Ik ben bang dat mijn kat de vogelgriep krijgt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kayla

Re: Ik ben bang dat mijn kat de vogelgriep krijgt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:13

Katten kunnen prima in huis leven hoor, als ze dat gewend zijn. Mijn katten (die niks kostten overigens ) zijn nog nooit (vrij) buiten geweest, omdat dat hier niet kan. Ze komen wel op het balkon en hebben een prima leven.
Maar geloof niet dat dat de discussie is hier.

_Rijkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:13

Omdat het jagers zijn, ze komen gewoon niet meer terug naar huis of worden gestolen.

Kayla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:15

MoonChloe schreef:
Ik zie niet in waarom de kat gegarandeerd kwijt is.

De kans is vrij groot hoor, oa omdat raskatten roofgoed zijn.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:15

Alle katten zijn per defenitie een jager. En mijn kat komt altijd wel terug!

Btw, in de artikel wordt er niet gerept over diefstal.

_Rijkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:16

Je kan een htk kat ook niet vergelijken met een ras kat wat dat betreft.
Maar goed het is maar beter dat jij geen abessijn of een bengal hebt

_Rijkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:20

MoonChloe schreef:
Hij zal wel terug naar zijn gezin willen maar anderen zullen hem dit waarschijnlijk beletten. .

Hiermee doelen ze op diefstal
Laatst bijgewerkt door _Rijkie_ op 24-02-06 22:22, in het totaal 2 keer bewerkt

TeuntjeK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:21

ik weet niet of het al vermeld is maar het blijkt nu dat katten het meest vatbaar zijn voor de vogelgriep op vogels na,, dus opgepast dus mijn katten zijn het gewent om buiten te lopen, 1 die is te oud die blijft binnen maar ik vrees voor de ander die is echt moeilijk om binnen te houden maar we zullen de logeerkamer ombouwen voorlopig voor een katten kamer haha dus ja voor alle zekerheid dan zijn we er al op voor bereid.. en toch maar duimen en hopen dat het niet zo ver komt

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:27

Hoop niet dat het zo ver komt dat ook katten het kunnen krijgen want die van mij zal er totaal niet gelukkig van worden.
Er zijn dan wel mensen die zeggen dat het prima kan maar nee die van mij zou het alles behalve fijn vinden.
We hebben hem in huis genomen omdat het een straatkat was en hij moet gewoon elke dag even naar buiten. Als we dat niet zouden doen houden we geen deuren meer over van het er tegen aan krabben dat ie open moet en geen oren meer van het mauwen.

En geloof me dat is alles behalve dat ie aandacht te kort heeft.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:32

Marijke82 schreef:
Je kan een htk kat ook niet vergelijken met een ras kat wat dat betreft.
Maar goed het is maar beter dat jij geen abessijn of een bengal hebt

Ben ik helemaal mee eens

Marijke82 schreef:
Hiermee doelen ze op diefstal

Oeps, beetje overheen gelezen.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:39

Rogue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:46

Of die vogelgriep nu wel of niet overdraagbaar is op katten, mijn katten komen niet meer buiten.
Twee hebben er geen problemen mee, maar eentje die probeerd alle strucjes die ze kent uit te voeren zodat ze naar buiten kan ontsnappen.

Ik vind het niet leuk voor ze, maar sorry, ik wil ze nog niet kwijt, net als mijn honden, mijn kindjes .

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:48

Desiree schreef:
Maar het virus ZAL hier een keer losbarsten. DAt staat vast want daar komen we gewoon niet onder uit. De vraag is alleen maar wanneer.

En dan zal de hele mikmak geruimd worden. WAardoor ik me afvraag of het wel zinvol is mijn pluimvee te laten enten. Kost me een hoop geld en ze worden toch gedood.

ja je hebt gelijk desiree... het heeft weinig nut om de boel te enten.. een virus hou je niet tegen.. kijk maar nar een griepvirus.. dat komt overal.. we krijgen het hier ook en het enige wat we kunnen doen is rustig afwachten..
ik geloof trouwens niet dat katten vogelgriep kunnen krijgen

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:49

Ze kunnen het krijgen, maar kunnen er niet aan doodgaan o.i.d. dat is wat ik er van begreep. Mijn kat is gewoon buiten

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:50

Rogue schreef:
Of die vogelgriep nu wel of niet overdraagbaar is op katten, mijn katten komen niet meer buiten.
Twee hebben er geen problemen mee, maar eentje die probeerd alle strucjes die ze kent uit te voeren zodat ze naar buiten kan ontsnappen.

Ik vind het niet leuk voor ze, maar sorry, ik wil ze nog niet kwijt, net als mijn honden, mijn kindjes .

je gaat je katten toch niet binnenhouden voor et vogelgriep virus.. mensen jullie kunnen ook te ver gaan hoor!! een kat kan volgens mij geen vogelgriep krijgen.. ze hebben het altijd of het ''voor mensen gevaarlijke H5N1 virus..'' er wordt voor de rest geen melding gemaakt over andere dieren

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:52

Uhm Peter.. Ik wil niet zeuren.. Maar katten kunnen het wel degelijk krijgen.. Ze willen niet voor niets een 'ophokplicht' voor katten invoeren daar vanuit de 2e kamer oid..

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:16

dan hebben we een nieuwe variant: de kattengriep

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:18

Nee het is een variant van de vogelgriep waar kennelijk ook mensen EN katten ziek van kunnen worden .

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:19

Nou daar zeg je me wat dus he.
Mijn kat is 2 weken lang ontzettend ziek geweest en sinds afgelopenz ondag weer aan de betere hand.
Het was zelfs zo erg met hem dat de DA er een slecht hoofd in had.
Toen had ik het er nog over, of ik de katten binnen moest gaan houden (hebben geen luik, komt alleen buiten als ik thuis ben, maar toch) ivm die griep. Was niet nodig nog en zij had nog niet gehoord hoe het zat met de overdragingen.

Vind het wat vreemd dat er nog geen ophokplicht is, vogels vliegen mijlenver, land er eentje bij mij op de dijk en huppa, mn kat komt er mee thuis, zul je net zien dat die besmet is. Kan aan mij liggen, maar pas zorgen gaan maken als het in je regio is? Voorkomen is beter dan genezen lijkt me.
Toch ben ik van mening, zolang het niet in NL is mag mn kat naar buiten.
Mss beetje suffe vraag, maar als een vogel besmet is he, haalt hij de vlucht naar NL dan om de boel hier te besmetten of takelen ze erg snel af?

(heb net vanavond een enorme vogel, geen idee hoe dat soort heet, kromme snavel aan het uiteinde, wit met vlekken en enorme vleugels, nee geen reiger, uit mn tuin gejaagd. Hij kon niet meer opstijgen en had een kwijlsnavel. Nooit eerder gezien dat een vogel kan kwijlen. Stom dat ik niet het vogelasiel heb gebeld om tevragen hoe of wat. Morgen toch eens kijken of hij er nog is en dan alsnog bellen)

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 23:22

Mijn katten komen dan echt niet meer buiten, zullen ze moeilijk vinden maar ik wil m'n katten echt niet kwijt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 09:11

Tja het is wikken of wegen als je zo bezorgt bent. Wat liever? Een paar maandjes binnen houden (waar ze na een tijdje wel wat aan zullen wennen denk ik, als je ze maar genoeg ruimte geeft en genoeg te doen geeft), of de kans dat hij besmet raakt en dood gaat (en misschien overbrengt naar jullie). Tja, wat weegt zwaarder...

Overgens maak ik me daar niet echt veel zorgen over. Iig nu niet. Mocht het ook echt in nederland uitbreken zal het wel wat meer gaan kriebelen. Maar nu laat ik ze lekker buiten lopen. Die van mij vangen overigens over het algemeen niet zo gek veel vogeltjes.

Een belletje aan een halsbandje kan overigens ook 'ietjes' helpen misschien om te vorokomen dat hij een vogel vangt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:45

silverado schreef:
je gaat je katten toch niet binnenhouden voor et vogelgriep virus.. mensen jullie kunnen ook te ver gaan hoor!! een kat kan volgens mij geen vogelgriep krijgen.. ze hebben het altijd of het ''voor mensen gevaarlijke H5N1 virus..'' er wordt voor de rest geen melding gemaakt over andere dieren

Kippen zijn ook geen hokjes dieren en konijnen ook niet. Die hebben het nog veel slechter dan een kat die overal in huis kan komen en daar zijn eigen plekjes kan creëren.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 13:50

Hmm zeer lastig, die van ons mogen nu al niet buiten komen op DA advies. Maar we kunnen ze niet binnenhouden, ze vinden de onmogelijkste gaatjes om buiten te komen. Plus ze doen buiten hun behoefte, dat hebben ze zichzelf zo aangeleerd.

Ik vind het ontzettend moeilijk en als je een kat aan een tuigje uitlaat dan komt die net zo goed in aanraking met vogelpoep.

blackheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-06 13:57

Mijn moeder heeft mij aangeboden om de katten in te laten enten, denken jullie dat het dat voorkomen kan?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:04

volgens mij bestaat die mogelijkheid nog niet voor katten. Nog niet eens voor kippen, zijn ze nu mee bezig met dat te ontwikkelen.

Tenshi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 14:07

Tja, als het uiteindelijk in nederland uitbreekt is het een overweging. Voorlopig gaan ze hier mooi naar buiten, ze worden werkelijk gek als ze niet wegmogen.

En dat artikel over die raskatten beschrijft naar mijn idee ook het karakter van onze vuilnisbakken, dat van bijna elke kat eigenlijk. Ze doen wel alsof het zo bijzonder is maar elke kat gedraagt zich zo. De enige reden om die beesten van 600 euries binnen te houden zou naar mijn idee alleen diefstal zijn.