Lichamelijk/geestelijke gehandicapten geen ouderschap??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:25

hier zag ik vanochtend een programma over.
vinger aan de pols.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:36

Wat zou er van jou terecht komen als je zulke ouders had? Bij ons achter woont zo,n vrouw zij heeft 2 kinderen maar het gaat echt niet goed. Ze gaat er zelf aan onder door.

Miran

Re: Lichamelijk/geestelijke gehandicapten geen ouderschap??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:24

ShirleyA schreef:
Ik zou t prima vinden als geestelijk of lichamelijk gehandicapten geen kinderen geen kinderen zouden mogen hebben! Het opvoeden v kinderen is n taak die je niet licht moet nemen. Het is misschien voor die ouders dan wel 'leuk' om n kind te hebben, maar of het voor n kind zo leuk is????? Ik kan wel n heel rijtje nadelen voor n kind noemen, maar iedereen die even na denkt kan dat zelf ook.
Komt bij dat vaak de oma's en opa's opdraaien voor de opvoeding van hun kleinkind. Of de overheid moet helpen. Het is nu eenmaal n feit dat de meeste gehandicapten het niet zelfstanding kunnen.
Ik ben dus v mening dat je het n kind niet aan kan doen! En liefde alleen is lang niet genoeg.

Goh ShirleyA, niet leuk om te lezen dat jij dit prima zou vinden. Ik zou er dan niet geweest zijn.... Mijn moeder heeft een lichamelijke handicap, heeft mij en mijn zusje gewoon samen met mijn vader opgevoed en we hebben een prima jeugd gehad. Misschien anders dan andere kinderen, ik merk ook wel dat ik over veel dingen anders denk, maar wel een fijne, zorgeloze jeugd en we zijn allebei goed terecht gekomen. Jouw bovenste zin is behoorlijk kwetsend en slaat nergens op.

ElianeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:10

Ik vind trouwens ook dat lichamelijke handicaps totaal niet op één lijn gezet moeten worden met geestelijke handicaps.

Lichamelijke handicaps kunnen nl. zeker lastig zijn, vooral met kleine kinderen (optillen e.d.) maar de ouder kan dan verder gewoon alles met het kind en dat lijkt me dan zeker niet per definitie een belemmering, helemaal als de andere ouder geen lichamelijke beperkingen heeft.

sylvia2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:33

ze kunnen gewoon kinderen krijgen
mijn broertje is geestelijk gehandicapt
1 ding weet ik als me ouders hem niet meer kunnen verzorgen neem ik hem in huis hij gaat echt niet naar zo´n tehuis ofzo
en als hij een vriendinnetje krijgt en ze willen kindjes help ik hem graag mee ik vindt dat je het ze niet af kunt nemen het ouderschap is een mooi iets ik kan het weten ben 18 en heb een kindje van 2 en een half en als mijn broertje kinderen wilt sta ik voor 100procent achter hem

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:16

sylvia2003 schreef:
ze kunnen gewoon kinderen krijgen
mijn broertje is geestelijk gehandicapt
1 ding weet ik als me ouders hem niet meer kunnen verzorgen neem ik hem in huis hij gaat echt niet naar zo´n tehuis ofzo
en als hij een vriendinnetje krijgt en ze willen kindjes help ik hem graag mee ik vindt dat je het ze niet af kunt nemen het ouderschap is een mooi iets ik kan het weten ben 18 en heb een kindje van 2 en een half en als mijn broertje kinderen wilt sta ik voor 100procent achter hem

Maar weet je dan wat je die kinderen aan doet? Het lijkt mij heel moeilijk voor n kind om n ouder te hebben die geestelijk minder ver is in ontwikkeling dan jezelf bent. En dat gaat absoluut gebeuren. Ik snap wel dat je het je broertje gunt, maar dat kind? En ik kan ook weten dat ouderschap iets heel moois is: ben 40 en heb n geweldig kind! Maar ik denk wel iets verder, ook voordat ik mijn eigen kind kreeg was ik me bewust van de kansen die ik kinderen kan geven. En ik wil niet banketstaaf doen, maar als jij op 15 of 16 jarige leeftijd al n kind hebt gekregen kan je onmogenlijk weten wat het inhoud om zo'n verantwoordelijkheid te dragen (wat zeker niet betekend dat ik denk dat je geen moedere bent!!!1) maar het lijkt me beter als je nog wat langer v je eigen kind-zijn had genoten.
Ik blijf dus echt vinden dat verstandelijk gehandicapten geen kinderen zouden moetem krijgen, hoe graag ze dat ook willen het belang wan dat kind moet voorop staan.
Maar dat is in alle gevallen zo! Want ook bij mensen die wel aan de norm 'normaal-zijn' voldoen zou t goed zijn om vooral aan t belang v t kind te denken.

sylvia2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:34

wat je nu zegt is echt gewoon te dom voor worden ja ik was 16 ja en ik kreeg een kindje je kan niet zomaar over iemand oordelen ik kan goed voor me kindje zorgen en ik heb me jeugd niet nodig gehad als je de jeugd van tegenwoordig ziet 9 van de 10 zit aan de drugs ben ik blij dat ik een kindje heb gekregen en niks met die mensen te maken heb en nog 1 ding me moeder is ook geestelijk gehandicapt en heeft 4 kinderen we hebben het allemaal naar onze zin met onze moeder en wij zijn al slimmer dan me moeder maar dat vinden wij niet erg we helpen haar gewoon en nog wat weet je hoe liefde vol die mensen zijn je kan beter een gehandicapte moeder/vader hebben dan een normale ze hebben wel hulp nodig maar ik durf te wedden dat ze meer van je houden dan een ander iemand in ieder geval ze geven je meer liefde want het zijn liefdevolle mensen

ElianeJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:56

Om eerlijk te zijn klinkt jouw verhaal mij in de oren als een schoolvoorbeeld waarom geestelijk gehandicapten precies géén kinderen zouden moeten krijgen

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:05

Eliane schreef:
Om eerlijk te zijn klinkt jouw verhaal mij in de oren als een schoolvoorbeeld waarom geestelijk gehandicapten precies géén kinderen zouden moeten krijgen

_/-o_

Hoe hard het ook is; je hebt gelijk.
Ik denk dat een bepaald criterium wel zou kunnen zijn dat iemand eerst volledig voor zichzelf moet kunnen zorgen voordat er sprake van kinderen zou mogen zijn. En voor zichzelf zorgen; zonder hulp he!

Lichamelijke en geestelijke handicaps zijn niet te vergelijken. Mensen met een lichamelijke handicap zijn denk ik in de meeste gevallen prima in staat in te schatten wat ze een kind kunnen bieden. Mensen met een verstandelijke handicap niet.

Ik snap zowiezo niet dat het krijgen van kinderen een *recht* is.

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:28

sylvia2003 schreef:
wat je nu zegt is echt gewoon te dom voor worden ja ik was 16 ja en ik kreeg een kindje je kan niet zomaar over iemand oordelen ik kan goed voor me kindje zorgen en ik heb me jeugd niet nodig gehad als je de jeugd van tegenwoordig ziet 9 van de 10 zit aan de drugs ben ik blij dat ik een kindje heb gekregen en niks met die mensen te maken heb en nog 1 ding me moeder is ook geestelijk gehandicapt en heeft 4 kinderen we hebben het allemaal naar onze zin met onze moeder en wij zijn al slimmer dan me moeder maar dat vinden wij niet erg we helpen haar gewoon en nog wat weet je hoe liefde vol die mensen zijn je kan beter een gehandicapte moeder/vader hebben dan een normale ze hebben wel hulp nodig maar ik durf te wedden dat ze meer van je houden dan een ander iemand in ieder geval ze geven je meer liefde want het zijn liefdevolle mensen

Wij hebben in een ander topic over dit al met elkaar gesproken
Ik neem aan dat je nog thuis woonde toen de baby werd geboren(correct me if i'm wrong)
Maar wees heel eerlijk,als je moeder geestelijk gehandicapt is, dan is een baby erbij ook niet echt positief.
Met een geestelijke handicap is het namelijk al zwaar genoeg om 1 kind op te voeden,laat staan vier,laat staan nog een kleinkind in huis erbij.
Dat ze meer liefde geven is ook onzin want ik ben 'normaal' maar geef mijn kind ook alle liefde van de wereld en bij ons thuis is het ook elke dag feest.
En je broertje die geestelijk gehandicapt is steunen als ie een kind wil?
Komaan,dat kun je niet menen,dat geloof ik niet.
Die jongen heeft het al zwaar genoeg met zichzelf en dan nog een kind erbij?
En als het mis gaat neem jij hem en dat kind ook nog in huis bij je eigen kind,wordt een beetje drukjes he?

Ik denk dat jij geestelijk gehandicapt en de verzorging toch ernstig onderschat ondanks dat je ertussen bent opgevoed.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:33

sylvia2003 schreef:

Sorry maar dit stukje bevestigd heel erg mijn mening! Jij bent nog lang niet volwassen! Hoe dom om te zeggen dat je beter n verstandelijk gehandicapte ouder kan hebben..... mijn hemel wat n doome opmerking. Een verstandelijk volwaardig mens kan nl ook heel goed liefhebben en liefde geven. Ik zie mezelf ook als n liefde volle moeder, maar ik ben wel verstandig bezig met zijn toekomst en dat zie ik jij voorlopig niet doen. Gezien je doen. Idd ben jij echt (zoals hierboven al gezecht) het schoolvoorbeeld waarom ik vind dat verstandelijk gehandicapte mensen geen kinderen moeten nemen!
En op je 16e al goed voor een kind zorgen? Hoe dan, moet je niet naar school? Moet je niet zorgen voor n veilige toekomst voor jezelf en je kind en dus n baan hebben en geld verdienen? Het lijkt mij onmogenlijk om op jouw leeftijd al zelfstandig genoeg geld te verdienen, zonder opleiding.... Knap als je dat wel kan mij zou t niet lukken....

sylvia2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:42

ik heb een hele goede baan en ik heb een goede toekomst voor mij en me kindje en ja als mijn broertje een kindje wilt dan help ik hem het kan me niet schelen dat het druk wordt bij mij thuis ik hou van mijn broertje en ik zou net zo veel om zijn kind geven als je van iemand houd heb je alles over voor die gene en ja ik ben veel blijer met een gehandicapte moeder en dat meen ik ze houd meer van me dan wie dan ook me vader is een eikel en die houd echt niet zoveel van mij als me moeder voor me doet jullie zijn gewoon triest jullie denken dat jullie net als hitler of wie dan ook kunnen beslissen of iemand wel of niet een kind kan nemen en mijn moeder had ons niet beter kunnen verzorgen hoor en ik weet zeker dat mijn broertje een goede vader zal zijn ongeacht dat ie geestelijk gehandicapt is

Meryl_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:46

Ik ben ook tegen deze stelling,
Wat jij al aangeeft,
Zou je deze mensen een kind ontnemen zou het eingelijk discriminatie zijn.
Ik zou (zeker in het begin)wel iemand erbij brengen die ze begleid.

sylvia2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:50

het is ook gewoon oneerlijk om te bepalen dat je die mensen geen kinderen laat krijgen als ze het zelf nou willen met begeleiding gaat het heus wel

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:51

0OMeryltjuOo schreef:
Ik ben ook tegen deze stelling,
Wat jij al aangeeft,
Zou je deze mensen een kind ontnemen zou het eingelijk discriminatie zijn.
Ik zou (zeker in het begin)wel iemand erbij brengen die ze begleid.

Volgens mij heb jij het topic niet helemaal gelezen.
Want had je dat wel gedaan dan had je gezien dat de statistieken heel anders liggen en de ervaringen van mensen gelezen.
Vraag me af of je dan nog zo zou denken.

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:54

sylvia2003 schreef:
het is ook gewoon oneerlijk om te bepalen dat je die mensen geen kinderen laat krijgen als ze het zelf nou willen met begeleiding gaat het heus wel

En jij vind alles maar normaal,een geestelijk gehandicapte moeder en volgens jou zou iedereen een geestelijk gehandicapte moeder moeten hebben anders krijg je geen liefde ,een geestelijk gehandicapt broertje die als ie kinderen wil jij em wel even zal steunen,waarschijnlijk ten koste van de baby .
En jij die met 15 jaar een kind hebt gekregen en dat normaal vind

Nou als dit normaal is, noem mij dan maar gek

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:02

Afgezien van de dingen die al genoemd zijn (verantwoording kunnen nemen voor je kind, levenswijsheid bijbrengen etc.) vraag ik me af hoe de kinderen van verstandelijk gehandicapten zelf precies leren. Een kind leert in de primaire jaren vooral en later ook nog deels door het kopieren van het gedrag van de ouders. Hoe verloopt dat precies bij kinderen van verstandelijk gehandicapten?

Op de eerste pagina is ook aangehaald: 55% van de verstandelijk gehandicapten bleek in staat om kinderen goed op te voeden. Waar is dat aan afgemeten? W

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:03

... at waren de beoordelingscriteria daarin?

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 02:43

sylvia2003 schreef:

En wie draaien er weer op voor die begeleiding?
En wie betalen die begeleiding?

De rest van de maatschappij dus ja.
En nee, de maatschappij is niet ongelofelijk hard en niet alles draait om geld. (hoewel die uitvlucht wel lekker makkelijk is).

Hoe denken jullie trouwens over de erfelijkheid van IQ/sociale redzaamheid? Tuurlijk spelen er meer zaken mee als omgevingsfactoren en sociaal milieu en al die zooi, maar als we het hebben over puur IQ is het toch werkelijk een eind erfelijk, wat bij aangeboren zwakbegaafdheid bij beide ouders zo'n 100% kans (?) geeft om een zwakbegaafd kind...

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:51

delerium schreef:
sylvia2003 schreef:

En wie draaien er weer op voor die begeleiding?
En wie betalen die begeleiding?

De rest van de maatschappij dus ja.
En nee, de maatschappij is niet ongelofelijk hard en niet alles draait om geld. (hoewel die uitvlucht wel lekker makkelijk is).

Hoe denken jullie trouwens over de erfelijkheid van IQ/sociale redzaamheid? Tuurlijk spelen er meer zaken mee als omgevingsfactoren en sociaal milieu en al die zooi, maar als we het hebben over puur IQ is het toch werkelijk een eind erfelijk, wat bij aangeboren zwakbegaafdheid bij beide ouders zo'n 100% kans (?) geeft om een zwakbegaafd kind...

Waarom doe je zo je best als je nu al weet watvoor antwoord ze gaat geven
Want het antwoord is: dat het geen zwakbegaafdkind wordt en dat het allemaal goed komt met de juiste hulp
Sommige willen niet inzien watvoor problemen ze zichzelf op de hals halen en al helemaal niet met watvoor ellende ze een ander laten zitten.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:25

Komt het weer eens langs.. ik quote mezelf uit topic viewtopic.php?f=2&t=498296&hilit=&start=100

ArwenLune schreef:
Nu geen zin om op te zoeken wat ik hier de vorige keer over gezegt heb, maar... laat ik samenvatten...

Hoe kan het zo zijn dat we mensen die onder curatele staan, dus door de rechter niet in staat worden geacht om op te komen voor hun eigen belangen en/of niet in staat zijn om voor zichzelf te zorgen, NIET het recht af kunnen nemen om kind na kind op de wereld te zetten? Dit terwijl ze in bijna alle gevallen ernstig te kort schieten in de verzorging en opvoeding?

Die 30% waarin het niet ongelofelijk fout gaat is praktisch altijd te danken aan de omgeving die alles op alles zet om de zaken goed te laten verlopen. Dat 1 op de 3 kinderen niet uit huis geplaatst word wil nog niet zeggen dat het in een fijne situatie zit, maar gewoonweg dat er geen sprake is van accuut gevaar of een kompleet uit de hand gelopen situatie. Het recht van het kind gaat voor.

Een blinde weet dat hij nooit een functionerende taxi-chauffeur zal worden. Een dove weet dat hij het nooit gaat maken als radio-DJ. Die kunnen er misschien over dromen, maar die weten dat het bij dromen moeten blijven.

Een geestelijk gehandicapte weet NIET dat hij nooit een kind op een goede manier groot zal kunnen brengen, en omdat hij GG is beseft hij niet dat dat dus een droom zal moeten blijven. Aan de omgeving en desnoods de hulpverlening om duidelijk te maken dat mensen nou eenmaal niet altijd krijgen wat ze willen in het leven. En als dat niet voldoende is, dan maar gedwongen anticonceptie of sterilisatie. Het recht van het kind gaat voor.

Niemand heeft overigens RECHT op kinderen. Een kind heeft wel RECHT op ouders die het kunnen geven wat het nodig heeft - en met alleen liefde kom je er echt niet.

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:11

Arwenluwe,

Amen,ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:26

Inderdaad, Arwenluwe, ik ben het helemaal eens met wat je hierboven hebt gezegd.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:48

ArwenLune schreef:
Niemand heeft overigens RECHT op kinderen. Een kind heeft wel RECHT op ouders die het kunnen geven wat het nodig heeft - en met alleen liefde kom je er echt niet.

Heel goed gezecht!!!!

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:05

sylvia2003 schreef:
ik heb een hele goede baan en ik heb een goede toekomst voor mij en me kindje en ja als mijn broertje een kindje wilt dan help ik hem het kan me niet schelen dat het druk wordt bij mij thuis ik hou van mijn broertje en ik zou net zo veel om zijn kind geven als je van iemand houd heb je alles over voor die gene en ja ik ben veel blijer met een gehandicapte moeder en dat meen ik ze houd meer van me dan wie dan ook me vader is een eikel en die houd echt niet zoveel van mij als me moeder voor me doet jullie zijn gewoon triest jullie denken dat jullie net als hitler of wie dan ook kunnen beslissen of iemand wel of niet een kind kan nemen en mijn moeder had ons niet beter kunnen verzorgen hoor en ik weet zeker dat mijn broertje een goede vader zal zijn ongeacht dat ie geestelijk gehandicapt is

Doe toch n gewoon! Vind je t gewoon om mensen met Hitler te gaan vergelijken? Ik niet! Dat is n hele domme opmerking en geeft precies weer wat hiervoor al gemeld is: je ben t voorbeeld waarom verstandelijk gehandicapten geen kinderen zouden moeten krijgen! Dat je je vader n eikel vindt wil nog niet zeggen dat 'normale' mensen geen liefde kunnen geven. Mijn vader is een hele slimme man en met heel veel liefde voor zijn kinderen, ook hij doet alles voor ons! daar hoef je niet gehandicapt voor te zijn. Zelf vecht ik ook tot mijn dood voor mijn kind, maar naast dat ik m heel veel liefde geef vind ik t ook noodzakenlijk dat ik hem n goede toekomst geef, dat ik hem kan helpen met beslissingen die t leven van m vraagt. En daar is wijsheid voor nodig!
Ik denk dat jouw beeld te veel verkleurd is en dat t tijd wordt dat je de werkelijkheid in gaat.