Op Pim stemmen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

merelberfe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 13:59

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook zit te twijfelen wat ik nu moet doen.
Ik wou op Pim stemmen. Vond dat hij soms best goede ideeën had. Maar vooral omdat hij echt voor zijn mening uitkwam en niet schuilde voor zijn ideeën omdat hij lijsttrekker was. Hij zei wat hij vond en was echt recht voor zijn raap. niet zoals vele politici die hun meningen zo draaien of vaag verklaren dat je niet weet wat je van ze kunt verwachten.

Een ding weet ik zeker: ik stem niet voor PVdA. Vind dat ze de laatste jaren echt k*t bezig waren en veel te tolerant voor bv asielzoekers. Ook zijn er zo weinig veranderingen gekomen en dat vind ik niet kunnen. Ze maakten het veel te comfortabel voor hunzelf geloof ik. Bovendien vertrouw ik Melkert niet zo. (vraag niet waarom heb gewoon geen fijn gevoel over hem)

Ik zit dus te twijfelen tussen de VVD, CDA, LN of toch mischien LPF. die laatste wordt het waarschijnlijk niet aangezien Pim er niet meer is en hij wou niet dat zijn LPF dan stemmen kreeg. Dat respecteer ik dan ook. ik denk dat het de CDA wordt want hun zijn ook tegen de herindeling van de gemeentes. Maar ik vind eigenlijk dat ze ook een te soepel beleid hebben voor immigranten. Vandaar twijfel. moet zeggen dat ik ook niet weet wat de andere 3 lijsten over herindeling denken. Als ik 15 mei nog twijfel dat lever ik een blanco lijst in ter protest want ik vind dat ze het stemmen moeten uitstellen zodat de lijsten campagnes even door kunnen zetten en eventuele veranderingen in hun ideeën kunnen passen ( mischien dat sommige van gedachten verandert zijn door het aanslag ofzo)

Maar ik zit dus nog in twijfel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 14:04

Blanco lijst inleveren gaat bij ons niet lukken, want daar wordt de stemming electronisch gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 14:28

Over de partijprogramma's wil ik nog iets zeggen. Er is een partij die speciaal iets zegt over toelating van vrouwelijke vluchtelingen die slachtoffer zijn geweest van lichamelijke en/of sexuele mishandeling en mutulatie (besnijdenis bijvoorbeel) in hun land van herkomst. Deze vrouwen zouden een aparte behandelingsstatus krijgen.
Persoonlijk vind ik dat een goed streven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 14:31

Ben het helemaal met je eens, maar welke party is dat??
Lovely schreef:
Over de partijprogramma's wil ik nog iets zeggen. Er is een partij die speciaal iets zegt over toelating van vrouwelijke vluchtelingen die slachtoffer zijn geweest van lichamelijke en/of sexuele mishandeling en mutulatie (besnijdenis bijvoorbeel) in hun land van herkomst. Deze vrouwen zouden een aparte behandelingsstatus krijgen.
Persoonlijk vind ik dat een goed streven!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 14:32

Welke partij is dat Lovely, ik kan het niet terugvinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 14:41

Pipo en Carola hebben een PB gehad met het antwoord.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 14:56

is dat de Geheime Partij ofzo??
Waarom zet je het niet gewoon hier neer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 15:03

Nee, bepaald geen geheime partij, maar ik wil niemand sturen ofzo. Het is niet aan mij om te propageren voor een partij.
Het enige wat ik hier nog wil doen is kritiek uiten op LPF en soms LN, verder wil ik over de regeringspartijen niks zeggen. Iedereen kan en moet zijn eigen mening en voorkeur vormen, dat kan alleen door je te orienteren, door o.a. de programma's goed te lezen. Lees de programma's en maak een keuze.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 15:17

hmm, ik zie niet zo goed in hoe jij mensen zou kunnen 'sturen' door hier de partij te noemen van welke het betreffende programmapunt is.

Verder meet je met twee maten, je wilt niet propageren, maar wil wel kritiek uiten op de twee partijen die je noemt.
Sorry, maar de logica hiervan ontgaat me volledig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 15:22

Het is ook niet logisch, heb je gelijk in. Op LPF heb ik rustig kritiek, maar ik wil niet het verwijt dat ik bepaalde andere partijen naar voren ga schuiven, daar heb ik geen zin in, die indruk wil ik niet eens wekken. Logisch is het niet, klopt, moet dat dan?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 15:33

Nee, dat hoeft niet.

Ik vind alle berichten die ik tot nu toe van je gelezen heb, zo goed als altijd erg doordacht en intelligent overkomen. Dit verhaal van jou kon ik dus even niet rijmen met het beeld wat ik van je heb gekregen op bokt. Vandaar dat ik om opheldering vroeg.

Vragen staat vrij, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 15:37

Tuurlijk staat vragen vrij!

Dank voor het compliment.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 16:10

Ik wil even melden dat als je CDA stemt, dat je ook een beetje stemt voor PvdA en Groen links. CDA heeft namelijk aangegeven bij voorkeur met deze partijen in een coalitie te willen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 16:54

Ik had Maandag middag besloten om toch op Pim te stemmen.
Maar helaas besluit van korte duur.
Aan de ene kant denk ik dat ik toch op LPF moet stemmen en aan de andere kant ook weer niet.
Best moeilijk om een nieuwe keuze te maken want ik had al lang nodig om toch voor Pim te kiezen.
Mijn ouders zijn op vakantie en komen terug op 15 mei. Ik moest voor ze op Pim stemmen. Ze hebben nog meegemaakt dat hij vermoord werd en zijn de dag erna vertrokken. Ook geen machtiging getekend.
Ik denk dat ik ze maar ff bel van het weekend.

ppf ff wat een gedoe allemaal zeg.
Ik ga nog maar eens alles doorlezen.

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 21:03

ruiterinrust"]
Zoals ik zelf al eerder aangaf geloof ik niet in de rest van de mensen die Pim op zijn lijst had capabel zijn.
[/quote]

Dat denk ik dus ook...

Maar geeft dat ze minder recht om te regeren??? het systeem is zo dat er in 1e instantie wordt gekeken naar behaalde stemmen en niet naar de capaciteiten van de mensen op de lijst. Stel dat Fortuyn nog had geleefd dan hadden diezelfde mensen in de Kamer gezeten dus ik snap niet waarom daar nu ineens bezwaren tegen zijn! Het nederlandse parlementaire stelsel kent een verbod van last. dit wil zeggen dat de mensen op de lijst Fortuyn bij een stemming in de 2e kamer mogen afwijken van de stem van de fractievoorzitter! Hiermee wil ik wijzen op de mogelijkheid van een kamerlid om zijn eigen weg te gaan. (denk ook aan de nacht van Wiegel).

[quote="ruiterinrust"]
Wat ik alleen wil aangeven is dat het misschien wel goed is dat de aanhang van Fortuyn gehoord blijft.
[/quote]

Dat denk ik niet. De wil van Fortuyn en zijn familie en vrienden om de lijst op te heffen moet gehoord worden naar mijn mening. Dat had hij gewild, en die laatste wens moet je waarmaken.

zie boven!

[quote="ruiterinrust schreef:
Wat je ook van zijn standpunten vind, je kunt en mag je ogen nietsluiten voor het feit dat hij de mening van een groot van de bevolking vertolkte.

Ik denk dat de rest van de politiek wel goed genoeg is wakkergeschud door Pim.

Wie zegt dat het doel van Pim Fortuyn was om alleen maar wakker te schudden. hij had regeerambities, dus waarom moet die mogelijkheid de lpf ontzegd worden??

Maar dat is dus 4 jaar teveel!
[/quote]

hmm zoals het een goed democraat betaamt is dat nu eenmaal het systeem en vechten tegen het systeem zelf ik je eentje is vrij zinloos. Bovendien neem je met het opheffen van de lpf de onvrede niet weg. Het vuur van de onvrede zal dan blijven nasmeulen. Het lijkt mij beter als het over vier jaar definiteif gedoofd is!!!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 21:23

Ow Fernando (mmmm.... dat moet je niet met een zwoele stem zeggen...), wat heb je jezelf prachtig gequot! Haha!

Maar goed. In die laatste zin heb je wel gelijk hoor.
Maar toch. Ik ben altijd bang voor verniewingen en ik houdt m'n hart dan ook vast....
Wel blijf ik erbij dat de laatste wens van Fortuyn had moeten worden uitgevoerd en dat de LPF had moeten worden opgeheven.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-02 21:26

Zo, tijdens het schilderen van mijn schutting ook weer eens wat verder aan het nadenken. Waarschijnlijk weer te veel gedacht om hier op te schrijven, maar een gedachte bleef wel hangen: Karl Marx was ook een erg intelligent man en hij stelde ook een heel interessante theorie op. Die theorie was echter aan de ene kant complex en aan de andere kant was ook de uitvoering niet geheel uitgewerkt. Marx heeft zelf nooit zijn ideeën in uitvoer mogen brengen.

De ideologie werd dus door anderen uitgevoerd, met als meest trieste voorbeeld de Sovjet Unie. Natuurlijk week men al snel af van de Marx leer en natuurlijk hadden niet allen het inzicht van Marx, waardoor het model uiteindelijk niet werkte.

Pim Fortuyn zag de zaken scherp, hij had de uitvoering nog niet klaar. De uitvoering was een grotere test geworden. Velen waren bang dat die uitvoering in het extreem rechtse vlak kwam (zeker als je de berichtgeving in het buitenland leest). De uitvoering zal nu zeker niet zo gedaan worden als hij onder hem gekomen was.

Overigens: over Pim's ideeën zelf. Als ik de grootste controverse in het fenomeen moet bekijken, dan is dat wel het feit dat hij vooral anders wou zijn, maar dat immigranten moesten integreren, oftewel niet anders mochten zijn dan de Nederlanders.. De uitvoering van een integratie is de moeilijkste, en daar kunnen de grootste fouten mee gemaakt worden..

Nog steeds, het is jammer dat de knuppel in het hoenderhok dood is. We hadden hem nodig.

ruiterinrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 21:28

Carola!!!
fijn dat je het een beetje met me eens bent het voelt heerlijk( ook geen verkeerde gedachtes hierbij) de angst voor het nieuwe is een hele menselijke eigenschap en in zekere zin heb ik die ook. Ik wil alleen nog even opmerken dat hoewel het zeker niet chique is (het naast zich neerleggen van de wens van de familie) maar dit is wel het goedrecht van de lijst pim Fortuyn! de familie heeft geen enkele zeggenschap over wat er met die partij gebeurt. hoe cru dat misschien ook is

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 00:44

Lovely schreef:
Nee, NL was te druk volgens Pim, niet vol.

Ik weet niet of hier al eerder op is gereageerd, heb geen zin om het hele topic te lezen (mijn excuses voor mijn luie geaardheid), maar dit klopt niet. Pim vond Nederland wel degelijk vol, maar heeft zijn uitspraak aangepast omdat hij hier veel kritiek op kreeg. Zijn woorden waren, als ik mij niet vergis "Ik mag blijkbaar niet zeggen dat Nederland vol is, maar druk, een beetje té druk naar mijn mening". In ieder geval iets in die strekking. De manier waarop hij dat zei, zegt mij genoeg over hoe hij er werkelijk over dacht: Nederland is vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 00:50

Xono, weet ik hoor, die uitspraak van hem ken ik en de intonatie ook. Als je het topic misschien gelezen had, was het helderder geweest.
BOvendien, we moeten politici kunnen beoordelen op wat ze zeggen en er zelf niets bij hoeven bedenken. Dat is ook het moeilijke van PF, hij zegt het een, maar je vermoed dat er meer achter steekt en impliciet meer betekenen; dat is per definitie verkeerd.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 01:58

Heel veel mensen hebben onvrede met het paarse kabinet. Maar als ik zo om me heen kijk vind ik niet dat ze het echt slecht gedaan hebben. Geen één kabinet kan het iedereen naar de zin maken. Met de diversiteit aan mensen die ons land herbergt is dat een onmogelijke taak. Ook voor Pim Fortuyn.

Ik was het voor het overgrote deel niet eens met zijn uitspraken en mening. Op sommige punten was ik het wel met hem eens maar hoe hij deze punten dacht te realiseren, daar was hij altijd bijzonder onduidelijk over. Het is erg gemakkelijk om te roepen dat het anders moet; het is een stuk moeilijker om zoiets te onderbouwen met een goed werkbaar plan. Overigens maakte niet alleen Pim Fortuyn zich hier schuldig aan.

Er zijn in het verleden vaker politieke partijen geweest die riepen dat ze het allemaal wel anders zouden doen wanneer zij in het kabinet zouden zitten (kijk naar D '66) maar op het moment dat ze daadwerkelijk in het kabinet kwamen bonden ze in en gingen met de stroom mee.

Voor mij blijft mijn keus hetzelfde als de voorgaande jaren. Een keus waar ik nog steeds achter sta. Ik ben het niet met alle punten eens maar dat kan ook niet.
Stemmen is en blijft een afweging maken tussen het aangebodene en daaruit hetgeen kiezen waar je de meeste binding mee hebt. En dat zal voor iedereen anders zijn.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 08:54

Carola schreef
Citaat:
Ik stem lekker op CDA,

De juiste keuze Carola.??

Gaat het niet links om dan maar rechts om. Maar regeren zullen ze.

Wat is het nu? Vlees nog Vis ?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 09:01

Wat heeft mijn keuze om CDA te stemmen hier nou mee te maken?
Ik ben al heel lang van plan om CDA te stemmen, en ik laat me niet van de wijs brengen op de (verschrikkelijke) moord op PF. Ik sta totaal achter het partijprogramma van CDA. Ik heb me goed verdiept in alle (ja, alle, dus ook van PF) partijprogramma's en ik heb veel debatten gevolgt. In alle opzichten sluit ik me bij het CDA aan, daarover heb ik geen moment hoeven twijfelen.
Volgens mij is dat dus de juiste keuze. Maar het leuke bij verkiezingen is, dat iedereen zijn EIGEN keuze kan/mag/moet maken.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 09:52

Lovely"]
[quote="Desiree schreef:
Ik hoop dat de mensen die van plan waren om op hem te stemmen, dat gewoon blijven doen. Ik hoop zowiezo dat iedereen gaat stemmen op DIE partij waar hij voor het gebeurde ook van plan was om op te stemmen. Als mensen om emotionele redenen nu gaan stemmen op Pim, krijgen ze in Den Haag geen duidelijk beeld wat voor gevoel er in Nederland speelt, en dat krijgen ze evenmin als mensen nu terugkeren naar de gevestigde partijen als ze eerst op Lijst 15 wilden stemmen. En dat vind ik nu juist heel belangrijk. De mensen die nu de kar moeten gaan trekken binnen Lijst 15 zijn wellicht onervaren, maar Paars was wel ervaren en ik ben niet echt tevreden met wat die gebrouwd hebben. en ik ben niet de enige.

Zeldzaam om zoveel onzin bij elkaar te zien. Dit is echt een beetje over the top. Erg simpel om maar wat mensen na te praten.
Als je met dergelijke motivaties naar het stemhok gaat, dan kun je wat mij betreft maar beter niet stemmen. Het is heel wat dat ik dat zeg, terwijl ik vind dat iedereen met kiesrecht dat ook moet gebruiken; maar niet zo dus.
[/quote]

Ik ben het met je eens Desiree, ik hoop ook dat mensen die op LPF wilden stemmen het nog steeds doen en dat de genen die dat niet wilden het niet doen. Het is inderdaad belangrijk dat de mening van de mensen eindelijk eens duidelijk wordt daar in den haag en dat ze hun kop uit het zand halen. Het is beter te stemmen op de mening van een man die dan wel vermoord is, maar waar je achter staat, dan om niet te stemmen. Zo wordt je stem in elk geval gehoord.

Lovely, je beweerd dat het simpel is voor Desiree om maar wat mensen na te praten. Dat wat Desiree hier schreef dacht ik ook al voor het gezegd werd op tv of radio. En dat waar je haar hier van beschuldigd over napraten is mede de oorzaak van de haat tegen Fortuijn. De media riep Pim is een gevaarlijke man en prompt hoor je dit door heel Nederland na gepraat worden.
Nee, ik denk dat door te stemmen op LPF je kunt laten weten wat je mening is en was. Maar natuurlijk er niet er op stemmen als je het niet met LPF eens bent uit sentimentele gronden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 11:55

Jolande"]
Ik ben het met je eens Desiree, ik hoop ook dat mensen die op LPF wilden stemmen het nog steeds doen en dat de genen die dat niet wilden het niet doen. Het is inderdaad belangrijk dat de mening van de mensen eindelijk eens duidelijk wordt daar in den haag en dat ze hun kop uit het zand halen. Het is beter te stemmen op de mening van een man die dan wel vermoord is, maar waar je achter staat, dan om niet te stemmen. Zo wordt je stem in elk geval gehoord.
[/quote]

Jolande, ik blijf het een misvatting vinden om op LPF te stemmen om een punt te maken, daar is je stem nu eenmaal niet bedoeld.

[quote="Jolande"]
Lovely, je beweerd dat het simpel is voor Desiree om maar wat mensen na te praten. Dat wat Desiree hier schreef dacht ik ook al voor het gezegd werd op tv of radio. En dat waar je haar hier van beschuldigd over napraten is mede de oorzaak van de haat tegen Fortuijn. De media riep Pim is een gevaarlijke man en prompt hoor je dit door heel Nederland na gepraat worden.
[/quote]

In de media zie ik heel weinig haat tegen PF. Er wordt heel veel aandacht aan hem besteed en ook respectvol. Even voor alle duidelijkheid, ik denk dat PF als mens enorm veel respect verdiende, maar in zijn politiek geloofde ik niet en dat doe ik nog steeds niet.

[quote="Jolande schreef:
Nee, ik denk dat door te stemmen op LPF je kunt laten weten wat je mening is en was. Maar natuurlijk er niet er op stemmen als je het niet met LPF eens bent uit sentimentele gronden.

Door te stemmen op LPF stem je op een partij zonder structuur, zonder leider, zonder programma; als dat is wat je wilt in de politiek en als je denkt dat dat de oplossing is, dan moet je daar op stemmen.