Anorexia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laboum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:11

Lisetje schreef:
Maar laboum of renske maakt niet uit.
Hoe kan je jezelf aandoen? Dat honger gevoel gaat op een gegeven moment toch ook pijn doen? of als je andere mensen lekkere dingen ziet eten?

Deze ziekte vind ik ook heel moeilijk om te begrijpen.

Ik ben heel onzeker, veel gepest vroeger en heel veel andere problemen naast de eetstoornis. Het is een soort iets bij mij van waar ik nog wel controle over heb en dat ik weet van mezelf dat ik kan afvallen. Dat kan ik tenminste wel. Honger voel ik niet meer, ik weet gewoon niet meer wanneer ik honger heb of niet, ik voel dat echt niet meer. Het maakt mij heel sterk om andere mensen lekkere dingen te zien eten. Het geeft me heel veel kracht dat ik het niet neem. Ik ben er (tot grote ergenis van veel mensen) ook een ster in om andere met veel eten en vaak vette dingen vol te stoppen. Of dingen klaar te maken voor hun. Zelf eet ik er niks van. Probeer nu af en toe toch kleine beetjes van iets wat ik eng vind om te eten toch te eten. Dit omdat ik het toch wil. De kracht in me om beter te worden is zo sterk dat ik echt heel hard mijn best doe om toch wat te proberen ervan te eten. Bijvoorbeeld dan maar een een half chocoladekoekje, het is een begin.

Goed trouwens dat je die vraag hebt gesteld!

laboum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:14

kadeetje schreef:
Lisetje schreef:
Maar laboum of renske maakt niet uit.
Hoe kan je jezelf aandoen? Dat honger gevoel gaat op een gegeven moment toch ook pijn doen? of als je andere mensen lekkere dingen ziet eten?

Deze ziekte vind ik ook heel moeilijk om te begrijpen.

Wel, ik denk dat als ze dat hongergevoel wegdrukken, een goed gevoel krijgen daardoor... is dom gezegt, maar ik ben slecht in iets uitleggen.
En als je erg weinig eet enzo, dan krijg je vanzelf minder honger en word je maag kleiner...Ik denk ook dat als ze dan andere mensen iets lekkers zien eten ze denken van ; ha, ik blijf er van, anders zijn dat *** caloriën erbij!" en het geeft ze een sterk gevoel dat ze van al die lekkere dingen af kunnen blijven

(ik veronderstel deze dingen, zelf heb ik hier geen ervaring mee..)

Zelf eet ik erg slecht en ik heb al zeker 2-3 weken geen honger meer.
Het is dan wel m'n eigen stomme schuld, maar als ik dan iets tegen m'n zin moet opeten, moet ik beginnen kokhalzen..
Ook heb ik een erg laag zelfbeeld.ik kijk naar het leven door een zwarte zonnebril.
Ik zou dol, dol, dolgraag een goeie 10 kilo's vermageren, maar ik kan niet van ice-tea afblijven ...
Maargoed...

Alvast veel sterkte aan de mensen die deze afschuwelijke ziekte hebben ..echt, ik hoop dat jullie er snel van af komen !!

Nou, Kadeetje jij hebt wel een heel goed inlevingsvermogen zeg! Klopt helemaal.

kadeetje

Re: Anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:16

dankje
eigenlijk denk ik dat ik ook beetje met dit probleem sukkel...

Mirror

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:17

Ik kloot al mijn hele leven aan met eten. Toen ik al 6 was zat ik van: als ik meer dan x kilo weeg, moet ik mezelf straffen. Het klinkt triest, maar zelfs toen al. Ik ben ondertussen lekker gezellig middenin de puberteit en nog altijd worstel ik met eten. Ik heb wel de diagnose, maar misschien is het nog wat te vroeg om het te stellen, vind ik. Ik ben 1x in het ziekenhuis een paar dagen opgenomen geweest, maar dat was omdat ik heel veel laxeerpillen had genomen (terwijl ik die dus normaal niet slik) nadat ik voor mijn idee teveel had gegeten, dat viel niet goed samen met mijn darmiziekte. Ik herken me echt verschrikkelijk in wat laboum zegt, ze kan het echt goed uitleggen. Ook ik voel geen honger en kick op de selfcontrol. Ik heb me zelfs een jaartje door de zogenaamde pro-ana sites laten meeslepen, tot ik tot inzicht kwam dat die dingen echt belachelijk zijn. Eigenlijk is het logisch, soort zoekt soort is het..

Ik wil iedere medevecht(st)er veel succes en sterkte wensen en mijn pmbox staat open!

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:22

Aminatjj schreef:
Ik ken ook een meisje (meestal meisjes naar het schijnt) die anorexia heeft , je ziet zo hoe ze achter haar rug aan het praten zijn , 's middags eet ze nix , af en toe eens een koek met heel weinig calorieën.
Ik vind het wel erg dat het als een soort taboe wordt aanschouwt , daarom vind ik dit topic goed .
Vroeger was ik ook graatmager ,ik at toch goed maar had gn millimeter vet.
Iedereen zei ook van die opmerkingen : ' ,zo mager dat je bent !' ' Heb je anorexia ofzo ?'
Nu heb ik al een goede laag spek en geven ze alleen complimentjes

Vreselijk ja om van die opmerkingen te krijgen als van: 'wandelend skelet', 'dunne lat', 'die breekt ook zowat' en zo kan ik er nog veel meer opnoemen.

Wat ik ook heel moeilijk vind en dat vinden veel mensen raar. Dat wanneer ik een opmerking krijg van: 'wat zie je er goed uit' ik dat echt moeilijk vindt. Dat betekent voor mij dat ik dik ben en ik voel en vindt mezelf al moddervet.

kadeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:23

laboum schreef:
Aminatjj schreef:
Ik ken ook een meisje (meestal meisjes naar het schijnt) die anorexia heeft , je ziet zo hoe ze achter haar rug aan het praten zijn , 's middags eet ze nix , af en toe eens een koek met heel weinig calorieën.
Ik vind het wel erg dat het als een soort taboe wordt aanschouwt , daarom vind ik dit topic goed .
Vroeger was ik ook graatmager ,ik at toch goed maar had gn millimeter vet.
Iedereen zei ook van die opmerkingen : ' ,zo mager dat je bent !' ' Heb je anorexia ofzo ?'
Nu heb ik al een goede laag spek en geven ze alleen complimentjes

Vreselijk ja om van die opmerkingen te krijgen als van: 'wandelend skelet', 'dunne lat', 'die breekt ook zowat' en zo kan ik er nog veel meer opnoemen.

Wat ik ook heel moeilijk vind en dat vinden veel mensen raar. Dat wanneer ik een opmerking krijg van: 'wat zie je er goed uit' ik dat echt moeilijk vindt. Dat betekent voor mij dat ik dik ben en ik voel en vindt mezelf al moddervet.

ja..Ik denk altijd dat ze liegen of dat ze me gewoon zielig vinden
klinkt dom maarja

djoois

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:26

Oh echt niet op die rot Pro Ana site's kijken!! Echt VERSCHRIKKELIJK wat daar op staat. Ik ben er zo van geschrokken, ik ga nu alleen niet helemaal vertellen waarvan precies want ik wil mensen niet een verkeerde richting uitsturen oid.

Mirror, heb je wel hulp? Feit is, hoe dieper de anorexia in je zit, hoe moeilijker ze eruit komt!

Kadeetje, ik begrijp wat jij bedoelt. Zelf had ik: ik werd écht pissig als iemand zei dat ik er goed uitzag. Wou dan het liefst heel kwaad worden. Op mezelf vooral. Heel raar gevoel wat ik nog steeds niet begrijp.

kadeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:34

vb.'tje van een pro-ana site ?
heb er nl. nog nooit een tegengekomen...

en ja...De eigenlijke reden waarom ik zoveel (7 ) oorringen heb, is omdat ik m'n oren raar vind en ze dan maar volschiet om het een beetje te verdoezelen..
Ik wil ook een lip-, navel-, neus-, ....piercing...
jeetje, ik ben geschift....
Laatst bijgewerkt door kadeetje op 27-02-06 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

laboum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:36

Jaduuh schreef:
Laboum .. ik weet niet of je het wil vertellen ofzo, anders moet je het zeggen, maar realiseerde jij je dat je ziek was ?! Maar durfde het niet toe te geven .. ?! Of dacht je echt dat het alleen afvallen / controle was .. ?!

Ik ben nu 25 en toen mijn eetstoornis op mijn 13e begon, sloop het er langzaam in eigenlijk. Het werd van kwader tot erger. Niet tot bijna niet meer eten en als ik dan toch wat gegeten had dan moest en zou het er zo snel mogelijk weer uit. Braken en laxeren. Ik heb dat jaren gedaan. Door het vele gebraak is mijn gebit enorm beschadigd en ik heb er reflux aan overgehouden. Dat houdt in dat wanneer je weer eet het er gewoon vanzelf weer uitkomt. Ik braak en laxeer al jaren niet meer en voor de reflux slik ik elke dag medicijnen, zodat wat ik eet er toch in blijft. Door het vele laxeren vroeger zijn mijn darmen erg traag gaan werken. Ik moet daar ook elke dag op natuurlijke basis medicijnen voor innemen om mijn stoelgang een beetje opgang te houden.
Op mijn 15e realiseerde ik me echt dat ik ziek was en ben toen ook in behandeling gegaan. Op mijn 17e kwam mijn 1e opname en die was in het ziekenhuis. Ik was ponykamp aan het leiden op manege De Burght in Barneveld en ben compleet ingestort. We zijn daar naar een arts gegaan en daarna werd ik opgenomen in het ziekenhuis.
Nu de laatste jaren is het bij mij zo dat ik enorme bewegingsdrang heb. Ik kan echt non-stop doorgaan en stil even gaan zitten is voor mij heel moeilijk. Ik probeer en doe het wel steeds door ook veel op bokt te zijn. Kost me heel veel moeite hoor!

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:42

kadeetje schreef:
:o dankje

Dat hoop ik niet joh! Als je nog vragen over jezelf hebt, mag je het ook via pb doen hoor. Is misschien makkelijker voor je.

kadeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:45

laboum schreef:
kadeetje schreef:
dankje

Dat hoop ik niet joh! Als je nog vragen over jezelf hebt, mag je het ook via pb doen hoor. Is misschien makkelijker voor je.

bedankt
welja, ik heb gewoon een erg laag zelfbeeld en ben echt superkoppig en als ik iets in m'n hoofd krijg, dan krijg ik het er niet echt gemakkelijk terug uit...
Ik vind mezelf veels te dik, te lelyk, stom, raar, ...
Denk ook vaak dat ik m'n vriendinnen niet waard ben...
eigenlijk haat ik mezelf ook een beetje...Ik vraag mezelf vaak af hoe m'n omgeving zou reageren zou ik dood zijn of zou ik er nooit zijn geweest..Soms wou ik ook gewoon dat ik dood was..

Ook pakken m'n ouders me erg streng aan en dreigen ze met bv.:
-kom je thuis met een lief, snij ik z'n keel over
-kom je thuis als een gothic, wurg ik je
-kom je thuis met een piercing,ruk ik hem eruit.

Ze menen het niet, maar toch grijpt het me aan...
Ze laten me eigenlijk gewoon niet los!
en dat maakt me ook ongelukkig...
Ik wil gewoon dat ze me wat losser houden...
ik ben supergraag thuis maar ik ga graag ook eens uit (naar vriendinnen)
enja, van m'n vader mag ik geen lief hebben, maar is liefde dan verboden?
nu, het is nog geen echte 'liefde', het is eerder gewoon verliefd zijn..
Maar en dan nog...

Maar kent er iemand pro ana sites?
ben benieuwd

djoois

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:01

Als je Dénkt dat je een eetprobleem hebt, praat erover! neem iemand in vertrouwen maar dan wel een persoon waarvan je zeker weet dat die je vertrouwd. Het is niet leuk om vervolgens nogal een botte opmerking te krijgen.

Praat je er wel met je ouders over hoe je je voelt?

djoois

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:03

En nee. van mij krijg je geen Pro Ana sites. ik ga je niet vertellen hoe je die vindt, waar, etc. ik ga je toch niet helpen om als 't ware je richting de anorexia te duwen? Zou ook een beetje een pro ana instelling zijn om die aan je te geven, aangezien ik net heb gelezen dat je denkt dat je soortgelijke problemen hebt.

kadeetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:07

djoois schreef:
Als je Dénkt dat je een eetprobleem hebt, praat erover! neem iemand in vertrouwen maar dan wel een persoon waarvan je zeker weet dat die je vertrouwd. Het is niet leuk om vervolgens nogal een botte opmerking te krijgen.

Praat je er wel met je ouders over hoe je je voelt?

geloof me, ik heb al 2 inzinkingen gehad omdat ik het kotsbeu was, maar nog hadden ze het niet door...
Heb ook al eens uitgeschoten maar toen kreeg ik terug op m'n donder en nu hou ik me weer gewoon koest en hou ik me in.
Ik heb eigenlijk bijna constant woede in me..
Behalve wanneer ik me blij/gelukkig voel, bij m'n vriendinnen bv.
ik moet nu afsluiten, ben er morgen weer
er moet hier nog een stukie worden bijgevoegd, maar dat komt morgen..
Doeidoei

djoois

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:09

Slaap lekker en rustig aan

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:13

Ik haat het als er tegen me gezegd word dat ik anorexia heb. Ik heb een snelle stofwisseling en doe zo mijn best om aan te komen, en het is triest dat mensen je gelijk een stempel op drukken
Lieve allen: ik wens jullie sterkte

laboum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:19

Lieve Kadeetje,

Ik zou zeker niet op die pro ana sites kijken. Kijk is op de site van de stichting eetstoornissen. Dit is een prettige en informatieve site. Ik zit er zelf vaak ook op. Het is www.sabn.nl Sterkte en succes!

laboum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:31

Ik zou jullie trouwens nog even laten weten hoe het was vanmiddag bij de dieetiste. Ze was heel erg aardig. Ik moest er om 16u zijn en was op tijd binnen, om 17:30u ongeveer was ik pas klaar! We hebben heel uitgebreid gepraat en samen een eetlijst opgesteld waar ik achter sta en mijn uiterste best voor ga doen om het te eten. Als het me niet lukt ookal zou die haalbaar moeten kunnen zijn, dan wordt ze niet boos. Daar ben ik altijd heel bang voor. Ze wil me juist helpen en zal echt niet boos worden. Dat betekent natuurlijk niet dat ik maar niet de kantjes ervan af ga lopen, zeker niet. Het wegen moest ik ook. Dat vind ik dus echt doodeng en doe ik nooit eigenlijk. Sommige met anorexia staan heel vaak op de weegschaal, maar ik ben er bang voor. Het gewicht wat dat ding aangeeft is nooit goed. Is het te laag voelt het goed, maar moet het lager. Is het te hoog in mijn ogen, ook niet goed. Ik snap het niet hoor. Nou, vandaag dus moeten wegen en er was 2kg af. Heel dubbel gevoel, bang dat ik de volgende keer kilo's aan ben gekomen als ik weer moet wegen en bang dat wanneer ik meer afval toch echt aan de nutri's moet. En raar, want dat trotse gevoel was er ook. Snap er geen bal meer van soms hoor! Maar goed, het is gelukkig dus meegevallen.

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:50

mijn beste vriendin wees me op dit topic...ik denk omdat ze weet dat ik daar ook last van heb en erkenning zoek (Bedankt! )
ik heb volgens de dokters waar ik enkele keren ben geweest en mijn psycholoog en psychiater ook anorexia.
ik zelf vind nog steeds van niet hoewel ik wel merk dat ik niet normaal met eten om kan gaan.
ik ga hier niet vertellen hoe ik dan wel met eten omga, want ik wil niet dat mensen die dingen over gaan nemen.

zelf heb ik veel meegemaakt in mijn verleden, maar de laatste maanden is daar nog best veel bovenop gekomen.
dus ik ga me alleen maar slechter voelen...

binnenkort krijg ik dagbehandeling waarschijnlijk...niet voor mijn ano maar om het verleden te verwerken.
want waarschijnlijk is het zo dat als ik mijn verleden heb verwerkt dat ik dan ook een beter zelfbeeld ga krijgen...

ik ben best bang voor de toekomst en zou best wat meer willen weten van mensen die hulp krijgen of hebben gehad over hoe dat gaat allemaal.
misschien dat er dan een stuk spanning van me af kan...

ik heb tot nu toe altijd maar 1 uur per week een gesprek met psycholoog gehad, maar omdat ik thuis onhandelbaar begin te worden wil mijn moeder dat ik dagbehandeling ga krijgen...
heeft iemand daar ervaring mee?

als er vragen zijn die prive zijn wil ik ze graag via pb ontvangen, want het blijft nog altijd een openbaar forum...

voor vragen of opmerkingen die niet echt prive zijn mogen ze gewoon hier

ik vind het goed van de TS dat ze over zo'n serieus onderwerp een topic heeft gemaakt

anorexia ontstaat door meerdere factoren. maar ik hoop dat mijn omgeving zich niet schuldig gaat voelen, want er zijn maar een bepaald aantal mensen mede schuldig en daar heb ik gelukkig geen contact meer mee...

wel heb ik gemerkt dat sommige mensen die zich "vrienden" noemen je laten vallen zodra ze merken dat er iets met je is. daar heb ik het nog steeds erg moeilijk mee. ik weet wel dat ik op dit moment echt niet de makkelijkste ben. maar om dan zonder te praten de vriendschap te verbreken en dan te zeggen dat ik me aanstel vind ik niet kunnen...

ik hoop dat ik snel helemaal in ga zien dat ik verkeerd bezig ben...af en toe merk ik het wel maar die gedachten duw ik gewoon weg...

ik weet wel dat ik vrienden en familie altijd dankbaar zal blijven voor de hulp en steun die ze me geven!
Laatst bijgewerkt door Nanak op 28-02-06 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:51

oeps beetje lang en verwarrend verhaal geworden...als ik eenmaal begin te typen dan blijf ik maar bezig...ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en anders kun je het altijd vragen dan leg ik het wel uit

djoois

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 01:27

Er over praten is toch goed?:) Veel succes met je dagbehandeling. Wat houdt dat precies in trouwens?

jipkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 02:12

laboum schreef:
Ik zou jullie trouwens nog even laten weten hoe het was vanmiddag bij de dieetiste. Ze was heel erg aardig. Ik moest er om 16u zijn en was op tijd binnen, om 17:30u ongeveer was ik pas klaar! We hebben heel uitgebreid gepraat en samen een eetlijst opgesteld waar ik achter sta en mijn uiterste best voor ga doen om het te eten. Als het me niet lukt ookal zou die haalbaar moeten kunnen zijn, dan wordt ze niet boos. Daar ben ik altijd heel bang voor. Ze wil me juist helpen en zal echt niet boos worden. Dat betekent natuurlijk niet dat ik maar niet de kantjes ervan af ga lopen, zeker niet. Het wegen moest ik ook. Dat vind ik dus echt doodeng en doe ik nooit eigenlijk. Sommige met anorexia staan heel vaak op de weegschaal, maar ik ben er bang voor. Het gewicht wat dat ding aangeeft is nooit goed. Is het te laag voelt het goed, maar moet het lager. Is het te hoog in mijn ogen, ook niet goed. Ik snap het niet hoor. Nou, vandaag dus moeten wegen en er was 2kg af. Heel dubbel gevoel, bang dat ik de volgende keer kilo's aan ben gekomen als ik weer moet wegen en bang dat wanneer ik meer afval toch echt aan de nutri's moet. En raar, want dat trotse gevoel was er ook. Snap er geen bal meer van soms hoor! Maar goed, het is gelukkig dus meegevallen.

he laboum ook ik vind het ontzettend dapper. Ik weet precies hoe het voelt.. als het aan je zelf ligt, dan ga je tot het uiterste en is het allemaal wel prima, maar je wilt de mensen om je heen geen pijn doen. Ik merk dat je het zelf allemaal prima realiseert waar je mee bezig bent, en dat is natuurlijk echt een goede stap. Het gaat langzaam en misschien gaat het bij jou ook wel helemaal nooit over.

Maar waar ik eigelijk op wil reageren is op het wegen. Ik vond het ook verschrikkelijk en heb dat toen ook aangegeven. Ze hadden met de artsen en de behandelaars afgesproken dat ik met mijn rug naar de weegschaal toe op de weegschaal mocht staan. Je weet dat je moet aankomen, maar het hielp mij enorm om dat te weten maar om niet dat verschrikkelijke getal te moeten zien. Voor je gevoel kan je 5 kg aangekomen zijn en in werkelijk kan dat 0,2 kg zijn. En waar je het dan eigelijk voor moet doen is dan dat je in werkelijkheid 5kg aankomt, (alles op zijn tijd) maar dat het voelt als 0.2 kg, waar mee te leven valt..
Misschien heb je er iets aan. Ook mijn pb staat open.

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen, want iets moeilijkers dan 'genezen' bestaat volgens mij niet. HOU VoL! JE KUNT HET! echt!

Nanak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:42

djoois schreef:
Er over praten is toch goed?:) Veel succes met je dagbehandeling. Wat houdt dat precies in trouwens?

weet ik nog niet
misschien dat iemand anders het hier een beetje kan uitleggen?
want ik wil het graag weten...

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:46

Ik kan alles eten wat ik wil.. maar blijf graatmager..
Ik zou echt wat dikker willen worden.. maar het gaat gewoon niet.
Ik krijg vaak de stempel eetstoornis opgedrukt..
hoe kan iemand nou zo veel eten als Laurie en zo dun blijven??
Ik vind het verschrikkelijk als ze dat zeggen...

Op mijn werk sla ik weleens een stukje taart over, en dan gaan de praatjes al weer..
Ik ben zelfs wel eens door iemand appart genomen op mijn werk om te praten over een eetstoornis.. kijk je wel uit meid..??
Jeetje... ik vind dit zo erg....
ik zou er dus (bijna) alles voor doen om er een kilo'tje of 10 bij te krijgen!!

kadeetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:50

kadeetje schreef:

geloof me, ik heb al 2 inzinkingen gehad omdat ik het kotsbeu was, maar nog hadden ze het niet door...
Heb ook al eens uitgeschoten maar toen kreeg ik terug op m'n donder en nu hou ik me weer gewoon koest en hou ik me in.
Ik heb eigenlijk bijna constant woede in me..
Behalve wanneer ik me blij/gelukkig voel, bij m'n vriendinnen bv.
ik moet nu afsluiten, ben er morgen weer
er moet hier nog een stukie worden bijgevoegd, maar dat komt morgen..
Doeidoei

Om verder te gaan ;
M'n ma heeft zelf niet een al te denderende jeugd gehad (niet dat ze werd geslagen ofzo) en ze heeft een grondige hekel aan haar moeder en wil haar niet meer zien.
Nu, ik lijk van uiterlijk erg veel op die moeder van haar...
Lijkt misschien dom, maar zou het daardoor zijn dat ze meestal chagrijning tegen me is ofzo?

Ik had voor m'n kerstrapport iets van de 83 % en ik doe K.S., ASO, eerste middelbaar.
Volgens m'n moeder moest en kon ik hoger halen.
M'n dag was er al aan...
Ik snap het gewoon niet...Er is wel een groot verschil tussen het zesde leerjaar en het eerste middelbaar...Ook leer ik een nieuwe taal enzo.
Ik haalde vroeger op bijna ieder rapport 86 %
Maar dat kan toch eens gebeuren, dat je ietsje lager haalt??
Nuja, sorry, ik ben aan 't zagen