Duur renpaard...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Duur renpaard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 08:40

Die ketting is normaal ja. In de renwereld (ook in Nederland) staat het welzijn van de dieren op een zielige tweede plaats ver achter de absolute nummer 1 GELD!
Die dieren worden vaak op 1 jarige leeftijd al beleerd.
Het is de meest walgelijke tak van de paardensport. Ik meen op Bokt ook enige mensen te zijn tegengekomen die deze "sport" beoefenen en beschermen.
Tja je bent dierenliefhebber of je bent het niet.

Maar goed dat is wat offtopic.

Wat een geld voor een paard. Moet hij morgen het loodje leggen, dan ben je goed ziek als eigenaar zijnde.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:58

Sorane, je weet wederom weer! niet waar je over praat!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:01

Dus paarden worden niet beleerd op 1 jarige leeftijd zodat ze op 2 jarige leeftijd de benen uit hun lijf moeten rennen??

De rensport gaat niet om geld?

Dat wil jij ontkennen??
Of voel je je gewoonweg aangesproken?

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:58

Nee, dressuurpaarden die op 3-jarige leeftijd al bijna op Z-niveau getraind worden. Dat noem jij diervriendelijk Sorane? Of dat LDR-trainen van Anky, dat zogenaamd heeeeel goed is voor je paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:05

Nee we hebben het hier niet over Anky en de diverse methoden van rijden.
We hebben het hier over de rensport.
Ga niet andere takken van de sport zwart maken om deze tak in een goed blaadje te laten komen.

In deze sport worden paarden op 1 jarige leeftijd ingereden en dat is fout!!! En dat zal iedere paardenliefhebber beamen. Zo kun je hier op Bokt de echte liefhebbers eruit pikken.

Als hier op bokt een meisje foto's plaatst van een twee jarige waar ze 1 keer op stapt voor de foto, dan wordt zo'n meisje compleet afgezeken door heel bokt. Want je stapt niet op een tweejarige.
Maar zodra het rensport is worden alle principes aan de kant gezet, dan is het een mooie sport.
Dat is toch meten met twee maten???

Cuddie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:12

Ik geef sorane gelijk..
als iemand zegt dat zijn / haar paardje vooor zijn / haar 3e jaar is ingereden, zijkt iedereen diegene volledig af! en bij dit is het.. ja is normaal .. dus ? is het nog niet goed

wat een prijs !

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:38

Om nou te beweren dat het welzijn van die paarden op een tweede plaats komt is een bewering die niet helemaal klopt. Die dieren staan nog net niet in een gouden stalletje, en worden ontzettend in de watten gelegd.
Ja oké, dat is in sommige opzichten ook wel uit een kwestie om geld; die paarden zijn loeiduur, dus een perfecte verzorging staat hóóg in het belang. Een paard van een miljoen wordt echt wel voorzichtig mee omgesprongen. Ga maar eens bij de stallen van een baan kijken en je zult geen enkel paard vinden dat zielig is. Die paarden krijgen echt het beste van het beste.

Over het inrijden op vroege leeftijd; ja het ís vroeg, maar er is wel een verschil. De jockeys zijn klein en licht, dus de rug wordt niet enorm belast. Daarbij zijn de paarden al vroeg behoorlijk ontwikkelt. Een tweejarig renpaard is al een hele bink en valt niet te vergelijken met een tweejarige KWPNer.
Eens dat het vroeg is, maar ik weet ook zat dingen in andere takken van de paardensport waar ik het verre van eens mee ben.

Over dat paardenrennen gevaarlijk zijn, kan ik alleen maar zeggen dat het niet gevaarlijker is dan enige andere tak van de paardensport. Natuurlijk gaat het met een enorme snelheid en gaat het er soms ruig aan toe. Maar de jockeys weten echt wel waar ze mee bezig zijn, en er gebeuren niet meer ongelukken dan met springen of in de cross. Iedere sport heeft risico’s. Een paard kan zich net zo goed lelijk verstappen tijdens een dressuurproef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:35

Als het welzijn van die dieren zo'n hoge prioriteit heeft, waarom worden ze dan op hun 1e jaar al ingereden?!?!?!
Of die jockey nu wel of niet zwaar is doet er niet toe. Zo'n dier is op zijn eerste en tweede nog niet volgroeit.

Een gouden stalletje is leuk, maar als je daar als paard maar 5 jaar in kan staan omdat je baas je tegen die tijd de puinhopen in gereden heeft is dan weer een dooddoener!

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:47

mijn ex-renpaard is al 8, en heeft nergens last van hoor, sorane.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:00

Wordt hij ook 25? En dat zonder gezondheidsproblemen??

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:19

En we gaan weer even verder met een luchtige noot...

FloortjeM schreef:
Toch vreemd dat je voor een levend dier zo vreselijk veel geld betaalt.

Ik geef het ook niet voor een dode, hoor

Laurens1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:53

met zoveel geld zou ik toch iets anders kopen hoor

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:06

Sorane schreef:

vast wel! Dat weet je toch nooit? Hyperion, geboren in 1930:
Owner: Lord Derby
Breeder: Lord Derby
Winnings: 13 Starts: 9 - 1 - 2, $141,643

At 2: New S. 5f, Prince of Wales's S (dead heat with Stairway) 6f, New S. (Ascot) 5f, Dewhurst S. 7f; 3rd Boscawen Stakes (Newmarket). At 3: Chester Vase 12f, Derby S. Gr.1 (GB) 12f, Prince of Wales's S (Ascot) 13f, St Leger Gr.1 (GB) 15f, 3rd, Ascot Gold

Humanely destroyed 1960, because of lameness in his legs.

Dus hij was 30. Zo zijn er nog veeeeeel meer voorbeelden van oud geworden renpaarden, maar dit is natuurlijk een beroemde.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:08

Leo_ke schreef:
Om nou te beweren dat het welzijn van die paarden op een tweede plaats komt is een bewering die niet helemaal klopt. Die dieren staan nog net niet in een gouden stalletje, en worden ontzettend in de watten gelegd.
Ja oké, dat is in sommige opzichten ook wel uit een kwestie om geld; die paarden zijn loeiduur, dus een perfecte verzorging staat hóóg in het belang. Een paard van een miljoen wordt echt wel voorzichtig mee omgesprongen. Ga maar eens bij de stallen van een baan kijken en je zult geen enkel paard vinden dat zielig is. Die paarden krijgen echt het beste van het beste.

Over het inrijden op vroege leeftijd; ja het ís vroeg, maar er is wel een verschil. De jockeys zijn klein en licht, dus de rug wordt niet enorm belast. Daarbij zijn de paarden al vroeg behoorlijk ontwikkelt. Een tweejarig renpaard is al een hele bink en valt niet te vergelijken met een tweejarige KWPNer.
Eens dat het vroeg is, maar ik weet ook zat dingen in andere takken van de paardensport waar ik het verre van eens mee ben.

Over dat paardenrennen gevaarlijk zijn, kan ik alleen maar zeggen dat het niet gevaarlijker is dan enige andere tak van de paardensport. Natuurlijk gaat het met een enorme snelheid en gaat het er soms ruig aan toe. Maar de jockeys weten echt wel waar ze mee bezig zijn, en er gebeuren niet meer ongelukken dan met springen of in de cross. Iedere sport heeft risico’s. Een paard kan zich net zo goed lelijk verstappen tijdens een dressuurproef.

Hier kan ik weinig aan toevoegen...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:10

Sorane schreef:
Als het welzijn van die dieren zo'n hoge prioriteit heeft, waarom worden ze dan op hun 1e jaar al ingereden?!?!?!
Of die jockey nu wel of niet zwaar is doet er niet toe. Zo'n dier is op zijn eerste en tweede nog niet volgroeit.

Een gouden stalletje is leuk, maar als je daar als paard maar 5 jaar in kan staan omdat je baas je tegen die tijd de puinhopen in gereden heeft is dan weer een dooddoener!

Zoals ik al eerder heb gezegt worden ze net voordat ze 2jr worden ingereden. Het inrijden duurt geen half jaar, maar gaat in een paar weken.
En dat ze maar 5 jaar in dat gouden stalletje staan is ook onzin. Kijk eens verder dan je neus lang is. Sta eens open voor andere dingen.
Ps westernpaarden worden ook op 2 jarige leeftijd ingereden maar die lichamen van de paarden hebben hte zwaarder als de renpaarden.
Niet dat ik het wil goedkeuren, maar je blijft altijd overal over zeiken!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:12

Sorane schreef:

Daar is net zoveel kans op als een ander paard wat in de sport heeft gelopen.
Artrose is bijv iets wat veel bij springpaarden voorkomt.
Ik heb mijn ex-renner (10jr) rondom op de foto laten zetten en die had alleen maar 1tjes... iets wat schijnbaar niet vaak voorkomt als je je paard rondom op de foto laat zetten.
Beter kan het dus niet! En ja, ik weet zeker dat hij de 25 haalt, maar dan doel ik wel op beenproblemen die door de rensport zouden moeten komen. Een koliekaanval of een ongeluk kan nl elk paard overkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:12

Dus jij keurt het inrijden van een 1 jarige goed?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:14

Sorane schreef:

Man o war, al eerder genoemd, is ook 30jr geworden...
En die is wel als jaarling ingereden. Vroeger deden ze dan nl echt bij jaarlingen. Nu is het net 2 maandjes voordat ze 2 worden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:20

Sorane schreef:

Dat zeg ik niet.. Ik zeg alleen dat het in deze tak van sport normaal is en dat dat ook zijn redenen heeft.
Jij kraakt altijd alles af, waarvan je het fijne niet weet. Goed, dat ze vroeg ingereden worden is een nadeel, maar dat is dan ook de enige.
Ik weet zeker dat er meerdere nadelen zijn bij de dress. en springsport.
Paarden zijn niet gemaakt om loeihoog te springen en ook niet om rare figuurtjes uit te voeren... Wel zijn ze gemaakt om hard te rennen, dat is namelijk hun vluchtmanier.
Dus buiten het vroeg inrijden... mag jij me nog een reden geven om zo negatief te beoordelen over de rensport. En dan niet aankomen met beenproblemen, want die heb je meer in de spring- en eventing sport!

Macha876

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:23

Nou ik zou een smoeten aankomen dat ik mijn 2 jarige fires inrijdt

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:29

ik zou het er niet snel voor over hebben maar hij ziet er wel super uit en lijkt als dat hij een mega galop heeft

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 22:56

[quote="Leo_ke"]

quote]

jeezes, dit is zever
Die paarden zien er misschien volwassen uit maar moest je hun skelet bekijken dan zou je niet veel verschil merken met het skelet van een 'gewone' tweejarige. Wat dus betekent dat hun botten nog niet helemaal verbeend zijn en nog gedeeltelijk uit kraakbeen bestaan.
En lichte jockeys of niet, een race is een erg zware belasting. En niet iets wat een tweejarige zou moeten doen.
Voor elk voorbeeld dat jullie hier noemen van renpaarden die 30 zijn geworden, zijn er tientallen anderen die vroegtijdig bij de slacht zijn beland. (maar die zijn niet bekend, en worden dus nogal gauw vergeten)
Jullie vergeten ook dat paarden zoals Man o war (is trouwens een voorvader van mijn merrie ) na hun kortstondige racecarrière geen klop meer hebben moeten uitvoeren. Ik ben erzeker van dat ze wel de nodige lichamelijke ongemakken overgehouden hebben aan hun "kinderarbeid". Maar dit was waarschijnlijk geen issue want het enige wat die paarden nog moesten doen, was af en toe eens op een merrie springen. En of ze dan kapot zijn van de artrose of iets dergelijks maakt dan absoluut niets uit.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:10

griebels schreef:
Sorane schreef:

Dat zeg ik niet.. Ik zeg alleen dat het in deze tak van sport normaal is en dat dat ook zijn redenen heeft.
Jij kraakt altijd alles af, waarvan je het fijne niet weet. Goed, dat ze vroeg ingereden worden is een nadeel, maar dat is dan ook de enige.
Ik weet zeker dat er meerdere nadelen zijn bij de dress. en springsport.
Paarden zijn niet gemaakt om loeihoog te springen en ook niet om rare figuurtjes uit te voeren... Wel zijn ze gemaakt om hard te rennen, dat is namelijk hun vluchtmanier.
Dus buiten het vroeg inrijden... mag jij me nog een reden geven om zo negatief te beoordelen over de rensport. En dan niet aankomen met beenproblemen, want die heb je meer in de spring- en eventing sport!

Ik vind jou manier van denken hier wel erg verdraaid.
Eigenlijk zeg je dat omdat er in de spring-en dressuursport misbruiken bestaan, dat dat ook maar moet kunnen voor renpaarden?
Dus omdat er veel beenproblemen voorkomen in de springsport is het minder erg dat er veel renpaarden zijn met beengebreken?
Dit is echt een "zij doen het, dus mag ik het ook"-mentaliteit

Hard rennen op een te jonge leeftijd is niet goed voor een paard. Net als hoog springen. En daar kan je niet over discussiëren, dat is gewoon een feit. En om dan onderling twee schadelijke dingen te gaan vergelijken wat het slechts is, dat is hypocriet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:15

Sorane schreef:
De rensport gaat niet om geld?

Om er even op terug te komen nu ik niet op het werk zit...
Om het geld kan het in NL in elk geval niet gaan, want het prijzengeld is belachelijk laag.

En als het alleen om geld te doen was, had ons paard nu nog op de renbaan gelopen... Hij is uit de rensport gehaald omdat zijn gezondheid bovenaan staat.
Hij heeft een kleine peesblessure gehad, een half jaar rust dus. Daarna had hij terug kunnen komen, pees is volledig genezen. Maar Liekie is een paard wat WIL winnen en daarom hebben ze hem eruit gehaald. Mocht hij om een of andere reden in de koers toch last krijgen van zijn pees (of een ander probleem) dan loopt hij door omdat hij door WIL gaan. Die is niet te stoppen.
Een super karakter voor de rensport, maar helaas niet voor zijn welzijn.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:18

Mootje schreef:
Nou ik zou een smoeten aankomen dat ik mijn 2 jarige fires inrijdt

Een Fries is niet te vergelijken met een Engels Volbloed. Daarbij ga jij je Fries niet inrijden en alleen maar lange rechte lijnen in het bos rijden. In de bak rijden is voor een jong paard veel belastender als wat een renpaard doet, lange rechte lijnen lopen.