vrijheid van meningsuiting in nederland???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:42

lis"]
[quote="Barb schreef:
waarom zagen wij bij sommige politici een soort van lach op hun gezicht schuil gaan toen ze gisteren op de televisie verschenen???
Onder andere bij Jeltje van Nieuwenhoven was dat duidelijk zichtbaar Misselijk

Pim krijgt nog meer stemmen, door zijn dood.
[/quote]

En dat is dus het gevaarlijke!!!!
Pim heeft die stemmen nu niet meer nodig, die partij
gaat het niet halen zonder Pim Fortuyn. Wat heeft Nederland
aan een partij zonder de drijvende kracht erachter???
Dan hebben we weer 4 jaar puinhopen.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:46

joostvangestel"]
[quote="pniekepnak schreef:
We are the youth we'll take your facism away we are the youth apologise for another day
we are the youth and politicians are so sure
we are the youth and we are knocking on dead's door!

hee pniekepnak, verklaar je onderschrift eens.. Ik vindt dit nogal eng.. met name na wat er gisteren is gebeurd..
[/quote]

Anthem of the year 2000 - Silverchair.

Het is gewoon een songtekst, ik heb hem al een tijdje.
Nu is wel weer even duidelijk gemaakt dat het wel echt waar is....
zal ik hem maar veranderen..?

Gast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:47

pniekepnak"]
[quote="Lovely"][quote="pniekepnak schreef:

'Als ik neergeschoten word, heeft het kabinet het klimaat gevormd, waarin dat mogelijk is.'

En dat is dus geen stemmingmakerij? Als ik die uitspraken van PF hoor, maakte hij zich er dus zelf ook schuldig aan?
[/quote]

Daar heb ik het toch helemaal niet over? Je rukt deze zin helemaal uit zijn verband, ik noemde hem in een totaal ander opzicht.

Pim werd bedreigd en het was dus te verwachten dat er zoiets kon gebeuren, ik reageerde op jou omdat je een andere mening daarover had, en dan kom jij met zoiets aanzetten. Verward
[/quote]Nee, ik ruk deze zin niet uit zijn verband. Het is een quote van Pim zelf, als ik hem dergelijke uitspraken hoor doen, dan vind ik dat hij stemmingmaakt en degenen die hij bedoelt (leden van het kabinet) in een kwaad daglicht stelt. Kwestie van de pot verwijt de ketel.

Heeft iemand enig idee hoeveel politici en anderen (rechters etc.) continu bedreigingen ontvangen? Je hoort er nooit iets over, maar het is aan de orde van de dag. Dat Pim bedreigd werd is niks bijzonders.
Overigens stond er in de volkskrant dat de bodyguards die de partij zelf had aangesteld, simpelweg niet aanwezig waren. Pim had dus wel bescherming, maar niet bij zich.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:56

Anonymous schreef:
Overigens stond er in de volkskrant dat de bodyguards die de partij zelf had aangesteld, simpelweg niet aanwezig waren. Pim had dus wel bescherming, maar niet bij zich.

ik vraag me af wat die bodyguards hadden kunnen doen voor Pim, waarschijnlijk is dit zo snel gegaan dat ze nooit Pim opzij hadden kunnen duwen of wat dan ook.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:06

Kijk naar Kennedy, als ze hem echt dood willen, helpt een bodyguard ook niets hoor.

Als Pim zelf de straat bijna niet op durft is er wel iets meer sprake van bedreiging denk je niet? Het was ernstig, niet een simpele dreigbrief. Ik begrijp niet waarom je hier zo tegenin gaat. Vind je het echt zo raar dat als iemand bedreigt word, hij later ook idd. vermoord word? Mensen dreigen ook wel eens serieus, get used to it, want het is echt niet eenmalig!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:07

Effe iets terzijde: Pim Fortuyn wordt op de radio volop besproken, maar wat een mooie muziek draaien ze nu vandaag! Lenny Kravitz, "one" van U2, "Why", van Annie Lennox etc. Ik vind dat wel zeer gepast.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:13

Ik wil niet aan het feit wennen dat er serieus bedreigd wordt. Ik zou graag willen dat het niet meer gebeurd. Pniekepnak, ik snap wel waarom je de zin zo gebruikt, het is ook geen aanval op jou, maar het is eigenlijk toch te gek voor woorden dat je zomaar neergeknalt wordt!!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:19

Dat is het zeker, maar ik irriteerde me er gewoon even aan dat mijn commentaar bij een totaal ander onderwerp gebruikt word, daarvoor heb ik het niet opgeschreven...

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:22

Desiree schreef:
Deze opmerking van jou Kaj ergerde mij: ""De aanslag is verschrikkelijk maar niet de oorzaak ervan dat de hele nederlandse democratie nu op de tocht ligt. Daarvan was Pim F. zelf de aanstichter al."
Dit is NIET waar! Hij was alleen direct (en dat is toch al niet zo not done in de achberbakse politiek) en hij zei wat veel mensen dachten. Hoe komt het dan dat zoveel mensen zo denken, en waarom hebben ze het zover laten komen dat mensen zo gaan denken? Pim was NIET zelf aanstichter, hij gaf gewoon zijn mening. en anderen reageerden daarop en schilderden onterecht hem af als extreem rechts. er is gewoon gestookt!

Je kunt deze uitspraak op meerdere manieren opvatten. Wie zegt dat ik dit negatief bedoel?
Het is gewoon een feit dat Pim Fortuyn de hele politiek op zijn kop heeft gezet. Of je dit nu positief of negatief opvat maakt niet, feit is wel dat dat is gebeurd.

Sommige mensen waren er blij mee andere weer niet. Maar als jij het hele kabinet onderuit haalt dan denk ik toch dat je er zelf de oorzaak van bent dat de hele democratie ter discussie staat.

Dit was al onderwerp van gesprek voor er ook maar iets gebeurd is.
Helaas is het nu zodanig geescaleerd dat er daadwerkelijk een dode is gevallen.

Dit is absoluut geen opluchting voor mij!
En hoe je mijn uitspraak ook hebt opgevat ik vind jouw uitspraak veel en veel erger.
Dat Pim F. niet volledig extreem rechts was wil ik nog wel geloven, maar hij heeft gewoon uitspraken gedaan die echt niet kunnen. Deze zijn hem niet in de mond gelegd door welke politieke partij dan ook.
Ik kan me trouwens ook niet herinneren dat ik politici heb gehoord die hem een facsist/racist noemden.

quote Anne Frank: Ik kan alleen maar hopen dat deze haat van voorbijgaande aard is...........

Nou ik hoop het ook.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:33

Ik denk ook dat de politiek de deur open heeft gezet voor de haat tegen Pim Fortuijn. Al zijn uitspraken werden immers uit zijn verband gerukt, verdraaid en zo terug gegeven aan het publiek. Als de de politiek een beetje volgt zou dit op moeten zijn gevallen. Ik kon me in een aantal uitspraken van Fortuijn best vinden, in een paar ook niet maar dat doet nu niet meer terzaken. Er kan immers toch niet meer op hem gestemd worden. Waar ik me wel aan erger, nu maar ook al voordat hij vermoord werd is, dat de mensen die op hem wilden stemmen niet voor vol aangezien werden. Voordurend werd geroepen dat die bijna kwart van de stemgerechtigde bevolking niet wist waar ze voor kozen, dat het zwevende kiezers waren die toch niet op hem zouden stemmen als het puntje bij paaltje zou komen (iets dat we nu nooit meer zullen weten). Is dat niet net zo erg zo niet nog veel erger een schop tegen de democratie dan wat dan ook? Hiermee wordt eigenlijk (vooral door politiek Den Haag) beweerd dat als je niet op de reguliere partijen stemt, je stem eigenlijk niets waard is want die kiezers weten toch niet waar ze mee bezig zijn en moeten genegeerd worden. Zou het kunnen dat die zwevende kiezers nooit een partij hebben kunnen vinden waar ze hun stem kwijt konden, en die in Pim Fortuijn hadden gevonden? Volgens de media en politiek den haag schijnbaar niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:53

Dat Pim F. niet volledig extreem rechts was wil ik nog wel geloven, maar hij heeft gewoon uitspraken gedaan die echt niet kunnen"

WAarom konden die uitspraken niet, en welke uitspraken waren dat? Ik was het ook niet met alles eens wat hij zei, maar om nu te beweren dat ze niet kunnen, verlies je weer vrijheid van meningsuiting he.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:01

Desiree schreef:
Dat Pim F. niet volledig extreem rechts was wil ik nog wel geloven, maar hij heeft gewoon uitspraken gedaan die echt niet kunnen"

WAarom konden die uitspraken niet, en welke uitspraken waren dat? Ik was het ook niet met alles eens wat hij zei, maar om nu te beweren dat ze niet kunnen, verlies je weer vrijheid van meningsuiting he.

Soory maar ik neem aan dat je ook wel eens naar politieke debatten en dergelijke hebt gekeken. Je zult dus ongetwijfeld wel weten welke uitspraken ik bedoel!

Maar vooruit dan maar: wat dacht je van: De islam is een achterlijke cultuur (dit heeft hij later overigens iets bijgesteld). En dat het discriminatieverbod uit de grondwet moet?

Zulke uitspraken gaan mij te ver!
Vrijheid van meningsuiting is prima maar discriminatie is volgens de grondwet toch echt verboden.

En nogmaals, wie ben jij om er over te oordelen dat ik opgelucht zou zijn met zijn dood?
Ik vind een excuus hier eigenlijk wel op zijn plaats.

Overigens vind ik het prima dat jij voor Fortuyn was! Ik vind het alleen heel erg hypocriet dat mensen die niet eens echt wisten wie het was en waar hij voor stond nu opeens zo vol lof over hem zijn.

Ik was van tevoren al niet voor hem en zal dat dus ook nu niet zijn.
Tuurlijk heeft hij ook goede dingen gezegd. Maar dat neemt niet weg dat hij ook behoorlijk foute uitlatingen heeft gedaan.
Kun jij je hierin vinden dan is dat prima hoor. Dat ik tegen Pim Fortuyn was wil toch niet zeggen dat ik tegen vrijheid van meningsuiting ben?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:18

kaj schreef:
Maar vooruit dan maar: wat dacht je van: De islam is een achterlijke cultuur (dit heeft hij later overigens iets bijgesteld).

Vergeet vooral de context van die uitspraak niet.
De pers trok zijn uitspraken graag uit hun verband.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:19

Maar vooruit dan maar: wat dacht je van: De islam is een achterlijke cultuur (dit heeft hij later overigens iets bijgesteld).

1. Als je kijkt naar islamitische landen, lopen ze op gebied van cultuur, politiek, economie en vooral emancipatie toch ook achter? Hij zei het ongenuanceerd, maar het is toch waar.

En dat het discriminatieverbod uit de grondwet moet?
En iedereen betrekt dat natuurlijk weer op de allochtonen. En het ging helemaal niet alleen over allochtonen, het ging net zo goed OOK over seksediscriminatie en homodiscriminatie. Dit verbod was van toepassing over meningsuiting van de bevolking onderling, niet van de overheid naar de bevolking toe. En deze wet is ook nutteloos, als marokanen nederlandse vrouwen voor prutsmuts uitschelden, of iemand noemt iemand anders "turk!", dan wordt er toch niets aan gedaan? Daarom was die wet zinloos en daarom vond Pim dat hij dan ook net zo goed afgeschaft kon worden.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:38

Desiree schreef:

1. Als je kijkt naar islamitische landen, lopen ze op gebied van cultuur, politiek, economie en vooral emancipatie toch ook achter? Hij zei het ongenuanceerd, maar het is toch waar.

En iedereen betrekt dat natuurlijk weer op de allochtonen. En het ging helemaal niet alleen over allochtonen, het ging net zo goed OOK over seksediscriminatie en homodiscriminatie. Dit verbod was van toepassing over meningsuiting van de bevolking onderling, niet van de overheid naar de bevolking toe. En deze wet is ook nutteloos, als marokanen nederlandse vrouwen voor prutsmuts uitschelden, of iemand noemt iemand anders "turk!", dan wordt er toch niets aan gedaan? Daarom was die wet zinloos en daarom vond Pim dat hij dan ook net zo goed afgeschaft kon worden.

Ik zeg helemaal niet dat dit over allochtonen gaat?
Ik ben ook tegen sekse-discriminatie hoor.

Snap niet wat je hiermee nu wilt impliceren.
Dat je het net zo goed kunt afschaffen omdat toch niemand er zich aanhoudt vind ik onzin!

Ten eerste geloof ik niet dat discriminatie iets gewoons in onze samenleving is.
En ten tweede: er zijn veel mensen die door rood rijden, conclusie: laten we de verkeerslichten maar afschaffen! Klinkt toch ook niet echt logisch toch?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:42

Wat ik probeer aan te geven kaj, en dat heb je niet in de gaten, is dat uitspraken van Pim (zoals margreet ook zei) uit het verband worden getrokken of zelfs opgeblazen.
Ik zeg ook niet dat JIJ over allochtonen praat, maar dat werd wel geimpliceerd n.a.v. wat Pim zei, over afschaffing discriminatiewet.

Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:51

Gek, sensatiebelust, zelf lekker aan het stoken...hoe je uberhaupt dit soort dingen durft te suggereren. Dat dóe je als fatsoenlijk mens toch niet?

De heren in Den Haag zijn scherp geweest, stuk voor stuk. Dat vonden we allemaal mooi want politiek Den Haag werd wakkergeschud. Door PF die begon met scherp zijn. Laten we dus asjeblieft nu niet andere partijen de schuld in de schoenen schuiven van een laffe daad van een of andere - godzijdank blanke - mafkees.

En wat schiet je daar nou in hemelsnaam mee op? Alleen maar nog minder verdraagzaamheid, nog moeilijker communicatie...

jemig.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:07

Lekker makkelijk om een IMO foute en generaliserende uitspraak als 'de islam is een achterlijke cultuur' te verdedigen omdat hijuit zijn contect getrokken zou zijn. welke context verdedigt dit dan?
En ik vind een excuus ook wel op zijn plaats. Vind het uitermate grof om mensen te verdenken van opluchting, heel respectloos!! Boos!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:10

de pot verwijt de ketel.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:18

Slaat dit op mij? Verklaar u nader. Verward

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:19

Gail schreef:
Lekker makkelijk om een IMO foute en generaliserende uitspraak als 'de islam is een achterlijke cultuur' te verdedigen omdat hijuit zijn contect getrokken zou zijn. welke context verdedigt dit dan?

Wat dacht je van de uitlatingen van ElMoumni over homo's?

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:22

Net zo achterlijk, net zo fout en net zo generaliserend. Maar dat maakt niet alle moslims fout, net zoals Pim's rare opmerkingen niet alle homo's fout maakt. Of alle politici. Of alle kale mannen. of alle blanken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:24

Tja Margreet, daar heb ik Gail nooit iets over zien zeggen hier, kennelijk mag zo'n imam alles wel zeggen. Ik vind dat selectief.
De context had ik eerder al uitgelegd Gail.

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:33

LEES AUB.

Nogal wiedes dat ik het neit over de imam heb gehad, daar ging de discussie toch neit over? En ik heb liever dat je niet voruit loopt op mijn berichten en denkt te weten hoe ik over dat soort mensen oordeel. Je zat er naast zoals je ziet. Ik veroordeel fout gedrag, ik veroordeel niet iemand omdat hij iets stemt, of tot een bepaald geloof hoort, of tot een bepaalde bevolkingsgroep.

En leg de pot verwijt de ketel uit. En jij vindt dat ze daar achter lopen dus achterlijk zijn. Vind ik totaal niet. Onze arrogante westerlijke cultuur kan niet de normen bepalen voor wat achterlijk is en wat niet. Vind ik. Daarbij kan je elk geloof dan achterlijk noemen, is dat vrijheid van meningsuiting?
Je moet je mening kunnen uiten, maar liefst wel een beetje uitkijken dat je anderen niet kwetst. Of tegen het verkeerde been schopt. Is toch niet zo heel veel gevraagd als je allemaal vredig naast en met elkaar wilt leven?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:37

kaj schreef:

Zulke uitspraken gaan mij te ver!
Vrijheid van meningsuiting is prima maar discriminatie is volgens de grondwet toch echt verboden.

Zoals jij het hier neerzet Kaj heb je helemaal gelijk, maar ook dit is een voorbeeld van hoe de uitspraken van Pim Fortuijn uit zijn verband werden getrokken of hoe ´gemakshalve´ slechts een delen van zijn uitspraken keer op keer in de media naar voren werd gebracht. Hij heeft dit inderdaad beweerd, maar met een belangrijke toevoeging:
ALS het discriminatieverbod in de grondwet betekend dat mensen hun mening niet meer mogen uiten DAN kan die grondwet beter afgeschaft worden.
Het eerste deel van zijn opmerking wordt voor het gemak van de andere partijen maar gewoon weggelaten. Het is een uitspraak waarin ik hem heel ver kan volgen. Nederlanders mogen hun mening hier in Nederland niet meer geven als die niet in het plaatje van een o zo tollerant Nederland past. Die tollerantie is gisteren helaas duidelijk geworden en geeft triest genoeg aan hoe gelijk P. Fortuijn had.