dood kan ergeren. Dat leraren zeggen van; 'ja jullie zitten wel met z'n alle op het VWO en dat is maar een klein deel van de bevolking, dús jullie horen deze fouten niet te maken' enz. dat soort dingen en daar word je zó schijt ziek van. Serieus, wij zijn toch ook gewoon leerlingen die wel is wat fout hebben

[edit] Daarin tegen heb ik echt een super toffe gast voor duits die je alles positief in probeerd te laten zien. En echt z'n best voor je doet, om je beetje op te vrolijken enzo. Echt zulke leraren moet je meer hebben, na een paar woorden voelde ik me echt véél beter naar die 2e 3.3 in 2 dagen voor duits. [leestekst en luistertoets ]

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:28

Ja Jade, die opmerkingen bedoel ik dus, en daar hebben ze mijn brugklas jaar op het Gym zo mee verpest dat ik maar naar HAVO ben gegaan

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:29

_Inga schreef:
Ja Jade, die opmerkingen bedoel ik dus, en daar hebben ze mijn brugklas jaar op het Gym zo mee verpest dat ik maar naar HAVO ben gegaan

Ja nou serieus, ik zit nu in 3 VWO en ik word dr zó zat van, en meer hoor.

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:38

Nou dat had ik dus ik de brugklas al, en ik vind het hier gezellig, zit lekker in me examen jaar, voer dus gewoon niets uit op HAVO.. overmorgen examen GS, en daar snap ik niets van, ben al weken daarvoor aan het leren, maar dát lukt gewoon niet. Das mijn probleem, moet ik leren lukt het niet, heb ik geen zin ofzo lukt het mij wel.

Nog een voorval met mijn oh zo geliefde lerares BIO (er zijn maar 3 leraren in mijn 5 jarige schoolcarriere waar ik een hekel aan heb, en zij is de ergste). ik baalde meteen al het begin van het jaar dat ik haar als lerares had, maar daar gaat het niet om.

We moesten een PO maken, Biologie in combinatie met Gym.. We moesten een presentatie houden, zij had gezegt het 1e uur dat we het maandags moesten doen, en het 3e uur zegt de gymlerares (overigens ook teamleider) dat we het dinsdag het 3e uur moesten doen. Wij denken nou die zullen wel overlegd hebben in het 2e uur ofzo, dus laten we dat maar aanhouden. Wij zitten die maandag in de klas, zij zit vanalles klaar te zetten (pc, beamer, stekker aan het regelen). Nou wij denken we krijgen een beamer uitleg over bio, dus we zeggen niets en wachtten rustig af, tot ze die stekker gevonden heeft. En toen begon ze met: "Wie wil met hun presentatie beginnen" Niemand stak hun vinger op "Nou als jullie niet kiezen, dan doe ik het wel" Wijst iemand aan "Maar ik heb em niet bij me" Wijst volgende aan "Ik heb em ook niet bij me" "Wie heeft em dan wel bij zich". Niemand steekt hun vinger omhoog.. Nou ze ontploft.. Dus wij: Ja maar mevr van dijken zei het 3e uur dat we het morgen konden doen. Ja mevr van dijken kan me de pot op dat mens denkt ook dat ze van alles is. En jullie zijn een stel luilakken. *Ondertussen gooit ze met tafels, en stekkers en stoelen, en dat is geen grapje* Terwijl ze alles kwaad en hardhandig opruimt gaat ze verder met haar preek, ze zei letterlijk dat we een stelletje prutsmutsen waren etc etc.. Toen is ze kwaad de klas uitgelopen.. En ze heeft later haar excuses aan moeten bieden

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:43

_Inga, imo mag je het zeker zeggen als er iets beter kan! Wat mij betreft zelfs graag, zolang het op een respectvolle manier gaat en je niet ineens door een hele klas wordt overvallen!

Die opmerking van je aardrijkskundeleraar vind ik ook niet door de beugel kunnen

Over de stagiaires: ik weet niet in welk jaar ze zat? Ik ben zelf voor de klas begonnen in november van mijn eerste jaar van de lerarenopleiding, ik zat dus nog niet eens drie volle maanden op school. Ik stond na een volle week alleen kijken, en twee dagen lesgeven onder begeleiding alleen voor de klas. Kreeg de methode mee en hup bereid maar voor die lessen. Ik stond dus te shaken voor de klas, moest lesgeven over onderwerpen waar ik soms zelf niks van wist en moest toch meedraaien als volwaardig docent. Nu was dat bij mij een uitzondering hoor, in de regel is de begeleiding er de eerste weken altijd bij, maar bij mij viel dat toevallig net anders uit. Dit jaar ook weer, ik heb een paar lessen gegeven over een onderwerp waar ik niks van wist, ik raakte soms mijn verhaal even kwijt of zat op een zijspoor en dacht dan echt 'Tjee waar heb ik het over dan?' Uit de enquete bleek dat de leerlingen van die klas mijn uitleg 'normaal tot duidelijk' vonden terwijl ik zelf echt terugdacht aan die twee of drie lessen waarvan ik zelf echt dacht dat niemand er iets van snapte. Ik ben blij dat de leerlingen zo positief waren maar ik voel me nog steeds ellendig over die lessen. Dit jaar was de begeleiding trouwens erg goed op mijn stageschool maar ik vind wel dat er meer energie gestoken mag worden vanuit hetzij de stageschool hetzij de lerarenopleiding over hoe je lessen voorbereidt. Ik kan dus wel een zeker begrip opbrengen voor je stagiaire. Ik moet wel zeggen: ik heb diezelfde stof de les erna nog eens gegeven met mijn excuses erbij aan de leerlingen dat het zo'n slechte uitleg was. Maar bij sommige scholen krijg je een lesplan in je handen: veel plezier ermee, dat en dat moet op het eind van de periode af. En ja, je klas moet mee met de parallelklassen. Dat is bij mijn school van dit jaar niet, we passen het proefwerk aan aan wat de leerlingen gehad hebben.

Miemserik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:45

Bij ons op school (vooral bij mij in de klas, zit elk jaar in een klas met kinderen die niet op hun mond gevallen zijn ) gebeurt dit nogal vaak.. Hangt er ook vanaf bij welke leraar maar het is wel meerdere keren gebeurt dat een leraar bijna gillend of jankend de klas uit is gerend. Ik irriteer me dood aan die kinderen want als we een toets hebben delen ze pas uit als iedereen stil is maar bij ons is er altijd wel iemand die een opmerking maakt, waarop iemand anders weer een opmerking maakt en waar een hels geschreeuw uit voorkomt. Waardoor meer dan de helft van de klas er de dupe van is en een laag cijfer haalt wegens tijdgebrek We hebben ook een leraar voor scheikunde maar hij vraagt er gewoon om.. als iemand fluistert ofzo word hij al helemaal paranoide, en als je iets niet snapt en je vraagt of hij het uit wilt leggen dan zeg hij ja zoek het maar uit. Als iemand dan zegt maar u bent een leraar u hoort het uit te leggen zegt hij ja ga je maar melden, en als je daar tegen in gaat van waarom moet ik me gaan melden ik vraag alleen maar wat zegt hij nu meteen anders breng ik je (soms pakt hij je gewoon bij je kraag en sleurt je de klas uit).. Als je daar tegenin gaat met ''ik ben je hond niet'' dan zegt ie woef woef dat ben je wel en nu oprotten met je grote bek...
Ik vind dat leerlingen zich wel mogen gedragen tegen een leraar maar hij gaat zelf gewoon te ver dat is niet normaal hij is zo vreselijk aggresief niet normaal

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:46

mm, wat is dat toch met die bio docenten.
Die man van bio geeft elke keer pw's te laat op hoewel het gwoon een regel bij ons op school is dat je een proefwerk minimaal een week van te voren op moet geven. Dus wij in de eerste als bange bruggertjes tegen hem gezegt van 'dat mag niet' niets mee te maken. Wij naar onze mentrix, die naar hem toe. Krijgen we later te horen van 'ja wat zijn jullie een stelletje mietjes beetje je mentor dr bij halen enz.' daarna nog een keer een proefwerk gehad van 2 eeuwen oud ofzo. Die is ook door onze mentrix voor zijn neus verscheurd en in de prullebak beland.
Dit jaar geeft hij 3 dagen van te voren nog even een vet moeilijk proefwerk op midden in een proefwerk. Dus wij naar onze mentor van ja dat kan niet blabla. Uit eindelijk niet door gegaan. Hebben we woensdag les 'ja door jullie is dat hele gezeik begonnen over dat proefwerk ook voor 3Q [onze parallel klas] dus ik zo van 'ja hoor het is weer allemaal onze schuld' 'ja heb je goed gedacht jade' Ik zal Jade niet zijn als ik er niet tegen in zal gaan dus hij zo van jaa ga maar lekker door zo kom je nog is ergens. naja ik er dus helee tijd op in. [nu bedenk ik me gewoon dat die me aan het uitlokken was en het is hem gelukt. maja] Dus wijz o van naja we gaan wel weer naar onze mentor toe, ja is goed doemaar. Maja onze mentor te lui om weer naar die man toe te gaan dus wij toch maar dat proefwerk gemaakt vrijdag. Begon die ergens ove ren daarna van ja jullie zijn een stelletje zeikstralen meer woorden heb ik er niet voor ! Dus vriendin zegt tegen mij 'zullen we de klas uitlopen? Ik hoef me niet door hem uitgescholden te laten worden' dus ik zo van 'ach, schelden is een teken van zwakte' [ik had voor mezelf al 'gewonnen'] en dat hoorde die dus. Vet boos ja en wil je eruit? 'uhh nee' [want we hadden proefwerk] Nou dan houd je je kiezen stijf opelkaar het hele uur !! En ik moest heel hard lachen. maar hield m'n kiezen echt stijf opelkaar zegt die ook nog 'ach ja lach maar als een boer met kiespijn' Maja .. vervolgens kregen we wel even een heel hoofdstuk huiswerk op [10 basisstoffen + opdrachten] en nog 2 basistoffen van een ander hoofdstuk.

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:47

Urielle schreef:
_Inga, imo mag je het zeker zeggen als er iets beter kan! Wat mij betreft zelfs graag, zolang het op een respectvolle manier gaat en je niet ineens door een hele klas wordt overvallen!

Die opmerking van je aardrijkskundeleraar vind ik ook niet door de beugel kunnen

Over de stagiaires: ik weet niet in welk jaar ze zat?

Ik zat in het 3e jaar en ze heeft meer dan 2 week les gegeven

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:50

Ik denk dat het haar eerste jaar was
Ik heb zelf in mijn eerste jaar een half jaar lesgegeven maar sommige opleidingen doen maar een hele korte stage.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:50

Ik heb zelf eerst 3/4 jaar school gehad, voordat ik aan mn eerste stage begon.. Dit was een stageperiode van 10 weken 4 dagen lang.. Opzich deed ik er niet zoveel.. Het was voor mijn gevoel meer een soort van lange snuffelstage..

Mn 2e stage was gelijk na de grote zomervakantie dit was in groep 3 en een half jaar lang 4 dagen in de week.. Dit begon meer op een stage te lijken, ik deed dingen met kleine groepjes, bijv rekenen uitleggen enz. Verder stond ik ook wel is alleen voor de klas.. Op dat moment begon ik te beseffen dat de onderbouw niks voor mij was en dat ik de bovenbouw inwilde.. Na deze stageperiode had ik een half jaar school en was ik geslaagd voor mn SPW 3.. Nu doe ik Kopklas OA niveau 4, anders mag ik niet naar de Pabo.. Maar nu loop ik al het hele jaar stage 2 dagen in de week in groep 7/8.. En ik vind het geweldig.. Ik denk, omdat ik nu eindelijk op mijn plek zit dat de kinderen me ook niet gek krijgen... Ik laat mn stage echt niet verpesten door een paar pubers..

Ik sta zelf soms alleen voor groep 7, dan is groep 8 namelijk met iets bezig en is de vakleerkracht hierbij aanwezig en blijf ik met groep 7 achter, ik vind het geweldig, soms is het wel moeilijk omdat ze je uitproberen, maar zodra je laat merken dat je er niet van gediend ben en dat volhoud is het een hele leuke klas..

Ook laat mijn stagebegeleidster me heel vrij, eigenlijk kan er een hele hoop en dat vind ik heel gaaf, zo kan ik een hoop leren over hoe ik het wel of juist niet aan moet pakken en dit merk je ook heel erg aan de kinderen...

En over mijn uitleggen, ik heb nog niet echt te horen gekregen dat de kinderen mij niet begrepen, maar goed,.. Ik ben zelf heel sterk in rekenen en in taal hebben we ook les gehad op school en dat gaat ook goed, maar daar ben ik nog een beetje onzeker in, alle regeltjes...

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 21:53

@ Olympia; Ik vind zelf dat de kinderen op de basisschool nog redelijk 'onbeschadigd' zijn. Ik ben pas vanaf de 2e redelijk opstandig wil ik het niet noemen maar wel dat ik de discussie aanga enzo .
Laatst bijgewerkt door Jaduuh op 20-05-06 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt