Absurt gewoon!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:06

jah dan nog iets, hoe noem je die slagroomgevulde-koekjes met chocolade eigenlijk

Slagroomgevuldechocoladekoekjes?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:12

Cayenne schreef:
Waar maken ze zich druk om

Dan kunnen we wel gelijk zwarte piet ook verbieden. Als je over IETS hele discussies kan gaan voeren...

Politici nemen deze dingen veel te letterlijk.
Een zwarte piet is niets anders dan een figuur in een pak met een lading zwarte verf en gympen. En daarvoor maakt het niet uit wat de huidskleur is van de persoon in het pak.
Je kan zwarte piet nog het beste als een bepaald type clown zien.

De koekjes zijn trouwens inderdaad lekker en niemand heeft er last van gehad dat ze zo heetten totdat de politiek weer iets moest verzinnen om te scoren. Over scoren gesproken toen er inderdaad gekleurde en gestippelde pieten waren in Amsterdam Z/O een aantal jaar geleden waren het de Surinamers die het meeste anti deze acties waren. Die vonden dat zwarte pieten zwart moesten zijn. En dat terwijl de politici dit gedaan hadden wegens vermeende discriminatie hun kant uit.

Engeland wil trouwens het woord piggybank (spaarvarken) verbieden omdat dat beledigend zou zijn voor de moslims. Dus we zijn helaas niet het enige land met rare politici.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:23

Hahaha, ik had het ook al gehoord. Het laat maar weer zien hoe dom de mensen eigenlijk kunnen zijn vind ik. Hier maken ze een verschrikkelijk probleem van, en andere echt erge dingen daar doen ze niets mee.

KeeK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:28

Citaat:
Dus we zijn helaas niet het enige land met rare politici.
Hahaha, sorry, maar om deze zin moest ik even lachen. Wie zou dat ook ooit kúnnen beweren? Ach, politici...

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 22:50

tamary schreef:
Engeland wil trouwens het woord piggybank (spaarvarken) verbieden omdat dat beledigend zou zijn voor de moslims. Dus we zijn helaas niet het enige land met rare politici.

Wat gek....ik denk bij spaarvarken niet echt aan een moslim.....zegt toch meer over hun associaties dan over het woord eigenlijk

Mag je dan ook geen mexicano meer bestellen bij de frietzaak?

En wat is er nou mis met negerzoenen?
Ik vind het wel lekker...negers zoenen

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 23:05

Dit is een tijdje geleden al in het nieuws geweest. Schijnt overigens niet typisch Nederlands te zijn, in andere landen is de naam van dit koekje ook al veranderd, kwam toen in het nieuws. En daarom vinden anti-discriminatievereningen dat het in Nederland ook omgedoopt moet worden tot bijv. Chocoladezoenen, oid. En jodenkoeken werden ook genoemd, dat kon ook niet meer, dat was ook kwetsend, die moesten ook een andere naam krijgen.
Ik vind het allemaal wel een beetje ver gaan.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:26

ahum..... nou hier 1 dame die daar niet aan gaat meedoen.
die koekjes heten al ik weet niet hoelang zo.
als mensen vinden dat ze gediscrimineerd worden hierdoor, vreten ze die dingen toch niet op?
kom nou... als ze er zoveel moeite mee hebben hadden ze hier 100 jaar geleden ( hoelang bestaan die namen trouwens al? ) iets ertegen moeten doen, niet nu nog.

Vinaba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:42

In het amerikaans heet het Angel kisses.
Waarom zoiets niet in Nederlands?

Offe; Afrokusjes?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 01:15

Bugsje_loveu schreef:
wat raar.....
maaar eem...
wat is een turkstaaf

Bedoel je niet gewoon een turkey stick?

Megamutsj

Re: Absurt gewoon!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 01:32

Hmm.. slaat nergens op
dan kan je wel achter elk voorwerp of ding een racistische opmerking verzinnen..
Achja.. politiek is weer lekker op dreef!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 01:40

Jodekoeken heeft daarbij ook al eens helemaal niks met joden te maken. Het is afgeleid van jodium, dat zit er in die koeken.

De rest vind ik de moeite van het discuteren niet eens waard. Men heeft schijnbaar niks beters te doen dan als maar verder door te schieten op bepaalde gebieden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 01:51

Turkeystick is volgens mij kalkoenstaaf, toch wel erg racistisch van die engelsen dat ze een kalkoen turkey noemen .

In alle andere landen waar ze verkocht worden is de naam de negerzoenen al veranderd, dus eigenlijk lopen we hier in Nederland schandelijk achter. Maar als ze hier de naam ook gaan veranderen hebben ze wel een giga probleem, dan ga ik ze boycotten en ik eet in mijn eentje minstens de helft van hun productie op

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 08:33

hoe moet dat dan met mijn achternaam??? [***].......

Ben ik nu ineens zeer koningsgezind en vind ik dat wit aan de top hoort???????? mag wel uit gaan kijken

ladylay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 09:09

beantsje schreef:
Bugsje_loveu schreef:
wat raar.....
maaar eem...
wat is een turkstaaf

Bedoel je niet gewoon een turkey stick?

jah
maar angel kissis vind ik dan net zo discriminerend...
maar okay

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:23

ik vind het ook belachelijk.. ja jeetje,het heet al jaren zo en er is toch niks mis mee? een negerzoen is lekker dus..

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:28

Echt weer typisch Nederlands dit. We lopen altijd op onze tenen, bang om op een allochtoon hartje te stappen.

Stelletje zeikmakrelen.

En inderdaad, er is ook blanke vla, koekjes die Arnhemse meisjes heten en er is vast veel meer.

En volgende keer met Sinterklaas, blanke vrouwen als piet, een homofiele zwarte sinterklaas op een giraffe zetten ofzo?

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:56

En de jodekoeken dan
En Bosche Bollen? Daar beledigen we mensen uit Den Bosch mee? En de zeeuwse babbelaars. Alsof zeeuwse mensen alleen maar babbelen, dat kan echt niet. Friese koek? Not done. Alle friezen op de kop.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:43

ellenlouise schreef:
Echt weer typisch Nederlands dit. We lopen altijd op onze tenen, bang om op een allochtoon hartje te stappen.

Stelletje zeikmakrelen.

En inderdaad, er is ook blanke vla, koekjes die Arnhemse meisjes heten en er is vast veel meer.

En volgende keer met Sinterklaas, blanke vrouwen als piet, een homofiele zwarte sinterklaas op een giraffe zetten ofzo?

AfbeeldingAfbeelding

Mellow

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:23

haha, wat een big deal.
en zo'n turkstaaf heet hier bij ons turkey stick.
klinkt ietsje anders.
maar ja, het is nederland he?
altijd gezeur over kleine pietluttige dingen

_Madelon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 16:52

belachelijk!
Straks moet alles nog een typische nederlandse naam krijgen, maar kijk uit, want het zou maar iets met buitenlanders te maken hebben.

Jeetje, die dingen heten nou eenmaal zo, laat het zo.
Zo kan je wel over elk woord gaan zeuren eh..

Tomaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 18:26

Of je ze nou Angel Kisses of Negerzoenen noemt... Daar gaat echt niemand meer of minder dood van.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:26

Sjonge jonge wat draven ze weer verschrikkelijk door in dit land. Een beetje aanpassen aan mekaar: oke maar tot een bepaalde grens! Als het hun niet bevalt dan duvelen ze toch lekker op?

Ronnoz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:31

Negerzoen moet negerzoen blijven, Zwarte Piet blijft ook gewoon zwarte Piet. Nederland heeft allang excuses aangeboden voor het slavenverleden... en dan nog: als mensen die negerzoen en zwarte piet als racistisch bestempelen graag zouden wensen dat de geschiedenis werd teruggedraaid, dan durf ik te beweren dat er, met de kennis over de samenleving van vandaag, niet zoveel gastarbeiders hierheen waren gehaald vroeger...

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 20:36

Hahaha, waar maken jullie je druk om? Er is een keer een semi-humoristisch stuk in de krant geweest dat een oproep deed naar nieuwe namen voor negerzoenen etc. Er is helemaal geen sprake van een daadwerkelijke verandering van deze namen.

In in de zeventiger jaren is al eens eerder overwogen de naam te veranderen, maar momenteel word er alleen de daadwerkelijke gevoeligheid van de naam uitgezocht.

Even om wat neusjes langer te maken: wat zou er gebeuren als er in Afrika een koek met de naam "kaaskop" opduikt?

Ik heb persoonlijk nergens problemen mee. Maar gezien onze geschiedenis kijk ik niet raar op als er mensen zijn die de naam "negerzoenen" liever willen veranderen. De toon van de TS staat me ook absoluut niet aan, "dat ze hier wonen, prima".

Mensen die de benaming "negerzoenen" kwetsend zouden kunnen vinden, zijn toevallig wel afstammelingen van de slaven die ónze voorouders hebben verhandeld. Niet een stuk geschiedenis op trots op te zijn, en dit heeft al helemaal niks te maken met dat het prima is "dat ze hier nou wonen". Uitspraken als "dan hoepelen ze toch op", daar kan ik alleen maar om lachen (of toch huilen..?). je doet je intelligentie hier geen goed mee.

En dat er ook koekjes zijn met anderen gevoelige namen is niet een sterk argument als je je bedenkt dan "neger" als scheldwoord is gebruikt. Nogmaals, het verleden is afgesloten, maar begríp heb ik er wel voor.

Niet totáál onbelangrijk om je mening op te baseren, eh.

+typisch iets voor nerdeland? frankrijk en duitsland hebben de naam al veranderd.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 21:27

Paraat schreef:
Hahaha, waar maken jullie je druk om? Er is een keer een semi-humoristisch stuk in de krant geweest dat een oproep deed naar nieuwe namen voor negerzoenen etc. Er is helemaal geen sprake van een daadwerkelijke verandering van deze namen.

In in de zeventiger jaren is al eens eerder overwogen de naam te veranderen, maar momenteel word er alleen de daadwerkelijke gevoeligheid van de naam uitgezocht.

Even om wat neusjes langer te maken: wat zou er gebeuren als er in Afrika een koek met de naam "kaaskop" opduikt?

Ik heb persoonlijk nergens problemen mee. Maar gezien onze geschiedenis kijk ik niet raar op als er mensen zijn die de naam "negerzoenen" liever willen veranderen. De toon van de TS staat me ook absoluut niet aan, "dat ze hier wonen, prima".

Mensen die de benaming "negerzoenen" kwetsend zouden kunnen vinden, zijn toevallig wel afstammelingen van de slaven die ónze voorouders hebben verhandeld. Niet een stuk geschiedenis op trots op te zijn, en dit heeft al helemaal niks te maken met dat het prima is "dat ze hier nou wonen". Uitspraken als "dan hoepelen ze toch op", daar kan ik alleen maar om lachen (of toch huilen..?). je doet je intelligentie hier geen goed mee. Dat "negerzoen" uit een tijd stamt dat alles wat met zwarte mensen te maken had, minder was, is een argument om het woord uit de roulatie te halen. Mag ik jullie er ook op wijzen dat slavenhandel alles behalve gezellig was? Ontwerptekeningen van boten om het optimale aantal slaven in kwijt te kunnen waarbij alle kettingen niet verstrikt raken, lange wandelingen naar tussenkampen, ronselen van mensen, uit elkaar trekken van families...Nederland heeft mijn zijn vloot het allergrootste aantal slaven verhandeld. Een excuus dekt de lading mijns inziens niet totaal. Of wel? En dit alles vanuit de overtuiging ergens over te kunnen heersen. Mijn eerder vermeldde grap, kaaskoppenkoek, zal er in Afrika nooit opduiken, simpelweg omdat de denkwijze van Afrikanen sterk verschilt van westerlingen.

Koekjes met namen als "Arhnemse Meisjes" zijn geen minderwaardigheids-benamingen geweest, dus staan ze niet in verhouding. Zelfs heden wordt negerzoen gebruikt als scheldwoord en draagt daarmee bij aan discriminatie.

Om nou meteen te gaan gooien met, "dan moeten ze maar ophoepelen." mja,

...
Niet totáál onbelangrijk om je mening op te baseren, eh.

+typisch iets voor nederland? frankrijk en duitsland hebben de naam al veranderd.