Slagroomgevuldechocoladekoekjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:Waar maken ze zich druk om![]()
Dan kunnen we wel gelijk zwarte piet ook verbieden. Als je over IETS hele discussies kan gaan voeren...
Hahaha, sorry, maar om deze zin moest ik even lachen. Wie zou dat ook ooit kúnnen beweren? Ach, politici...Citaat:Dus we zijn helaas niet het enige land met rare politici.
tamary schreef:Engeland wil trouwens het woord piggybank (spaarvarken) verbieden omdat dat beledigend zou zijn voor de moslims. Dus we zijn helaas niet het enige land met rare politici.
Bugsje_loveu schreef:wat raar.....
maaar eem...
wat is een turkstaaf
beantsje schreef:Bugsje_loveu schreef:wat raar.....
maaar eem...
wat is een turkstaaf
Bedoel je niet gewoon een turkey stick?
ellenlouise schreef:Echt weer typisch Nederlands dit. We lopen altijd op onze tenen, bang om op een allochtoon hartje te stappen.
Stelletje zeikmakrelen.
En inderdaad, er is ook blanke vla, koekjes die Arnhemse meisjes heten en er is vast veel meer.
En volgende keer met Sinterklaas, blanke vrouwen als piet, een homofiele zwarte sinterklaas op een giraffe zetten ofzo?
Paraat schreef:Hahaha, waar maken jullie je druk om? Er is een keer een semi-humoristisch stuk in de krant geweest dat een oproep deed naar nieuwe namen voor negerzoenen etc. Er is helemaal geen sprake van een daadwerkelijke verandering van deze namen.
In in de zeventiger jaren is al eens eerder overwogen de naam te veranderen, maar momenteel word er alleen de daadwerkelijke gevoeligheid van de naam uitgezocht.
Even om wat neusjes langer te maken: wat zou er gebeuren als er in Afrika een koek met de naam "kaaskop" opduikt?
Ik heb persoonlijk nergens problemen mee. Maar gezien onze geschiedenis kijk ik niet raar op als er mensen zijn die de naam "negerzoenen" liever willen veranderen. De toon van de TS staat me ook absoluut niet aan, "dat ze hier wonen, prima".
Mensen die de benaming "negerzoenen" kwetsend zouden kunnen vinden, zijn toevallig wel afstammelingen van de slaven die ónze voorouders hebben verhandeld. Niet een stuk geschiedenis op trots op te zijn, en dit heeft al helemaal niks te maken met dat het prima is "dat ze hier nou wonen". Uitspraken als "dan hoepelen ze toch op", daar kan ik alleen maar om lachen (of toch huilen..?). je doet je intelligentie hier geen goed mee. Dat "negerzoen" uit een tijd stamt dat alles wat met zwarte mensen te maken had, minder was, is een argument om het woord uit de roulatie te halen. Mag ik jullie er ook op wijzen dat slavenhandel alles behalve gezellig was? Ontwerptekeningen van boten om het optimale aantal slaven in kwijt te kunnen waarbij alle kettingen niet verstrikt raken, lange wandelingen naar tussenkampen, ronselen van mensen, uit elkaar trekken van families...Nederland heeft mijn zijn vloot het allergrootste aantal slaven verhandeld. Een excuus dekt de lading mijns inziens niet totaal. Of wel? En dit alles vanuit de overtuiging ergens over te kunnen heersen. Mijn eerder vermeldde grap, kaaskoppenkoek, zal er in Afrika nooit opduiken, simpelweg omdat de denkwijze van Afrikanen sterk verschilt van westerlingen.
Koekjes met namen als "Arhnemse Meisjes" zijn geen minderwaardigheids-benamingen geweest, dus staan ze niet in verhouding. Zelfs heden wordt negerzoen gebruikt als scheldwoord en draagt daarmee bij aan discriminatie.
Om nou meteen te gaan gooien met, "dan moeten ze maar ophoepelen." mja,![]()
...
Niet totáál onbelangrijk om je mening op te baseren, eh.
+typisch iets voor nederland? frankrijk en duitsland hebben de naam al veranderd.