Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
FloortjeM schreef:Toch vreemd dat je voor een levend dier zo vreselijk veel geld betaalt.
Sorane schreef:Wordt hij ook 25? En dat zonder gezondheidsproblemen??
Leo_ke schreef:Om nou te beweren dat het welzijn van die paarden op een tweede plaats komt is een bewering die niet helemaal klopt. Die dieren staan nog net niet in een gouden stalletje, en worden ontzettend in de watten gelegd.
Ja oké, dat is in sommige opzichten ook wel uit een kwestie om geld; die paarden zijn loeiduur, dus een perfecte verzorging staat hóóg in het belang. Een paard van een miljoen wordt echt wel voorzichtig mee omgesprongen. Ga maar eens bij de stallen van een baan kijken en je zult geen enkel paard vinden dat zielig is. Die paarden krijgen echt het beste van het beste.
Over het inrijden op vroege leeftijd; ja het ís vroeg, maar er is wel een verschil. De jockeys zijn klein en licht, dus de rug wordt niet enorm belast. Daarbij zijn de paarden al vroeg behoorlijk ontwikkelt. Een tweejarig renpaard is al een hele bink en valt niet te vergelijken met een tweejarige KWPNer.
Eens dat het vroeg is, maar ik weet ook zat dingen in andere takken van de paardensport waar ik het verre van eens mee ben.
Over dat paardenrennen gevaarlijk zijn, kan ik alleen maar zeggen dat het niet gevaarlijker is dan enige andere tak van de paardensport. Natuurlijk gaat het met een enorme snelheid en gaat het er soms ruig aan toe. Maar de jockeys weten echt wel waar ze mee bezig zijn, en er gebeuren niet meer ongelukken dan met springen of in de cross. Iedere sport heeft risico’s. Een paard kan zich net zo goed lelijk verstappen tijdens een dressuurproef.
Sorane schreef:Als het welzijn van die dieren zo'n hoge prioriteit heeft, waarom worden ze dan op hun 1e jaar al ingereden?!?!?!
Of die jockey nu wel of niet zwaar is doet er niet toe. Zo'n dier is op zijn eerste en tweede nog niet volgroeit.
Een gouden stalletje is leuk, maar als je daar als paard maar 5 jaar in kan staan omdat je baas je tegen die tijd de puinhopen in gereden heeft is dan weer een dooddoener!
Sorane schreef:Dus jij keurt het inrijden van een 1 jarige goed?
griebels schreef:Sorane schreef:Dus jij keurt het inrijden van een 1 jarige goed?
Dat zeg ik niet.. Ik zeg alleen dat het in deze tak van sport normaal is en dat dat ook zijn redenen heeft.
Jij kraakt altijd alles af, waarvan je het fijne niet weet. Goed, dat ze vroeg ingereden worden is een nadeel, maar dat is dan ook de enige.
Ik weet zeker dat er meerdere nadelen zijn bij de dress. en springsport.
Paarden zijn niet gemaakt om loeihoog te springen en ook niet om rare figuurtjes uit te voeren... Wel zijn ze gemaakt om hard te rennen, dat is namelijk hun vluchtmanier.
Dus buiten het vroeg inrijden... mag jij me nog een reden geven om zo negatief te beoordelen over de rensport. En dan niet aankomen met beenproblemen, want die heb je meer in de spring- en eventing sport!
Sorane schreef:De rensport gaat niet om geld?
Mootje schreef:Nou ik zou een smoeten aankomen dat ik mijn 2 jarige fires inrijdt